Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads

Typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads

Uruchomienie kampanii Google Ads pod kątem technicznym wydaje się banalnie proste, jednak kluczem do sukcesu jest prawidłowa konfiguracja, co jest już nieco bardziej skomplikowane. Aby reklama spełniała swoje zadanie i nie przepalała budżetu, należy zadbać o mnóstwo aspektów. Jedną z najważniejszych kwestii są słowa kluczowe oraz ich typy dopasowań, Google Ads oferuje trzy możliwości – jakie? Wyjaśniamy w artykule!

Dopasowania Google Ads – czym są i do czego służą?

Słowa kluczowe w kampaniach Google Ads to frazy, na które ma wyświetlać się reklama. Natomiast typy dopasowań słów kluczowych pomagają precyzyjnie określić, jakie wyszukiwania mają powodować wyświetlenie reklamy – czy tylko ściśle dopasowane frazy, czy może też synonimy lub frazy luźno z nimi powiązane?

Można powiedzieć, że typy dopasowań pozwalają kontrolować wielkość grupy docelowej, a także precyzyjnie kierować reklamy. Dzięki nim możliwe jest lepsze wykorzystanie budżetu przeznaczonego na kampanię.

Jakie są rodzaje dopasowań Google Ads?

Możemy wyróżnić trzy główne typy dopasowań słów kluczowych w Google Ads:

  1. Dopasowanie przybliżone

To „najszerszy” typ dopasowania słów kluczowych, jaki można ustawić dla kampanii. Wybierając tę opcję, zgadzasz się na to, aby Twoje reklamy wyświetlane były w wynikach wyszukiwania na frazy powiązane z wybranymi przez Ciebie słowami kluczowymi. To znaczy, że używając frazy dieta ketogeniczna, reklama będzie mogła wyświetlić się również na hasło książki o diecie ketogenicznej, czy nawet dieta wysokotłuszczowa.

W przypadku dopasowania przybliżonego we frazie wpisywanej przez użytkownika nie musi znaleźć się wybrane przez Ciebie słowo kluczowe dokładnie w tej samej formie. Reklamy będą wyświetlały się również na hasła luźno powiązane z frazą przypisaną do kampanii. Z tego względu ten typ dopasowań pozwala docierać do bardzo szerokiej grupy użytkowników i generować duży ruch. To wiąże się oczywiście z większymi kosztami.

Z dopasowania przybliżonego warto korzystać, jeśli zależy Ci na dotarciu do jak najszerszej publiczności.

  1. Dopasowanie do wyrażenia

To bardziej zawężony typ dopasowań słów kluczowych. Można powiedzieć, że jest to opcja pośrednia wśród wszystkich dostępnych w systemie. W Google Ads dopasowanie do wyrażenia sprawia, że reklama wyświetla się, gdy użytkownik użyje frazy zawierającej przypisane do kampanii słowo kluczowe lub jego bliskiej odmiany. Przykładowo reklama, do której przypisano frazę buty do biegania, będzie wyświetlała się również na takie frazy, jak:

  • dobre buty do biegania,
  • tanie buty do biegania,
  • buty do biegania nike,
  • obuwie biegowe.

Frazy muszą być jednak wpisywane w tej samej kolejności. Dodatkowo przy dłuższych frazach słowo kluczowe nie może być rozdzielone innym wyrazem. Jeśli do kampanii przypisano frazę buty do biegania, to hasło buty dla kobiet do biegania nie będzie powodowało wyświetlenia reklamy.

Dopasowanie do wyrażenia pozwala docierać do szerszej grupy odbiorców niż dopasowanie ścisłe, ale węższej niż dopasowanie przybliżone. Ta opcja zwiększa prawdopodobieństwo kliknięcia reklamy przez użytkowników (wyższy współczynnik CTR).

  1. Dopasowanie ścisłe

To najbardziej precyzyjny i najwęższy typ dopasowań słów kluczowych w Google Ads. Jeśli wybierzesz tę opcję, Twoje reklamy będą wyświetlały się wyłącznie na frazy w niezmienionej formie oraz na frazy w bliskiej odmianie o tym samym znaczeniu. Mowa tutaj o literówkach, skrótach, liczbie mnogiej dla liczby pojedynczej (i odwrotnie) oraz dodaniu lub usunięciu wyrazów funkcyjnych (np. w, dla, a).

Reklama, do której przypisano słowo kluczowe buty dla dzieci, będzie wyświetlała się również na hasła takie jak:

  • buty dla dziecka,
  • buty dzieci,
  • dzieci buty.

Nie wyświetli się natomiast na frazę buty dla chłopca lub jakie obuwie dla dziecka na zimę.

Dopasowanie ścisłe pozwala skupić się na konkretnych użytkownikach i docierać do osób zainteresowanych daną usługą lub produktem. Inaczej mówiąc, masz pełną kontrolę nad tym, na jakie frazy wyświetla się Twoja reklama. Taka opcja pozwala zoptymalizować koszty i poprawić CTR (współczynnik klikalności), jednak trzeba liczyć się z tym, że reklama będzie docierała do znacznie mniejszej publiczności niż w przypadku dopasowania przybliżonego i dopasowania do wyrażenia.

Czym są wykluczające słowa kluczowe?

Przy konfiguracji kampanii bardzo ważne są też wykluczające słowa kluczowe. Pozwalają one wykluczyć z kampanii frazy nieistotne dla danego biznesu lub te, na które firma nie chce się wyświetlać. Dzięki temu możliwe jest zoptymalizowanie kosztów i zwiększenie zwrotu z inwestycji.

Wykluczających słów kluczowych można używać w kampaniach w sieci wyszukiwania dla wszystkich wymienionych wyżej typów dopasowań. Trzeba jednak pamiętać, że typy dopasowań fraz wykluczających działają inaczej niż ich niewykluczające odpowiedniki. Przykładowo, w przypadku wykluczających słów kluczowych w dopasowaniu przybliżonym reklama może wyświetlać się na frazę w liczbie mnogiej, jeśli wkluczona została tylko liczba pojedyncza.

support.google.com

Wykluczających słów kluczowych warto używać, aby reklamy nie docierały do nieodpowiednich użytkowników – takich, którzy na pewno nie są zainteresowani Twoją ofertą lub mają nieco inne intencje. Przykładowo, jeśli sprzedajesz ekskluzywne zegarki, prawdopodobnie nie będziesz chciał, aby link do Twojej strony wyświetlał się na hasła takie jak tanie zegarki albo używane zegarki. Trzeba pamiętać, że podstawą sukcesu w przypadku kampanii reklamowych jest precyzyjne kierowanie. Tylko dzięki temu reklama będzie spełniała swoje zadanie i generowała zyski.

Zarówno typy dopasowań słów kluczowych Google Ads, jak i słowa wykluczające to kwestie ogromnie ważne przy konfiguracji kampanii. Nieodpowiednie ustawienia w tym obszarze mogą doprowadzić do przepalenia budżetu. Proces dodawania i wykluczania fraz powinien być przemyślany, a przede wszystkim poprzedzony analizą zachowań użytkowników. Jeśli czujesz, że nie dysponujesz odpowiednią wiedzą i doświadczeniem w tym zakresie, najlepiej powierzyć proces konfiguracji kampanii specjalistom.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Zobacz inne wpisy

    Co to jest sieć reklamowa Google?

    Co to jest sieć reklamowa Google?

    Ile kosztuje i czym jest reklama banerowa w Internecie?

    Ile kosztuje i czym jest reklama banerowa w Internecie?

    Czy Google Ads się opłaca? Sprawdź, jak działa!

    Czy Google Ads się opłaca? Sprawdź, jak działa!

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.