Wyszukiwarka Google to najpopularniejsza strona, dzięki której można znaleźć praktycznie wszystko to, czego się poszukuje. Jej algorytmy są najbardziej zaawansowane, a obecność w rankingu wyszukiwarki daje wiele korzyści poza oczywistą, czyli widocznością. Kampanie Google AdWords jeszcze bardziej pozwalają zaistnieć wśród dostępnych wyników.
W wyszukiwarce dostępne są zakładki, w których algorytmy zbierają wyniki w oparciu o to, co użytkownik wpisze w pasek wyszukiwania. Można więc rozróżnić następujące kategorie: „Wszystko”, „Grafika”, „Zakupy”, „Wiadomości”, „Wideo”, „Mapy”, „Książki”, „Loty”, „Finanse”.
Im bardziej będzie to ogólne zapytanie, tym mniejsza szansa, że w wynikach pojawi się wynik związany z AdWords. Gdyby ktoś zadał bardziej szczegółowe pytanie, wtedy automatycznie szansa wzrasta.
Jak trafić na AdWords? Jeśli chodzi o samą usługę, nie znajdzie się jej bezpośrednio w serwisie Google. To znaczy nie wyświetli się wzmianka na jej temat na stronie z wyszukaniami. Można jedynie dotrzeć do tego, czym jest Ad Words, wpisując tę frazę w pasku wyszukiwania.
Jeśli chodzi o wyniki związane z AdWords, najszybciej znajdzie się je w zakładce „Zakupy”. Wyniki te są zwykle na tyle niepozorne, że nieraz trudno je odróżnić od innych. Jest to zdecydowanie jeden z tych czynników, który sprawia, że użytkownicy Google automatycznie nieraz klikają w odnośniki powiązane z AdWords.
Co jeszcze pozwala uzyskać lepsze wyniki w Google? Można skorzystać z narzędzi wyszukiwarki, aby doprecyzować język, którego mają dotyczyć wyniki, termin publikacji danych treści, czy też uwzględnić każdy wynik lub tylko dokładny.
W wielkim skrócie można powiedzieć, że jest to płatna forma reklamy, która wyświetla się w najpopularniejszej wyszukiwarce w sieci, czyli w Google.
Wybierając płatną reklamę w tej wyszukiwarce, można zorientować się, że promowane oferty znajdują się wyżej niż tak zwane „organiczne”. Mówi się „organiczne” na te wyniki, które pojawiają się w Google samoczynnie – algorytm tej wyszukiwarki sam „decyduje o tym”, jakie strony mają się wyświetlić w danym miejscu.
Natomiast AdWords pozwala „przebić się” przez ten ranking i zyskać dobrą pozycję dla swojej oferty. Każdy, kto skorzysta z tej reklamy w Google, może spodziewać się, że jego oferta wyświetli się w trzech pierwszych wynikach. Drugą możliwością jest obecność wśród dziesięciu ostatnich propozycji reklamowych znajdujących się na dole, ale wciąż na pierwszej stronie wyszukiwarki.
Reklama w Google działa na zasadzie PPC (z ang. Pay Per Click), co oznacza, że opłatę pobiera się za każde kliknięcie. Kliknąć można na przykład w link lub w baner prowadzący do promowanej witryny.
Linki i bannery reklamowe pojawiają się także na powiązanych tematycznie witrynach w sieci z promowaną stroną.
Reklama ta może się wyświetlić w wielu różnych miejscach w sieci, co w dużym stopniu zależy od tego, jakie ustawi się parametry takiej kampanii w wyszukiwarce. Dodatkowo osoba promująca się w ten sposób może mieć pewność, że jej oferta będzie widoczna w każdym serwisie, który przystąpił do programu AdSense. Promując się także w kampanii AdWords, można znaleźć się w wynikach znajdujących się w najpopularniejszym serwisie streamingowym, czyli w YouTube.
Formy reklamy Google
Google jest rozbudowaną wyszukiwarką internetową a zarazem najlepiej usystematyzowaną, jeśli chodzi o sposób, w jaki wyświetlają się w niej poszczególne strony internetowe. Bazuje na sztucznej inteligencji, gdyż tak często określa się algorytmy weryfikujące listę witryn obecnych w wynikach wyszukiwania.
Roboty Google uwzględniają wszystkie parametry określane w ramach kampanii reklamowej. Natomiast pomijają takie kwestie, jak: wiek strony, unikalność treści, dostosowanie projektu serwisu do użytkowników mobilnych.
Popularność słów kluczowych w kampanii AdWords zależy głównie od liczby ofert, które składają konkurencyjne serwisy, promujące się w Google na zasadzie płatnej reklamy.
Decydując się na płatną promocję w Google, można wybrać reklamę: banerową (graficzną), tekstową, w postaci linka, na YouTube, display, produktową, jako dodatek do SMS-a, w sieci partnerów Google AdSense (różne formaty).
Przyjęło się, że reklama graficzna musi mieć postać banera przedstawiającego jakąś animację lub wideo. Natomiast w kampaniach adwordsowych może ona także przybierać postać tekstu, czy wyświetlać się jako dynamiczny e-billboard, dostosowujący się wymiarami do miejsca dostępnego na danym serwisie.
Niewątpliwą zaletą reklamy graficznej jest to, że jest dobrze widoczna, bo od razu zwraca na siebie uwagę. Grafika jest bowiem w innym kolorze niż linki, czy tekst, który prowadzi do promowanej witryny.
W dodatku baner najczęściej wyświetla się w miejscu, które jest w zasięgu wzroku, czyli na przykład w nagłówku strony. Inną taką przestrzenią jest sekcja boczna strony czy baner wyświetlający się w treści – między jednym akapitem a drugim.
Reklama w postaci tekstu to też odnośnik, z tym że bardziej czytelny, ponieważ od razu wiadomo, do jakiej strony przekierowuje, gdy się w nią kliknie.
Reklamy Google AdWords w postaci tekstu są o tyle funkcjonalne, że łatwo udaje się je umieścić praktycznie na dowolnym serwisie. Jako że jest to reklama w postaci odnośnika, ma ona inny kolor niż „zwykły” tekst na stronie. Często okazuje się też, że internauci chętniej klikają właśnie w bardziej „przyjazne”, tekstowe reklamy niż w „krzykliwe” bannery.
Z drugiej strony reklama tekstowa jest dość skromna – informuje tylko o adresie strony i o niczym więcej. Jednak dzięki marketingowi AdWords udaje się powiązać taki odnośnik ze stroną, na której dobrze by wyglądał.
Link to zdecydowanie najpopularniejsza forma reklamy, jeśli chodzi o AdWords. Może wyświetlać się jako „goły odnośnik” albo jako tekst.
Jako że reklama linkowa może mieć kilka form, łatwo udaje się ją dostosować do konkretnego serwisu, by zwracała na siebie uwagę i była dostosowana do wizualnej estetyki. Najczęściej goły link pojawia się w wyszukiwarce, natomiast ten w postaci tak zwanej kotwicy (z ang. Anchor text) częściej wyświetla się w treści.
Dodatkowym atutem reklamy AdWords typu „kotwica” jest to, że można rozwinąć link o zachętę CTA (z ang. Call To Action), żeby odbiorca faktycznie kliknął w tę reklamę, jeśli chciałby dowiedzieć się więcej na dany temat.
Serwis YouTube jest na tyle popularny, że w dobie Internetu mało jest takich osób, które o nim nie słyszały i zdecydowana większość korzystała już niego przynajmniej raz. Wyświetlając filmy, można spodziewać się, że zanim obejrzy się ten faktyczny (docelowy), najpierw pojawi się reklama, którą można przerwać po 5 sekundach.
Reklamy na YouTube powiązane z Google włączają się także w trakcie oglądania produkcji wideo, w szczególności tych dłuższych, na przykład filmów kinowych. Inną formą promocji wideo na kanale YouTube jest tak zwana nakładka na właściwy film, która zachęca do tego, by obejrzeć promowaną produkcję. Najczęściej „obrazuje” jedynie pierwsze fragmenty filmu, niemniej jest o wiele ciekawsza niż początkowy „slajd” video, który ustawia się na kanale YouTube.
Reklama display częściej pojawia się na stronach powiązanych z Google na zasadzie programu AdSense. Może też wyświetlać się na wiele sposobów. Najczęściej spotyka się z bannerem display: w treści akapitu; obok tekstu; jako tłem; w formie wyskakującej reklamy (pop-up).
Szeroki wariant, w jakim reklama displayowa może się wyświetlać, sprawia, że jest dość elastyczna. Można ją wpleść w treści dostępne na różnych serwisach. Znacznie łatwiej promować się, wybierając tę właśnie reklamę banerową w porównaniu do graficznej wyświetlającej się w Google.
Kampanie w Google AdWords skoncentrowane na reklamie displayowej są zatem widoczne w przestrzeni wizualnej witryny, na której wyświetla się reklama.
Jeżeli ktoś prowadzi działalność typowo sprzedażową, dobrą formą promocji w Google może być zaś reklama produktowa.
Grafika przedstawiająca produkty wyświetla się w Google wśród reklam banerowych – albo na górze, albo na dole pierwszej strony z wynikami.
Dodatkowo reklama graficzna przedstawiająca produkt może też pojawić się w sekcji bocznej w zakładce Google ze wszystkimi wynikami. Natomiast w zakładce związanej stricte z zakupami wyświetli się również wśród organicznych wyników wyszukiwania.
Filtry dostępne są w zakładce Google odnoszącej się do zakupów. Do wyboru są między innymi takie parametry, jak: kolor produktu, marka (sprzedawca), outlet (wyprzedaż), przedział cenowy, kategoria tematyczna (na przykład dom i ogród).
Może się więc okazać, że osoby, które niechętnie podchodzą do płatnej promocji w Google, ostatecznie klikną w reklamę produktową. Tak się stanie, jeśli po zastosowaniu wspomnianych filtrów w wynikach pojawi się właśnie promowana oferta produktu.
Mobilna reklama wyświetla się wyłącznie na urządzeniach takich jak smartfon czy tablet. Kampanie w Google AdWords są zatem przeznaczone dla użytkowników sieci, którzy korzystają z przenośnego sprzętu.
Umieszczone w niej dane kontaktowe są interaktywne. Oznacza to, że potencjalny zainteresowany może kliknąć w reklamę w ramach kampanii AdWords i od razu połączyć się z konsultantem poprzez podany numer telefonu.
Stopień zaawansowania reklam mobilnych dostępnych w Google jest na tyle duży, że można również wybrać opcję wiadomości SMS, gdy kliknie się w taki banner.
Dodatkowym atutem bannerów wyświetlających się na mniejszych, mobilnych ekranach jest to, że zajmują całą ich przestrzeń. Chcąc, nie chcąc, użytkownik smartfona czy tabletu musi zobaczyć czego ona dotyczy, zanim ją wyłączy, by powrócić do swoich zadań.
Tak naprawdę każdą witrynę można powiązać z tym programem, co sprawia że kampanie AdWords to wyjątkowo efektywny i elastyczny wariant promocji. Zawsze bowiem można liczyć na to, że reklama Ad Words wyświetli się wyłącznie tym internautom, którzy są potencjalnie nią zainteresowani. Zatem inwestując w taką kampanię, można się spodziewać, że teoretycznie większy lub mniejszy procent użytkowników serwisów uczestniczących w programie AdSense kliknie w reklamę.
To dobra wiadomość dla wszystkich tych osób, które mają wątpliwości, czy wśród płatnych wyników w Google znajdzie się reklama, jaką opłacili.
W wersji rozszerzonej tej poczty są dostępne różne zakładki, umożliwiające precyzyjne grupowanie wiadomości. Wśród nich jest zakładka „Oferty” – to właśnie do niej trafiają reklamy, w które inwestuje się w ramach kampanii Google Sponsored Promotions (Oferty sponsorowane).
Warto wiedzieć, że reklama w Gmailu może też pojawiać się w innym miejscu. Mianowicie bannery i treści reklamowe mogą po prostu trafić do folderu „Odebrane”, czyli tego, z którego korzysta się najczęściej.
Algorytmy, na jakich bazuje Google, precyzyjnie „dobierają” bowiem tematykę reklam do skrzynek Gmail. Dzięki temu „lądują” na niej wyłącznie te reklamy, które faktycznie mogą zainteresować użytkownika tej poczty e-mail.
W zależności od rodzaju serwisu, w którym ktoś promuje się w ramach AdWords, reklama może wyświetlać się w różnych miejscach. W Google będą to trzy pierwsze miejsca w wynikach i dziesięć ostatnich ułożonych szeregowo (obok siebie), co szczególnie udaje się zauważyć, gdy chodzi o reklamę produktową.
Jakie strony można zaliczyć do serwisów uczestniczących w programie AdSense? Oto kilka typowych witryn: serwisy streamingowe; fora internetowe; blogi; serwisy powiązane tematycznie; poczta e-mail (Gmail).
Serwisów partnerskich jest mnóstwo, a w każdym z nich reklama AdWords wyświetla się nieco inaczej – zarówno ze względu na wielkość strony, jak i na miejsce przeznaczone na reklamę.
Widoczność reklamy zależy od dobrej pozycji w rankingu dotyczącym aukcji słów kluczowych. To swego rodzaju przetarg na ofertę za słowo kluczowe. Ten, kto „wyłoży” więcej środków, zwykle wygrywa i może liczyć na to, że jego oferta znajdzie się wśród wyników na podane słowo lub frazę kluczową.
W rankingu Google AdWords bierze się też pod uwagę jakość samej kampanii. Pod tym względem ważne może być to, czy podczas ustawiania promocji uwzględniło się wszystkie parametry i czy udało się każdy z nich precyzyjnie określić.
Gdy reklama wyświetla się zbyt wiele razy na przykład w ciągu dnia, kampanie AdWords mogą zakończyć się fiaskiem. Wszystko przez to, że prawdopodobnie liczba wyświetleń została już wykorzystana. Tak się stanie, jeśli zapomni się ustalić, by przykładowo link wyświetlił się w ciągu dnia 10 razy, jeżeli ogólna liczba wyświetleń powinna wynieść 100. Jeśli reklama będzie widoczna w przez 24 godziny 100 razy, nie można oczekiwać, że następnego dnia również się wyświetli.
Środki przeznaczone na kampanię adwordsową są mocno powiązane ze stawką za słowo kluczowe, liczbą wyświetleń reklamy, a także z czasem trwania promocji.
Kampanie w Google AdWords opierają się na formule, która zakłada, że płaci się za każde kliknięcie. Dlatego użytkownicy Google i powiązanych z wyszukiwarką serwisów, mogą „wyklikać” reklamę znacznie szybciej. Może się więc okazać, że reklama nie wyświetli się, bo zwyczajnie skończyły się środki przeznaczone na promocję.
Świadczą o tym oznaczenia, które znajdują się przy reklamach. Najczęściej można zauważyć informację na zielono, że link lub banner przedstawia płatną promocję. Wtedy wyświetla się po prostu zielony napis „Reklama”. Niekiedy spotyka się też oznaczenia tego typu w żółtym kolorze zamiast w zielonym i w ten sposób także łatwo udaje się odróżnić płatne wyniki od organicznych.
Reklamy Google AdWords nie mogłyby być efektywne, gdyby nie uwzględniło się w nich takich elementów, jak: słowa kluczowe; forma reklamy; wartość finansowa; czas obowiązywania kampanii; liczba kliknięć; szybkość, z jaką się uruchamia; rodzaj serwisu, w którym reklama jest dostępna; modyfikacja kampanii.
Reklama w Google może dotyczyć albo oferty w ogóle danego serwisu, albo konkretnej treści dostępnej na stronie, czy produktu. Kampanie w Google AdWords powinny zatem w każdym z tych przypadków uwzględniać odpowiednie słowa kluczowe.
Gdyby ktoś chciałby promować artykuł dostępny na stronie, wtedy może ująć podane słowa kluczowe lub dłuższe.
Dobierając słowa kluczowe, warto pamiętać, że ich kolejność także ma znaczenie.
Uwzględniając postać reklamy AdWords, można założyć, kto będzie jej adresatem. Przykładowo reklamą tekstową najprędzej zainteresują się ci, którzy poszukują w sieci określonych treści, zatem chociażby czytelnicy blogów.
Z kolei reklama linkowa bardziej trafi do osób, które często poszukują odpowiedzi na ważne dla nich pytania na forach internetowych Reklama graficzna może być interesująca dla zainteresowanych zakupem, promocją, czy wyprzedażą.
Najlepiej postawić jednocześnie na reklamę wyświetlającą się na stacjonarnym sprzęcie, jak i na mobilnym.
W ten sposób reklama trafia do wszystkich tych odbiorców, którzy są grupą docelową, niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzystają. Pomijając zaś jedną z tych form reklamy, można nieraz stracić połowę potencjalnych zainteresowanych.
Kampanie Google AdWords mają swoją wartość – budżet określa się albo na wstępie, albo otrzymuje się ogólny koszt promocji po ustawieniu i zaakceptowaniu wszystkich parametrów. Trzeba pamiętać o minimalnym wydatku na kampanię w Google, a także o tym, że budżet przeznaczony na promocję „kurczy się” wraz z każdym kliknięciem w reklamę AdWords.
Im częściej reklama będzie się wyświetlać w takim „gorącym paśmie”, tym większe prawdopodobieństwo, że budżet „się wyklika” dość szybko. W dodatku efektywność takiej kampanii może nie być satysfakcjonująca.
Skuteczność kampanii AdWords w dużej mierze zależy od czasu, w jakim trwa. Nie powinna być więc ani zbyt krótka, ani trwać w nieskończoność. W trakcie można jeszcze zmodyfikować ostateczny termin, do jakiego ma trwać ta promocja.
To, czy kampania jest skuteczna, zależy też od celów promocji. Nie zawsze osobie inwestującej w płatne wyniki zależy wyłącznie na lepszych wynikach sprzedażowych. Czasami ważny jest też wzrost świadomości marki, czy to, by potencjalni zainteresowani dowiedzieli się o ofercie jak najszybciej.
Im więcej będzie kliknięć w reklamę na popularnych serwisach, które nie dotyczą wyłącznie tematyki, jaką porusza promowana strona, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że promocja będzie naprawdę skuteczna.
Może się okazać, że albo „wyklikanie” reklamy AdWords nie przełoży się na realizację celów, albo że użytkownicy takich witryn nie będą specjalnie zainteresowani klikaniem w nią.
Często „bazuje się” na zbyt skromnych statystykach, by jednoznacznie stwierdzić, czy „klikalność” reklamy przekłada się na jej skuteczność. Najłatwiej uzyskać takie informacje, przeprowadzając krótką ankietę, co pozwoli oszacować, na ile inwestycja w promocję dała dobry efekt.
To, jak szybko kampania „zaskoczy”, zależy od miejsca, w którym się wyświetla. Jeśli będzie to bardziej znany serwis tematyczny związany z promowaną witryną, wtedy prawdopodobnie reklama ta może okazać się tak zwanym viralem.
Na szybkość „działania” kampanii adwordsowych wpływa również m.in. zaufanie do marki, która się promuje. Zdecydowanie większe zainteresowanie wzbudzają reklamy znanych brandów, tym bardziej jeśli obwieszczają wypuszczenie na rynek nowego produktu.
Efektywność promocji zależy od miejsca, w jakim reklama jest dostępna. Jeśli jest to strona partnerska w ramach programu AdSense, ważne jest również to, by uwzględnić miejsce, w jakim reklama się wyświetli na jednej z takich witryn. Najlepszą opcją będzie blog.
Natomiast, gdy pod artykułem znajdzie się banner czy reklama tekstowa, daje to większą nadzieję, że zainteresuje odbiorcę. Tym bardziej jeśli jeszcze jest dobrze powiązana tematycznie z artykułem, pod którym się znajduje.
Gdy już kampanie w Google AdWords „zaczną działać”, można postąpić na dwa sposoby. Monitorować jakie przynosi efekty, nie dokonując żadnych zmian lub analizować jej skuteczność i dokonać modyfikacji, jeśli okazuje się, że nie jest tak skuteczna, jak miała być.
Każda zmiana w parametrach kampanii sprawia zarazem, że jakby trzeba liczyć jej efektywność „od nowa”, czyli od chwili, kiedy te modyfikacje się zatwierdzi.
Promocja Google AdWords opiera się poniekąd na działaniach SEO (z ang. Search Engine Optimization) dotyczących pozycjonowania i optymalizacji strony pod wyszukiwarkę. Dlatego też rozróżnia się płatne SEO, czyli SEM (z ang. Search Engine Marketing) i organiczne, czyli po prostu SEO.
AdWords kampanie uwzględnia się zawsze wtedy, gdy dana treść nie znajduje się zbyt wysoko w rankingu Google, jeśli chodzi o wyniki naturalne. Nie najgorzej, jeśli weźmie się pod uwagę, ile jest stron poświęconych podobnej tematyce. Z drugiej jednak strony mało kto może poświęcić tyle czasu, by przejrzeć wszystkie oferty i dotrzeć aż do 30 pozycji w Google.
Przeważnie internauta kończy swoje poszukiwania na pierwszej stronie, dlatego wiele marek „walczy” o to, by znaleźć się wśród pierwszych 10-ciu wyników. Pomagają w tym kampanie reklamowe AdWords. Jednocześnie kupujący łatwiej mogą dostrzec stronę „w gąszczu” innych serwisów dostępnych w wynikach Google.
Inną sytuacją, kiedy marka decyduje się na płatną promocję w wyszukiwarce, jest ta, kiedy dopiero wdrożyła swoją stronę w sieci lub jeśli jest to „młoda” firma. Wybierając promocję AdWords, można wtedy zyskać wielu nowych klientów, których skusi na przykład lepsza cena niż u konkurencji.
Zdarza się też, że niektórzy korzystają z usług SEO tylko do momentu, gdy osiągną na przykład wysoką lokatę w Google na wybrane frazy kluczowe. Później natomiast zaprzestają inwestowania w promocję SEO, decydując się na Google AdWords, co może wynikać z dość sporych kosztów. Szczególnie są one znaczne, gdy marka promuje się poprzez pozycjonowanie na cały kraj a nie lokalnie.
Kampania w Google daje dobre rezultaty, można ją łatwo oszacować pod względem potrzebnego budżetu i ograniczyć jej zasięg pod względem czasu czy miejsc, w jakich ma być widoczna.
Kampanii AdWords nie trzeba planować z dużym wyprzedzeniem. Wystarczy uwzględnić określone parametry, odpowiednio je ustawić i dokonać płatności, by uruchomić tę promocję. Etapów może być więcej, jeśli witrynę trzeba przebudować i w dużym stopniu przekształcić pod względem optymalizacji pod wyszukiwarkę, co również sprawia, że nie każdy może się zajmować pozycjonowaniem.
Biorąc pod uwagę zasięg promocji AdWords daje lepsze perspektywy. Trzeba jednak pamiętać, że aby tak się stało, należy dobrać odpowiednie serwisy, w jakich reklama ma być widoczna. Nieraz promocja w samej wyszukiwarce Google nie wystarczy, by zrealizować określone cele. Warto uwzględnić promocję SEM oprócz wyników organicznych. Wtedy wdrożone już rozwiązania SEO są bardziej skuteczne.
Jako że kampania w Google jest swego rodzaju usługą, trzeba zapoznać się z konkretnymi cenami, jakie obowiązują w ramach tej reklamy w Google. Dopiero po uwzględnieniu wszystkich tych wskaźników będzie można powiedzieć, jak dużo należy przeznaczyć na promocję.
Liczy się stawka za słowo kluczowe, czy czas trwania SEM. Ponadto reklama w Google opiera się na płatności za kliknięcie. Dlatego też ogólny koszt kampanii AdWords może być inny niż ten wyliczony tylko na podstawie doboru słów kluczowych.
Koszt kampanii oparty na kliknięciu w reklamę jest zwykle podyktowany tym, gdzie konkretnie taka forma promocji ma być dostępna. Czy będzie to wyłącznie wyszukiwarka Google, czy też inny serwis biorący udział w programie AdSense.
Reklama w Google AdWords opiera się na wartości rankingowej. Oznacza to, że ostateczna kwota za wykupioną promocję SEM wiąże się też z innymi zmiennymi, takimi jak: jakość kampanii, dodane rozszerzenia reklamy, ranking aukcji słów kluczowych.
Dodatkowo pod uwagę należy wziąć oszacowanie skuteczności samej reklamy. Wpływ na to ma m.in. współczynnik klikalności CTR (z ang. Click Through Rate). Można dzięki niemu stwierdzić, jak wiele osób będzie teoretycznie zainteresowanych kliknięciem w reklamę, jeśli pojawi się w danym miejscu w sieci i będzie mieć określoną postać.
Są to szacunki, jakie należy uwzględnić, ale koszt całej kampanii może być inny. Szczególnie jeśli marka czy inna osoba zdecyduje się skorzystać z pomocy agencji SEO SEM, która zajmuje się wdrażaniem reklamy w Google AdWords.
Nieraz budżet ma wpływ na skuteczność promocji, szczególnie jeśli trzeba ograniczyć niektóre opcje, które mogłyby podnieść jakość i efektywność całej kampanii.
Promocja daje tym większe efekty, im precyzyjniej określi się poszczególne parametry, dlatego można powiedzieć, że jest skalowalna i mierzalna. Dzięki reklamie AdWords udaje się osiągnąć konkretne cele, nieraz dość skromnym nakładem środków pieniężnych.
Inteligentne algorytmy, na których opiera się promocja AdWords, są jakby swego rodzaju „doradcami” dla kogoś, kto chciałby reklamować się w wyszukiwarce Google. Informują bowiem o tym, co można jeszcze poprawić w ustawieniach kampanii, żeby podnieść jej ogólny rating, czyli jakość.
Niektórzy nawet potrafią co miesiąc inwestować niewielkie kwoty w promocję AdWords i w ten sposób uzyskiwać zwielokrotniony zwrot z poniesionej inwestycji w reklamę w wyszukiwarce.
Bannery, linki czy reklama tekstowa pojawią się na stronie, która jest ściśle powiązana z promowaną tematyką. Aby kampanie Google AdWords w ogóle nie budziły wątpliwości, można jeszcze doprecyzować, na jakich serwisach ma się wyświetlać wybrana forma reklamy.
Dodatkowym atutem promocji w wyszukiwarce jest to, że można dokładnie określić, kiedy reklama ma się wyświetlać, czyli o jakiej godzinie lub w jakich porach w ciągu doby.
Decydując się na kampanię AdWords, można także ustalić, w jakiej lokalizacji będzie się wyświetlać. Wiadomo będzie, skąd ludzie dowiedzą się m.in. o konkretnej ofercie, usłudze, produkcie czy artykule na blogu.
Reklama AdWords nie jest nachalna. Co prawda może nieraz przybierać postać banerów typu pop-up, czyli wyskakującej na stronie, niemniej wyświetla się na stronach, z którymi jest tematycznie powiązana.
Większość może przyznać, że reklama AdWords jest nawet pomocna, ponieważ sugeruje konkretne propozycje, którymi można być faktycznie zainteresowanym.
Ktoś nie jest zadowolony z efektów kampanii? Może wybrać trzy opcje w takim przypadku, czyli: przedłużyć kampanię AdWords, zmienić parametry promocji, zawiesić reklamę.
Dzięki temu można jeszcze bardziej mieć poczucie, że w pełni kontroluje się sytuację.
Dlaczego nie warto zawieszać kampanii w Google? Ponieważ wprowadzone parametry są ustalane na obecne trendy. Uruchamiając ją ponownie za kilka tygodni, może zupełnie mijać się z celem.
Reklama adwordsowa pozwala: zwiększyć wyniki sprzedaży; osiągnąć dobrą rozpoznawalność w sieci; zbudować świadomość marki; wesprzeć działania SEO; wdrożyć tanią i skuteczną reklamę; kontrolować promocję i budżet; szybko dotrzeć do pożądanej grupy odbiorców; zrealizować cele biznesowe; wdrożyć kampanię AdWords bez wiedzy i doświadczenia w marketingu; zwrócić uwagi na ofertę, gdy jest to wskazane.
Przede wszystkim wtedy, gdy działania SEO nie wystarczą lub gdy inne formy promocji są poza zasięgiem finansowym. Można zaangażować się w reklamę, a jednocześnie nie ponosić kosztów stałych, czyli nie przeznaczać co miesiąc określonej kwoty na promocję swojej firmy, czy innej działalności.
Wybierając promocję w AdWords, warto też wziąć pod uwagę trendy, jakie panują w danym momencie. Nieraz udaje się w ten sposób zainwestować niewiele, uzyskując najlepszy efekt.
Jeśli ktoś chciałby reklamować produkt ze swojej oferty, który najlepiej się sprzedaje, reklama Google AdWords również może wtedy pomóc.
Są to: firmy (małe, średnie i duże, a także młode, z większym lub mniejszym stażem); handlowcy; marki osobiste; osoby i organizacje związane z działalnością charytatywną; prywatni odbiorcy, którzy chcieliby wypromować np. swój blog; agencje reklamowe i marketingowe; serwisy aukcyjne, ogłoszeniowe i tematyczne; wolni strzelcy promujący swoje usługi.
Instytucje, które wybierają reklamę w Google, skupiają się najczęściej na tym, by osiągnąć określone cele biznesowe, ważne w danym cyklu rozliczeniowym.
Często okazuje się, że promocja Ad Words jest idealnym wsparciem, dzięki któremu udaje się znacznie poprawić wyniki sprzedaży.
Niekiedy dodatkowym skutkiem związanym z reklamą w wyszukiwarce jest wzrost znaczenia firmy na rynku poprzez jej lepszą rozpoznawalność. Im bardziej zaś instytucja jest kojarzona z pewnym asortymentem i kategorią produktów, tym większym cieszy się zaufaniem.
Sprzedawcy korzystają z kampanii adwordsowej, ponieważ pomaga wypromować się na tle konkurencji. To, jak silny ma się brand, często wpływa na ilość spływających zamówień. Silniejsza marka jest bardziej przekonująca i mocniej działa na perswazję niż nawet najlepiej napisana oferta sprzedażowa.
Marką osobistą może być tak naprawdę zarówno osoba publiczna, jak i prywatna. Często marką osobistą są osoby, które prowadzą swój profil na mediach społecznościowych.
Można stać się ekspertem w swojej dziedzinie, a nawet swego rodzaju autorytetem – zdecydowanie pomaga to później w promocji swoich publikacji. Na tym jednak nie koniec – marce osobistej zależy też na dalszym rozwoju i kolejnych propozycjach współpracy. Jeśli dzięki reklamie AdWords staje się bardziej znana i szanowana w środowisku, w jakim działa, propozycje współpracy pojawiają się naturalnie, więc nie trzeba o nie specjalnie zabiegać.
Organizacja, która działa na zasadzie non profit, może się promować w AdWords. Zwłaszcza jeśli otrzymuje środki, które mają poszerzać świadomość osób, by uzyskać pewien wymierny efekt społeczny.
Może nim być potrzeba wprowadzenia zmian, czy większa wrażliwość na potrzeby drugiej istoty. Innym celem jest również poszerzanie wiedzy i troska o to, by udało się wyedukować te osoby, które nie mają dostępu do fachowej i wiarygodnej wiedzy.
Pomimo tego, że obecnie panuje „moda” na prowadzenie blogów eksperckich, nic nie stoi na przeszkodzie, by również promować bloga dotyczącego swojego hobby. Szczególnie jest to dobry pomysł, jeśli ktoś umie o czymś pisać ciekawie, a jego zainteresowania nie są tak powszechne.
Prowadzenie kampanii AdWords może w ten sposób sprawić, że przyciągnie się na serwis więcej osób zainteresowanych daną tematyką.
AdWords pozwala uzyskać lepszą widoczność. Szczególnie wśród osób, które są zainteresowane SEO lub SEM, ale nie chciałyby samodzielnie zajmować się taką formą promocji.
Reklama AdWords wyświetla się przecież nie tylko w Google, ale również w serwisach z programu AdSense. Dzięki temu agencja reklamowa może dotrzeć ze swoją ofertą znacznie poza zasięg wyszukiwarki Google.
Przykładem serwisu ogłoszeniowego, który „szuka rozgłosu” dzięki promocji w Google, jest portal poświęcony ogłoszeniom o pracę. Takich stron na przestrzeni lat jest dostępnych coraz więcej. Portale tego typu chcą przyciągnąć zarówno pracodawców, jak i potencjalnych kandydatów na dane stanowisko, o co nie jest łatwo, gdy ktoś zapamiętał już kilka serwisów ogłoszeniowych.
Czy wolny strzelec to wyłącznie freelancer? Nie – to również każda osoba, która chciałby znaleźć sobie tak zwaną fuchę poza godzinami pracy – z AdWords jest łatwiej. Tę formę promocji doceni również usługodawca, który nie pracuje na etat, a jedynie podejmuje się zleceń od osób prywatnych, na ogół dorywczo.
Dlaczego wolny strzelec nie pracuje na etacie? Często z powodu na dość rygorystyczne wymagania, na przykład dotyczące godzin pracy, terminu realizacji zamówień lub zakresu obowiązków.
Wraz ze wzrostem liczby zamówień wolni strzelcy rozważają w końcu prowadzenie zarejestrowanej działalności.
Do najważniejszych zalet kampanii, którą ustawia się samodzielnie, można zaliczyć m.in.: szybkość; mniejszy wydatek na kampanię; kontrola nad tematem ujętym w promocji; widoczność reklamy w Google i w serwisach partnerskich AdSense.
Przykładowe słabe strony takiego rozwiązania: promocja może „nie wypalić”; nie wiadomo, ile powinna trwać kampania; brak dostępu do profesjonalnych narzędzi, dzięki którym analizuje się przebieg i efektywność promocji w Google; inwestycja w reklamę może się nie zwrócić, gdy zainwestuje się zbyt dużo, by osiągnąć cel; promocja może zmienić się w pseudoreklamę.
Osoba, która nie ma zbyt wiele czasu na przeanalizowanie swojej oferty, czy grupy docelowej, do jakiej chciałaby dotrzeć, może bardzo szybko i niewłaściwie wdrożyć reklamę.
Źle opracowana kampania adwordsowa może sprawić, że minie ten czas, kiedy byłby (powinien być) największy boom na ofertę, którą się promuje. Może bowiem dojść do sytuacji, że faktyczni odbiorcy reklamy dowiedzą się o takich treściach zbyt późno, ponieważ dobierze się albo niewłaściwe słowa kluczowe, albo nieodpowiednie serwisy, na których warto byłoby się promować.
Dlaczego więc ludzie decydują się na samodzielną kampanię reklamową AdWords? Ponieważ tak jest taniej i szybciej, a do tego osoba niewtajemniczona nie widzi nic skomplikowanego w ustawieniu kilku parametrów.
Warto jednak zawsze wesprzeć się odpowiednimi narzędziami pozwalającymi monitorować kampanię i analizować jej skuteczność. To bardziej wiarygodne, dające poczucie pewności podejście, niż gdy tylko „bazuje się” na wyjściowych szacunkach, jakie „sugerują” algorytmy kampanii.
Z pomocą agencji reklamowej można osiągnąć nieraz znacznie więcej, ponosząc mniejsze koszty. Ponadto doświadczona agencja SEO/SEM przedstawi wyniki swojej pracy, poparte odpowiednimi raportami. Wciąż jednak można doszukać się zarówno plusów, jak i minusów w działaniach promocyjnych agencji marketingowej.
Można do nich zaliczyć: skuteczność promocji; dobrą inwestycję w reklamę; widoczność reklamy dla wskazanych odbiorców; wzrost zysków ze sprzedaży; rosnącą świadomość marki; mniej środków przeznaczonych na kampanię; dodatkowe korzyści po zakończeniu promocji; realizacja aktualnych celów biznesowych; gwarancję korzyści; podsumowanie efektów w zestawieniach.
Warto zwrócić uwagę na: większe koszty wstępne; jakość kampanii zależną od wyboru właściwej agencji; czasochłonne opracowanie kampanii w Google; nie zawsze udane monitorowanie pracy agencji nad promocją w ramach Google AdWords.
Co można zaliczyć do nadwyżkowych profitów po zakończonej kampanii? Przede wszystkim większe zaangażowanie odbiorców w opiniowanie i komentowanie oferty oraz usług, czy treści, których promocja dotyczyła. Większa liczba odbiorców motywuje z kolei do tego, by jak najlepiej wywiązywać się przed nimi w swoich działaniach.
Po udanej kampanii AdWords można ostatecznie bardziej dbać o wizerunek, a więc również o dobrą obsługę potencjalnych klientów czy o rzetelność wszystkich treści, z jakimi potencjalny zainteresowany mógłby się zapoznać.
Wszystkie te założenia mogą mieć miejsce tylko wtedy, gdy zatrudni się naprawdę dobrą agencję zajmującą się przynajmniej płatną reklamą AdWords.
Warto poświęcić chwilę, by przeanalizować oferty i portfolio agencji reklamowych zajmujących się tego typu działaniami.
Agencja powinna odznaczać się pewnymi cechami. Szczególnie warto zwrócić uwagę na: doświadczenie, dostępność, lokalność, rzetelność, terminowość, profesjonalizm, portfolio, dobre warunki współpracy, nastawienie na sukces, zaangażowanie, dobrą komunikację, fachową obsługę klienta, pozytywne opinie, renomę, koszt usługi, klarowną umowę oraz raportowanie wyników.
Najlepiej rozpocząć od przedstawienia celów, jakie koniecznie trzeba zrealizować, a następnie przedstawić budżet, który można przeznaczyć na ten cel.
Jak więc zaangażować jedną z takich firm, żeby przekonać się, czy agencja jest profesjonalna i odpowiednia? Najlepiej zdecydować się na drobną promocję w sieci pod wyszukiwarkę Google w ramach AdWords. W ten sposób można sprawdzić, jak funkcjonuje taka firma na co dzień, kiedy trzeba doprecyzować wiele szczegółów, zanim wdroży się ostatecznie taką promocję.
Niektórzy nawet decydują się na kilka mniejszych kampani AdWords zanim zaangażują agencję w naprawdę duże przedsięwzięcie. Trzeba jednak pamiętać o tym, że każda taka promocja jest inna.
Zdarzają się również sytuacje losowe, różne zawirowania na rynku, czy w branży, w jakiej ktoś chciałby się wypromować. Niemniej pomimo takich zdarzeń, profesjonalna agencja potrafi założyć najbardziej optymistyczny scenariusz oraz najbardziej pesymistyczny. Ten ostatni nie powinien być na tyle zły, by wdrażanie kampanii „nie miało sensu”.
Nieraz najskuteczniejszą siłę perswazji mają rekomendacje, czyli polecanie agencji. Czy faktycznie warto wybrać firmę zajmującą się prowadzeniem kampanii AdWords z polecenia? Warto takie rozwiązanie wziąć pod uwagę, chociażby wtedy, gdy osobą, która poleca tę firmę, jest ktoś, komu można ufać.
Dlaczego opłaca się rozważyć agencję z polecenia? Ponieważ ktoś był wyraźnie zadowolony ze sposobu, w jaki się współpracuje z taką firmą. Prawdopodobnie nie miał też zastrzeżeń co do obsługi klienta czy warunków, na jakich udało się zawrzeć porozumienie z agencją w ramach wdrożenia reklam Google AdWords.
Rekomendacji najlepiej szukać tam, gdzie ma się kontakt ze swoimi znajomymi, czyli zwykle na social mediach. Jak się o tym dowiedzieć, czy ktoś korzystał z agencji SEM i czy mógłby szczerze którąś polecić? Najlepiej zadać otwarte pytanie do wszystkich, czy ktoś zna dobrą agencję zajmującą się Google AdWords marketingiem.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.