Kampanie reklamowe Google Adwords

Bezpłatna konsultacja

O Google

Wyszukiwarka Google to najpopularniejsza strona, dzięki której można znaleźć praktycznie wszystko to, czego się poszukuje. Jej algorytmy są najbardziej zaawansowane, a obecność w rankingu wyszukiwarki daje wiele korzyści poza oczywistą, czyli widocznością. Mawia się nieraz, że jeśli nie ma cię w Google, to znaczy, że nie istniejesz.

Coś w tym jest, bo największym powodzeniem cieszą się strony WWW, które łatwo znaleźć w tej wyszukiwarce. Płatna promocja Google AdWords jeszcze bardziej pozwala zaistnieć wśród dostępnych wyników.

Zanim jednak rozpocznie się wątek dotyczący płatnej promocji, warto poświęcić jeszcze chwilę uwagi samej wyszukiwarce. Otóż są w niej dostępne zakładki, w których algorytmy zbierają wyniki w oparciu o to, co użytkownik wpisze w pasek wyszukiwania. Można więc rozróżnić następujące kategorie: „Wszystko”, „Grafika”, „Zakupy”, „Wiadomości”, „Wideo”, „Mapy”, „Książki”, „Loty”, „Finanse”.

Najczęściej użytkownicy skupiają się na wynikach, jakie są dostępne na docelowej stronie ze wszystkimi wyszukaniami. Czy tam również pojawiają się wyniki AdWords? To zależy. Od czego? Przeważnie od treści, jaką wpisze się w pasku wyszukiwania. Im bardziej będzie to ogólne zapytanie, tym mniejsza szansa, że w wynikach pojawi się wynik związany z Google AdWords. Gdyby ktoś zadał bardziej szczegółowe pytanie, wtedy automatycznie szansa ta wzrasta.

Jak można doprecyzować treść, którą wpisuje się w pasek wyszukiwarki Google? Na kilka sposobów – przede wszystkim wpisując więcej szczegółów. Zamiast na przykład wyrazu mysz słowo mysz komputerowa. Dzięki temu algorytmy wyszukiwarki uwzględnią najbardziej trafne wyniki i pokażą tylko te treści, które zawierają frazę lub są z nią tematycznie powiązane.

Jak trafić na Google AdWords? Jeśli chodzi o samą usługę, nie znajdzie się jej bezpośrednio w serwisie Google. To znaczy nie wyświetli się wzmianka na jej temat na stronie z wyszukaniami. Można jedynie dotrzeć do tego, czym jest Ad Words, wpisując tę frazę w pasku wyszukiwania.

Jeśli chodzi o wyniki związane z Google Ad Words, najszybciej znajdzie się je w zakładce „Zakupy”. Wyniki te są zwykle na tyle niepozorne, że nieraz trudno je odróżnić od innych. Jest to zdecydowanie jeden z tych czynników, który sprawia, że użytkownicy Google automatycznie nieraz klikają w odnośniki powiązane z AdWords.

Co jeszcze pozwala uzyskać lepsze wyniki w Google? Można skorzystać z narzędzi wyszukiwarki, aby doprecyzować język, którego mają dotyczyć wyniki, termin publikacji danych treści, czy też uwzględnić każdy wynik lub tylko dokładny. Są również specyficzne komendy, które można wpisać w pasku wyszukiwarki, aby zawęzić zakres wyników, na przykład do jednej tylko strony. W ten sposób, nie tylko dzięki Google AdWords, łatwiej udaje się znaleźć to, czego się szuka – dokładnie tam, gdzie jest to wskazane. Efekt? Poświęca się mniej czasu na stronie Google, a więcej na witrynie, która udostępnia poszukiwane treści.

Google AdWords – co to jest?

Promocja w sieci jest jedną z bardziej skutecznych, a w dodatku można ją zmierzyć, dostosować do bieżących potrzeb i precyzyjnie oszacować koszty. Jedną z takich form reklamy w Internecie, która cieszy się dużym powodzeniem, jest Google AdWords. W wielkim skrócie można powiedzieć, że jest to płatna forma reklamy, która wyświetla się w najpopularniejszej wyszukiwarce w sieci, czyli w Google.

Jak działa AdWords?

Każdy przynajmniej raz musiał skorzystać z pola wyszukiwania Google, dlatego łatwo zrozumieć mechanizm działania tejże reklamy. Otóż wybierając właśnie płatną reklamę w tej wyszukiwarce, można zorientować się, że promowane oferty znajdują się wyżej niż tak zwane „organiczne”.

Mówi się „organiczne” na te wyniki, które pojawiają się w Google samoczynnie – algorytm tej wyszukiwarki sam „decyduje o tym”, jakie strony mają się wyświetlić w danym miejscu.

Natomiast AdWords pozwala „przebić się” przez ten ranking i zyskać dobrą pozycję dla swojej oferty. Każdy, kto skorzysta z tej reklamy w Google, może spodziewać się, że jego oferta wyświetli się w trzech pierwszych wynikach. Drugą możliwością jest obecność wśród dziesięciu ostatnich propozycji reklamowych znajdujących się na dole, ale wciąż na pierwszej stronie wyszukiwarki.

Reklama w Google działa na zasadzie PPC (z ang. Pay Per Click), co oznacza, że opłatę pobiera się za każde kliknięcie. Kliknąć można na przykład w link lub w baner, prowadzący do promowanej witryny. Internauta, który kliknie w reklamę Google AdWords, może też „przenieść się” do konkretnej oferty na stronie należącej do osoby, która korzysta z tej formy promocji.

Gdzie można zobaczyć reklamę Google AdWords?

Jednak na tym nie koniec – płatna promocja wyświetla się bowiem nie tylko w Google. Linki i bannery reklamowe pojawiają się także na powiązanych tematycznie witrynach w sieci z promowaną stroną. Przykładowo, jeśli ktoś promuje się poprzez płatne wyniki w Google na hasło „upcykling”, może się spodziewać, że reklama wyświetli się również m.in. na blogu, który porusza tę tematykę.

Może także znaleźć się przy określonym artykule, poruszającym zagadnienie upcyklingu.

Google AdWords? Reklama ta może się wyświetlić w wielu różnych miejscach w sieci, co w dużym stopniu zależy od tego, jakie ustawi się parametry takiej kampanii w wyszukiwarce. Dodatkowo osoba, która promuje się w ten sposób może mieć pewność, że jej oferta będzie widoczna w każdym serwisie, który przystąpił do programu AdSense. Ponadto Google jeszcze współpracuje z serwisami pochodnymi, takimi jak Gmail oferowanym przez firmę Google. Promując się także w kampanii AdWords, można znaleźć się również w wynikach, które znajdują się w najpopularniejszym serwisie streamingowym, czyli w YouTube.

Formy reklamy Google AdWords

Google jest rozbudowaną wyszukiwarką internetową a zarazem najlepiej usystematyzowaną, jeśli chodzi o sposób, w jaki wyświetlają się w niej poszczególne strony internetowe. Bazuje na sztucznej inteligencji, gdyż tak często określa się algorytmy weryfikujące listę witryn obecnych w wynikach wyszukiwania. Algorytmy, czyli Googleboty (roboty Google) codziennie „analizują” miliony stron w sieci, żeby ocenić jaką mają wartość w ogóle, a w szczególności dla internautów.

Kampania AdWords jest o tyle dobrym rozwiązaniem, że te algorytmy są „bardziej łaskawe” dla ofert, które promuje się poprzez płatną formę reklamy w Google. Co to znaczy? Oznacza to, że roboty Google uwzględniają wszystkie te parametry, które określa się w ramach kampanii reklamowej. Natomiast pomijają takie kwestie, jak na przykład:

  • wiek strony,
  • unikalność treści,
  • dostosowanie projektu serwisu do użytkowników mobilnych (responsywność).

Nie trzeba też martwić się o konkurencję, ponieważ jeśli strona ma się wyświetlić w pierwszych płatnych wynikach, to tak się stanie. Jedyne, co trzeba wziąć pod uwagę, to być może wyższy koszt za promocję pod frazy, które są szczególnie „oblegane”. Popularność słów kluczowych w kampanii Google AdWords zależy głównie od liczby ofert, które składają konkurencyjne serwisy, promujące się w Google na zasadzie płatnej reklamy.

Opcje dostępnych reklam w Google

Decydując się na płatną promocję w Google, można wybrać reklamę:

  • banerową (graficzną),
  • tekstową,
  • w postaci linka,
  • na YouTube,
  • display,
  • produktową,
  • jako dodatek do SMS-a,
  • w sieci partnerów Google AdSense (różne formaty).

    Reklama graficzna w postaci banera

Przyjęło się, że reklama graficzna musi mieć postać bannera przedstawiającego jakąś animację lub video. Natomiast w kampaniach adwordsowych może ona także przybierać postać tekstu, czy wyświetlać się jako dynamiczny e-billboard, dostosowujący się wymiarami do miejsca dostępnego na danym serwisie.

Niewątpliwą zaletą reklamy graficznej jest to, że jest dobrze widoczna, bo od razu zwraca na siebie uwagę. Grafika jest bowiem w innym kolorze niż linki, czy tekst, który prowadzi do promowanej witryny. Zajmuje też więcej miejsca, więc nie sposób jej przeoczyć. Nawet jeśli ktoś nie kliknie w taką reklamę zorganizowaną w ramach kampanii Google AdWords, jest szansa, że przekaz pozostanie w świadomości takiej osoby.

W dodatku banner najczęściej wyświetla się w miejscu, które jest w zasięgu wzroku, czyli na przykład w nagłówku strony. Inną taką przestrzenią, w której można napotkać na reklamę banerową związaną z kampanią w Google, jest sekcja boczna strony, czy reklama banner wyświetlający się w treści – między jednym akapitem a drugim.

Reklama tekstowa

Reklama w postaci tekstu to też odnośnik z tym że bardziej czytelny, ponieważ od razu wiadomo, do jakiej strony przekierowuje, gdy się w nią kliknie. Jeśli promuje się na przykład stronę https://upcykling.pl, to reklama w postaci tekstu będzie się wyświetlać zwykle tak: „upcykling.pl”.

Reklamy Google AdWords w postaci tekstu są o tyle funkcjonalne, że łatwo udaje się je umieścić praktycznie na dowolnym serwisie. Niezależnie więc od tego, jak bardzo nie byłby już „zajęty” innymi treściami, prawdopodobnie zamieszczenie na nim jeszcze takiego prostego odnośnika nie będzie wyzwaniem z gatunku tych niemożliwych.

Jako że jest to reklama w postaci odnośnika, ma ona inny kolor niż „zwykły” tekst na stronie. W efekcie również nie sposób jej przegapić, czytając, chociażby artykuł, pod którym znajdzie się taki właśnie link tekstowy. Często okazuje się też, że internauci chętniej klikają właśnie w bardziej „przyjazne”, tekstowe reklamy niż w „krzykliwe” bannery.

Z drugiej strony reklama tekstowa jest dość skromna – informuje tylko o adresie strony i o niczym więcej. Jednak dzięki Google AdWords marketingowi udaje się powiązać taki odnośnik ze stroną, na której dobrze by wyglądał. Mianowicie nikt nie będzie się zastanawiać nad tym, co to za podlinkowana witryna (wspomniana wyżej), jeśli znajdzie się na serwisie poświęconym tematyce upcyklingu lub ekologii związanej z recyklingiem.

Reklama w postaci linka

Link to zdecydowanie najpopularniejsza forma reklamy, jeśli chodzi o AdWords. Może mieć dwie różne postaci, czyli wyświetlać się jako „goły odnośnik” na przykład https://upcykling.pl albo jako tekst. W tym drugim przypadku reklama Google AdWords w postaci linku może wyglądać tak dla użytkownika serwisu: upcykling – tu znajdziesz wszystkie informacje. Natomiast pod względem struktury link będzie mieć postać tak zwanego Anchor tekstu, czyli: <a href=”https://upcykling.pl>upcykling – tu znajdziesz wszystkie informacje</a>.

Jako że reklama linkowa może mieć kilka form, łatwo udaje się ją dostosować do konkretnego serwisu, by zwracała na siebie uwagę i była dostosowana do wizualnej estetyki. Najczęściej goły link pojawia się w wyszukiwarce, natomiast ten w postaci tak zwanej „kotwicy” (z ang. Anchor text) częściej wyświetla się w treści.

Dodatkowym atutem reklamy AdWords typu „kotwica” jest to, że można rozwinąć link o zachętę CTA (z ang. Call To Action), żeby odbiorca faktycznie kliknął w tę reklamę. Na powyższym przykładzie tą zachętą jest sformułowanie „tu znajdziesz wszystkie informacje”. Co prawda nie jest to bezpośrednie wezwanie do działania, ale sugeruje wystarczająco mocno internaucie, żeby kliknąć, jeśli chciałby dowiedzieć się więcej na temat upcyklingu.

Reklama widoczna na YouTube

Serwis YouTube jest na tyle popularny, że w dobie Internetu mało jest takich osób, które o nim nie słyszały i zdecydowana większość korzystała już niego przynajmniej raz. Z tego też powodu łatwo skojarzyć promocję Google AdWords obecną na tej platformie streamingowej. Wyświetlając filmy, można spodziewać się, że zanim obejrzy się ten faktyczny (docelowy), najpierw pojawi się reklama, którą można przerwać po 5 sekundach.

Reklamy na YouTube powiązane z Google włączają się także w trakcie oglądania produkcji wideo, w szczególności tych dłuższych, na przykład filmów kinowych. Inną formą promocji video na kanale YouTube, jest tak zwana „nakładka” na właściwy film, która zachęca do tego, by obejrzeć promowaną produkcję. Mówiąc prościej taka reklama Google AdWords jest swego rodzaju skrótowym zapisem wideo ukazującym, co można zobaczyć w filmie. Najczęściej nakładka „obrazuje” jedynie pierwsze fragmenty filmu, niemniej jest o wiele ciekawsza niż początkowy „slajd” video, który ustawia się na kanale YouTube.

Reklama typu display

Ktoś może powiedzieć, dlaczego jest odrębnie wyróżniona reklama display, skoro to też reklama bannerowa? Jest bowiem różnica między typową reklamą graficzną, a tą określaną jako display. Jaka? Otóż ta pierwsza wyświetla się najczęściej w wynikach wyszukiwania w Google. Natomiast reklama display częściej pojawia się na stronach, które są powiązane z Google na zasadzie programu AdSense.

Google AdWordsreklama displayowa może też wyświetlać się na wiele sposobów. Najczęściej spotyka się z bannerem display:

  • w treści akapitu,
  • obok tekstu,
  • jako tłem,
  • w formie wyskakującej reklamy (pop-up).

Szeroki wariant, w jakim reklama displayowa może się wyświetlać sprawia, że jest dość elastyczna. Można ją wpleść w treści dostępne na różnych serwisach. Nieraz nawet w obrębie jednej witryny może pojawić się w różnych formach, gdyby ktoś zdecydował się na zintensyfikowanie liczby wyświetleń reklamy w ciągu danego okresu. Dlatego też znacznie łatwiej promować się, wybierając tę właśnie reklamę banerową w porównaniu do graficznej wyświetlającej się w Google.

Kampania AdWords skoncentrowana na reklamie displayowej jest zatem widoczna w przestrzeni wizualnej witryny, na której wyświetla się reklama. Ponadto dociera do tych wszystkich użytkowników, którzy odwiedzają dany serwis, by zapoznać się z zamieszczonymi na nim artykułami.

Reklama produktowa

Jeżeli ktoś prowadzi działalność typowo sprzedażową dobrą formą promocji w Google może być reklama produktowa. Gdy ktoś wpisze w pasek wyszukiwania na przykład „doniczki na kwiaty” wyświetli się reklama w postaci banera ze zdjęciem doniczki. Pod nim znajdzie się opis, co to jest dokładnie za doniczka, a także ile kosztuje oraz odnośnik tekstowy informujący o tym, jaki sklep proponuje doniczkę.

Gdzie się wyświetla?

Taka kampania AdWords pozwala dotrzeć do tych, którzy są zainteresowani przede wszystkim zamówieniem online wspomnianych, hipotetycznych doniczek. Grafika przedstawiająca produkty wyświetla się w Google wśród reklam banerowych – albo na górze albo na dole pierwszej strony z wynikami.

Dodatkowo reklama graficzna przedstawiająca produkt może też pojawić się w sekcji bocznej w zakładce Google ze wszystkimi wynikami. Natomiast w zakładce związanej stricte z zakupami wyświetli się również wśród organicznych wyników wyszukiwania.

Dodatkowe filtry

Osoby zainteresowane na przykład doniczkami, mogą dodatkowo wybrać reklamę w ramach kampanii AdWords, jeśli zastosują odpowiednie filtry. Są dostępne właśnie w zakładce Google odnoszącej się do zakupów. Do wyboru są między innymi takie parametry, jak:

  • kolor produktu,
  • marka (sprzedawca),
  • outlet (wyprzedaż),
  • przedział cenowy,
  • kategoria tematyczna (na przykład dom i ogród).

Może się więc okazać, że osoby, które niechętnie podchodzą do płatnej promocji w Google, ostatecznie klikną w reklamę produktową. Tak się stanie, jeśli po zastosowaniu wspomnianych filtrów w wynikach pojawi się właśnie promowana oferta produktu. Zatem będzie to taki produkt, który ktoś chciałby najbardziej zamówić – kampanie adwordsowe w ten sposób przestają być postrzegane jako nachalna forma reklamy. Szczególnie tych towarów, które nie cieszą się zbytnią popularnością lub są wyjątkowo słabej jakości.

Reklama mobilna

Czym różni się mobilna reklama w Google od tradycyjnej? Przede wszystkim tym, że wyświetla się wyłącznie na urządzeniach takich jak smartfon, czy tablet. Reklama AdWords jest zatem przeznaczona dla użytkowników sieci, którzy korzystają z przenośnego sprzętu.

Nie jest to jednak jedyna różnica – reklama ta jest też bardziej funkcjonalna. Dlaczego? Ponieważ umieszczone w niej dane kontaktowe są interaktywne. Oznacza to, że potencjalny zainteresowany może kliknąć w reklamę w ramach kampanii Google AdWords i od razu połączyć się z konsultantem poprzez podany numer telefonu.

Stopień zaawansowania reklam mobilnych dostępnych w Google jest na tyle duży, że można również wybrać opcję wiadomości SMS, gdy kliknie się w taki banner. W ten sposób zainteresowany znacznie szybciej może wybrać formę kontaktu i zadzwonić lub napisać. Nie musi przechodzić bezpośrednio do strony danej firmy i szukać na niej danych teleadresowych, czy formularza kontaktowego. Oszczędza swój czas, a promująca się w ten sposób instytucja wie (w ramach przeprowadzanej ankiety), skąd klient dowiedział się o ofercie. Łatwo można więc zorientować się, jak skuteczne są mobilne reklamy Google AdWords.

Dodatkowym atutem bannerów wyświetlających się na mniejszych, mobilnych ekranach jest to, że zajmują całą ich przestrzeń. Chcąc nie chcąc użytkownik smartfona czy tabletu musi zobaczyć czego ona dotyczy, zanim ją wyłączy, by powrócić do swoich zadań.

Reklama widoczna na stronach powiązanych z AdSense

Jednym z bardziej znanych partnerów Google w ramach programu promocji AdSense jest serwis YouTube. Nie oznacza to jednak, że tylko duże i popularne portale angażują się w reklamę w ramach AdSense. Tak naprawdę każdą witrynę można powiązać z tym programem, co sprawia że Google AdWords marketing to wyjątkowo efektywny i elastyczny wariant promocji. Zawsze bowiem można liczyć na to, że reklama Ad Words wyświetli się wyłącznie tym internautom, którzy są potencjalnie nią zainteresowani. Zatem inwestując w taką kampanię, można się spodziewać, że teoretycznie większy lub mniejszy procent użytkowników serwisów uczestniczących w programie AdSense kliknie w reklamę. Dzięki temu gro takich osób przejdzie za pomocą promocyjnego linku do strony, którą się promuje w AdWords.

To dobra wiadomość dla wszystkich tych osób, które mają wątpliwości, czy wśród płatnych wyników w Google znajdzie się reklama, jaką opłacili. Jest natomiast mnóstwo stron z programu AdSense cieszących się popularnością i powiązanych tematycznie z promowaną witryną. Wiedząc to, można wydać mniej na kampanię promocyjną w Google i również dotrzeć do tych odbiorców, dla których wyświetlająca się reklama dostarczy przydatne informacje.

Reklama e-mail (w Gmailu)

Poczta Gmail, którą oferuje firma udostępniająca najpopularniejszą wyszukiwarkę jest również dobrym miejscem na zamieszczenie reklamy Google AdWords. Tym bardziej że w wersji rozszerzonej tej poczty, czyli ze wszystkimi funkcjonalnościami, są dostępne różne zakładki, umożliwiające precyzyjne grupowanie wiadomości.

Wśród nich jest zakładka „Oferty” – to właśnie do niej trafiają reklamy, w które inwestuje się w ramach kampanii Google Sponsored Promotions (Oferty sponsorowane). Jest to kampania skierowała właśnie do użytkowników tej poczty e-mail. Jeśli pojawią się w „Ofertach”, przypominają najczęściej typowy newsletter.

Warto wiedzieć, że reklama w Gmailu może też pojawiać się w innym miejscu. Mianowicie bannery i treści reklamowe mogą po prostu trafić do folderu „Odebrane”, czyli tego, z którego korzysta się najczęściej.

Jako że z poczty korzysta się regularnie, nawet kilka razy dziennie, nie sposób przegapić wiadomości w ramach Google AdWords. Reklama, która pojawia się na Gmailu może też nieraz trafiać do folderu „Spam”, jednak są to pojedyncze przypadki. Algorytmy, na jakich bazuje Google, precyzyjnie „dobierają” bowiem tematykę reklam do skrzynek Gmail. Dzięki temu „lądują” na niej wyłącznie te reklamy, które faktycznie mogą zainteresować użytkownika tej poczty e-mail.

Google AdWords reklama – gdzie się wyświetla?

W zależności od rodzaju serwisu, w którym ktoś promuje się w ramach AdWords, reklama może wyświetla się w różnych miejscach. W Google będą to trzy pierwsze miejsca w wynikach i dziesięć ostatnich ułożonych szeregowo (obok siebie), co szczególnie udaje się zauważyć, gdy chodzi o reklamę produktową.

Natomiast w serwisach partnerskich w ramach AdSense, reklamy Google AdWords są widoczne w nagłówki, w sekcji bocznej, a także w treści lub obok niej (artykuły). Jakie strony można zaliczyć do serwisów uczestniczących w programie AdSense? Oto kilka typowych witryn:

  • serwisy streamingowe (przede wszystkim YouTube),
  • fora internetowe,
  • blogi,
  • serwisy powiązane tematycznie (takie jak: zaplecza internetowe, portale branżowe, serwisy ogłoszeniowe, strony opiniotwórcze, serwisy sprzedażowe),
  • poczta e-mail (Gmail).

Jak widać na powyższym zestawieniu Google AdWords to reklama, która wciąż jeszcze nie dotarła do ogólnej sieci portali społecznościowych. Wyjątkiem jest YouTube – serwis uważany za swego rodzaju specyficzny rodzaj social media. Niemniej serwisów partnerskich jest całe mnóstwo, a w każdym z nich reklama AdWords wyświetla się nieco inaczej – zarówno ze względu na wielkość strony, jak i na miejsce, które przeznaczono na reklamę.

Widoczność reklamy w ramach kampanii adwordsowej

Mogłoby się wydawać, że skoro inwestuje się w kampanię AdWords, reklama powinna się wyświetlić wszędzie tam, gdzie byłoby to wskazane. W rzeczywistości jest jednak inaczej – to, czy reklama będzie widoczna, czy nie zależy od kilku czynników.

1. Ranking w aukcji słów kluczowych

Chcąc wypromować swój serwis, czy konkretny produkt z oferty w ramach Ad Words, nie wystarczy zainwestować w kampanię w Google. Trzeba liczyć się z tym, że widoczność reklamy zależy od dobrej pozycji w rankingu dotyczącym aukcji słów kluczowych. Czym jest ów aukcja? To swego rodzaju przetarg na ofertę za słowo kluczowe. Ten, kto „wyłoży” więcej środków, zwykle wygrywa i może liczyć na to, że jego oferta znajdzie się wśród wyników na podane słowo lub frazę kluczową.

W rankingu AdWords bierze się też pod uwagę jakość samej kampanii. Pod tym względem ważne może być to, czy podczas ustawiania promocji związanej z Google AdWords, uwzględniło się wszystkie parametry i czy udało się każdy z nich precyzyjnie określić.

2. Ustalona liczba wyświetleń

Pomimo tego, że reklama w Google działa na zasadzie PPC, ważny jest też parametr dotyczący liczby wyświetleń. Jeżeli ustali się, by reklama wyświetlała się często w ciągu danego cyklu rozliczeniowego lub rzadko, może się wydawać, że jest niewidoczna.

Gdy reklama wyświetla się zbyt wiele razy na przykład w ciągu dnia, kampania może zakończyć się fiaskiem. W dodatku inwestujący w kampanię AdWords może dojść do wniosku, że „wyrzucił pieniądze w błoto”. Wszystko przez to, że prawdopodobnie liczba wyświetleń została już wykorzystana. Tak się stanie, jeśli zapomni się ustalić, by przykładowo link wyświetlił się w ciągu dnia 10 razy, jeżeli ogólna liczba wyświetleń powinna wynieść 100. Jeśli reklama będzie widoczna w przez 24 godziny 100 razy, nie można oczekiwać, że następnego dnia również się wyświetli.

3. Budżet przeznaczony na reklamę AdWords

Środki przeznaczone na kampanię adwordsową są mocno powiązane ze stawką za słowo kluczowe, liczbą wyświetleń reklamy, a także z czasem trwania promocji. Nie można przy tym zapominać, że kampania może trwać krócej, niż ktoś się spodziewa. Wystarczy tylko, że nie ustali się limitu wyświetleń na przykład na dobę.

Kampania AdWords opiera się na formule, która zakłada, że płaci się za każde kliknięcie. Dlatego użytkownicy Google i powiązanych z wyszukiwarką serwisów, mogą „wyklikać” reklamę znacznie szybciej. Szczególnie gdy nie będzie ograniczeń związanych z liczbą wyświetleń reklamy w danym terminie. Może się więc okazać, że reklama nie wyświetli się, bo zwyczajnie skończyły się środki przeznaczone na promocję Google AdWords.

Jak wyświetlają się reklamy Google AdWords?

Po czym poznać, że niektóre wyniki wyświetlające się w Google są płatne a inne darmowe? Świadczą o tym oznaczenia, które znajdują się przy reklamach. Najczęściej można zauważyć informację na zielono, że link lub banner przedstawia płatną promocję Google AdWords. Wtedy wyświetla się po prostu zielony napis „Reklama”. Niekiedy spotyka się też oznaczenia tego typu w żółtym kolorze zamiast w zielonym i w ten sposób także łatwo udaje się odróżnić płatne wyniki od organicznych.

Jak wygląda prowadzenie kampanii AdWords?

Kampania AdWords nie mogłaby być efektywna, gdyby nie uwzględniło się w niej takich elementów jak:

  • słowa kluczowe,
  • forma reklamy,
  • wartość finansowa,
  • czas obowiązywania kampanii,
  • liczby kliknięć,
  • szybkość, z jaką się uruchamia,
  • rodzaj serwisu, w którym reklama jest dostępna,
  • modyfikacja kampanii.

    Słowa kluczowe

Reklama w Google może dotyczyć albo oferty w ogóle danego serwisu, albo konkretnej treści dostępnej na stronie, czy produktu. Prowadzenie kampanii AdWords powinno zatem w każdym z tych przypadków uwzględniać odpowiednie słowa kluczowe.

Jeżeli będzie to serwis poświęcony tematyce upcyklingu, wtedy słowem kluczowym może być na przykład: „upcykling”, „upcykling co to”, „upcykling ekologia”, czy „upcykling pomysły”. Gdyby ktoś chciałby promować artykuł dostępny na stronie, wtedy może ująć podane słowa kluczowe lub dłuższe. Dodatkowe frazy mogłyby wyglądać tak: „upcykling ekologia porady”, „upcykling trendy w aranżacji”, „upcykling pomysły na ekologiczny wystrój”.

Prowadzenie kampani AdWords w odniesieniu do słów kluczowych będzie dotyczyć innych key words (słów kluczowych), jeśli promuje się sklep zawierający produkty. Zakładając, że wciąż jest to tematyka związana z upcyklingiem słowa kluczowe w tym przypadku mogą mieć taką postać: „upcykling doniczki na kwiaty”, „upcykling łóżko z funkcją spania”, „upcykling stolik kawowy”, „upcykling lampa na biurko”.

Dobierając słowa kluczowe warto pamiętać, że ich kolejność także ma znaczenie. Przykładowo w ramach Google AdWords inaczej będzie się wyświetlać reklama bazująca na słowie „upcykling doniczka na kwiaty” i inaczej, jeśli słowo brzmi tak: „doniczka na kwiaty upcykling”. Nie tylko reklama może być widoczna gdzie indziej w Google, czy powiązanych z wyszukiwarką serwisach. Może się też okazać, że w którymś z tych przypadków kampania będzie droższa, bo stawka za jedno z tych słów będzie wyższa.

Forma reklamy

Kto będzie odbiorcą?

Uwzględniając postać reklamy AdWords można założyć kto będzie jej adresatem. Przykładowo reklamą tekstową najprędzej zainteresują się co, którzy poszukują w sieci określonych treści, zatem chociażby czytelnicy blogów.

Z kolei reklama linkowa bardziej trafi do osób, które często poszukują odpowiedzi na ważne dla nich pytania na forach internetowych. Natomiast reklama graficzna może być interesująca dla zainteresowanych zakupem, promocją, czy wyprzedażą. Mogą to być osoby, które korzystają z różnych urządzeń, a w zależności od rodzaju reklamy bannerowej, grupa ta będzie bardziej doprecyzowana.

Na jakie urządzenia?

Prowadzenie kampanii AdWords w tym przypadku jest dość skomplikowane i nieraz też bardziej kosztowne. Trzeba pamiętać o tym, że internauci obsługują dzisiaj nie tylko z laptopy, czy komputery stacjonarne, ale też z tablety, czy smartfony.

W dodatku grupa użytkowników mobilnych wciąż rośnie i staje się bardziej zaangażowana w działalność online. Nie można jednak zapomnieć, że duża część osób korzystających z Internetu wciąż poszukuje określone treści, włączając komputer. Najlepiej więc postawić jednocześnie na reklamę wyświetlającą się na stacjonarnym sprzęcie, jak i na mobilnym.

W ten sposób reklama Google AdWords trafia do wszystkich tych odbiorców, którzy są grupą docelową, niezależnie od tego, z jakiego urządzenia korzystają. Pomijając zaś jedną z tych form reklamy, można nieraz stracić połowę potencjalnych zainteresowanych.

Pominięta grupa mogłaby przecież chcieć dowiedzieć się czegoś więcej, gdyby banner się jej wyświetlił. Nie każdy ma dostęp do smartfona i laptopa, dlatego tym bardziej nie warto rezygnować z reklamy na urządzenia stacjonarne i mobilne. Są tacy, którzy korzystają tylko z telefonu i osoby, które wyłącznie mają komputer. Każdy taki odbiorca powinien zobaczyć reklamę, jeśli mogłaby go interesować, na przykład pod względem tematycznym.

Wartość finansowa

Kampania AdWords ma swoją wartość – budżet określa się albo na wstępie, albo otrzymuje się ogólny koszt promocji po ustawieniu i zaakceptowaniu wszystkich parametrów. Trzeba pamiętać o minimalnym wydatku na kampanię w Google, a także o tym, że budżet przeznaczony na promocję „kurczy się” wraz z każdym kliknięciem w reklamę AdWords.

Zmniejsza się tym bardziej, jeśli reklama ma się wyświetlać w godzinach, kiedy natężenie ruchu w sieci jest szczególnie duże. Te godziny to czas przed pracą, czyli od godziny szóstej do ósmej rano. Po południu zaś to pora lunchu, godzina po pracy, a także tuż przed położeniem się do snu, czyli około godziny dziesiątej wieczorem.

Im częściej reklama Google AdWords będzie się wyświetlać w takim „gorącym paśmie”, tym większe prawdopodobieństwo, że budżet „się wyklika” dość szybko. W dodatku efektywność takiej kampanii może nie być satysfakcjonująca. Ludzie wtedy bardziej „lustrują” treści, niż są naprawdę zainteresowani, by na przykład przeczytać artykuł, który znalazł się w płatnych wynikach w Google. Mogą natomiast dodać jakąś stronę do zakładek, by zapoznać się z jej treścią później. Oczywiście, o ile w ferworze czynności, jakie trzeba wykonać, będąc online, po prostu się o tym nie zapomni.

Czas trwania kampanii

Skuteczność kampanii AdWords w dużej mierze zależy od czasu, w jakim trwa. Nie powinna być więc ani zbyt krótka, ani trwać w nieskończoność. Najczęściej okres, w jakim kampania obowiązuje jest precyzyjnie wyznaczony, oparty na szczegółowych analizach. W trakcie można jeszcze zmodyfikować ostateczny termin, do jakiego ma trwać ta promocja.

Szczególnie ma to sens, jeśli okaże się, że albo kampania przynosi wyjątkowo dobre efekty, albo wręcz przeciwnie. W tym pierwszym przypadku kampanię Ad Words można przedłużyć nawet o tydzień lub dwa, natomiast w tym drugim warto wziąć pod uwagę inne rozwiązania – zakończenie kampanii wcześniej lub zmodyfikowanie wprowadzonych parametrów.

To, czy kampania jest skuteczna zależy też od celów promocji. Nie zawsze osobie inwestującej w płatne wyniki zależy wyłącznie na lepszych wynikach sprzedażowych. Czasami ważny jest też wzrost świadomości marki, czy to, by potencjalni zainteresowani dowiedzieli się o ofercie jak najszybciej.

Liczba kliknięć

Prowadzenie kampanii AdWords w oparciu o liczbę kliknięć w reklamę sprawia, że można lepiej planować wydatki na tę formę promocji. Zwłaszcza jeśli dodatkowo uwzględni się miejsce, gdzie ma się wyświetlić reklama, czy godzina, w jakiej będzie widoczna w sieci. Im więcej będzie kliknięć w reklamę na popularnych serwisach, które nie dotyczą wyłącznie tematyki, jaką porusza promowana strona, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że promocja będzie naprawdę skuteczna.

Może się okazać, że albo „wyklikanie” reklamy AdWords nie przełoży się na realizację celów, albo że użytkownicy takich witryn nie będą specjalnie zainteresowani klikaniem w nią. W tym drugim przypadku nie oznacza, że promocja jest nieefektywna – brak kliknięć „nie oznajmia” bowiem, że internauci nie zauważyli bannera, czy innej formy reklamy.

Często „bazuje się” na zbyt skromnych statystykach, by jednoznacznie stwierdzić, czy „klikalność” reklamy przekłada się na jej skuteczność. Biorąc pod uwagę powyższy przykład, warto dodatkowo uwzględniać takie aspekty, jak miejsce, z którego odbiorca dowiedział się o ofercie. Najłatwiej uzyskać takie informacje, przeprowadzając krótką ankietę, co pozwoli oszacować, na ile inwestycja w promocję Google AdWords dała dobry efekt.

Szybkość, z jaką „działa” kampania

Chcąc uruchomić kampanię AdWords, warto pamiętać o tym, że czas, kiedy zaczyna przynosić efekty albo gdy reklama jest widoczna, zależy od kilku elementów. Przede wszystkim algorytm wyszukiwarki musi uwzględnić w swoich filtrach wprowadzone słowa kluczowe.

To, jak szybko kampania „zaskoczy” zależy też od miejsca, w którym się wyświetla. Jeśli będzie to bardziej znany serwis tematyczny związany z promowaną witryną, wtedy prawdopodobnie reklama ta może okazać się tak zwanym viralem. Zatem może „nakręcić” promocje, szczególnie gdy jest „chwytliwa” albo jako banner, albo jeśli znajdzie się w dobrym miejscu w treści lub na stronie.

Na szybkość „działania” kampanii adwordsowych wpływa również m.in. zaufanie do marki, która się promuje. Zdecydowanie większe zainteresowanie wzbudzają reklamy znanych brandów, tym bardziej jeśli obwieszczają wypuszczenie na rynek nowego produktu. Zupełnie inaczej jest natomiast wtedy, gdy reklama dotyczy serwisu, o którym nikt nie słyszał. Wtedy najczęściej promocja skupia się na przykład na rewolucyjnym produkcie, a nazwę firmy „chowa się” za tym towarem.

Serwis, w którym reklama się wyświetla

Efektywność promocji Google AdWords zależy od miejsca, w jakim reklama jest dostępna. Nieraz ważne jest, by banner wyświetlił się właśnie w najpopularniejszej wyszukiwarce. Kiedy? Gdy przeanalizuje się na przykład konkurencyjne oferty i wyciągnie się wnioski, że to poprzez Google internauci znajdują treści, które ich interesują w tym temacie.

Jeśli jest to strona partnerska w ramach programu AdSense, ważne jest również to, by uwzględnić miejsce, w jakim reklama się wyświetli na jednej z takich witryn. Najlepszą opcją będzie blog? Warto dodać w tym przypadku reklamę AdWords pod artykułem, a nie na samej górze, w nagłówku. Co prawda w pierwszej chwili odwiedzający tę stronę zwróci uwagę na banner. Jednak, gdy już zagłębi się w artykuł, który „przyszedł” przeczytać, zapomni o reklamie znajdującej się powyżej.

Natomiast, gdy pod artykułem znajdzie się banner, czy reklama tekstowa, daje to większą nadzieję, że zainteresuje odbiorcę. Tym bardziej jeśli jeszcze jest dobrze powiązana tematycznie z artykułem, pod którym się znajduje.

Modyfikacja kampanii

Warto pamiętać, że gdy już kampania Google AdWords „zacznie działać”, można postąpić wtedy na dwa sposoby. Monitorować jakie przynosi efekty, nie dokonując żadnych zmian lub analizować jej skuteczność i dokonać modyfikacji, jeśli okazuje się, że nie jest tak skuteczna jak miała być.

Każda zmiana w parametrach kampanii sprawia zarazem, że jakby trzeba liczyć jej efektywność „od nowa”, czyli od chwili, kiedy te modyfikacje się zatwierdzi. Dlaczego? Ponieważ algorytmy wyszukiwarki za każdym razem filtrują wprowadzone parametry i wszelkie zmiany sprawiają, że zmienia się również sposób, w jaki reklama AdWords będzie się wyświetlać. Wystarczy tylko wziąć pod uwagę inne słowa kluczowe, by się o tym przekonać – na przykład w wyszukiwarce Google.

Kampanie AdWords a SEO

Promocja AdWords opiera się poniekąd na działaniach SEO (z ang. Search Engine Optimization) dotyczących pozycjonowania i optymalizacji strony pod wyszukiwarkę. Dlatego też rozróżnia się płatne SEO, czyli SEM (z ang. Search Engine Marketing) i organiczne, czyli po prostu SEO.

Dlaczego płatna promocja, skoro można naturalnie?

Daleka pozycja w rankingu

AdWords kampanie uwzględnia się zawsze wtedy, gdy dana treść nie znajduje się zbyt wysoko w rankingu Google, jeśli chodzi o wyniki naturalne. Przykładowo firma oferująca doniczki na kwiaty jest widoczna w wyszukiwarce, ale dopiero na drugiej albo trzeciej stronie, czyli gdzieś między 20. a 30. miejscem w rankingu. Nie najgorzej, jeśli weźmie się pod uwagę, ile jest stron poświęconych podobnej tematyce. Z drugiej jednak strony mało kto może poświęcić tyle czasu, by przejrzeć wszystkie oferty i dotrzeć aż do 30 pozycji w Google.

Łatwiej dotrzeć do docelowego odbiorcy

Przeważnie internauta kończy swoje poszukiwania na pierwszej stronie, dlatego wiele marek „walczy” o to, by znaleźć się wśród pierwszych 10-ciu wyników. Pomagają w tym kampanie reklamowe AdWords. Jest to dobre rozwiązanie i dla marki i dla użytkownika Google lub serwisów działających w ramach AdSense. W ten sposób udaje się promować serwis, który ma w swojej ofercie produkt cieszący się zainteresowaniem. Jednocześnie kupujący łatwiej mogą go dostrzec „w gąszczu” innych serwisów dostępnych w wynikach Google.

„Świeżak” wśród konkurencji

Inną sytuacją, kiedy marka decyduje się na płatną promocję w wyszukiwarce, jest ta, kiedy dopiero wdrożyła swoją stronę w sieci lub jeśli jest to „młoda” firma. Wybierając promocję Google AdWords, można wtedy zyskać wielu nowych klientów, których skusi na przykład lepsza cena niż u konkurencji. Zadowoleni klienci z kolei mogą zostawić dobre opinie, a także pozytywne oceny, co przełoży się na wiele korzyści w późniejszym etapie prowadzenia działalności.

Brak środków na długofalowe działania SEO

Zdarza się też, że niektórzy korzystają z usług SEO tylko do momentu, gdy osiągną na przykład wysoką lokatę w Google na wybrane frazy kluczowe. Później natomiast zaprzestają inwestowania w promocję SEO, decydując się na AdWords, co może wynikać z dość sporych kosztów. Szczególnie są one znaczne, gdy marka promuje się poprzez pozycjonowanie na cały kraj a nie lokalnie.

Działania SEO dla serwisu dotyczące pojedynczych słów kluczowych jest dość drogie, czasochłonne i często nie przynosi spodziewanych efektów. Z kolei kampania w Google daje dobre rezultaty, można ją łatwo oszacować pod względem potrzebnego budżetu i ograniczyć jej zasięg pod względem czasu, czy miejsc, w jakich ma być widoczna.

Promocję AdWords można szybko i łatwo zrealizować

W przeciwieństwie do SEO, kampanii AdWords nie trzeba planować z dużym wyprzedzeniem. Pozycjonowanie natomiast wymaga przeprowadzenia audytu SEO, by w ogóle wiedzieć, jakie zmiany trzeba wprowadzić na stronie, która ma być widoczna w Google. W tym przypadku można poprzestać na darmowym audycie, jednak najdokładniejszy jest ten płatny, bo uwzględnia również doświadczenia użytkowników UX (z ang. Users eXperience).

Struktura kampanii AdWords jest też dość prosta – wystarczy uwzględnić określone parametry, odpowiednio je ustawić i dokonać płatności, by uruchomić tę promocję. Z kolei SEO, w przeciwieństwie do Google AdWords, wdraża się stopniowo. Etapów może być więcej, jeśli witrynę trzeba przebudować i w dużym stopniu przekształcić pod względem optymalizacji pod wyszukiwarkę, co również sprawia, że nie każdy może się zajmować pozycjonowaniem.

Google AdWords ma większy zasięg niż SEO

Biorąc pod uwagę zasięg promocji AdWords daje lepsze perspektywy. Trzeba jednak pamiętać, że aby tak się stało, należy dobrać odpowiednie serwisy, w jakich reklama ma być widoczna. Nieraz promocja w samej wyszukiwarce Google nie wystarczy, by zrealizować określone cele. W przypadku SEO jest pod tym względem inaczej, ponieważ strona jest widoczna w Google znacznie dłużej niż może trwać kampania AdWords.

Mogąc precyzyjnie określić, gdzie reklama będzie się pojawiać, warto uwzględnić promocję SEM oprócz wyników organicznych. Wtedy wdrożone już rozwiązania SEO są bardziej skuteczne.

Kampania AdWords – ile kosztuje?

Jako że kampania w Google jest swego rodzaju usługą, trzeba zapoznać się z konkretnymi cenami, jakie obowiązują w ramach tej reklamy w Google. Dopiero po uwzględnieniu wszystkich tych wskaźników będzie można powiedzieć, jak dużo należy przeznaczyć na promocję.

Słowa kluczowe

Koszt kampanii Google AdWords może być różny. Liczy się stawka za słowo kluczowe, czy czas trwania SEM. Ponadto reklama w Google opiera się na płatności za kliknięcie. Dlatego też ogólny koszt kampanii AdWords może być inny niż ten wyliczony tylko na podstawie doboru słów kluczowych.

Miejsce wyświetlania reklamy

Koszt kampanii oparty na kliknięciu w reklamę jest zwykle podyktowany tym, gdzie konkretnie taka forma promocji ma być dostępna. Czy będzie to wyłącznie wyszukiwarka Google, czy też inny serwis biorący udział w programie AdSense. Do tego należy jeszcze uwzględnić rodzaj reklamy, a więc czy ma to być na przykład banner reklamowy w formie display, czy bardziej reklama tekstowa wpleciona w treść artykułu na blogu.

Ponadto reklama Google AdWords opiera się na wartości rankingowej. Oznacza to, że ostateczna kwota za wykupioną promocję SEM wiąże się też z innymi zmiennymi, takimi jak:

  • jakość kampanii,
  • dodane rozszerzenia reklamy,
  • ranking aukcji słów kluczowych.

Skuteczność reklamy

Dodatkowo pod uwagę należy wziąć oszacowanie skuteczności samej reklamy. Wpływ na to ma m.in. współczynnik klikalności CTR (z ang. Click Through Rate). Można dzięki niemu stwierdzić, jak wiele osób będzie teoretycznie zainteresowanych kliknięciem w reklamę, jeśli pojawi się w danym miejscu w sieci i będzie mieć określoną postać.

Warto też zwrócić uwagę na tak zwany wynik jakościowy, który szacuje się w skali od jednego do dziesięciu. To, jaką ostatecznie otrzyma cyfrę będzie świadczyć o poziomie jakości promocji AdWords – im wyższa jest ta cyfra, tym jakość kampanii również jest lepsza.

Wsparcie agencji SEO SEM

Są to szacunki, jakie należy uwzględnić, ale koszt całej kampanii może być inny. Szczególnie jeśli marka czy inna osoba zdecyduje się skorzystać z pomocy agencji SEO SEM, która zajmuje się wdrażaniem reklamy Google AdWords. Wtedy te koszty mogą być wyższe lub niższe w zależności od tego, jak dobra jest to agencja i jakie są cele biznesowe marki.

Cele biznesowe i możliwości budżetowe

Ostatecznie jednak opłata za promocję w Google AdWords może być inna. Każdy ma inne oczekiwania względem reklamy SEM, a także jest w stanie przeznaczyć inną kwotę na taką kampanię. Nieraz budżet także ma wpływ na skuteczność promocji, szczególnie jeśli trzeba ograniczyć niektóre opcje, które mogłyby podnieść jakość i efektywność całej kampanii.

Prowadzenie kampanii AdWords – dlaczego warto?

Wybierając reklamę w Google, można lepiej zadbać o widoczność marki, jej oferty lub konkretnego produktu w Internecie. Promocja daje tym większe efekty, im precyzyjniej określi się poszczególne parametry, dlatego można powiedzieć, że jest skalowalna i mierzalna.

Dzięki reklamie Google AdWords udaje się osiągnąć konkretne cele, nieraz dość skromnym nakładem środków pieniężnych. Jest to o wiele szybszy sposób na wypromowanie się w wyszukiwarce niż poprzez tak zwane wyniki naturalne.

Przemyślana inwestycja środków w promocję

Nieraz mówi się, że reklama to taka „studnia bez dna”, jeśli chodzi o wydatki. Można „utopić” w promocję grube miliony i nie być zadowolonym z ostatecznego efektu. Natomiast promocja SEM pozwala sprawdzić, czy ustalone parametry przełożą się na dobrą jakość kampanii. Zatem inteligentne algorytmy, na których opiera się promocja AdWords są jakby swego rodzaju „doradcami” dla kogoś, kto chciałby reklamować się w wyszukiwarce Google. Informują bowiem o tym, co można jeszcze poprawić w ustawieniach kampanii, żeby podnieść jej ogólny rating, czyli jakość.

Nie trzeba wydawać żadnych dodatkowych środków, by promocja w wyszukiwarce dała dobre rezultaty. Zatem płatne SEO nie musi kosztować fortuny, a efekt może być zadowalający. Niektórzy nawet potrafią co miesiąc inwestować niewielkie kwoty w promocję Google AdWords i w ten sposób uzyskiwać zwielokrotniony zwrot z poniesionej inwestycji w reklamę w wyszukiwarce.

Grupa odbiorców reklamy

Prawdopodobnie reklama AdWords nie cieszyłaby się takim powodzeniem, gdyby nie było wiadomo, komu będzie się wyświetlać. W tym przypadku nie ma co do tego wątpliwości – bannery, linki, czy reklama tekstowa pojawi się na stronie, która jest ściśle powiązana z tematyką, jaką się promuje. By kampania AdWords w ogóle nie budziła wątpliwości, można jeszcze doprecyzować, na jakich serwisach ma się wyświetlać wybrana forma reklamy.

Czas emisji kampanii w Google

Dodatkowym atutem promocji w wyszukiwarce jest to, że można dokładnie określić, kiedy reklama ma się wyświetlać, czyli o jakiej godzinie lub w jakich porach w ciągu dnia, czy doby. Udaje się w ten sposób zmaksymalizować szansę, by banner zobaczyły osoby, dla których jest on przeznaczony. Dzięki temu można również zoptymalizować czas, w jakim trwa kampania.

Dokładna lokalizacja i zasięg reklamy

Decydując się na kampanię AdWords, można także ustalić, w jakiej lokalizacji będzie się wyświetlać. Przykładowo oferta doniczek na kwiaty może być widoczna w serwisach lokalnych m.in. miejskich, czy związanych z konkretnym województwem. Można też wybrać promocję w serwisach skierowanych do wszystkich w kraju a nawet zainwestować w reklamę na stronach dostępnych zagranicą.

Zasięg reklamy w Google może być w związku z tym precyzyjnie ustalony i tym samym wiadomo będzie skąd ludzie dowiedzą się m.in. o konkretnej ofercie, usłudze, produkcie, czy artykule na blogu.

Kampania adwordsowa przyjazna dla użytkownika

W przeciwieństwie do innych form promocji w sieci, reklama AdWords nie jest nachalna. Co prawda może nieraz przybierać postać banerów typu pop-up, czyli wyskakujących na stronie, niemniej wyświetlają się na stronach, z którymi jest tematycznie powiązana.

Przeważnie takiej promocji nie odbiera się jako zbyt agresywnej, czy wręcz przeszkadzającej w tym, po co ktoś odwiedził daną witrynę. Z tego też powodu większość może przyznać, że reklama AdWords jest nawet pomocna, ponieważ sugeruje konkretne propozycje, którymi można być faktycznie zainteresowanym.

Można przerwać, zmodyfikować lub wydłużyć

Ktoś nie jest zadowolony z efektów kampanii? Może wybrać trzy opcje w takim przypadku, czyli:

  • przedłużyć kampanię Google AdWords,
  • zmienić parametry promocji,
  • zawiesić reklamę.

Dzięki temu można jeszcze bardziej mieć poczucie, że w pełni kontroluje się sytuację. Promocja w Google nigdy nie „wymsknie się z rąk”, nie będzie „drążyć” budżetu, kiedy akurat brakuje środków. Jeśli natomiast przynosi dobre efekty, warto rozważyć przedłużenie czasu, w jakim trwa promocja o stosowny termin.

Dlaczego nie warto zawieszać kampanii w Google? Ponieważ wprowadzone parametry są ustalane na obecne trendy. Uruchamiając ją ponownie za kilka tygodni, może zupełnie mijać się z celem. Poza tym trudno później przeanalizować, dlaczego kampania „nie dała” spodziewanych efektów, jeśli nie pozwoli się jej „dobiec do końca” w przeznaczonym na to czasie. Nieraz kampania AdWords wydaje się stratą zainwestowanych w nią środków. Czasem jednak któregoś dnia coś „zaskoczy” i później widać już, jak skutecznie działają wszystkie ustalone elementy promocji w Google.

Jakie są korzyści reklamy w wyszukiwarce?

Reklama adwordsowa pozwala:

  • zwiększyć wyniki sprzedaży,
  • osiągnąć dobrą rozpoznawalność w sieci,
  • zbudować świadomość marki,
  • wesprzeć działania SEO,
  • wdrożyć tanią i skuteczną reklamę,
  • kontrolować promocję i budżet,
  • szybko dotrzeć do pożądanej grupy odbiorców,
  • zrealizować cele biznesowe,
  • wdrożyć kampanię Google AdWords bez wiedzy i doświadczenia w marketingu,
  • zwrócić uwagi na ofertę, gdy jest to wskazane.

Kiedy warto skorzystać z AdWords?

Przede wszystkim wtedy, gdy działania SEO nie wystarczą lub gdy inne formy promocji są poza zasięgiem finansowym. Kampania w Google pozwala szybko dotrzeć do określonych zainteresowanych, jednak nie trzeba „ciągnąć” promocji w nieskończoność.

Można więc zaangażować się w reklamę, a jednocześnie nie ponosić kosztów stałych, czyli nie przeznaczać co miesiąc określonej kwoty na promocję swojej firmy, czy innej działalności.

Wybierając promocję Google AdWords, warto też wziąć pod uwagę trendy, jakie panują w danym momencie. Nieraz udaje się w ten sposób zainwestować niewiele, uzyskując najlepszy efekt. Potencjał tkwi wówczas w sytuacji na rynku, czy w sprzyjającej okoliczności, kiedy klienci chcą po prostu kupić, skorzystać z usługi, czy przeczytać treść dostępną w sieci.

Kiedy jeszcze opłaca się wybrać płatną reklamę w Google? Gdy nie można liczyć na dobrą widoczność w tej wyszukiwarce, a odbiorcy mogliby przechodzić do promowanej witryny właśnie głównie „z poziomu” Google. Ktoś chciałby reklamować produkt ze swojej oferty, który najlepiej się sprzedaje? Reklama Google AdWords również może wtedy pomóc.

Kampanie reklamowe AdWords – dla kogo?

Z oferty reklamy w Google AdWords mogą skorzystać praktycznie wszyscy, chociażby z tego względu, że stawki za słowa kluczowa i za kliknięcie w link nie są wysokie. Można w ten sposób wyróżnić szereg grup odbiorców, do których kierowana jest usługa w postaci promocji w najpopularniejszej wyszukiwarce i sieci serwisów z programu AdSense. Są to zatem:

  • firmy (małe, średnie i duże, a także młode, z większym lub mniejszym stażem),
  • handlowcy (również sprzedawcy), którzy nie chcą czekać na widoczność w wynikach organicznych w Google,
  • marki osobiste, które chcą wypromować swój biznes, dzięki reklamie AdWords,
  • osoby i organizacje związane z działalnością charytatywną,
  • prywatni odbiorcy, którzy chcieliby wypromować np. swój blog,
  • agencje reklamowe i marketingowe,
  • serwisy aukcyjne, ogłoszeniowe i tematyczne,
  • wolni strzelcy promujący swoje usługi.

    Firmy korzystające z AdWords

Instytucje, które wybierają reklamę w Google, skupiają się najczęściej na tym, by osiągnąć określone cele biznesowe, ważne w danym cyklu rozliczeniowym. Nieraz pozycja w top 5 w wyszukiwarce jest poza ich zasięgiem, jednak dzięki Google AdWords mogą być widoczni – nie tylko w wyszukiwarce, ale również w powiązanych z nią serwisach.

Często okazuje się, że promocja Ad Words jest idealnym wsparciem, dzięki któremu udaje się znacznie poprawić wyniki sprzedaży. W dodatku udaje się tego dokonać właśnie wtedy, kiedy firma może zarobić najwięcej na realizacji zamówień na określone towary.

Niekiedy dodatkowym skutkiem związanym z reklamą w wyszukiwarce jest wzrost znaczenia firmy na rynku poprzez jej lepszą rozpoznawalność. Im bardziej zaś instytucja jest kojarzona z pewnym asortymentem i kategorią produktów, tym większym cieszy się zaufaniem.

Sprzedawcy decydujący się na kampanię adwordsową

Sprzedawcy to przeważnie sklepy internetowe, ale nie tylko. Mogą to być również osoby prowadzące bloga i oferujące na nim swoje e-booki, czy influencerzy promujący ofertę firm, z jakimi współpracują.

Dlaczego korzystają z kampanii adwordsowej? Ponieważ pomaga wypromować się na tle konkurencji. Sprzedawca nie tylko zajmuje się realizacją zamówień, ale przy tym chciałby też budować swoją markę. To, jak silny ma się brand często wpływa na ilość spływających zamówień. Silniejsza marka jest bardziej przekonująca i mocniej działa na perswazję niż nawet najlepiej napisana oferta sprzedażowa.

Marki osobiste promujące się poprzez AdWords

Marką osobistą może być tak naprawdę zarówno osoba tak zwana publiczna, jak i osoba prywatna. Często marką osobistą są osoby, które prowadzą swój profil na mediach społecznościowych.

Co takim odbiorcom daje reklama Google AdWords? Przede wszystkim są bardziej widoczni również poza swoją grupą znajomych, czy followersów – tych, którzy polubili ich konto na danym portalu społecznościowym.

Można więc stać się ekspertem w swojej dziedzinie, a nawet swego rodzaju autorytetem – zdecydowanie pomaga to później w promocji swoich publikacji. Nierzadko zdarza się, że marki osobiste podsumowują swój projekt wydaniem poradnika, czy innej lektury w wersji cyfrowej.

Na tym jednak nie koniec – marce osobistej zależy też na dalszym rozwoju i kolejnych propozycjach współpracy. Jeśli dzięki reklamie AdWords staje się bardziej znana i szanowana w środowisku, w jakim działa, propozycje współpracy pojawiają się naturalnie, więc nie trzeba o nie specjalnie zabiegać. Im ktoś jest bardziej „chodliwy”, tym ma więcej takich ofert i może wybrać te, które są dla niego najbardziej lukratywne finansowo, wizerunkowo, czy pod względem własnego rozwoju, jaki mogą mu zapewnić.

Osoby/organizacje działające charytatywnie reklamujące się poprzez SEM

Czy organizacja, która działa na zasadzie non profit, może się promować w Google AdWords? Zdecydowanie tak, zwłaszcza jeśli otrzymuje środki, które mają poszerzać świadomość osób, by uzyskać pewien wymierny efekt społeczny.

Może nim być potrzeba wprowadzenia zmian, czy większa wrażliwość na potrzeby drugiej istoty. Innym celem jest również poszerzanie wiedzy i troska o to, by udało się wyedukować te osoby, które nie mają dostępu do fachowej i wiarygodnej wiedzy.

Zdarza się, że prowadzenie kampanii w Google pokrywa się z czasem, kiedy chodzi o zwrócenie uwagi na akcję społeczną, w jaką osoba lub organizacja charytatywna się angażuje. Ważne jest wtedy, by poprzez kampanie AdWords jak najwięcej osób dowiedziało się o tej akcji i niekiedy również włączyło do działania.

Osoby prywatne reklamujące swój blog w AdWords

Pomimo tego, że obecnie panuje „moda” na prowadzenie blogów eksperckich, nic nie stoi na przeszkodzie, by również promować bloga dotyczącego swojego hobby. Szczególnie jest to dobry pomysł, jeśli ktoś umie o czymś pisać ciekawie, a jego zainteresowania nie są tak powszechne.

Przykładem interesującego hobby może być sztuka walki. Nieraz na blogu można przybliżyć innym niekoniecznie poszczególne chwyty ile filozofię, która odnosi się do pewnego stylu, czy rodzaju sztuki walki, jaki ktoś praktykuje.

Prowadzenie kampanii AdWords może w ten sposób sprawić, że przyciągnie się na serwis więcej osób zainteresowanych tematyką tej konkretnej sztuki walki. Niekiedy hobby przekształca się w dochodowy biznes: osoba, która już uzyska pewien stopień zaawansowania, mogłaby stać się mentorem dla potrafiących mniej.

Agencje reklamowe i marketingowe korzystające z Google AdWords

Czy agencja SEO SEM powinna promować się w Google? Czy nie jest to lekka przesada? Nie, ponieważ agencje reklamowe i marketingowe pojawiają się na rynku niczym „grzyby po deszczu”. Jako że każda taka instytucja pozycjonuje się naturalnie w Google na podobne słowa i frazy kluczowe, nie każda znajdzie się na pierwszej stronie wyszukiwarki. AdWords? Kampania pozwala uzyskać lepszą widoczność. Szczególnie wśród osób, które są zainteresowane SEO lub SEM, ale nie chciałyby samodzielnie zajmować się taką formą promocji.

Reklama AdWords wyświetla się przecież nie tylko w Google, ale również w serwisach z programu AdSense. Dzięki temu agencja reklamowa może dotrzeć ze swoją ofertą znacznie poza zasięg wyszukiwarki. Najczęściej do osób, które nie szukają „docenionych” agencji, które nie mają wolnych terminów. Odbiorcy ci poszukują raczej tych agencji SEO i SEM, jakie mogłyby znaleźć czas i faktycznie zaangażować się w kampanię AdWords lub w pozycjonowanie naturalne.

Serwisy widoczne dzięki AdWords

Przykładem serwisu ogłoszeniowego, który „szuka rozgłosu” dzięki promocji w Google, jest portal poświęcony ogłoszeniom o pracę. Takich stron na przestrzeni lat jest dostępnych coraz więcej. Portale tego typu chcą przyciągnąć zarówno pracodawców, jak i potencjalnych kandydatów na dane stanowisko, o co nie jest łatwo, gdy ktoś zapamiętał już kilka serwisów ogłoszeniowych.

Trudno się czasem przebić przez dokonania konkurencji, kiedy świadomość marki w tym przypadku jest dość mocna. Jednak poprzez kampanie reklamowe AdWords można także zaistnieć na rynku i starać się pozyskać uwagę swojej grupy docelowej. Wiadomo, że sama promocja nie wystarczy, jeśli nie kryje się za nią rzetelne wsparcie merytoryczne, czy dobrze opracowany serwis pod względem IT.

Czego więc powinna dotyczyć promocja? Najlepiej osiągnięć, którymi nie poszczycić się konkurencja. Najlepiej więc w reklamie zaznaczyć czas, w jakim udaje się przeciętnie znaleźć pracę lub pracownika. Jest to bowiem wciąż jedna z największych „bolączek” na polskim rynku pracy.

Wolni strzelcy korzystający z reklamy w Google

Czy wolny strzelec to wyłącznie freelancer? Nie – to również każda osoba, która chciałby znaleźć sobie tak zwaną fuchę poza godzinami pracy – z AdWords jest łatwiej. Tę formę promocji doceni również usługodawca, który nie pracuje na etat, a jedynie podejmuje się zleceń od osób prywatnych, na ogół dorywczo. Dzięki reklamie w Google może zapełnić swój grafik i mieć poczucie, że pracuje niemalże tak samo intensywnie, jakby był zatrudniony w firmie.

Dlaczego wolny strzelec nie pracuje na etacie? Często z powodu na dość rygorystyczne wymagania, na przykład dotyczące godzin pracy, czy terminu realizacji zamówień lub zakresu obowiązków. Niektórym też zdecydowanie łatwiej pracuje się „w pojedynkę”, kiedy mogą po prostu skupić się na wykonywanym zadaniu, pomijając całą firmową „etykietę”.

Poprzez kampanię AdWords udaje się dotrzeć do większej liczby zainteresowanych osób, które chciałby skorzystać z pomocy fachowca, jeśli faktura nie jest im potrzebna. Przeważnie wraz ze wzrostem liczby zamówień wolni strzelcy rozważają w końcu prowadzenie zarejestrowanej działalności. Zwłaszcza gdy ich dochód przekracza minimalny próg, do którego nie ma obowiązku zakładania firmy i ponoszenia opłat z tego tytułu.

Google AdWords marketing samodzielnie – wady i zalety

Prowadzenie kampanii AdWords nie jest zbyt skomplikowanym zajęciem. Ustawienie wszystkich parametrów nie budzi też żadnych wątpliwości, nawet jeśli ktoś nie zajmuje się na co dzień reklamą, czy marketingiem w sieci. Niemniej prowadzenie kampani AdWords samemu ma swoje mocne i słabe strony. Warto je poznać, zanim skorzysta się z tej formy promocji „na własną rękę”.

Zalety

Do najważniejszych zalet kampanii, którą ustawia się samodzielnie, można zaliczyć m.in.:

  • szybkość,
  • mniejszy wydatek na kampanię,
  • kontrola nad tematem ujętym w promocji,
  • widoczność reklamy w Google i w serwisach partnerskich AdSense.

    Wady

Co wzbudza najwięcej wątpliwości, jeśli ktoś zdecyduje się na zorganizowanie kampanii reklamowej AdWords na własną rękę? Oto przykładowe słabe strony takiego rozwiązania:

  • promocja może „nie wypalić”,
  • nie wiadomo, ile powinna trwać kampania,
  • brak dostępu do profesjonalnych narzędzi, dzięki którym analizuje się przebieg i efektywność promocji w Google,
  • inwestycja w reklamę może się nie zwrócić, gdy zainwestuje się zbyt dużo, by osiągnąć cel,
  • promocja może zmienić się w pseudoreklamę – nieudolna kampania rzutuje na wizerunku.

    Promować się w Google samodzielnie, czy nie?

Na podstawie powyższych zestawień można zauważyć, że marketing jest dość skomplikowanym działaniem. Zasady kampanii AdWords są dość proste, a z drugiej, by osiągnąć efekt, trzeba wziąć pod uwagę wiele wypadkowych, które się składają na rezultat promocji. Osoba, która nie ma zbyt wiele czasu na przeanalizowanie swojej oferty, czy grupy docelowej, do jakiej chciałaby dotrzeć, może bardzo szybko wdrożyć reklamę i bardzo źle.

Można też spojrzeć na algorytm i powiedzieć, że przecież jest on wystarczająco inteligentny, żeby promocja w Google i serwisach partnerskich wyszukiwarki dała dobry efekt. Niemniej czy nie będzie on osiągnięty zbyt dużym nakładem finansowym, a do tego, czy nie będzie połowiczny lub, co gorsze, mało istotny?

Efekt źle ustawionej promocji

Źle opracowana kampania adwordsowa może sprawić, że minie ten czas, kiedy byłby (powinien być) największy boom na ofertę, którą się promuje. Może bowiem dojść do sytuacji, że faktyczni odbiorcy reklamy dowiedzą się o takich treściach zbyt późno, ponieważ dobierze się albo niewłaściwe słowa kluczowe, albo nieodpowiednie serwisy, na których warto byłoby się promować.

Dlaczego samodzielna promocja jest tak „kusząca”?

Dlaczego więc ludzie decydują się na samodzielną kampanię reklamową AdWords? Ponieważ tak jest po prostu taniej i szybciej, a do tego osoba niewtajemniczona nie widzi nic skomplikowanego w ustawieniu kilku parametrów. Nie potrafi spojrzeć szerzej, gdy kampania zacznie funkcjonować i przez to zamiast mieć zwrot z inwestycji, doznaje nieraz gorzkiego dla siebie rozczarowania. W efekcie może tak naprawdę zrazić się do promocji w sieci w ogóle, jeżeli jej doświadczenia będą negatywne.

Kiedy samodzielna promocja to dobry pomysł?

Jeśli jednak ktoś ma jakieś rozeznanie w promocji związanej z SEO, płatna reklama Google AdWords nie powinna stanowić tak dużego wyzwania. Trzeba bowiem pamiętać, że w dużym stopniu bazuje na tych samych algorytmach, dzięki którym ma się dostęp do organicznych wyników w wyszukiwarce.

Warto jednak zawsze wesprzeć się odpowiednimi narzędziami pozwalającymi monitorować kampanię i analizować jej skuteczność. To bardziej wiarygodne i dające poczucie pewności podejście, niż gdy tylko „bazuje się” na wyjściowych szacunkach, jakie „sugerują” algorytmy kampanii.

Profesjonalne kampanie adwordsowe – plusy i minusy

Prowadzenie kampanii AdWords za pośrednictwem agencji jest działaniem o wiele bardziej świadomym, niż gdy wdraża się taką promocję samodzielnie. Jednak nie każdy ufa zewnętrznym usługom, ponieważ nie zawsze można wtedy patrzeć na ręce osobom zajmującym się reklamą.

Nieraz panuje przekonanie, że agencja marketingowa nigdy tak się nie zaangażuje w promocję, jakby mogła, ponieważ ostatecznie nie ma do kampanii osobistego stosunku. Nie promuje bowiem swoich usług w ramach Google AdWords, tylko kogoś innego, kogo w ogóle nie zna. Na dobrą sprawę w niedługim czasie ktoś taki utonie „w stosie” zrealizowanych zleceń. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy ów klient wypowie się pozytywnie o działaniach agencji – wtedy jego opinia może pojawić się wśród wymienionych w portfolio takiej firmy.

Jednak czy takie podejście nie jest nazbyt ostrożne i nieufne? Z pomocą agencji reklamowej można osiągnąć nieraz znacznie więcej, ponosząc mniejsze koszty. Ponadto doświadczona agencja SEO/SEM przedstawi wyniki swojej pracy, poparte odpowiednimi raportami. Wciąż jednak można doszukać się zarówno plusów, jak i minusów w działaniach promocyjnych agencji marketingowej.

Plusy

Do największych zalet reklamy AdWords, którą wdraża agencja, można zaliczyć:

  • skuteczność promocji,
  • dobrą inwestycję w reklamę,
  • widoczność reklamy dla wskazanych odbiorców,
  • wzrost zysków ze sprzedaży,
  • rosnącą świadomość marki,
  • mniej środków przeznaczonych na kampanię,
  • dodatkowe korzyści po zakończeniu promocji,
  • realizacja aktualnych celów biznesowych,
  • gwarancję korzyści,
  • podsumowanie efektów w zestawieniach.

    Minusy

Jeśli chodzi o wady związane z promocją Google AdWords, jaką realizuje agencja, można zwrócić uwagę na:

  • większe koszty wstępne,
  • jakość kampanii zależy od wyboru właściwej agencji,
  • opracowanie kampanii w Google może być czasochłonne,
  • nie zawsze udaje się monitorować pracę agencji nad promocją w ramach AdWords.

Czy opłaca się zatrudnić agencję SEO/SEM?

Pomimo tego, że trzeba doliczyć prowizję za usługę promocji w Google, reklama może dać wiele wymiernych korzyści. W dodatku nie ograniczają się one wyłącznie do celów, jakie stawia sobie dana osoba, chcąca wypromować się poprzez reklamę Google AdWords.

Co można zaliczyć do nadwyżkowych profitów po zakończonej kampanii? Przede wszystkim większe zaangażowanie odbiorców w opiniowanie i komentowanie oferty oraz usług, czy treści, których promocja dotyczyła. W ten sposób już naturalnie rośnie tak zwana społeczność wokół pewnego tematu, produktu, czy marki, co przekłada się na jej wiarygodność i renomę. Większa liczba odbiorców motywuje z kolei do tego, by jak najlepiej wywiązywać się przed nimi w swoich działaniach.

Po udanej kampanii AdWords można ostatecznie bardziej dbać o wizerunek, a więc również o dobrą obsługę klienta, czy o rzetelność wszystkich treści, z jakimi potencjalny zainteresowany mógłby się zapoznać. Przeważnie osoba, czy firma która wypromuje się w sieci, jest bardziej stabilna na rynku pod względem finansowym. Dzięki temu o wiele łatwiej planować dalsze etapy rozwoju w kolejnych cyklach rozliczeniowych.

Wszystkie te założenia mogą mieć miejsce tylko wtedy, gdy zatrudni się naprawdę dobrą agencję zajmującą się przynajmniej płatną reklamą AdWords. W przeciwnym razie nie sposób przewidzieć, czy dodatkowy wydatek poniesiony na działalność tej agencji nie będzie zbyteczny. Nie wiadomo też, czy zatrudnieni w agencji naprawdę „stają na głowie”, żeby promocja zakończyła się pełnym sukcesem.

Szczególnie trzeba uważać na te firmy, które mają tak zwane ubezpieczenie w razie gdyby promocja „nie wyszła”. W ten sposób bowiem zakładają poniekąd z góry, że do nieudanej kampanii AdWords może w ogóle dojść. Niektórzy odbiorą to za profesjonalne podejście, bo klient ostatecznie finansowo nie jest stratny. Jednak ucierpi jego wizerunek, a więc równocześnie straci swój potencjał – jego renoma w danej branży nie będzie tak dobra, jak przed działaniem promocyjnym.

Ostatecznie więc warto jednak poświęcić chwilę, by przeanalizować oferty i portfolio agencji reklamowych zajmujących się płatną promocją Google AdWords. Niekiedy agencja może być w pełni profesjonalna i mieć zrealizowanych mnóstwo projektów tego typu, a jednak jej oferta nie będzie dostosowana do konkretnego odbiorcy, który chciałby zrealizować swoje cele.

Reklama Google Adwords – jak wybrać agencję SEM?

Wpisując w Google hasło „agencja marketingowa” znaleźć można szereg firm, które specjalizują się w promocji typu SEM. Jak więc wybrać tę, która będzie dokładnie wiedzieć, czego ktoś potrzebuje i mieć zaufanie, że oczekiwania te uda się w pełni zrealizować?

Chcąc wdrożyć kampanię reklamową AdWords, agencja powinna odznaczać się pewnymi cechami. Szczególnie warto zaś zwrócić uwagę na:

  • doświadczenie,
  • dostępność,
  • lokalność,
  • rzetelność,
  • terminowość,
  • profesjonalizm,
  • portfolio,
  • dobre warunki współpracy,
  • nastawienie na sukces,
  • zaangażowanie,
  • dobra komunikacja,
  • fachowa obsługa klienta,
  • pozytywne opinie,
  • renomę (nagrody, odznaczenia, certyfikaty, autorytet),
  • koszt usługi,
  • klarowna umowa (brak ukrytych kosztów),
  • raportowanie wyników.

    Od czego zacząć rozmowę z agencją SEM?

Jeśli już weźmie się powyższe wskazówki, warto też zastanowić się, jak zacząć rozmowę z agencją, która zajmuje się Google AdWords marketingiem. Najlepiej rozpocząć od przedstawienia celów, jakie koniecznie trzeba zrealizować, a następnie przedstawić budżet, który można przeznaczyć na ten cel. Podając takie informacje, warto spytać, czy kampania ma szansę powodzenia przy takich szacunkach i jak długo musiałaby trwać, by tak się stało. Nie można też zapomnieć o tym, by, mówiąc o budżecie, podkreślić, że bierze się w nim pod uwagę już prowizję dla agencji.

To, w jaki sposób agencja odniesie się do tak zwanego opisu zamówienia, będzie podstawą do ewentualnych dalszych rozmów. Jeśli przedstawiciel takiej instytucji krótko stwierdzi, że reklama AdWords nie da dobrych efektów przy wspomnianych założeniach i nie powie dlaczego, szkoda tracić czasu na dalszą rozmowę. Inaczej zaś jest wtedy, gdy konsultant pracujący w agencji przedstawi swój punkt widzenia i powie na przykład, że gdyby udało się dołożyć jeszcze trochę, to te cele byłyby w zasięgu.

Profesjonalny konsultant z pewnością zapyta też, czy oferta, którą będzie się promować jest dostosowana do wyszukiwarki pod względem SEO. W ten sposób również zwróci uwagę na to, jak wielce jest prawdopodobne, czy realizacja kampanii AdWords będzie dla potencjalnego klienta powodem do dumy.

Tak naprawdę agencja SEO/SEM powinna jednak walczyć o zdobycie klienta. Dlatego profesjonalna firma przedstawi krótki formularz do wypełnienia. W ten sposób otrzyma wszystkie potrzebne informacje, by móc ostatecznie powiedzieć, jak dużo trzeba przeznaczyć na promocję, by udało się odnieść sukces.

Wybór agencji SEM w praktyce

Przeglądając oferty agencji marketingowych można nieraz dojść do wniosku, że ich oferta praktycznie niczym się od siebie nie różni. Każda z nich może cieszyć się większym lub mniejszym powodzeniem, a w sieci znajdzie się dobre i średnie opinie na temat wdrożonych kampanii AdWords.

Mniejsze kampanie w Google

Jak więc zaangażować jedną z takich firm, żeby przekonać się, czy agencja jest profesjonalna i odpowiednia? Najlepiej zdecydować się na drobną promocję w sieci pod wyszukiwarkę Google w ramach AdWords. W ten sposób można sprawdzić, jak funkcjonuje taka firma na co dzień, kiedy trzeba doprecyzować wiele szczegółów, zanim wdroży się ostatecznie taką promocję. Można wtedy zwrócić uwagę nie tylko na to, czy ostateczny efekt kampanii jest zadowalający, ale też na jakość obsługi klienta, na klarowność umowy, czy na czas, jaki trzeba poświęcić, żeby taka kampania doszła do skutku.

Niektórzy nawet decydują się na kilka mniejszych kampani AdWords zanim zaangażują agencję w naprawdę duże przedsięwzięcie. Trzeba jednak pamiętać o tym, że każda taka promocja jest inna. Inny jest też czas, kiedy się wdraża reklamę, dlatego też nie zawsze łatwo udaje się porównać ze sobą efektywność jednej i drugiej. Większa kampania może być mniej skuteczna, a jednak cechować się większą jakością niż mniejsza. Wszystko zależy od celów, przeznaczonych środków i terminu, w jakim ktoś chciałby te założenia osiągnąć w ramach promocji Google AdWords.

Zdarzają się również sytuacje losowe, różne zawirowania na rynku, czy w branży, w jakiej ktoś chciałby się wypromować. Niemniej pomimo takich zdarzeń, profesjonalna agencja potrafi założyć najbardziej optymistyczny scenariusz, jak i najbardziej pesymistyczny. Ten ostatni nie powinien być na tyle zły, by wdrażanie kampanii „nie miało sensu”.

Rekomendacje

Nieraz najskuteczniejszą siłę perswazji mają rekomendacje, czyli polecanie agencji. Czy faktycznie warto wybrać firmę zajmującą się prowadzeniem kampanii AdWords z polecenia? Warto takie rozwiązanie wziąć pod uwagę, chociażby wtedy, gdy osobą, która poleca tę firmę, jest ktoś, komu można ufać.

Tym bardziej jeśli można ufać w jego obiektywny pogląd na różne sprawy. Niemniej warto też skonfrontować cele, jakie miała ta osoba z własnymi, a następnie sprawdzić, czy taka agencja byłaby w stanie je zrealizować przy konkretnych założeniach na przykład dotyczących budżetu.

Dlaczego opłaca się rozważyć agencję z polecenia? Ponieważ ktoś był wyraźnie zadowolony ze sposobu, w jaki się współpracuje z taką firmą. Prawdopodobnie nie miał też zastrzeżeń co do obsługi klienta, czy warunków, na jakich udało się zawrzeć porozumienie z agencją w ramach wdrożenia reklamy Google AdWords. Być może też polecana agencja SEM wykazała się elastycznością, jeśli chodzi o płatność za promocję w Google.

Gdzie są dostępne polecenia?

Gdzie szukać rekomendacji? Bo przecież nikt nie podejście i nie powie: „Słuchaj, właśnie zrealizowałem kampanię AdWords i okazała się sukcesem. Chciałbyś namiary na agencję?”. Najlepiej tam, gdzie ma się kontakt ze swoimi znajomymi, czyli zwykle na social mediach. Jak się o tym dowiedzieć, czy ktoś korzystał z agencji SEM i czy mógłby szczerze którąś polecić? Najlepiej po prostu zadać otwarte pytanie do wszystkich, czy ktoś zna dobrą agencję zajmującą się Google AdWords marketingiem.

Trzeba jednak liczyć się z tym, że wśród odpowiedzi mogą też pojawić się komentarze przedstawicieli samych agencji. Jest to jednak zawsze jakaś oszczędność swojego czasu. Nawet jeśli bowiem odpowie agencja, o której się wcześniej nie słyszało, jest to pierwsza firma, której ofertę się sprawdzi, zanim poszuka się innych usług tego typu.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 45
Bezpłatna konsultacja

    That’s right,

    Let’s talk!

    Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

    • I Wypełnij formularz kontaktowy.
    • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
    • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
    • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
    Pobierz bezpłatną
    CHECKLISTĘ
    SKUTECZNEJ KAMPANII
    GOOGLE SHOPPING ADS
    i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych