Kampanie reklamowe Amazon Ads

Bezpłatna konsultacja
NASI KLIENCI
vuka
Panattoni
Lou
botland
sneaker peeker
mks meble
kuchniasklep.pl
mebleM4.pl
mpm

Dopasuj swój budżet

Dla 5000 PLN budżetu reklamowego koszt obsługi wynosi 1300 PLN

Bezpłatna konsultacja

    Chcesz sprzedawać więcej?
    Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację ADS z naszym doradcą.

    Czym jest Amazon i jak na nim sprzedawać?

    Amazon.com to największy sklep internetowy na świecie. Powstał w 1994 roku w Seattle, a jego założycielem jest Jeff Bezos. Na samym początku platforma specjalizowała się w sprzedaży książek i miała ograniczone funkcjonalności, w których nie było, chociażby reklam Amazon.

    Rozwiń

    Z czasem jednak jej asortyment, a także możliwości platformy znacznie się poszerzyły. Dziś na Amazon kupić można niemal wszystko, a z możliwości zakupowych skorzystać mogą konsumenci z całego świata (polska wersja serwisu wystartowała 2 marca 2021 roku). Handel na tej platformie e-commerce polega na stworzeniu listy produktów i wystawieniu ich na stronie. Konsument, który jest zainteresowany danym produktem, może go kupić online, a sprzedawca otrzyma o tym powiadomienie. To, jak będzie wyglądać dalsza droga, zależy od tego, w jakim modelu współpracuje się z platformą e-commerce. Możliwości są dwie.

    FBM (Fulfill by Merchant)

    Model ten obejmuje samodzielne realizowanie zamówień. W praktyce oznacza to, że sprzedawca sam musi wysłać produkt ze swojego magazynu. Oznacza to, że firma zadbać musi nie tylko o kwestie zachęcenia do sprzedaży np. reklamy Amazon, ale także kwestie logistyczne np. pakowanie produktów, wysyłkę, kontakt z firmami kurierskimi, zwroty, reklamacje. Jest to ogrom pracy i często jednoosobowe przedsiębiorstwa mają problemy z wykonywaniem jej na czas, a jest to podstawą sprzedaży online. Nie można jednak zapomnieć, że model FBM na szereg zalet m.in. pozwala zachować większą kontrolę nad firmą, budować niezależną markę, nie ponosić strat związanych ze zmianami zasad Amazon. Ten model współpracy z platformą e-commerce polecany jest markom, które oferują produkty unikatowe, oryginalne, niszowe, ekskluzywne, a także posiadają nieduży asortyment. Model Fulfill by Merchant pozwala skorzystać z Seller Fulfilled Prime (SFP)

    FBA (Fulfill by Amazon)

    Model często nazywany jest fulfillment. Sprawdzi się on w przypadku sprzedawców, którzy nie chcą sami zajmować się wysyłką sprzedanych produktów. W praktyce oznacza to, że firma odpowiedzialna jest za wystawienie produktów na platformie, ich promocje, reklamy. Amazon zajmuje się natomiast pakowaniem i wysyłką. Aby jednak mógł zapewnić taką usługę, najpierw trzeba towary wysłać do magazynów Amazon. Tam są one przechowywane, pakowane, a następnie rozsyłane do konsumentów. Co ważne do jego zadań należy również obsługa klienta, zwrotów i reklamacji. Co więcej, firmy działające w modelu FBA znacznie zwiększają swoją szansę na Buy Box i automatycznie należą do programu Prime, co sprawia, że produkty są bardziej widoczne i częściej kupowane, a także marka może zmniejszyć budżet na reklamy Amazon. Warto tu przytoczyć badania samej platformy sprzedażowej, które pokazują, że 79% przedsiębiorców korzystających z modelu FBA zwiększyło swoją sprzedaż. Rozwiązanie FBA jest niezwykle wygodne, ale wiąże się z dodatkowymi kosztami. Amazon od firm, korzystających z opcji FBA pobiera opłatę za przechowanie, wysyłkę i dodatkowe usługi. Ceny uzależnione są od gabarytów sprzedanych towarów, bowiem np. opłata za przechowywanie naliczana jest za metr sześcienny. Od stycznia do września trzeba za niego zapłacić 26 euro, od października do grudnia 36 euro. Rozliczenie odbywa się codziennie, a więc opłaty pobierane są tylko za dni, kiedy faktycznie produkty znajdują się w magazynie Amazon (przechowywanie powyżej 356 dni oznacza doliczenie opłaty za magazynowanie długoterminowe). Koszty przesyłek rozliczane są na podstawie wagi, wymiarów i kartonu transportowego wysłanego produktu. Z racji kosztów sprzedawanie w modelu FBA warto rozważyć, jeśli posiada się w asortymencie produkty szybko zbywalne, niewielkich rozmiarów, a przy tym w wysokiej cenie, nie ma się zasobów do magazynowania, zamiast logistyki, chce się zajmować rozwojem firmy.

    Dlaczego warto sprzedawać na Amazon?

    Sprzedaż poprzez platformę Amazon to wygodna forma prowadzenia biznesu. Wybierając odpowiedni model, można go rozpocząć bez angażowania dużych środków finansowych. Rozbudowany system Amazon Ads oraz ogromna popularność serwisu sprawia, że ze swoją ofertą i produktami szybko można dotrzeć do bardzo dużej grupy osób i to nie z jednego kraju, ale na całym świecie. Plusem sprzedaży na Amazonie jest również brak konieczności zakładania sklepu internetowego i inwestowania w jego infrastrukturę. Aby osiągnąć sukces na tej platformie, poleca się oferowanie produktu, który:

    • wypełnia konkretną potrzebę,
    • generuje duże zainteresowanie bez względu na porę roku,
    • cieszy się dobrymi recenzjami,
    • szybko trafia do odbiorcy.

    Statystyki pokazują, że najbardziej dochodowe kategorie produktów to zabawki i produkty dla dzieci, elektronika, gry wideo, odzież, buty, biżuteria. Przedsiębiorcy decydując się na sprzedaż poprzez Amazon, na największe zyski mogą liczyć w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie, Walentynki, Dzień Dziecka, Dzień Matki i inne święta. Konsumenci rekordowe ilości towarów zamawiają też w Black Friday i Cyber Monday. Przed tymi okresami warto przygotować się do zwiększonej ilości pracy, a także za pomocą Amazon Ads pokazywać swoją ofertę konsumentów. Zwiększone nakłady na reklamy w tym czasie skutkują bowiem jeszcze lepszymi wynikami sprzedażowymi.

    Czym jest Amazon i jak na nim sprzedawać?

    Amazon czy Allegro - czy trzeba wybierać?

    Po wejściu Amazona na polski rynek wielu rodzimych przedsiębiorców zastanawia się, czy zmienić Allegro na amerykańską platformę. Rezygnowanie jednak z lokalnego marketplace na rzecz drugiego nie jest potrzebne. Działania promocyjne, reklamowe i sprzedażowe bez problemu można prowadzić na obydwóch platformach.

    Rozwiń

    Z racji popularności Allegro doskonale sprawdzi się ono w przypadku zamówień od klientów z Polski. Firma z Poznania nadal bowiem jest nad Wisłą o wiele popularniejsza niż Amazon. Chcąc natomiast rozszerzyć swoje rynki zbytu i kierować ofertę do zagranicznych klientów, swoje produkty należy wprowadzić na Amazon. Zdecydowanie najlepiej jest rozpocząć działania na najlepiej rozwiniętych europejskich serwisach Amazona, czyli niemieckim i francuskim. Warto być również obecnym na Amazon.pl, który, mimo że działa dopiero od niecałego roku stale zyskuje nowych użytkowników. Warto tu podkreślić, że posiadanie konta na polskiej odsłonie serwisu, nie wyklucza działania na rynkach zagranicznych – na tym samym koncie można bowiem sprzedawać i w Polsce, i w Niemczech, i w Kanadzie czy Australii. Decydując się na prowadzenie działań zarówno na Allegro, jak i Amazonie warto zadbać o spójną strategię i komunikację będącą wyróżnikiem marki.

    Amazon vs. Allegro – porównanie możliwości

    Po wejściu Amazona na polski rynek wielu przedsiębiorców zaczęło się zastanawiać czy warto, sprzedawać na tej platformie i inwestować w jej reklamy. Amazon bowiem choć na świecie działa prężnie, to w Polsce nadal jest wyprzedzany przez Allegro. Obydwie te platformy działają podobnie, a co więcej – mają nawet podobne funkcje – np. Amazon Prime do złudzenia przypomina Smart Allegro. Czy jednak pozostałe istotne funkcjonalności platform e-commerce są również tak do siebie podobne?

    • sprzedaż za granicę – w tej kwestii wygrywa Amazon; daje on możliwość sprzedaży do 180 krajów świata, Allegro jest typowo polskim serwisem, a sprzedawcy mogą ewentualnie korzystać z serwisu Aukro.cz na rynek czeski;
    • konkurencyjność – nie ma wątpliwości, że Amazon to portal, z którego korzysta znacznie więcej osób niż Allegro; na amerykańskiej platformie odnaleźć można miliony konsumentów i sprzedawców; wymusza to niższe ceny, ale także sprawia, że konkurencja jest bardzo duża; sprzedawcy muszą więc znaleźć sposób na dotarcie do swojej grupy docelowej; platforma e-commerce, aby to umożliwić, daje możliwość zakładania Amazon Ads; dzięki temu sprzedawca może się wyróżnić; formaty reklamowe Allegro są mniej rozbudowane i np. nie obejmują targetowania na słowa kluczowe;
    • koszty działania – zarówno Amazon, jak i Allegro pobierają prowizje od sprzedaży; działanie na amerykańskiej platformie jest dla firm bardziej kosztowne; oprócz prowizji muszą opłacić jeszcze miesięczny abonament dla profesjonalnych kont; warto też wspomnieć, że koszty Amazon Ads są droższe niż Allegro Ads;
    • logistyka – jednym z największych atutów Amazona jest usługa Fulfillment, która zapewnia kompleksowe wsparcie logistyczne w zakresie pakowania, wysyłki, zwrotów i reklamacji sprzedawanych produktów; wysyłki Amazon realizuje z własnych magazynów; usługa Fulfillment pozwala sprzedawcy na skupienie się na promowaniu swojej marki i na jej rozwoju; jej plusem jest także podniesienie wiarygodności sprzedawcy i pozwala (połączona wraz z reklamą Amazon) dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców i stale poszerzać liczbę klientów; Allegro pod tym względem wypada gorzej; sprzedawcom nie zapewnia tak szerokiej pomocy w logistyce; ta jest ograniczona i obejmuje możliwość korzystania z niedrogich dostaw przez firmę kurierską InPost i Pocztę Polską;
    • pomoc i obsługa klienta – Allegro i Amazon proponują firmą sprzedającym za ich pośrednictwem rozbudowane centrum pomocy; można się do nich zgłosić w przypadku wszelkich problemów ze sprzedażą i reklamą na platformach; trzeba jednak zaznaczyć, że bezpośrednio obsługa klienta ze strony Amazona jest o wiele lepsza; zarówno sprzedawcy, jak i klienci mogą odbyć rozmowę telefoniczną, porozmawiać na czacie lub wysłać wiadomość; support na odpowiedź ma 12 godzin; w przypadku Allegro z obsługą klienta skontaktować można się tylko przez formularz;
    • szybkość wypłat – Allegro pozwala na natychmiastową wypłatę pieniędzy na konto; Amazon sam decyduje, kiedy taka wpłata trafi na konto przedsiębiorcy – zazwyczaj jest to 3-5 dni roboczych, a ostateczny termin to 14 dni;
    • ochrona kupującego – obydwie platformy e-commerce oferują ochronę kupującego, jednak Amazon w tym zakresie przoduje; w przypadku usługi FBA Amazon zwraca koszty dostawy, jeśli spóźni się z dostarczeniem paczki na czas (sprzedawca nie jest obciążany kosztami); sprzedaż przy modelu FBM oznacza, że Amazon blokuje pełną kwotę przychodów na poczet ewentualnych roszczeń konsumentów; Allegro nie zabezpiecza żadnych kwot na koncie sprzedawcy, ale zastrzega, że może zablokować konto w przypadku naruszeń; program ochrony obejmuje też możliwość zwrotu kosztów poniesionych przez klienta na zakup i na przesyłkę; odzyskanie pieniędzy w przypadku oszustwa jest jednak bardziej skomplikowane niż na Amazonie.

    Allegro Ads vs. Amazon Ads

    Jak już wcześniej wspomnieliśmy obydwie platformy do sprzedaży online pozwalają na tworzenie reklam. Amazon pozwala jednak na korzystanie z zupełnie innych formatów niż nasze rodzime allegro. Możliwości, jakie daje amerykański potentat są o wiele większe i zróżnicowane. Przez Amazona promować można nie tylko same produkty, ale i markę budując jej wizerunek i rozpoznawalność. Amazon proponuje też różnorodne formy promocji. Przedsiębiorcy oprócz konwencjonalnych form mogą też skorzystać z video, audio i wiele innych. Ciekawym rozwiązaniem są też specjalne oferty udostępniane w ramach Prim Day, Black Friday czy Cyber Monday.

    Sprzedawcy na Allegro również mogą skorzystać z reklam, ale te są o wiele uboższe. Przede wszystkim system ich targetowania jest mniej rozbudowany. Drugą widoczną i odczuwalną różnicą jest brak możliwości reklamowania całego brandu. Allegro głównie udostępnia reklamy promujące konkretne produkty.

    Amazon czy Allegro - czy trzeba wybierać?

    Jak pozyskać klientów na Amazonie?

    Sprzedawanie w Internecie oznacza, że trzeba przygotować się na ostrą walkę z konkurentami. Sprzedawców na takich serwisach jak eBay, Allegro czy Amazon nie brakuje. Wielu z nich proponuje konsumentom podobne, a nawet takie same produkty. Aby więc znaleźć na nie nabywców, trzeba wyróżnić się na tle konkurencji, zaintrygować, zainteresować i przyciągnąć wzrok klientów, a także dać się im zapamiętać.

    Rozwiń

    Bardzo ważne jest również wytworzenie u nich poczucia lojalności, które sprawią, że będą oni wracać i dokonywać kolejnych zakupów. W pozyskiwaniu klientów dużą pomocą są reklamy Amazon, warto jednak łączyć je z innymi rozwiązaniami – efekty wtedy będą jeszcze bardziej satysfakcjonujące. Jakimi?

    • Zapewnienie szybkiej wysyłki – dziś nikt na zamówiony towar nie chce czekać tydzień, a nawet kilka dni; wielu klientów chcąc ograniczyć czas oczekiwania, często wybiera produkty z logiem Amazon Prime, które oferuje natychmiastową dostawę, co więcej jest ona bezpłatna, a jest to kolejny plus zakupów z Amazon Prime dla klienta;
    • Sprzedaż na całą Europę – Amazon pozwala na znaczne rozszerzenie rynków zbytu; nawet mała firma nie musi ograniczać się do prowadzenia biznesu tylko nad Wisłą; Amazon za pomocą jednego konta pozwala dotrzeć do klientów i zarządzać ofertami na terenie całej Europy; znacznie poszerza to grupę docelową i pozwala zwiększyć zyski przedsiębiorcy; z wysyłki poza Polskę ucieszą się też klienci, którzy swoje ulubione produkty będą mogli zamówić pod dowolny adres w Europie;
    • Dopracowane oferty – klienci chętnie będą kupować na aukcjach, które są dobrze opisane, przekazują rzetelną wiedzę o produkcie, informują o wymiarach, materiałach wykonania; dobrze opracowane opisy uzupełnione estetycznymi zdjęciami wysokiej jakości będą budzić zaufanie, a także poprawią widoczność aukcji w Amazonie;
    • Konkurencyjne ceny – wielu klientów kupując, online szuka jak najlepszej, najbardziej atrakcyjnej ceny; chcąc przyciągnąć konsumentów, warto więc zadbać o jej konkurencyjność; w jej ustalaniu można skorzystać z narzędzi Seller Central, które pozwalają na automatyczną zmianę ceny czy hurtowe ceny dla klientów Amazon Business;
    • Pozytywne opinie – Internauci chcą kupować u sprzedawców godnych zaufania, stąd też przed wrzuceniem produktu do koszyka sprawdzają recenzje; chcąc przyciągać konsumentów, dobrze jest zadbać o pozytywnie opinie w serwisie Amazon;
    • Wygranie Buy Box – jego zdobycie gwarantuje doskonałą widoczność produktów, co przekłada się na wyższe wyniki sprzedażowe; posiadanie Buy Box jest więc jednym z głównych sposobów, na przyciągnięcie kupujących; Amazon przydzielając go, bierze pod uwagę wiele czynników, z którymi dokładnie można się zapoznać na stronie platformy;
    • Amazon Brand Register – rejestracja marki na Amazonie daje wiele nowych możliwości pozyskiwania klientów; udogodnienia, z jakich można korzystać to m.in. rozbudowane możliwości marketingowe i reklam Amazon, zabezpieczenia konta oraz karty produktów przed nieuczciwymi sprzedawcami, a także uzyskanie dodatkowego wsparcia w sytuacjach przejęcia konta; rejestracja daje też możliwość skorzystania z Headline Search Ads, czyli prostokątnego baneru znajdującego się nad wynikami wyszukiwania; można w nim zaprezentować 1-3 produkty lub stronę marki.
    Jak pozyskać klientów na Amazonie?

    Czym jest Amazon Ads?

    Duża konkurencja na Amazonie sprawia, że każdy sprzedawca chce się wyróżnić i wypromować. Taką możliwość dają Amazon Ads. Jest to dedykowany temu serwisowi system tworzenia kampanii reklamowych. Wskazuje się, że w skali światowej jest on tak samo popularny jak Google Ads.

    Rozwiń

    Kto powinien i może się reklamować na Amazonie?

    Reklama na Amazon jest niezwykle popularna w branży e-commerce, jednak nie każdy przedsiębiorca może z niej skorzystać. Aby móc reklamować się, należy posiadać profesjonalne konto. W przypadku polskiej odsłony serwisu wiąże się ono z opłatą 165,91 złotych (bez VAT) miesięcznie – pobierana jest ona bez względu na liczbę sprzedanych sztuk. Samo profesjonalne konto nie wystarcza jednak do reklamowania się na Amazon Ads. Platforma wymaga, aby sprzedać bez pomocy reklam kilka produktów i uzyskać po transakcji pozytywne opinie. Te bowiem pozwoli wygrać tzw. Buy Box, czyli przycisk kup teraz. Jego wygranie jest gwarancją, że reklamy Amazon będą miały w ogóle szansę wystartować.

    Buy Box – gwarancja wyświetlania reklam na Amazon

    Buy Box, czyli przycisk kup teraz jest niezwykle ważny dla firm sprzedających na Amazonie. Znajduje się on tuż pod przyciskiem dodaj do koszyka. Został on stworzony w odpowiedzi na to, że na platformie jest wielu sprzedawców, którzy oferują te same produkty. Dla Amazon wiązałoby się to z pokazywaniem bardzo dużej ilości podobnych, a nawet identycznych ofert. Aby tego uniknąć, wprowadzono przycisk Buy Box, który przyznawany jest jednemu sprzedawcy oferującemu towar nowy i jednemu, który sprzedaje ten używany. Jego wygranie oznacza, że sprzedawany produkt będzie się pokazywał się jako pierwszy użytkownikom wyszukującym daną rzecz. Tu jednak Amazon zaznacza, że produkt ten musi najlepiej spełniać warunki sprzedaży oraz być najlepszą ofertą. Po kliknięciu w Buy Box klient od razu może dokonać bezpośredniego zakupu u sprzedawcy, który go wygrał. Internauta może oczywiście zapoznać się z pozostałymi ofertami, ale wymaga to kliknięcia w rozszerzony link na stronie produktu, co jak pokazują statystyki, robi niewiele osób.

    Jak wygrać Buy box?

    Aby wygrać buy box, a przy tym zakładać reklamy Amazon konieczne jest posiadanie profesjonalnego konta oraz zrealizowanie kilku transakcji zakończonych pozytywnymi ocenami. Warto jednak pamiętać, że spełnienie tych warunków nie oznacza wygranej. Chcąc zwiększyć swoje szansę, Amazon rekomenduje, aby:

    • wyceniać swoje towary w konkurencyjny sposób,
    • oferować szybką i bezpłatną wysyłkę,
    • zapewnić klientom doskonałą jakość obsługi, co zmniejszy wskaźnik wadliwych i anulowanych zamówień, a także opóźnień w wysyłce;
    • dbać o dostępność produktów w magazynie.

    Dlaczego warto korzystać z reklam?

    Reklama na Amazonie nie jest bezpłatna. Przedsiębiorca, aby z niej skorzystać, musi zainwestować, Nic więc dziwnego, że wielu zastanawia się, jakie są efekty kampanii reklamowych i czy ta inwestycja jest opłacalna. Praktyka pokazuje, że zalet reklam nie brakuje. Jakie są te najważniejsze?

    • Możliwość dotarcia do szczególnej grupy docelowej na całym świecie; co jest możliwe dzięki szczegółowemu targetowaniu i korzystaniu z zaawansowanych narzędzi reklamowych i analitycznych; warto też podkreślić, że reklama Amazon wyświetlana jest osobom zainteresowanym zakupami online;
    • Zbudowanie popularności marki i zaufania do niej;
    • Dbanie o wizerunek przedsiębiorstwa;
    • Wyróżnienie marki na tle konkurencji;
    • Poszerzenie rynku zbytu o te zagraniczne i to bez konieczności budowania dedykowanych e-sklepów na każdy rynek;
    • Zwiększenie zysków przedsiębiorstwa, poprzez zwiększenie sprzedaży reklamowanych produktów;
    • Optymalizacja kosztów;
    • Uzupełnienie standardowych kampanii reklamy online;
    • Zbieranie danych o klientach, co pozwala na jeszcze lepsze targetowanie reklam i celne kierowanie komunikatów.

    Reklamy Amazon nie przysporzą też przedsiębiorcy wiele pracy. Ich obsługa, optymalizacja i monitorowanie nie są trudne. Przedsiębiorcy w prowadzeniu kampanii promocyjnych na tej platformie e-commerce mogą też skorzystać z pomocy profesjonalnych agencji interaktywnych. Ich doświadczenie pozwoli na zbudowanie strategii reklamowej, przeanalizowanie dotychczasowych działań i zoptymalizowanie Amazon Ads. Dzięki temu skuteczność będzie większa, a efekty będzie można osiągnąć w krótszym czasie. Warto tu zaznaczyć, że szerokie możliwości, jakie daje Amazon w zakresie reklam, umożliwiają skorzystanie z nich zarówno światowym gigantom w handlu e-commerce, jak i małym, lokalnym sklepom internetowym. Co więcej, polscy przedsiębiorcy mogą reklamować się nie tylko nad Wisłą. Amazon.pl umożliwia promowanie swojej oferty w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii. Francji, Włoszech, Niemczech, Australii, Japonii, Indiach, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, ZEA, Królestwie Arabii Saudyjskiej, Brazylii, Holandii, Singapurze, Szwecji.

    Czy reklama Amazon to konieczność?

    Duża konkurencyjność w branży e-commers sprawia, że dziś trudno sobie wyobrazić, sprzedaż na Amazonie bez reklam. Zainwestowanie w nią jest wskazane, szczególnie w pierwszych miesiącach od rozpoczęcia sprzedaży. Reklamy Amazon pozwolą na zdobycie rozpoznawalności marki i pozyskanie pierwszych klientów.

    Czym jest Amazon Ads?

    Reklama Amazon – rodzaje i typy reklam

    Amazon Ads to rozbudowany system promocji. Obejmuje on kilka różnych możliwości zaprezentowania swojej firmy, a także jej oferty szerszej publiczności. Aby uzyskać jak najlepsze wyniki, warto zaznajomić się z podziałem – ułatwi on wybór najkorzystniejszej dla marki opcji. Podstawowy podział wskazuje dwie platformy, na których można kupować płatną promocję:

    Rozwiń
    • Amazon Sponsored Ads – te reklamy kupuje się z poziomu konta sprzedawcy; promocje rozliczane są w modelu CPC; zalicza się do nich Sponsored Products, Sponsored Brands, Product Display Ads.
    • Amazon Demand-Side Platform – ta platforma daje możliwość zakładania reklam, które będą się wyświetlać nie tylko na Amazonie, ale i poza nim; obowiązujący przy nich model rozliczeń to CPM; zalicza się do nich Dispay&Video Ads; kampanie realizowane w ramach Demand-Side Platform mogą opierać się na formacie graficznym, video, audio; komunikaty pojawiać mogą się na Amazonie oraz poza nim; co więcej, z tej formy reklamy korzystać mogą również sprzedawcy nieposiadający sklepu na Amazonie; Demand-Side Platform uważa się za bezpośrednią konkurencję dla Google i Facebook Ads.

    Reklamy Sponsored Products

    Jedną z najpopularniejszych reklam na Amazon jest Sponsored Products. Ta forma promocji umożliwia dotarcie do klientów, którzy są zainteresowani zakupem konkretnego produktu znajdującego się w asortymencie marki. Klient, któremu wyświetli się reklam Sponsored Products i który w nią kliknie jest automatycznie przekierowywany na stronę towaru. Ten typ reklam wyświetlany jest na platformie aż w dwóch miejscach: w wynikach wyszukiwania oraz na stronie konkretnego produktu. Pojawiają się one na słowa kluczowe automatycznie dobierane na podstawie opisu produktu lub samodzielnie wybranych haseł. To, jak często będą się wyświetlać, zależy od przeznaczonego na reklamy Amazon budżetu. Warto tu podkreślić, że ten typ promocji działa na podobnych zasadach co Google Ads.

    Reklamy Sponsored Brands

    Sponsored Brands to typ reklam, którymi będą zainteresowane marki chcące budować swój wizerunek, zaufanie, lojalność i zaprezentować ogólną ofertę. Nie są one nastawione na promowanie konkretnego produktu, ale całego brandu. Ten typ promocji rekomendowany jest firmom, które chcą dotrzeć do klientów znajdujących się na początku ścieżki zakupowej i np. dopiero zastanawiają się jaki model ekspresu do kawy kupić. Sponsored Brands wyświetlane są na górze i na dole wyników wyszukiwania, w boksie z lewej strony. To, gdzie przeniesie reklama, zależy od tego, w jaki jej element kliknie Internauta. W przypadku, gdy naciśnie na zdjęcie produktu, to trafi bezpośrednio na stronę produktu, naciskając na logo lub tekst reklamy znajdzie się na stronie sklepu lub niestandardowej stronie docelowej, którą sprzedawca może utworzyć z pomocą Amazon Stories. Ten typ reklamy Amazon może zawierać logo firmy, dedykowany nagłówek oraz 3 różne produkty. Wyświetlają się one konsumentom na słowa kluczowe. Aby skorzystać z tej formy promocji, konieczne jest uzyskanie autoryzacji przez Amazon Brand Registry.

    Reklamy Product Display Ads

    Amazon Ads daje również możliwość reklamowania się poprzez Product Display Ads. Pod tą nazwą kryją się reklamy displayowe. Pojawiają się one w specjalnie wyznaczonych miejscach na stronach produktowych pod przyciskiem Buy Box lub Dodaj do koszyka. Reklama pojawić może się również tuż pod opisem produktu. Ten typ reklam warto wykorzystać stosując cross-selling, czyli sprzedaż komplementarną/krzyżową. Dla przypomnienia polega ona na tym, że klient jest nakłaniany do zwiększenia wartości zakupów poprzez zakup kilku sztuk produktów/usług lub też produktów uzupełniających działanie tego pierwszego np. ekspres do kawy – kawa – filiżanki. Reklamy Product Display Ads wyświetlają się grupie docelowej na słowa kluczowe lub kategorię. Nie są one dostępne dla wszystkich sprzedawców. Założyć mogą je jedynie ci, którzy należą do programu Amazon Vendor, sprzedawców zarejestrowanych w Amazon Brand Registry oraz agencji, które mają klientów sprzedających na platformie Amazon.

    Reklamy Dispay&Video Ads

    Amazon Ads daje również możliwość skorzystania z reklam zasięgowych i wizerunkowych. Do takich należy opcja Dispay&Video Ads. Reklamy te wyświetlają się w różnych formatach na wszystkich urządzeniach. Zawsze pojawiają się na głównej stronie platformy oraz na podstronach poszczególnych kategorii produktów. Można się z nimi również spotkać na innych stronach partnerskich Amazona takich jak Kindle, Amazon Fire TV, IMDb. Reklama Dispay&Video Ads często wybierana jest przez największych graczy na rynku, którym zależy na szerokim zasięgu i stałej obecności w sieci. Aby dotrzeć do swojej grupy docelowej, marki te mogą wybierać pomiędzy różnymi targetowaniem:

    • behawioralnym, które pozwala kierować reklamy Amazon do odbiorców przejawiających w ostatnich 30 dniach określone i pożądane przez firmę zachowania np. zakup w danej kategorii produktów;
    • związanym ze stylem życia, które pozwala dotrzeć z przekazaniem do osób przedstawiających konkretne wzorce zakupowe i będące na konkretnym etapie życia;
    • remarketingowe, które angażuje klientów wcześniej już będących w interakcji z marką lub jej produktami;
    • związanym z podobnymi odbiorcami, które daje szansę kierowania reklam Amazon do osób podobnych do obecnych klientów; dopasowanie jest możliwe dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii machine learning;
    • kontekstowym, które polega na kierowaniu komunikatów do odbiorców w danej chwili przeglądających dane produkty/usługi; targetowanie kontekstowe dopasowuje reklamy do danej chwili.

    Reklamy Dispay&Video Ads można również kierować do odbiorców marki. Aby to zrobić, trzeba wgrać plik z ich danymi do panelu reklamowego Amazon.

    Reklamy Stores

    Ciekawe reklamy Amazon to również te Stores. Są one przeznaczone dla indywidualnych marek i dają one możliwość podzielenia się z odbiorcami historią marki i jej produktów. Tworzenie Stores jest bardzo proste. W ramach tej usługi można wybierać pośród szerokiej gamy prostych w użyciu szablonów do tworzenia treści i kafelków – te można przeciągać i dowolnie układać, tworząc profesjonalnie wyglądające witryny.

    Reklama Amazon – rodzaje i typy reklam

    Jak uruchomić promocje na Amazonie?

    Tworzenie i zarządzanie Amazon Ads odbywa się za promocją dedykowanego panelu Campaign Manager. Chcąc mieć do niego dostęp, należy się do niego zarejestrować. W trakcie rejestracji wybiera się rynki i języki, na jakich chce się skupić. Można wybrać jeden rynek lub od razu postawić na działanie globalne.

    Rozwiń

    Campaign Manager jest narzędziem intuicyjnym i łatwym w obsłudze. Problemów w poruszaniu się po nim nie powinny mieć osoby, które już tworzyły kampanie w Google Ads lub Facebook Ads. Aby przejść do Campaign Managera, należy w widoku głównym Seller Center w zakładce Advertising wybrać Campaign Manager.

    Pierwszym etapem tworzenia reklam Amazon jest ich wybór. Opcje, jakie są dostępne, wyświetli panel – inne będzie się mieć należąc do programu Amazon Vendor – inne, kiedy się do niego nie należy. Mali sprzedawcy najczęściej będą korzystać z Sponsored Products lub Sponsored Brands. Po wybraniu typu reklamy jest się automatycznie przenoszonym do ustawień kampanii i należy ustawiać opcje targetowania stawki itp.  – podobnie jak to ma miejsce w Google Ads czy Facebook Ads.

    Jak wygląda reklama?

    Tworząc reklamę na Amazonie, nie trzeba tworzyć żadnych grafik czy banerów. Reklamami są produkty wystawione na platformę e-commerce. Każdy z nich posiada dedykowaną mu stronę produktową, na której znajduje się opis, parametry i inne potrzebne szczegóły.

    Co można reklamować na Amazonie?

    Na Amazonie reklamowane mogą być produkty ze wszystkich kategorii znajdujących się na platformie. Serwis zastrzega jednak, że nie obsługuje reklam produktów dla dorosłych, odnowionych i z kategorii zamkniętych. Dokładna lista wykluczeń dostępna jest na stronie Amazona. Przeglądając ją, warto też zapoznać się, jakie wytyczne mają reklamy Amazon. Wymaga się od nich np. obrazów w wysokiej rozdzielczości i czytelności, takich, które nie zaburzają czytelność szablonów, tekstów odzwierciedlających treść strony docelowej, precyzyjnych, jasnych, merytorycznych i zgodnych z prawdą.

    Niestosowanie się do regulaminu Amazona, w tym wystawianie reklam z nim niezgodnych może przynieść poważne konsekwencje. Tą najpoważniejszą jest zablokowanie konta sprzedawcy. Chcąc tego uniknąć, należy:

    • 90% zamówień realizować w ciągu 2 dni roboczych,
    • Na minimum 90% zapytań odpowiadać w przeciągu 24 godzin
    • Prawidłowo dobierać zdjęcia produktów
    • Używać właściwej nazwy firmy, do której ma się prawo,
    • Nie wykorzystywać adresów e-mail i numerów telefonów inaczej niż jest to określone w regulaminie platformy e-commers,
    • Nie tworzyć kilku kont,
    • Nie oferować podróbek i produktów zabronionych.

    Pierwsza blokada konta Amazon zawsze trwa 17 dni. Jest to czas, w którym sprzedawca ma szansę naprawić błędy i nieprawidłowości, a także wyjaśnić całą sytuację – może się odwołać. Kolejne złamanie regulaminu oznacza dłuższą blokadę, która trwa 90 dni. Przez ten czas można sprzedawać, ale nie można wypłacać zarobionych pieniędzy. W czasie blokady absolutnie nie można zakładać nowych kont, należy natomiast skontaktować się z działem obsługi klienta Amazon. Przedsiębiorca na uwadze powinien mieć, że platforma niemal zawsze staje po stronie konsumentów i to na ich korzyść rozstrzyga spory – wchodzenie w konflikt z klientem może się więc źle skończyć.

    Jak uruchomić promocje na Amazonie?

    Komu wyświetla się reklama Amazon?

    Na samym początku określania ustawień kampanii trzeba wskazać rodzaj targetowania. Targetowanie reklam Amazon opiera się przede wszystkim na słowach kluczowych i samym produkcie. W większości typów reklam daje możliwość targetowania automatycznego i manualnego.

    Rozwiń

    To pierwsze polecane jest przedsiębiorcom, którzy są początkującymi użytkownikami platformy e-commerce. Dzięki niemu kampanię można utworzyć niemal natychmiast i to bez zaawansowanej wiedzy. Słowa kluczowe dobierane są przez algorytmy i sam system reklamowy. Dobierane są na podstawie produktów oferowanych przez markę i kampanii reklamowych podobnych towarów. Automat ustawić może nie tylko słowa kluczowe, ale także i kategorię, miejsce wystawiania, stawkę. Reklamy targetowane mogą być nie tylko na słowa kluczowe, ale i produkty, kategorie produktowe. W takich sytuacjach algorytmy (lub samodzielnie przy targetowaniu manualnym) wybiera, w jakich konkretnie kategoriach będzie reklamowany produkt lub przy jakich produktach chciałoby się reklamować towary marki – np. ochraniacze na kolana przy rowerach.

    Targetowanie ręcznie reklam przeznaczone jest dla doświadczonych użytkowników platformy. Wymaga ono bowiem samodzielnego doboru fraz kluczowych, na które będzie się wystawiać reklamy. Amazon wymaga też, aby wybrać typy ich dopasowania. Do wyboru są dwie możliwości:

    • Close match – jest to bliskie dopasowanie i oznacza, że reklama pojawia się, kiedy, gdy Internauta wpisze w wyszukiwarkę Amazona słowo lub produkt promowany;
    • Loose match – jest to średnie pasowanie, które pozwala algorytmom na sporą swobodę; reklam wyświetla się nie tylko na konkretne słowa kluczowe, ale i jego pochodne np. kask rowerowy pokaże się on również przy kasku na rolki.

    Amazon daje także opcje skorzystania z wykluczających fraz kluczowych, czyli tych, na które reklamy nie będą się pokazywać. Często wykorzystywaną możliwością jest także:

    • wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy wcześniej przeglądali szczegóły podobnych produktów do tego reklamowanego (Substitutes),
    • wyświetlanie reklam tym, którzy wcześniej przeglądali produkty komplementarne do oferty firmy, czyli wyświetlanie kasków, tym zainteresowanym rowerami (Complements).

    Manualne targetowanie reklam pozwala mieć większą kontrolę nad kampanią i dostosować ją do własnych potrzeb. Niestety samodzielne jej ustawianie zawsze wiąże się z ryzykiem złej optymalizacji, a przez to stratami finansowymi.

    Targetowanie według numerów ASIN

    Ciekawą opcją targetowania Amazon Ads jest też to po numerach ASIN. Są to numery identyfikacyjne stworzone przez Amazon, a ich pełna nazwa brzmi Amazon Standard Identification Number. Numer przypisany jest do produktu, który wystawiony jest na platformie.

    Grupy reklam

    Po określeniu targetowania przychodzi czas na wybranie produktów, które w nowej grupie reklam mają się wyświetlać. Bardzo ważne jest, aby na tym etapie przeprowadzić właściwą segmentację produktów. Dzięki temu łatwiej będzie dobrać słóowa kluczowe lub kategorie produktów do reklamowanych towarów. Odpowiednie dopasowanie zagwarantuje też, że reklamy będą wyświetlać się we właściwych miejscach, a przez to szansa uzyskania z nich konwersji wzrośnie.

    Komu wyświetla się reklama Amazon?

    Jak rozlicza się za reklamy?

    Zakładając reklamy Amazon, konieczne jest określenie nie tylko, komu będą się one wyświetlać, ale też, jak będzie się za nie rozliczać. Platforma umożliwia trzy różne rodzaje określania stawek.

    Rozwiń

    Pierwszym rozwiązaniem jest model Dynamic Bids – Down Only. Polega on na tym, że Amazon dopasowuje stawkę w czasie rzeczywistym w oparciu o prawdopodobieństwo konwersji. W praktyce oznacza to, że Amazon może zarówno obniżyć znacznie swoją stawkę, jak i ją podwyższyć. W praktyce działa to tak, że w przypadku, gdy np. wybrane słowo kluczowe będzie się odnosiło do innej kategorii to koszt reklamy Amazon Ads będzie niższy.

    Za reklamy można też się rozliczać w formie Dynamic Bids – Up and Down. Przy tej strategii Amazon może zwiększyć stawkę maksymalnie o 100% dla reklam w wynikach wyszukiwania i o 50% w innym umiejscowieniu. Stawki mogą być też zmniejszone o wskazane procenty. To, ile będą one wynosić, zależy od prawdopodobieństwa wystąpienia konwersji. Szansa na nią będzie rosła, jeśli wyszukiwane hasło, będzie zbieżne ze wskazanym słowem kluczowym, natomiast malała, kiedy fraza będzie się odnosiła do innej kategorii. To rozwiązanie obecnie uważane jest za jedno z najbardziej efektownych przy Amazon Ads.

    Chcąc mieć pewność, że Amazon zastosuje dokładnie takie stawki, które wcześniej się określiło, należy wybrać model rozliczenia Fixed Bids. Jest to podstawowa strategia, która nie wykorzystuje żadnych algorytmów badających szansę na wystąpienie konwersji.

    Stawki za reklamy Amazon można również ustawiać w zależności od umieszczenia promocji. Indywidualnie można określać te dla reklam wyświetlających się na pierwszej stronie wyszukiwania i na stronach produktowych.

    Jak rozlicza się za reklamy?

    Jak zarządzać kampanią?

    Podobnie jak w przypadku innych systemów reklamowych również i przy Amazon Ads stworzonymi kampaniami można zarządzać przez panel. Przedstawia on skuteczność reklam poprzez różnego rodzaju wykresy, a także za pomocą wielu opcji daje możliwość optymalizowania, modyfikacji i generowania raportów. Opcje zarządzania reklamami, które warto znać to:

    Rozwiń
    • drafts, czyli dostęp do wersji roboczych kampanii, w których można wprowadzać zmiany oraz przeprowadzać testy skuteczności;
    • bulk operations – opcja ta pozwala na wykonywanie działań zbiorczych np. dodawanie słów kluczowych do całych grup reklam lub dodawanie do nich nowych produktów; ułatwia i przyspiesza to prace nad reklamami;
    • advertising setting – dzięki tej funkcji można wybrać czy korzystać będzie się z budżetu dziennego, czy łącznego dziennego dla wszystkich kampanii;
    • advertising reports – pozwala generować raporty dla poszczególnych kampanii;
    • placements – pozwala edytować stawki dla dostępnych umiejscowień reklam;
    • negative keywords – funkcja ta służy do wykluczania słów kluczowych, na które reklamy mają się nie wyświetlać;
    • campaign settings – umożliwia edytowanie dziennego budżetu, strategii dostosowywania stawek.

    Kiedy wyświetlają się kampanie na Amazonie?

    To, czy przygotowane reklamy na Amazon będą się wyświetlać, zależy od ich statusu. Te opublikowane i widoczne dla konsumentów mają status „Delivering”.  Aby go otrzymać, muszą spełnić pewne wymogi tj. firma musi mieć sprzedane kilka sztuk towarów, posiadać „Professional Seller Account”, być sprzedawcą przez minimum 3 miesiące, mieć niski „Order defect rate” mówiący o ilości uszkodzonych przesyłek. Niespełnienie tych wymogów oznacza, że reklama otrzyma status Not in Buy Box”. Oznacza on, że nie są one widoczne dla użytkowników Amazon. Reklamy wyświetlą się, dopiero kiedy marka spełni wyżej wymienione reguły. Akceptacja promocji przez Amazon trwa do kilku godzin, a pierwsze dane dotyczące wyświetleń/kliknięć/ danych sprzedażowych pojawią się po 72 godzinach.

    Jak zarządzać kampanią?

    Ile kosztują reklamy?

    Za większość oferowanych przez Amazon formatów reklamowych płaci się w systemie PPC z ang. pay per click. Oznacza to, że koszty ponosi się nie za emisje czy ustalenie reklamy na platformie, ale za jej kliknięcie przez odbiorcę.

    Rozwiń

    Koszt kliknięcia jest zróżnicowany i uzależniony od wielu czynników m.in. promowanego produktu, wybranego słowa kluczowego. Stawka PPC ustalana jest podczas aukcji. Polega ona na tym, że w serwisie wyświetla się reklama tego sprzedawcy, który zaproponuje najwyższą stawkę za kliknięcie. Aukcja odbywa się w czasie rzeczywistym, automatycznie.

    Na kampanie reklamowe na Amazon trzeba mieć budżet, ale jaki? Ile powinien on wynosić? Takie pytanie zadaje sobie niejeden przedsiębiorca chcący zacząć przygodę z promowaniem swojej firmy na Amazonie. Jak w przypadku i innych działań marketingu online trudno jednoznacznie wskazać wysokość budżetu. Powinien on bowiem zależeć od branży, rodzaju promowanych produktów, strategii. Pewną podpowiedzią będą amerykańskie statystyki (tych polskich brakuje). Mówią one, że średni koszt kliknięcia wynosi od 35 do 81 centów. Jest to niewygórowana cena za pozyskanie klienta, który jest niemal w 100% zdecydowany na zakup. Warto też wspomnieć o kosztach kampanii Amazon Ads w odniesieniu do Google Ads. Tu również posiłkując się danymi z amerykańskiego rynku, można wskazać, że koszt kampanii na Amazonie jest nieco niższy niż na Google Ads.

    Jak obniżyć koszty reklam na Amazon?

    Nawet jeśli stawki za reklamy Amazon nie wydają się duże, zawsze warto dążyć do obniżenia kosztów przy jednoczesnym dążeniu do zwiększenia efektywności. Można to zrobić, stale optymalizując kampanie, m.in. w zakresie listy promowanych produktów. Każdy z towarów, który objęty jest Amazon Ads, musi posiadać perfekcyjnie przygotowany opis. Bardzo ważne jest, aby zawierał on:

    • tytuł uwzględniający słowa kluczowe;
    • wyczerpujące informacje o produkcie – jego parametry, wymiary, główne cechy, praktyczne zastosowanie; w opisie również powinny znaleźć się słowa kluczowe;
    • zdjęcia wysokiej jakości;
    • pozytywne recenzje.

    Tworzenie opisów produktów na Amazon najlepiej jest potraktować tak jak pisanie tych na stronę www pod SEO. Warto też unikać duplikacji contentu, czyli przeklejania opisów z witryny e-sklepu na Amazon. Optymalizacja powinna również objąć wybranie tych produktów, które można łatwo i szybko wypromować. W oferty, które przez długi czas nie przynoszą żadnych zysków, nie warto inwestować.

    Koszty reklam na Amazon można również zmniejszyć poprzez właściwe dobranie słów kluczowych. Te popularne generują wysokie koszty, ponieważ wybiera je wielu reklamodawców. Szukając więc fraz kluczowych, dobrze jest zwrócić uwagę na te przynoszące konwersje przy niskim CPC. W praktyce oznacza to, że należy unikać szerokich i ogólnych słów kluczowych. Lepszym rozwiązaniem będzie postawienie na te z tzw. długiego ogona. Co prawda wygenerują one mniejszy, ale bardziej wartościowy ruch, bowiem przyciągną osoby faktycznie szukające konkretnego produktu np. ekspresu ciśnieniowego. Mając mały budżet, korzystniejszym rozwiązaniem będzie wybranie dopasowania ścisłego. Nie można też zapominać o stosowaniu słów wykluczających. Dzięki nim nie będzie się marnować budżetu na osoby, które i tak nie będą zainteresowane zakupem, np. sprzedając buty sportowe damskie, słowem wykluczającym może być męskie, dziecięce, na co dzień, na obcasie itp. trikiem, który dobrze jest również przetestować, jest uwzględnienie w słowach kluczowych nazw marek największych konkurentów. Ogólnoświatowe marki są często wyszukiwane, warto więc pojawiać się na takie słowa, jeśli proponuje się podobne produkty do nich.

    W reklamach Amazon takie czynniki jak stawki za kliknięcie, konkurencyjność słów kluczowych, skuteczność wybranej strategii podlegają ciągłym zmianom. Oznacza to, że założenie kampanii i pozostawianie jej samej sobie może skończyć się brakiem efektywności, a nawet tzw. przepaleniem budżetu. Aby tego uniknąć, stale trzeba monitorować reklamy i dokonywać optymalizacji ustawień. Pomoże w tym porządek w strukturze kampanii. Dzięki niemu łatwiej będzie wprowadzać zmiany, czuwać nad ciągłością działań, kontrolować wydatki.

    Optymalizacja powinna również obejmować testowanie nowych formatów reklam. Większość małych i średnich firm działających na Amazonie sięga po Sponsored Product Ads. Nie wątpliwie ten typ reklam jest jednym z najskuteczniejszych, a także najprostszych w realizacji. Warto jednak pamiętać, że Amazon Ads proponuje również i inne rozwiązania np. warto wypróbować opcję Sponsored Brands. W niektórych branżach niestandardowe formaty sprawdzają się o wiele lepiej. Odświeżanie komunikatów sprawi też, że Internauci z większym zainteresowaniem będą klikać w promocję i nie pojawi się u nich ślepota banerowa.

    W kwestii obniżania kosztów reklam na Amazon bardzo ważne jest targetowanie. Przy tym automatycznym ciężko będzie osiągnąć wysoką efektywność. O wiele lepiej jest postawić na opcję manualną, a automatyczne działanie algorytmów wykorzystywać, tylko chcąc zbadać nowe słowa kluczowe, które będą konwertować.

    Ile kosztują reklamy?

    Jak mierzyć efekty Amazon Ads?

    Promocja sklepu na Amazonie zawsze ma jeden cel: zwiększenie sprzedaży, a przez to podwyższenie przychodów firmy. Analiza kampanii powinna się skupiać przede wszystkim na ocenie wyników sprzedażowych. Tę pomoże ocenić parametr ACOS z ang.  Advertising Cost of Sales.

    Rozwiń

    Współczynnik ten oblicza się dzieląc wydany budżet, przez sumę zysków wygenerowanych z reklamy Amazon. Im niższy jest wskaźnik ACOS, tym skuteczniejsze są kampanie i tym więcej się na nich zarabia.

    W badaniu efektów kampanii na Amazonie istotny jest współczynnik ROAS. Jest on odwrotnością ACOS. Wskazuje, czy reklama Amazon spełniła cele biznesowe. Chcąc natomiast przebadać, jaki jest stosunek liczby zamówień do kliknięć, należy zwrócić uwagę na CVR. Ten parametr często używa się przy mierzeniu skuteczności reklam PPC.

    Jak mierzyć efekty Amazon Ads?

    Reklamy Amazon – samodzielnie czy z pomocą profesjonalistów?

    Amazon Ads dla wielu przedsiębiorców to nadal tajemnicze i mało znane narzędzie promocji. Mimo swojego podobieństwa do Google Ads Facebook Ads, a nawet naszych rodzimych Allegro Ads, nie jest z nimi w 100% tożsame. Wymaga innego podejścia, innej strategii, optymalizacji, a także znajomości specyfiki działania tej platformy e-commerce.

    Rozwiń

    Nie znając jej, warto promocję marki i jej produktów na Amazon powierzyć profesjonalistom. Tworzeniem i optymalizacją zajmują się agencje interaktywne. W zakres ich działań wchodzi wiele elementów m.in.:

    • zbudowanie strategii promocji,
    • audyt dotychczasowych działań,
    • opracowanie listy słów kluczowych,
    • zakładanie kampanii reklamowych,
    • optymalizacja reklam Amazon.

    W zależności od tego, jakie działania zostaną objęte umową, taka będzie cena współpracy z agencją interaktywną. Koszt jej działań uzależniony jest też od branży sprzedawcy, wielkości jego sklepu, efektów, jakie chce osiągnąć.

    Jak wybrać agencję interaktywną?

    Aby móc cieszyć się faktycznymi i satysfakcjonującymi efektami Amazon Ads, konieczne jest podjęcie współpracy z dobrą agencją interaktywną. Wybór takiej nie jest jednak łatwe i to mimo tego, że na rynku działa wiele tych oferujących pomoc w zakresie reklam na Amazon. Przed podpisaniem umowy o współpracy, konieczne jest szczegółowe przeanalizowanie zapisów umowy, a także zwrócenie uwagi na:

    • doświadczenie agencji interaktywnej – im jest ono większe, tym lepiej; najkorzystniejszym rozwiązaniem jest podjęcie współpracy z taką agencją, która specjalizuje się w reklamach z branży, w której działa firma i na rynku, na którym chce się reklamować; warto pamiętać, że promocja kierowana np. na rynek brazylijski czy amerykański może wymagać innego podejścia uwzględnienia różnic kulturowych;
    • opinie, referencje – doświadczenie agencji interaktywnej musi mieć potwierdzenie w rzeczywistości; najłatwiej je sprawdzić, czytając opinie lub recenzje w Internecie; dobrym pomysłem jest również poprosić o referencje od klientów; mogą one być papierowe lub telefoniczne;
    • zakres usług – każda agencja reklamowa oferuje inny zakres działań; jednak będzie tylko tworzyć reklamy Amazon, inna może przeprowadzić audyty dotychczasowych działań i opracować listę słów kluczowych; dla przedsiębiorców, którzy chcą osiągać szybkie i spektakularne efekty najlepszym wyborem będzie oddanie swojego konta reklamowego Amazon w ręce agencji działającej kompleksowo; będzie ona czuwać nad całością promocji, co pozwoli na szybsze reagowanie na ewentualne zmiany w trendach;
    • koszty – współpraca z doświadczoną i profesjonalną agencją zawsze rodzi koszty; są one wyższe, jeśli usługa ma być kompleksowa; warto jednak mieć na uwadze, że ich wysokość jest też uzależniona od sposobu rozliczenia; najczęściej występujące sposoby to abonament miesięczny lub wynagrodzenie za efekt;
    • usługi dodatkowe – profesjonalne agencje interaktywne zazwyczaj nie zajmują się tylko reklamami Amazon, ale też i innymi obszarami e-marketingu; w ramach jednej umowy można więc nawiązać współpracę, która nie tylko będzie czuwać nad Amazon Ads, ale i pozycjonowaniem/ SEO strony www, reklamami Google Ads, social mediami i promocjami w nich;
    • system wsparcia – zlecając reklamy na zewnątrz, powinno się mieć pewność, że w razie problemów można liczyć na wsparcie; dobre agencje interaktywne powinny oferować konsultanta na stałe przypisanego do danej marki, który będzie służył radą i pomocą w zakresie współpracy warto też zorientować się, czy otrzymywać będzie się raport z wykonywanych prac i efektów, czy możliwe będą spotkania bezpośrednie, wideokonferencje, czy i w jakich godzinach działa dział obsługi klienta agencji.

    Czy można samodzielnie zakładać reklamy Amazon Ads?

    Samo założenie reklam Amazon nie jest zadaniem trudnym Liczne poradniki i tutoriale dostępne zarówno w języku polskim, jak i angielskim pozwalają na ich samodzielne uruchomienie nawet laikowi. Samo stworzenie kampanii to jednak nie wszystko. Trudności początkującym może przysporzyć ustawienie takich parametrów jak słowa kluczowe, targetowanie. Nie mają doświadczenia, najbezpieczniej jest skorzystać z automatycznych ustawień, które nigdy nie przyniosą takich rezultatów jak manualna optymalizacja kampanii. Do ustawienia jest potrzebna natomiast wiedza, doświadczenia, orientowania się w trendach. Błędy mogą bowiem nie tylko spowodować poważne konsekwencje finansowe i wizerunkowe, ale także doprowadzić do zablokowania konta firmy na Amazon. Reklamy w zaawansowanym wydaniu powinno się więc tworzyć tylko, jeśli dokładnie się zna zasady działania Campaign Managera.

    Reklamy Amazon – samodzielnie czy z pomocą profesjonalistów?

    Trendy w reklamach na Amazon na rok 2022

    Amazon z roku na rok coraz większy nacisk kładzie na reklamę. Z ujawnionych przez markę danych wynika, że w 2020 roku aż 73% marek inwestowało w reklamę w serwisie, a ponad 83% z nich doświadczyło czterokrotnego zwrotu z Amazon Ads. Dane te pokazują, że duża konkurencja jest nie tylko w zakresie sprzedaży, ale i reklamy.

    Rozwiń

    Chcąc się wyróżnić na tym drugim polu, Warto mieć na uwadze najnowsze trendy w marketingu. W przypadku Amazona mówią one, aby:

    • wykorzystać Amazon SEO do maksimum; w praktyce oznacza to stworzenie ukierunkowanej listy słów kluczowych, których najczęściej używają konsumenci i które wykorzystuje konkurencja do reklam Amazon; na liście powinny znaleźć się zarówno podstawowe, krótkie, ogólne frazy, jak i te pochodzące z długiego ogona – rozbudowane; składające się z 2-3 wyrazów, skierowane do węższej grupy odbiorców; wybrane słowa kluczowe obowiązkowo powinny znaleźć się w tytule i opisie reklamowanego produktu;
    • tworzyć targetowanie kampanie oparte na numerach ASIN i/lub kategoriach produktów;
    • ustawiać grupy reklam;
    • za pomocą reklam budować świadomość marki wśród konsumentów, co pozwoli na pozyskiwanie lojalnych klientów i rozwój w perspektywie długofalowej;
    • inwestować w reklamy Amazon Video – najnowsze badania wskazują, że znaczna część konsumentów woli poznawać nowe produkty poprzez filmy video; aby dać im tą możliwość, dobrze jest przetestować Amazon Video; firm w ramach tego formatu reklamowego powinien trwać od 6 do 45 sekund oraz być nakierowany na słowa kluczowe.
    Trendy w reklamach na Amazon na rok 2022
    Bezpłatna konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.