Kampanie reklamowe Google Ads to obecnie jedna z najważniejszych i najskuteczniejszych strategii marketingu internetowego, ale kluczem do sukcesu jest ich odpowiednia konfiguracja. Osoby niedoświadczone często nie widzą efektów płatnych reklam, jednak problem nie leży w systemie Google Ads, a niepoprawnych ustawieniach. Dlatego prowadzenie kampanii to zadanie dla specjalisty. W tym artykule wyjaśniamy, czym zajmuje się specjalista Google Ads, na czym polega praca na tym stanowisku i z czym się wiąże.
Specjalista od Google Ads to osoba odpowiedzialna za obsługę płatnych kampanii reklamowych. Do jej zadań należy uruchamianie i konfigurowanie kampanii, a także analizowanie statystyk i mierzenie efektywności. Podstawowe ustawienia obejmują:
Jednak techniczne ustawienia w systemie Google Ads to tylko niewielka część pracy osoby na tym stanowisku.
Aby zaplanować skuteczną strategię, specjalista od Google Ads musi poznać branżę klienta, jego cele i grupę docelową, zbadać sytuację na rynku, a także sprawdzić działania konkurencji. Bardzo ważnym etapem jest również dobór i analiza słów kluczowych dla kampanii. To one w dużym stopniu odpowiadają za efektywność promocji, dlatego w tym obszarze nie można popełnić błędu.
Jak zostać ekspertem od płatnych kampanii reklamowych? Jednym ze sposobów jest uzyskanie certyfikatu specjalisty Google Ads – co to jest? To profesjonalna akredytacja firmy Google, przyznawana osobom biegle znającym temat prowadzenia kampanii i działania systemu Google Ads. Żeby otrzymać certyfikat, trzeba przejść szkolenie i zdać test w Skillshop.
Certyfikat Google nie jest jednak niezbędny do pracy na tym stanowisku. Wiedzę z zakresu kampanii Google możesz zdobyć samodzielnie, a umiejętności szlifować w praktyce. W wielu agencjach SEM pracują osoby, które tworzą skuteczne kampanie przynoszące klientom duże zyski, choć nie mają oficjalnego certyfikatu.
Nie istnieją konkretne wytyczne, które musi spełniać każdy specjalista Google Ads, wymagania dotyczące kwalifikacji i wykształcenia zależą przede wszystkim od formy zatrudnienia.
Specjalista od Google Ads to zdecydowanie zawód przyszłościowy. Kampanie reklamowe są obecnie najważniejszym, obok pozycjonowania, działaniem promocyjnym w sieci – nic nie wskazuje na to, aby w przyszłości miało się to zmienić, a nawet przewiduje się, że zapotrzebowanie na ekspertów od prowadzenia kampanii będzie stale rosło.
Czy trzeba skończyć studia, aby zostać specjalistą Google Ads? Wymagania mogą różnić się w zależności od miejsca pracy, jednak studia raczej nie są wymagane. Freelancer lub osoba prowadząca własną agencję tak naprawdę nie musi mieć certyfikatu Google, studiów ani nawet specjalnych szkoleń. Jeśli jej działania są skuteczne, klienci się znajdą – choć nie można zaprzeczyć, że certyfikat lub status partnera Google to doskonała reklama.
Nieco inaczej wygląda to w agencjach SEM, gdzie ekspert od kampanii reklamowych zatrudniany jest na etat. W takim przypadku wszystko zależy od pracodawcy i jego wymagań dotyczących stanowiska. Zdecydowanie warto się szkolić, zdobywać nowe umiejętności i kwalifikacje, ponieważ będzie miało to odzwierciedlenie w zarobkach – to, ile zarabia specjalista Google Ads, często zależy właśnie od jego wiedzy i umiejętności.
Google Partners to program zapewniający korzyści strategiczne w obszarze m.in. szkoleń, materiałów, narzędzi i pomocy. Przeznaczony jest dla agencji oraz innych podmiotów zajmujących się prowadzeniem kampanii Google Ads.
Status partnera Google to także oficjalne potwierdzenie umiejętności i doświadczenia w dziedzinie Google Ads. Aby go uzyskać, trzeba spełnić warunki dotyczące skuteczności, wydatków i certyfikatów. Agencja ma szansę uzyskać status partnera firmy Google, jeśli (między innymi) przynajmniej połowa zatrudnionych osób może pochwalić się certyfikatem specjalisty Google Ads.
To, ile zarabia specjalista Google Ads, zależy od wielu różnych czynników. Znaczenie ma przede wszystkim forma zatrudnienia – freelancing, etat, własna działalność gospodarcza. Dobry, certyfikowany specjalista raczej zarobi więcej, pozyskując klientów samodzielnie, niż pracując na etacie w agencji.
Rozbieżności są ogromne, dlatego trudno podać średnią kwotę. W 2020 roku jedna z największych w Polsce agencji SEO/SEM udostępniła swoją tabelę płac. Wynikało z niej, że Junior Ads Specialist może liczyć na wynagrodzenie w wysokości 3163 zł miesięcznie, a Master Ads Specialist – na 23 228 zł miesięcznie.
Trzeba jednak wspomnieć, że w tych kwotach zawarta jest prowizja od budżetu. Im jest on większy, tym na wyższe wynagrodzenie za obsługę kampanii może liczyć specjalista Google Ads. Na czym polega określanie wysokości prowizji? Tę kwestię każda agencja ustala samodzielnie, średnio jest to kilkanaście procent.
Ciekawostka: według danych na portalu wynagrodzenia.pl średnia pensja starszego specjalisty SEM to 5448 zł netto.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.