Dopasuj swój budżet
Dla 5000 PLN budżetu reklamowego koszt obsługi wynosi 1300 PLN
Korzystanie z reklam wideo do budowania marki jest proste i wygodne. Zwiększa sprzedaż pośrednią i bezpośrednią, świetnie wpływa na odbiorców i jest w stanie przyciągnąć tych klientów, którzy faktycznie zainteresowani są zakupem danego produktu lub usługi.
Nawet krótka reklama na YouTube może powiedzieć dużo więcej o Twojej ofercie niż artykuł czy baner, a przy tym motywuje do docelowego działania lub po prostu „zapisuje się” w świadomości odbiorcy, zwiększając prawdopodobieństwo, że w przyszłości skorzysta z Twojej oferty.
Reklamowanie marki, produktu lub usługi za pośrednictwem reklam na YouTube niesie ze sobą następujące korzyści:
Kampania reklamowa YouTube nie wymaga od Ciebie specjalnej wiedzy czy umiejętności. Praktycznie na każdym kroku Google wspiera Cię czytelnymi poradnikami i samouczkami, które przeprowadzą Cię przez cały proces tworzenia i konfiguracji reklam.
Niestety, oprócz oczywistych zalet, reklama wideo ma też wady. Po pierwsze, jest to wyższy poziom inwazyjności w porównaniu np. z reklamą kontekstową. Po drugie, zwiększone są wymagania dotyczące budżetu reklamowego. Oczywiście w porównaniu z reklamą telewizyjną reklamy w YouTube są dostępne dla znacznie większej liczby reklamodawców. Jednak nadal nie nadają się do bardzo niskobudżetowych kampanii. Rozważanie umieszczenia filmu reklamowego w Internecie ma sens tylko wtedy, gdy dysponujesz średnim lub dużym budżetem, ale w każdym razie będzie to kosztować więcej niż tradycyjne banery.
Ukierunkowane reklamy w YouTube to potężne narzędzie, które wymaga przemyślenia i dopracowania. Sukces kampanii zależy od tego, jak dobrze skonfigurowane są reklamy w YouTube Ads.
Aby zaoszczędzić budżet reklamowy i zmaksymalizować ukierunkowane wykorzystanie narzędzia, podczas konfigurowania reklamy należy skupić się na odbiorcach, których przedstawiciele najprawdopodobniej staną się Twoimi klientami. Przede wszystkim, aby to zrobić, musisz określić te miejsca docelowe dla reklam wideo, w których na pewno będą widoczne dla właściwych odbiorców. Tutaj przydaje się targeting treści. Istnieje kilka jego rodzajów.
1. Ukierunkowanie na język. Z jego pomocą użytkownicy są wykluczani z wyświetleń reklam na podstawie języka. Na przykład, jeśli reklamujesz witrynę przeznaczoną dla odbiorców polskojęzycznych, nie ma sensu pokazywać filmów użytkownikom z Niemiec czy Ameryki. Cudzoziemcy albo nie zrozumieją Twojej reklamy, albo najprawdopodobniej natychmiast ją zamkną.
2. Ukierunkowanie na słowa kluczowe. Aby to skonfigurować, musisz wiedzieć, jakiego rodzaju zapytania wpisują w wyszukiwarkę odwiedzający, którzy szukają tego lub innego filmu. Na przykład, aby reklamować ciastka, możesz użyć słów kluczowych „ciasteczka owsiane”, „ciasteczka kruche”, „ciasteczka czekoladowe”. Należy pamiętać, że właściwe słowa kluczowe to zwykle ponad połowa sukcesu kampanii reklamowej.
3. Ukierunkowanie na miejsca docelowe. Dotyczy to wszystkich platform, na których będzie wyświetlana Twoja reklama – kanałów, filmów z YouTube, witryn i aplikacji w systemie wyświetlania kontekstowego.
4. Ukierunkowanie na lokalizację (targeting geograficzny). Załóżmy, że reklamujesz firmę budowlaną, która działa tylko w regionie Warszawy. Oczywiście wyświetlanie reklam mieszkańcom Gdańska, Karkowa czy innego oddalonego miejsca jest bezcelowe.
5. Ukierunkowanie na zainteresowania. Tutaj wszystko jest niezwykle proste: nie ma potrzeby reklamowania skuterów wodnych czy wakacji na Bali komuś, kto interesuje się na przykład robieniem na drutach.
6. Ukierunkowanie na temat. Tematy w Google Ads obejmują grupy zainteresowań. Na przykład, zarówno wycieczki do Turcji, jak i nad Morze Bałtyckie mogą odpowiadać tematowi „Rekreacja i turystyka”, a równocześnie są to różne zainteresowania.
7. Ukierunkowanie według typu urządzenia. Załóżmy, że sprzedajesz akcesoria do telefonów komórkowych i chcesz, aby określone reklamy widzieli właściciele konkretnych urządzeń. Możesz ustawić ten parametr podczas procesu konfiguracji kampanii.
Oczywiście, wszystkie te rodzaje można połączyć w jednej kampanii. Targetowanie treści jest niezbędne do dopracowania ogólnych cech kampanii. Aby je udoskonalić, użyj targetowania odbiorców.
Reklama na YouTube pozwoli Ci najdokładniej zidentyfikować osoby, które mogą być zainteresowane Twoim produktem. Cechy docelowych odbiorców obejmują:
1. Zainteresowania. Reklamy będą wyświetlane tym użytkownikom, którzy są zainteresowani danym tematem.
2. Szczególne zainteresowania. Obejmuje to użytkowników z pierwszej grupy, dodatkowo przefiltrowanych według niektórych kryteriów, np. używanie określonych słów kluczowych podczas wyszukiwania, odwiedzanie konkretnych typów witryny, korzystanie z pewnych aplikacji itp. W ten sposób można na przykład odróżnić profesjonalnych sportowców od amatorów.
3. Wydarzenia. To ustawienie pozwoli Ci kierować reklamy do tych użytkowników, których zainteresowania zmieniają się z powodu jakiegoś wydarzenia – ślubu, przeprowadzki, ukończenia szkoły lub uniwersytetu itp.
4. Zainteresowanie zakupem. Do tej grupy należą osoby, które nie są jeszcze gotowe na zakup produktu, ale przeglądają oferty z kategorii, do której należy.
5. Zamiar (intencja). Ta funkcja pozwala dotrzeć do właściwych odbiorców za pomocą słów kluczowych, których używają.
6. Czynniki demograficzne. To ustawienie działa tylko w połączeniu z dowolnym wyborem odbiorców. Grupa demograficzna może obejmować kobiety przebywające na urlopie macierzyńskim, bezrobotnych, emerytów, rencistów, dzieci do lat 13, studentów itp.
Warto jeszcze dodać, że od września 2020 r. Google wprowadził nowy typ kierowania — selekcje dynamiczne. Za pomocą tego narzędzia możesz wyświetlać reklamy w filmach związanych z określonymi wydarzeniami, markami i zainteresowaniami użytkowników.
W ten sposób, korzystając z możliwości kierowania na odbiorców oraz treści, będziesz w stanie dotrzeć do maksymalnie sprecyzowanych i małych grup użytkowników. Im dokładniej ustawisz parametry, tym większe masz szanse na pozyskanie klienta docelowego, który na pewno kupi Twój produkt. Z drugiej strony, każdy dodatkowy parametr zmniejsza krąg odbiorców, więc dokładnie przemyśl to podczas tworzenia kampanii.
YouTube jako niezależna platforma ma ponad 2 miliardy użytkowników. To znaczy, że korzysta z niej prawie jedna czwarta światowej populacji. Co więcej, jest to druga najpopularniejsza witryna i wyszukiwarka na świecie (zaraz po Google), która generuje ogromny ruch i miliony zapytań.
Można więc śmiało założyć, że platforma ma dość zróżnicowaną bazę użytkowników i praktycznie każda firma jest w stanie dotrzeć za jej pośrednictwem do swoich odbiorców docelowych. Oprócz tego, użytkownicy YT są bardzo aktywni i zaangażowani – oglądają codziennie ponad miliard godzin materiałów wideo. A jak wyglądają najnowsze statystyki dotyczące samych reklam i ich wpływu na odbiorców? Warto zacząć od tego, że w 2020 roku Google z samego z YouTube Adsense odnotowało zysk na poziomie 19,78 mld dolarów (o ponad 4 mld więcej niż w roku poprzednim). Według raportu branżowego Social Media Examiner YouTube jest używany przez 55% marketingowców, co czyni go najczęściej używanym kanałem do marketingu wideo. Co więcej, 76% firm potwierdziło, że to właśnie format wideo pomógł im zwiększyć sprzedaż.
Liczby te pokazują ogromny potencjał platformy od Google i siłę jej wpływu na odbiorców. Nie jest to jednak jedyny powód, dla którego kampania reklamowa na YouTube jest dobrym pomysłem.
Reklama w YouTube to jedno z najpotężniejszych narzędzi budowania świadomości marki. Platforma doskonale nadaje się do przedstawiania odbiorcom produktów lub usług. YouTube pomaga również w kierowaniu ruchu do witryny i gromadzeniu odbiorców w celu dalszego promowania w Google Ads.
Pozyskiwanie leadów często staje się niełatwym zadaniem, z którym poradzą sobie tylko specjaliści z dużym doświadczeniem w pracy z reklamą w danym segmencie. Dużą zaletą reklam w YT jest to, że sam możesz skonfigurować niemal każdy ich parametr i wybrać najbardziej odpowiadającą Ci strategię. Platforma oferuje kilka formatów, które można podzielić na dwie szerokie kategorie: reklamy wideo i banery.
Ten format zapewnia największą kontrolę nad tworzeniem i zarządzaniem materiałem promocyjnym. To reklamy, które można przerywać i pomijać. Uniwersalny i wygodny model dla użytkowników i oraz reklamodawców. 8 na 10 użytkowników preferuje taki rodzaj reklamy, ponieważ nie odciąga ich na długo od właściwego filmu. Płatność dokonywana jest tylko za faktycznie obejrzane 30 sekund materiału lub aktywne działania użytkowników, np. kliknięcie w link. Ponieważ widzowie mogą niemal natychmiast wybrać reklamy, które chcą zobaczyć, i pominąć te, których nie chcą, reklamodawcy oszczędzają pieniądze i docierają do bardziej zaangażowanych odbiorców.
W In-Stream materiał reklamowy jest aktywowany automatycznie przed wyświetleniem właściwego filmu, zawiera minutnik, link do strony internetowej i baner towarzyszący, który pojawia się po prawej stronie. Oprócz tego istnieją 4 dodatki do formatu In-Stream, które umożliwiają rozszerzenie ustawień konwersji i opcji targetowania:
Reklama, której długość nie przekracza 15 sekund, może wyświetlić się w dowolnym momencie właściwego materiału wideo – na początku, na końcu, w środku – i użytkownik musi obejrzeć ją w całości. Taka promocja skierowana jest nie tylko do potencjalnego klienta, ale do szerokiego grona odbiorców. W przeciwieństwie do reklam TrueView tutaj płatności dokonuje się za każde 1000 wyświetleń. Ważne jest więc prawidłowe ustawienie targetowania, aby nie marnować budżetu na niezainteresowanych klientów.
W Discovery reklamy pojawiają się w wynikach wyszukiwania YouTube, na stronie głównej i na liście polecanych filmów. Kliknięcie miniaturki wideo przeniesie użytkownika do reklamowanego kanału lub strony z pełną wersją materiału reklamowego. Przede wszystkim jest to świetny sposób na dotarcie do rynku docelowego przy minimalnym poziomie ryzyka. Zapłacisz tylko wtedy, gdy widzowie zobaczą Twoją reklamę. Po drugie, ten format ma mniejsze ograniczenie czasowe. Maksymalna długość filmu to aż 6 minut!
Format dyskretny, ale też mniej skuteczny niż TrueView czy reklamy niemożliwe do pominięcia. Czas trwania materiału promocyjnego to tylko 6 sekund bez możliwości pominięcia. Oznacza to, że jeśli chcesz faktycznie zainteresować swoim produktem odbiorców, musisz wykazać się dużą kreatywnością. W tym wypadku płacisz za każdy tysiąc wyświetleń.
Reklamy te są zawsze związane z istotą wyświetlanego filmu i pojawiają się jako małe wyskakujące okienka z wezwaniem do działania (CTA). Jest to dość dyskretna i nienachalna reklama, której wielu użytkowników w ogóle nie odbiera jako reklamę. W prawym górnym rogu filmu pojawia się mały symbol „i”, a po kliknięciu go przez widza pojawia się podpowiedź. Możesz prezentować inne filmy, playlisty, produkty w Zakupach Google. Najważniejsze jest przemyślenie natywności reklamowanego obiektu tak, aby organicznie uzupełniał główny film.
To najprostsza forma reklamy na YouTube – klasyczny, przezroczysty baner, który pojawia się na dole filmu. Klikając w nią, użytkownik zostanie przekierowany na stronę lub stronę reklamodawcy. To, za co płacisz – wyświetlenia czy kliknięcia – zależy od Ciebie.
Natywne reklamy wideo wyświetlane u góry strony głównej YouTube. Format odpowiedni dla dużych reklamodawców. Reklamy tego typu można umieszczać tylko z pomocą przedstawiciela handlowego Google.
To sekwencja filmów, które są wyświetlane użytkownikom w określonej kolejności. Pozwala rozmawiać o produkcie lub marce w kilku etapach. Większość ustawień ścieżki, takich jak strategia ustalania stawek i targetowanie, jest konfigurowana na poziomie kampanii, ale format reklamy i stawkę wybiera się na podstawie poszczególnych kroków. Najpierw użytkownicy zobaczą pierwszy film z sekwencji, potem drugi i tak dalej aż do końca.
Często najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie kilku formatów. Na przykład reklamy In-Stream mogą przybliżyć odbiorcom Twoją markę, a dzięki przerywnikom zbudujesz komunikację z już uformowaną publicznością, wyświetlając filmy z ofertami i promocjami.
W 2020 r. Google wprowadził nowy format – reklamy audio. Są one dostępne z tymi samymi funkcjami targetowania odbiorców, strategią ustalania stawek i możliwościami pomiaru wyników marki, co kampanie wideo w YouTube. Reklama audio przeznaczony jest głównie dla klipów muzycznych i podcastów, które użytkownicy zwykle oglądają w tle. Główny przekaz materiału reklamowego musi być zawarty w ścieżce dźwiękowej. Element wizualny jest dostępny, ale w tym przypadku nie odgrywa większej roli. W tej chwili uruchomienie reklamy w formacie audio możliwe jest poprzez kontakt z menedżerem Google.
Wybierając najlepszy format dla swojej kampanii w YouTube, weź pod uwagę:
Na przykład, format In-Stream idealnie nadaje się do zwrócenia uwagi na markę i wyświetlenia reklamy szerokiemu gronu odbiorców. Jeśli film nie zainteresuje użytkownika, zostanie pominięty, a ty nie musisz płacić. Sekwencjonowanie reklam warto wykorzystać, aby pokazać odbiorcom serię reklam o marce, firmie, produkcie, usłudze itp. Ten format jest optymalny dla popularnych marek budujących długofalową komunikację z grupą docelową, ale raczej nie sprawdzi się w przypadku nowych i nieznanych firm. Z kolei In-Stream bez możliwości pominięcia nadaje się do pokazania kolorowego krótkiego filmu grupie docelowej zaznajomionej z produktem. Korzystają z niego firmy, które dużo wiedzą o swoich klientach i potrafią do nich dotrzeć.
Pod wieloma względami sukces reklamy będzie zależał od wyboru odpowiedniej strategii. Dlatego:
Ile kosztuje reklama na YouTube? Google Ads konfiguruje reklamy dla platformy według podstawowych kryteriów targetowania (słowa kluczowe, wiek potencjalnego klienta, region, język, wybrane kanały). Kampanie reklamowe YouTube płatne są różnie, w zależności od wybranego formatu i modelu rozliczenia. Płatność może być pobierana zarówno za liczbę wyświetleń, jak i za aktywne działania użytkowników. Sam ustalasz koszt, jednak należy pamiętać, że im niższy cena wyświetlania reklam, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że pojawią się one na popularnym kanale.
Ze względu na specyfikę promocji w Google Ads nie jest możliwe sformułowanie dokładnych zasad obliczania kosztów reklamy w serwisie YouTube – brane są pod uwagę nie tylko maksymalne stawki ustalane przez reklamodawców, ale także wynik oceny jakości reklamy. Taka kompleksowa ocena uwzględnia CTR reklamy, związek między treścią reklamy a stroną docelową oraz inne parametry, które nie są oficjalnie opisane. Podczas kampanii reklama wyższej jakości może wygrać z konkurentem z wyższą stawką. Dlatego warto testować różne rozwiązania i szukać optymalnych ustawień targetowania.
Reklamy w YouTube mogą służyć do osiągania różnych celów, np.:
Spróbuj określić, co chcesz osiągnąć poprzez kampanię reklamową na YouTube. Pomoże Ci to nie tylko w odpowiedniej optymalizacji działań promocyjnych, ale też w stworzeniu skutecznego materiału reklamowego.
Uruchomienie reklamy to złożony proces, który wymaga uwagi, czasu i umiejętności wnikliwej analizy. Aby w ogóle rozpocząć kampanię reklamową YouTube, musisz stworzyć film, za pomocą którego będziesz promował kanał, produkt lub usługę. Najprostszy i najtańszy wariant to pokaz slajdów z muzyką. Możesz też zdecydować się na występ jednej osoby, która krótko omawia zalety produktu lub prezentuje go. Droższym rozwiązaniem będą profesjonalne spoty, opowiadające jakąś historię lub zawierające pewną narrację popartą atrakcyjnymi ujęciami. Najbardziej kosztowna i czasochłonna może okazać się animacja – tutaj niezbędna jest pomoc profesjonalnego animatora.
Bez względu na to, jaki wariant reklamy wybierzesz, musisz przemyśleć scenariusz w najdrobniejszych szczegółach. Pamiętaj, że jesteś ograniczony czasowo, więc nie ma tu miejsca na improwizację i przypadek. Jeśli nie chcesz, by odbiorcy po prostu pomijali Twoje materiały, zadbaj o to, by były ciekawe, chwytliwe i atrakcyjne wizualnie.
Zasad jest prosta – krótko i na temat. Nie przeciążaj wideo niepotrzebnymi informacjami. Zaprezentuj produkt, kanał lub usługę, a przy tym staraj się trzymać sprawdzonego schematu:
Nie próbuj zmieścić wszystkich informacji o produkcie w krótkim filmie. Ważne jest, aby zwracać uwagę potencjalnych klientów i wskazać im link, pod którym znajdą szczegóły.
Powiedzmy, że określiłeś cel i budżet swojej kampanii, przeanalizowałeś odbiorców docelowych i dostępne formaty, i co najważniejsze, stworzyłeś materiał reklamowy. Co dalej?
Musisz zalogować się na swoje konto i kliknąć małą ikonę kamery wideo w prawym górnym rogu ekranu. Wybierz „Dodaj wideo”.
Otworzy się okno pobierania, w którym możesz wybrać plik do załadowania. Teraz musisz uzupełnić wszystkie niezbędne informacje do filmu, w tym tytuł, opis i tagi. Pamiętaj, aby w tytule używać fraz kluczowych i chwytliwych zwrotów, które przyciągnąć widza. Możesz zmieniać nazwę filmu co miesiąc, dostosowując go do nowych zapytań.
Po przesłaniu filmu możesz skonfigurować kampanię reklamową w YouTube. Zaloguj się na swoje konto Google Ads. Kliknij przycisk „Wszystkie kampanie” na lewym pasku bocznym. Następnie kliknij niebieską ikonę „+”, aby utworzyć nową kampanię. Spowoduje to przejście do nowej karty, w której musisz wybrać cel kampanii reklamowej. Google oferuje obecnie 5 opcji:
W każdej chwili możesz usunąć cel z kampanii reklamowej YouTube, a jeśli nie jesteś pewien, co chcesz osiągnąć, ustaw reklamy bez określonego celu. Nie wpływa to w żaden sposób na całą promocję w YouTube. Otrzymasz po prostu ogólne ustawienia reklamowe i rekomendacje, które nie są dostosowane do konkretnego celu. Oznacza to, że jeśli wybierzesz ruch w witrynie, YouTube automatycznie zaleca wybór płatności za kliknięcie i oferuje bardziej odpowiednie formaty reklam. Jeśli nie ma celu, sam decydujesz o wszystkim.
Następnie będziesz mógł wybrać typ kampanii. Określa on, gdzie pojawiają się Twoje reklamy i jakie ustawienia będą dla Ciebie dostępne. Ponieważ mówimy o reklamie w ramach platformy YouTube, wybierz „Wideo”. Zobaczysz wybór formatów reklamowych, które szczegółowo opisaliśmy wcześniej. Wybierz ten, który interesuje Cię najbardziej.
Przejdźmy teraz do samej kampanii. YouTube automatycznie oferuje początkującym przydatny i bardzo zrozumiały samouczek. Warto z niego skorzystać.
Wprowadź nazwę kampanii. Będzie widoczna tylko dla Ciebie, więc nie warto tracić czasu na wymyślanie chwytliwego tekstu sprzedażowego. Nazwa ma pomóc Ci łatwo zidentyfikować reklamę, gdy uruchomisz kilka dodatkowych kampanii Google Ads.
Teraz pora wybrać model płatności i ustalenie budżetu. Początkującym radzimy wybrać opcję pay per click (płatność za kliknięcie), aby nie wydać wszystkich pieniędzy w jeden dzień. Lepiej ustawić również budżet dzienny – w ten sposób dasz YouTube możliwość wyboru najbardziej efektywnego czasu na wyświetlanie swojej reklamy. Jeśli w dany dzień nie wykorzystasz swojego dziennego budżetu, środki pozostaną na Twoim koncie.
Pozycja „budżet” znajduje się na różnych etapach konfiguracji i może się różnić w zależności od wybranego celu. W związku z tym mogą pojawiać się inne formy opłacania kampanii. Ogólnie Google Ads oferuje cztery opcje:
Po określeniu płatności i budżetu przejdź do pozycji „wykluczenia treści”. Ciekawy parametr, do którego YouTube podchodzi bardzo skrupulatnie. Platforma aktywnie pracuje nad kwestią szkodliwych i niebezpiecznych treści, regularnie wprowadzając nowe zasady. Każdorazowo pamiętaj o tym, by się z nimi zapoznać. Jeśli Twój film nie zawiera niczego kontrowersyjnego, po prostu wybierz „Standardowe zasoby reklamowe” i przejdź dalej. Dzięki wykluczeniom treści możesz zdecydować, gdzie ma nie wyświetlać się Twoja reklama.
Kolejnym punktem jest wybór sieci lub miejsca docelowego reklam. W tej chwili YouTube oferuje trzy opcje:
Warto zostawić wszystkie 3, ponieważ w ten sposób nic nie stracisz.
Ostatni etap to wybór lokalizacji oraz języka. W tym drugim nie musisz ograniczać się tylko do polskiego, ale warto sprawdzić, który wariant działa lepiej.
Pamiętaj, aby nadać grupie reklam opisową nazwę. Podobnie jak nazwa kampanii, tylko Ty ją zobaczysz. Staraj się wybierać czytelne tytułu w oparciu o parametr, który jest dla Ciebie najwygodniejszy. W ten sposób możesz użyć tej samej grupy odbiorców w przyszłych kampaniach reklamowych.
Wybierz grupę demograficzną — to pierwszy krok w segmentacji rynku docelowego. Reklamy w YouTube pozwalają określić, z kim chcesz się połączyć, używając parametrów takich jak płeć, wiek, zawód i inne.
Znajdź odbiorców. W tej sekcji YouTube oferuje wiele opcji dla idealnego rynku docelowego. Jeśli pracowałeś z Facebook Ads, nie będzie żadnych problemów. Jeśli jesteś początkujący, postaraj się jak najdokładniej wyszczególnić odbiorców według zainteresowań.
Dodaj wyrażenia związane z Twoimi produktami lub usługami, aby kierować reklamy na odpowiednie treści. Możesz skorzystać ze słów kluczowych z YouTube podczas procesu konfiguracji, ale najlepiej przeprowadź badania, sporządź przejrzystą listę zapytań i ustalić priorytety dla swoich słów kluczowych.
Następnie wybierz odpowiedni temat dla swojej marki. Na przykład, jeśli chcesz sprzedać książkę, wybierz recenzje literackie, książki, dzieła sztuki i tak dalej.
Ostatnim krokiem jest wybór miejsca umieszczenia reklamy. Jeśli pozostawisz tę sekcję pustą, Twoje reklamy będą wyświetlane w dowolnym miejscu docelowym lub sieci reklamowej na podstawie wybranych opcji, odbiorców i budżetu.
Możesz wstawić bezpośredni link lub po prostu wpisać dokładną nazwę załadowanego filmu w pole wyszukiwania na platformie.
Na koniec pozostaje wybrać format wideo. Reklamy w YouTube poinformują Cię, jakie opcje są dostępne w konkretnym przypadku. Wybranie dowolnego z tych formatów otworzy dodatkowe okna, w których możesz dodać swój adres URL, wezwanie do działania i tytuł.
Po prawej stronie możesz zobaczyć, jak Twój film wygląda na komputerze i urządzeniu mobilnym, jednocześnie eksperymentując z nazwami przycisków. Pamiętaj, że reklamy wideo YouTube, których nie można pominąć, mają towarzyszący im baner. Możesz przesłać do niego własny obraz lub pozwolić YouTube na jego automatyczne wygenerowanie na podstawie filmów z Twojego kanału.
Aby zakończyć konfigurację, po prostu kliknij przycisk „Utwórz kampanię”.
Optymalizacja kampanii odnosi się do różnych działań, które mają na celu zwiększenie jej skuteczności: analizowania statystyk, ulepszania reklam itp. Optymalizację możesz rozpocząć po dwóch tygodniach od uruchomienia reklam. System nie będzie w stanie szybciej zebrać wystarczającej ilości informacji o kampanii. Jak więc możesz poprawić skuteczność reklam w YouTube?
Ważną rolę odgrywają kanały i filmy, na których wyświetlane są reklamy wideo. Już na etapie uruchamiania kampanii postaraj się w jak największym stopniu wykluczyć te kanały, na których nie spodziewasz się pojawienia się swojej grupy docelowej. Weź pod uwagę także wszystkie miejsca, w których publikowane są treści szkodliwe i potencjalnie niebezpieczne. Na pewno nie chcesz być kojarzony z takimi kanałami i materiałami, dlatego to również uwzględnij w konfiguracji reklamy.
Za pomocą specjalnych skryptów Google Ads możesz zautomatyzować śledzenie kanałów, na których wyświetlają się Twoje reklamy i wykluczyć te z niepożądaną tematyką. W przypadku braku niezbędnych ustawień znaczna część wyświetleń może przypaść na kanały nieistotne i niepożądane.
Jeśli Twoim celem jest osiągnięcie maksymalnego zasięgu, lepiej ograniczyć częstotliwość wyświetleń. Im mniejsza częstotliwość wyświetleń w kampanii, tym większy będzie zasięg, co oznacza, żewięcej różnych użytkowników zobaczy reklamy. Wysoka częstotliwość wyświetleń pozwoli odbiorcom lepiej zapamiętać przekaz reklamowy.
Ważną zaletą reklam wideo w YouTube jest możliwość analizy wyników marki i śledzenia konwersji po wyświetleniu. Narzędzia te mogą służyć nie tylko do oceny wyników już zakończonych kampanii, ale także do wprowadzania korekt w trakcie kampanii i osiągania lepszych rezultatów.
Dane analizy post-view mogą być wykorzystane w późniejszej optymalizacji kampanii reklamowych, np. w dalszych działaniach możesz skupić się na filmach, które użytkownicy zapamiętują najbardziej i które najskuteczniej zwiększają świadomość Twojej marki.
Inną opcją optymalizacji jest wybór najlepszego targetowania i podniesienie stawek w reklamach z najwyższymi wskaźnikami konwersji, kliknięć lub wyświetleń. W przypadku materiałów, w których YouTube generuje niewiele potencjalnych klientów lub nie generuje ich wcale, warto odpuścić dalszą promocję.
Przed uruchomieniem reklamy musisz określić cel: zwiększyć świadomość marki, opowiedzieć o nowym produkcie, przyciągnąć odwiedzających, rozwinąć społeczność potencjalnych nabywców, zwiększyć sprzedaż. Wybór formatu, częstotliwości wyświetleń i ustawień kierowania zależy od postawionego celu.
Lepiej jest tworzyć własne grupy reklam dla różnych typów odbiorców. Na przykład, kampania może obejmować odbiorców konwertujących, czyli użytkowników, którzy już szukali informacji o produkcie lub usłudze i którzy są już zaznajomieni z daną marką, lub użytkowników, którzy weszli w interakcję ze stroną internetową marki i dodali produkt do koszyka. Każdy typ odbiorców powinien mieć własne grupy reklam.
Kluczowe czynniki skuteczności reklam wideo będą dotyczyć nie tylko YouTube, ale także sieci społecznościowych i wszelkich innych aplikacji, w których chcesz wyświetlać reklamy wideo.
Zbyt długi czas trwania to kluczowy problem w przypadku niemal każdej reklamy wideo. Według statystyk agencji reklamowych najskuteczniejsze filmy reklamowe trwają nie dłużej niż 15 sekund. A w większości przypadków – nie więcej niż 10. Dłuższe materiały są gorzej odbierane i zapamiętywane, dlatego szanuj czas odbiorcy.
Ograniczenia czasowe to nie tylko czynnik odstraszający, ale także świetna okazja do skupienia się na tym, co najważniejsze. Dosłownie w 10 sekund musisz powiedzieć widzowi coś tak ważnego i ciekawego, by nie pomijał Twojej reklamy i przeszedł na stronę docelową.
Głośna muzyka na samym początku filmu jest jednym z najbardziej irytujących elementów dla odbiorcy. Uważasz, że stworzyłeś niesamowity, energetyzujący spot z ekscytującą muzyką? Wyobraź więc sobie taką sytuację: włączasz film do obejrzenia wieczorem przed pójściem spać i mentalnie przygotowujesz się już na wyciszenie i relaks. I nagle zaczyna się głośna, krzycząca reklama. Właśnie takie materiały są zamykane jako pierwsze i użytkownik nawet nie zapamięta, czego dotyczyła reklama. Natomiast już zawsze będzie kojarzyła mu się negatywnie.
Nie ustawiaj reklamy z głośną muzyką na godziny wieczorne. Zwróć uwagę, że nawet duże marki, takie jak Samsung, w godzinach wieczornych używają całkowicie cichych filmów z YouTube’a. Może warto brać z nich przykład?
Według Google dobre połączenie audio i obrazu zwiększa reakcję widza na reklamy o 43%. Jednak wielu użytkowników ogląda filmy w trybie cichym lub po prostu wyłącza dźwięk podczas reklam. Szukaj więc wyrazistych środków, które pomogą przyciągnąć uwagę i przekazać informację nawet bez akompaniamentu muzycznego lub głosowego.
Obecność przycisku CTA w interaktywnej części filmu jest przez wielu niedoceniana. Jednak według zagranicznych badań marketingowych obecność takiego elementów jest niezwykle ważna dla udanej konwersji reklam wideo.
Logo na ekranie jest również ważnym czynnikiem ogólnej skuteczności kampanii reklamowej. Na pierwszy rzut oka jego znaczenie nie jest takie oczywiste, ale jeśli przeanalizować skuteczne filmy, staje się jasne, że wiele z nich zawiera odniesienie do logo marki.
Oryginalność treści wizualnych to najważniejszy punkt, nad którym należy pochylić się dłużej nawet przy planowaniu wideo reklamowego. Trudno podać tutaj konkretne rekomendacje, ale Twój film powinien zaintrygować widza od pierwszych sekund, rozbawić go lub zainteresować.
Projekt reklamy bezpośrednio wpływa na liczbę kliknięć, wyświetleń i przejść na stronę docelową. Szczególnie ważny jest projekt banerów i miniaturek wideo, np. w reklamach Discovery. Można umieścić jako główną ciekawą grafikę, zdjęcie produktu w wysokiej rozdzielczości, czy intrygujący kadr z filmu. Atrakcyjne miniatury filmów generują o 4% więcej kliknięć. Warto pamiętać też, że ponad 70% użytkowników korzysta z YouTube za pomocą urządzeń mobilnych. Dlatego wszystkie elementy graficzne banerów i miniaturek powinny prawidłowo wyświetlać się na ekranach komórek czy tabletów.
Twórz oryginalne, dokładne, trafne tytuły i opisy dla każdego filmu. Po pierwsze przyciągają uwagę i zachęcają widza do obejrzenia materiału. Po drugie, pomagają algorytmom YouTube „zrozumieć” treść filmu i zaproponować go konkretnym użytkownikom. Przyniesie to do 80% dodatkowego ruchu organicznego na kanale.
Google przeanalizował tysiące filmów z całego świata i opracował prostą zasadę tworzenia skutecznych reklam wideo na YouTube – model ABCD.
A – przyciąganie uwagi (attention). W reklamie na YouTube ważne jest, aby od samego początku przykuć uwagę użytkownika. Należy to zrobić w ciągu pierwszych pięciu sekund, zanim użytkownik będzie miał możliwość pominięcia reklamy.
Na samym początku filmu możesz pokazać ofertę produktową, wspomnieć o marce, czy pokazać znane postacie. Google odkrył również, że reklamy z więcej niż dwiema scenami w ciągu pierwszych pięciu sekund mają większe szanse na zapamiętanie przez użytkowników.
B – marka (brand). Marka musi być widoczna w filmie. Ponadto ważne jest, aby było jasne, co jest reklamowane.
C – komunikacja (connection). Ważne jest nawiązanie emocjonalnej więzi z użytkownikiem. To połączenie pomoże użytkownikowi zrozumieć istotę Twojej oferty, ocenić argumenty i przejść do działania powodującego konwersję. Możesz to osiągnąć, na przykład za pomocą harmonijnego połączenia kolorów i efektów dźwiękowych.
D – nakierowanie na działanie (direct). Do reklamy wideo warto dodać wezwanie do konkretnej akcji – wejdź w link, kup produkt, zapisz się na kurs. Możesz to zrobić za pomocą wstawek tekstowych, animacji lub samej narracji.
Stosując przy tworzeniu reklam w YouTube zasadę ABCD, możesz w krótkim czasie zwiększyć sprzedaż nawet o 30%.
Zwiększenie lojalności wobec marki, zainteresowanie odbiorców i wzrost świadomości. To już wystarczy, aby zaszczepić ideę reklamy wideo w Internecie. Film może wzbudzić zainteresowanie Twoją usługą lub produktem. Wystarczy uruchomić reklamy ukierunkowane na zainteresowania i wyraźnie pokazać odbiorcom, jak Twoje usługi/produkty rozwiązują ich problemy.
Skonfiguruj kampanię reklamową dla tych, którzy już szukają Twoich usług/produktów, ale z jakiegoś powodu nie mogą Cię znaleźć. Spróbuj poszukać też nowych odbiorców i przekonać do siebie tych, którzy z różnych powodów wahają się lub przeszłości nie skorzystali z Twojej oferty.
Podobnie jak klasyczna reklama w TV, wideo w sieci służy do budowania świadomości marki, promowania produktów i usług, ale kosztuje znacznie mniej niż czas antenowy w telewizji. Jednocześnie reklama wideo w YouTube zapewnia reklamodawcom szereg narzędzi, takich jak targetowanie i szczegółowe statystyki, dzięki którym kampania reklamowa jest naprawdę skuteczna. Nawet jeśli uruchamianie reklam w YouTube Ads nadal wydaje Ci się niewystarczająco efektywne i przydatne, zacznij opanowywać to narzędzie już teraz. Współczesny ruch w sieci składa się w większości z treści wideo (w około 80%), a liczba ta stale rośnie.
Alternatywnym rozwiązaniem jest oczywiście skorzystanie z pomocy profesjonalnych marketingowców, którzy znają się na działaniu reklam wideo i rozumieją specyfikę pracy z YouTube Ads. Agencja marketingowa to niestety dodatkowe koszty, jednak przy tym zyskujesz gwarancję szybszych i lepszych wyników ze swojej kampanii. Zamiast więc błądzić po omacku i uczyć się na własnych błędach, możesz uniknąć ich popełnienia i od razu zlecić przygotowanie, uruchomienie i optymalizację reklam wideo w YT profesjonalnej firmie marketingowej.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.