Digital marketing

Skuteczny marketing to taki, który zmienia się wraz z potrzebami klientów. Dwadzieścia lat temu przedsiębiorcy nie mieli zbyt wielu możliwości – prym wiodły ulotki i reklamy telewizyjne, które z perspektywy obecnych realiów mają sporo wad. Dziś, dzięki cyfryzacji, specjalistów od marketingu ogranicza jedynie wyobraźnia. Digital marketing to odpowiedź na nowe i zdecydowanie większe wymagania konsumentów.

Prężny rozwój technologii na świecie spowodował, że działania marketingowe w obszarze digital to podstawa każdego przedsiębiorstwa. Dziś trudno sobie wyobrazić firmę, która nie korzysta przynajmniej z jednego kanału cyfrowego marketingu. Biznes bez przekazu internetowego tak naprawdę nie istnieje, i to niezależnie od branży i charakteru działalności. Jeśli chcesz odpowiadać na dynamicznie zmieniające się potrzeby potencjalnych klientów, krokiem w dobrym kierunku będzie zastosowanie jednej lub kilku strategii, jakie obejmuje digital marketing. Co to jest? Jakie korzyści może przynieść firmie? Co wchodzi w jego zakres? Odpowiedź w poniższym tekście.

Digital marketing

Digital marketing – co to jest?

Digital marketing to inaczej marketing cyfrowy. Jego głównym założeniem jest wykorzystanie cyfrowych kanałów komunikacji z potencjalnymi klientami oraz z klientami.

Czym jest marketing?

Aby lepiej zrozumieć, czym jest digital marketing, warto najpierw wyjaśnić czym ogólnie jest marketing.

Niestety termin ten do dziś wielu osobom kojarzy się z nachalnymi sprzedawcami, próbującymi za wszelką cenę sprzedać klientowi coś, czego tak naprawdę nie potrzebuje. Niektórzy utożsamiają go z zachwalaniem produktów czy usług, poprzez kłamstwa czy stosowanie manipulacji. Z tego względu wiele osób uznaje, że marketing (a tym bardziej digital marketing) tak naprawdę nie jest potrzebny do tego, aby firma dobrze prosperowała – wystarczy oferować dobry produkt, a klienci się znajdą. Niestety problem polega na tym, że klienci sami nie przyjdą, zwłaszcza jeśli o istnieniu firmy nie będą mieli pojęcia. Takie przekonanie jest krzywdzące właściwie dla wszystkich – dla marketingowców, a także dla firm, które wiele tracą, rezygnując z działań marketingowych; a w dzisiejszych czasach w szczególności z digital marketingu.

Marketing nie dotyczy jedynie sprzedaży, jest to tylko niewielka część tego, co obejmuje to pojęcie. Definicji jest jednak wiele i każda z nich brzmi nieco inaczej. Według Philipa Kotlera i Kevina Lane Kellera marketing to szereg działań, które rozpoznają potrzeby potencjalnych klientów, a następnie te potrzeby spełniają. Zadowolenie klientów ma natomiast nakłonić ich do podejmowania konkretnych decyzji, tak aby firma czerpała z tego korzyści – każda ze stron coś zyskuje. Tutaj warto wspomnieć, że korzyści mogą być przeróżne. Wszystko zależy od tego, jakie cele obrała sobie firma.

Główne cele marketingowe to:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • zbudowanie bazy stałych klientów,
  • pozyskanie leadów sprzedażowych,
  • wzmocnienie pozycji marki na rynku,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • wykreowanie wizerunku eksperta,
  • nawiązanie pozytywnych relacji z klientami.

Wszystkie te kwestie dotyczą również digital marketingu, jednak w tym przypadku do realizowania wymienionych celów wykorzystuje się kanały cyfrowe, przede wszystkim internet.

Główne kanały digital marketingu

Digital marketing to działania wykonywane za pośrednictwem wszystkich mediów cyfrowych, jednak najczęściej pojęcia tego używa się w kontekście działań internetowych. Według definicji marketing cyfrowy obejmuje znacznie szerszy zakres niż e-marketing, jednak często terminy te używane są zamiennie. Tak naprawdę dziś, mówiąc „digital marketing” mamy na myśli właśnie działania w sieci.

Najpopularniejsze kanały to obecnie:

  • SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych;
  • płatne kampanie reklamowe typu PPC, np. Google Ads;
  • content marketing;
  • social media;
  • e-mail marketing;
  • aplikacje mobilne.

Nie bez przyczyny sieć jest obecnie głównym polem do realizowania strategii digital marketingowych. W 2021 roku prawie 5 miliardów ludzi na całym świecie korzystało z internetu (Digital 2021: Global Overview Report). Od kilku lat liczba użytkowników stale rośnie, co sprawia, że sieć jest pełnym potencjału obszarem do realizowania celów marketingowych i biznesowych.

Docieranie do potencjalnych klientów poprzez kanały cyfrowe stało się tak ważną i ogromną częścią środowiska marketingowego, że w ciągu ostatnich lat powstało wiele agencji, które zajmują się projektowaniem strategii digital. Agencja digital marketingu może pomóc przedsiębiorcom osiągnąć cele biznesowe, poprzez działania w wyszukiwarce czy innych miejscach w sieci.

Czy digital marketing jest lepszy od tradycyjnych działań marketingowych?

Digital marketing to inaczej marketing cyfrowy. Jego głównym założeniem jest wykorzystanie cyfrowych kanałów komunikacji z potencjalnymi klientami oraz z klientami.

Czym jest marketing?

Aby lepiej zrozumieć, czym jest digital marketing, warto najpierw wyjaśnić czym ogólnie jest marketing.

Niestety termin ten do dziś wielu osobom kojarzy się z nachalnymi sprzedawcami, próbującymi za wszelką cenę sprzedać klientowi coś, czego tak naprawdę nie potrzebuje. Niektórzy utożsamiają go z zachwalaniem produktów czy usług, poprzez kłamstwa czy stosowanie manipulacji. Z tego względu wiele osób uznaje, że marketing (a tym bardziej digital marketing) tak naprawdę nie jest potrzebny do tego, aby firma dobrze prosperowała – wystarczy oferować dobry produkt, a klienci się znajdą. Niestety problem polega na tym, że klienci sami nie przyjdą, zwłaszcza jeśli o istnieniu firmy nie będą mieli pojęcia. Takie przekonanie jest krzywdzące właściwie dla wszystkich – dla marketingowców, a także dla firm, które wiele tracą, rezygnując z działań marketingowych; a w dzisiejszych czasach w szczególności z digital marketingu.

Marketing nie dotyczy jedynie sprzedaży, jest to tylko niewielka część tego, co obejmuje to pojęcie. Definicji jest jednak wiele i każda z nich brzmi nieco inaczej. Według Philipa Kotlera i Kevina Lane Kellera marketing to szereg działań, które rozpoznają potrzeby potencjalnych klientów, a następnie te potrzeby spełniają. Zadowolenie klientów ma natomiast nakłonić ich do podejmowania konkretnych decyzji, tak aby firma czerpała z tego korzyści – każda ze stron coś zyskuje. Tutaj warto wspomnieć, że korzyści mogą być przeróżne. Wszystko zależy od tego, jakie cele obrała sobie firma.

Główne cele marketingowe to:

  • zwiększenie sprzedaży,
  • zbudowanie bazy stałych klientów,
  • pozyskanie leadów sprzedażowych,
  • wzmocnienie pozycji marki na rynku,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • wykreowanie wizerunku eksperta,
  • nawiązanie pozytywnych relacji z klientami.

Wszystkie te kwestie dotyczą również digital marketingu, jednak w tym przypadku do realizowania wymienionych celów wykorzystuje się kanały cyfrowe, przede wszystkim internet.

Główne kanały digital marketingu

Digital marketing to działania wykonywane za pośrednictwem wszystkich mediów cyfrowych, jednak najczęściej pojęcia tego używa się w kontekście działań internetowych. Według definicji marketing cyfrowy obejmuje znacznie szerszy zakres niż e-marketing, jednak często terminy te używane są zamiennie. Tak naprawdę dziś, mówiąc „digital marketing” mamy na myśli właśnie działania w sieci.

Najpopularniejsze kanały to obecnie:

  • SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych;
  • płatne kampanie reklamowe typu PPC, np. Google Ads;
  • content marketing;
  • social media;
  • e-mail marketing;
  • aplikacje mobilne.

Nie bez przyczyny sieć jest obecnie głównym polem do realizowania strategii digital marketingowych. W 2021 roku prawie 5 miliardów ludzi na całym świecie korzystało z internetu (Digital 2021: Global Overview Report). Od kilku lat liczba użytkowników stale rośnie, co sprawia, że sieć jest pełnym potencjału obszarem do realizowania celów marketingowych i biznesowych.

Docieranie do potencjalnych klientów poprzez kanały cyfrowe stało się tak ważną i ogromną częścią środowiska marketingowego, że w ciągu ostatnich lat powstało wiele agencji, które zajmują się projektowaniem strategii digital. Agencja digital marketingu może pomóc przedsiębiorcom osiągnąć cele biznesowe, poprzez działania w wyszukiwarce czy innych miejscach w sieci.

Czy digital marketing jest lepszy od tradycyjnych działań marketingowych?

Jeszcze do niedawna oba rodzaje marketingu płynnie się przenikały, jednak obecnie digital marketing zyskuje przewagę. Dziś większą część działań marketingowych stanowi wykorzystanie kanałów w postaci mediów cyfrowych. Czy to oznacza, że tradycyjne formy komunikacji z potencjalnymi klientami nie mają już racji bytu? Odpowiedź na to pytanie jest dość skomplikowana. Oba rodzaje marketingu mają swoje wady i zalety. Wydaje się więc, że dobór odpowiedniej strategii powinien być zależny od sytuacji przedsiębiorstwa i jego potrzeb. Trzeba jednak zadać sobie pytanie, czy w dobie cyfryzacji, prężnego rozwoju technologii i stale rosnącej liczby użytkowników internetu, rezygnowanie z digital marketingu będzie korzystnym rozwiązaniem? Obecnie mówi się, że jeśli nie ma Cię w sieci, to nie istniejesz. Jest w tym sporo prawdy; firmy, które nie mają chociażby prostej strony internetowej zazwyczaj są z góry skazane na niepowodzenie.

To jednak nie oznacza, że zrezygnowanie z tradycyjnych strategii marketingowych na rzecz kanałów cyfrowych to jedyne słuszne rozwiązanie. Jeśli budżet na to pozwala, firmy mogą łączyć oba rodzaje marketingu. Wszystko zależy od okoliczności, ale warto pamiętać o jednej ważnej zasadzie: kiedyś digital marketing można było traktować jako dodatek do konwencjonalnych działań, dziś jest odwrotnie – cyfrowe kanały to fundament. Inaczej mówiąc, jeśli firma nie chce inwestować w oba rodzaje marketingu, lepiej wybrać marketing cyfrowy.

Digital marketing w Google

Mówiąc o cyfrowych kanałach komunikacji z potencjalnymi klientami nie sposób nie wspomnieć o wyszukiwarce Google. To właśnie w jej obrębie odbywa się duża część działań, które obejmuje swoim zasięgiem digital marketing. Google jest największą i najpopularniejszą wyszukiwarką internetową na świecie – korzysta z niej większość użytkowników. To oznacza, że znajduje się tam również wielu potencjalnych klientów. Z tego względu działania takie jak SEO czy kampanie PPC dotyczą właśnie tej wyszukiwarki.

Google w ciągu jednej minuty generuje miliony zapytań od internautów z całego świata. Poprzez odpowiednie słowa kluczowe użytkownicy mogą docierać do konkretnych stron i treści. Wyszukiwarka Google wyświetla wyniki na podstawie trafności oraz tego, w jakim stopniu serwis spełnia jej wymagania i dopasowuje się do czynników rankingowych. Znaczenie Google dla digital marketingu jest ogromne, ponieważ oprócz widoczności w samej wyszukiwarce, firma oferuje również tworzenie reklam w sieci reklamowej, która składa się z milionów serwisów partnerskich.

Czy digital marketing jest tylko dla e-commerce?

E-commerce to wyrażenie pochodzące z języka angielskiego, które oznacza po prostu „handel elektroniczny”. Najpopularniejszą jego formą są obecnie sklepy internetowe, działające w każdej możliwej branży. Zakupy przez internet stały się tak popularne, że każdego roku w sieci pojawiają się tysiące nowych sklepów.

Taki charakter działalności pozwala zminimalizować koszty prowadzenia działalności, np. poprzez brak konieczności wynajmowania lokalu. Stale rosnąca liczba użytkowników internetu, wzrost zainteresowania zakupami online, a także korzyści dla przedsiębiorstw wynikające z prowadzenia działalności e-commerce, sprawiają, że można spodziewać się regularnego poszerzania się rynku.

To z kolei oznacza, że rozwijało będzie się również środowisko digital marketingu, ponieważ promowanie sklepu internetowego czy innej działalności e-commerce odbywa się przede wszystkim poprzez kanały cyfrowe. Ale czy ten rodzaj marketingu przeznaczony jest wyłącznie dla handlu elektronicznego? Absolutnie nie. Sklepy stacjonarne, a także firmy usługowe również mogą czerpać wiele korzyści z digital marketingu – w dzisiejszych realiach wręcz powinny zainteresować się tym tematem.

Digital marketing, podstawa w branży e-commerce

Branża e-commerce bez marketingu cyfrowego nie mogłaby istnieć. Sklep internetowy bez pozycjonowania czy promocji w sieci reklamowej zginąłby w gąszczu innych i nigdy nie zyskał klientów. Ze względu na niski próg wejścia i duży potencjał, za który odpowiedzialny jest wzrost popularności internetowych zakupów, przedsiębiorcy działający w handlu elektronicznym muszą mierzyć się z ogromną konkurencją. Właśnie to powinno skłonić ich do inwestycji w digital marketing. Wyniki wyszukiwania w Google mają kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt stron, jednak użytkownicy najczęściej korzystają z serwisów, które wyświetlają się na pierwszej stronie. To oznacza, że bez pozycjonowania nie można liczyć na pozyskanie klientów tym kanałem.

Digital marketing dla sklepów stacjonarnych i firm usługowych

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że współpraca z agencją digital marketingu przeznaczona jest wyłącznie dla sklepów internetowych. Warto jednak zastanowić się, jak aktualnie wygląda proces zakupowy czy droga klienta do skorzystania z usługi. Większość osób, w celu odnalezienie interesującego produktu czy usługi korzysta właśnie z internetu, nawet jeśli nie wiąże się to bezpośrednio z e-commerce. Potencjalni klienci wpisują w wyszukiwarce słowa kluczowe związane z branżą i wybierają najkorzystniejszą opcję. Dlaczego zatem przedsiębiorstwa nie miałyby z tego korzystać?

Oczywiście digital marketing to nie tylko SEO, ale także reklamy graficzne na konkretnych stronach internetowych czy też rozsyłanie newslettera. Wszystkie te metody również mogą się sprawdzić w przypadku biznesów stacjonarnych i skutecznie wspierać proces pozyskiwania klientów czy realizowania innych celów biznesowych.

Promowanie lokalnych biznesów za pomocą kanałów cyfrowych

Warto w kontekście digital marketingu wspomnieć również o działaniach promocyjnych dla lokalnych biznesów. W tym przypadku również cyfrowe kanały dają ogrom możliwości. Zarówno poprzez pozycjonowanie, jak i reklamy w sieci reklamowej Google czy na portalach społecznościowych, promocję można skierować na konkretną lokalizację. To oznacza, że przekaz będzie docierał wyłącznie do osób, które ze względu na lokalizację mogłyby skorzystać z usług firmy czy kupić produkty w stacjonarnym sklepie. Największą korzyścią w tym przypadku jest optymalizacja kosztów. W jaki sposób? Po prostu przedsiębiorstwo nie płaci za tworzenie i dystrybucję reklamy kierowanej do nieodpowiednich osób. A tak się dzieje, jeśli działania marketingowe nie są targetowane tylko kierowane do wszystkich.

Dlaczego warto inwestować w digital marketing?

Kampanie digitalowe to sposób na zmieniające się potrzeby konsumentów; wszystko wskazuje na to, że w przyszłości cyfrowe kanały zupełnie zdominują środowisko marketingowe i wyprą inne metody komunikacji z klientami. Takie prognozy nie wynikają wyłącznie z szybkiego wzrostu liczby użytkowników internetowych i ogólnego zainteresowania siecią.

Te aspekty oczywiście w największym stopniu wpływają na popularność digital marketingu, jednak znaczenie ma równie fakt, że jest on po prostu niezwykle skuteczny i daje bardzo szerokie możliwości. Cyfrowe kanały pozwalają na projektowanie wielu różnych strategii, co w przypadku tradycyjnego marketingu nie wygląda tak dobrze.

Największe zalety digital marketingu

Pierwsza zaleta digital marketingu została przedstawiona już na samym wstępie – w tym obszarze nie ma prawie żadnych ograniczeń. To, jak będzie wyglądała strategia zależy tylko od wyobraźni marketingowca. Nie jest to jednak jedyny plus działań promocyjnych za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Lista zalet jest długa i trudno byłoby wypisać je wszystkie. Poniżej przedstawione zostały największe zalety digital marketingu, które jednocześnie są argumentami za tym, że warto w niego inwestować.

Precyzyjne mierzenie efektów

Niewątpliwie jedną z największych zalet cyfrowego marketingu jest łatwe mierzenie efektów. Niezależnie od rodzaju kampanii digitalowych, twórca reklamy może sprawdzić każde kliknięcie linku, każde wejście w konkretny adres URL, każdą konwersję i każdą akcję, jaką użytkownicy wykonują w sieci w odpowiedzi na skierowane do nich działania marketingowe. W przypadku każdej strategii możliwe jest wyodrębnienie mnóstwa wskaźników, które mają znaczenie dla obranego celu firmy, i przeanalizowanie wyników.

Wszystko to pozwala zmierzyć skuteczność reklamy, sprawdzić, które działania pozytywnie wpływają na zachowania użytkowników i prowadzą do sprzedaży czy innego celu biznesowego przedsiębiorstwa. Najprostszy przykład to słowa kluczowe wykorzystywane w kampaniach Google Ads, które są jednym z ważniejszych kanałów w digital marketingu. Na koncie Google Ads w łatwy sposób można sprawdzić statystyki reklam i przeanalizować, które frazy generują największy ruch i konwersję.

A dlaczego mierzenie efektów jest ważne? Przede wszystkim pozwala sprawdzić to, czy inwestycja w prowadzone działania jest opłacalna, a także to, czy zaprojektowana strategia pomaga realizować wyznaczone cele – jeśli nie, można wyciągnąć wnioski i szybko ją zmodyfikować.

Targetowanie, czyli personalizacja działań

Kolejna zaleta digital marketingu, która sprawia, że konwencjonalne działania wypadają w porównaniu bardzo słabo, to targetowanie. Żaden inny rodzaj marketingu nie pozwala tak precyzyjnie kierować przekazu do konkretnych osób, jak działania w internecie. Za pomocą cyfrowych kanałów można nie tylko skierować reklamę w odpowiednie miejsce, ale również skonfigurować ją tak, aby wyświetlała się konkretnym osobom. Kierowanie przekazu może bazować na takich informacjach jak:

  • wiek, płeć, wykształcenie i status społeczny użytkowników;
  • lokalizacja;
  • potrzeby zakupowe;
  • przyzwyczajenia;
  • zachowania w sieci.

Dzięki temu budżet przeznaczany na digital marketing nie będzie niepotrzebnie przepalany na reklamowanie produktów i usług komuś, kto ich nie potrzebuje i na pewno z nich nie skorzysta. W przeciwnym wypadku można być pewnym, że reklama nie będzie generowała konwersji.

Istotne jest określenie, kto ma być odbiorcą produktu, a następnie dokładnie opisanie jego cech, potrzeb i zachowań w sieci.

Niskie koszty

Poszczególne strategie digital marketingu mogą być stosowane na przez małe lokalne firmy lub przez firmy, które dopiero zaczynają swoją działalność i nie mogą przeznaczyć dużych środków na działania marketingowe. Niektóre kanały cyfrowe nie wiążą się z koniecznością inwestowania ogromnych pieniędzy. Przykładem może być chociażby pisanie bloga – jeśli właściciel firmy robi to samodzielnie, tak naprawdę nie poniesie żadnych kosztów, a regularnie publikowane wpisy blogowe mogą dużo zdziałać – tworzenie i dystrybucja treści to ważny element digital marketingu. Oprócz tego w przypadku np. kampanii reklamowych Google możliwe jest samodzielne określenie budżetu; firma przeznacza na promocję tylko tyle, ile może. Na początek mogą to być niewielkie sumy, które później, wraz z nadchodzącymi efektami będą się zwiększały.

Warto też zauważyć, że nawet pozycjonowanie, które wiąże się już z większymi kosztami, będzie stosunkowo tanią strategią, jeśli porówna się ją do np. reklamy w telewizji. Promocja w TV to znacznie bardziej kosztowne przedsięwzięcie i tak naprawdę tylko nieliczne przedsiębiorstwa mogą sobie na nie pozwolić. Małe biznesy, a zwłaszcza te świadczące usługi na gruncie regionalnym, nie reklamują się w telewizji, bo nie jest to po prostu opłacalne. Natomiast na działania w zakresie digital marketingu może sobie pozwolić niemal każda firma, zwłaszcza że niektóre formy promocji można wdrożyć bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

Łatwy sposób na remarketing

Remarketing to powtórzenie przekazu reklamowego do użytkowników, którzy odwiedzili stronę, ale nie wykonali konwersji. Dzięki takiej strategii można zwiększyć świadomość marki oraz oczywiście pozyskać nowych klientów. Czasami zdarza się tak, że użytkownicy oglądają produkt w sklepie internetowym, ale z jakiegoś powodu opuszczają witrynę bez dokonania zakupu. Niekoniecznie musi to oznaczać, że zupełnie z niego rezygnują. Być może ich zamiarem było porównanie kilku produktów lub przeszukanie internetu w celu uzyskania informacji. Niektórzy mogą też z jakiegoś powodu opuścić witrynę, a potem po prostu o niej zapomnieć. Powtórzenie przekazu to doskonały sposób, aby przypomnieć potencjalnym klientom o marce i produktach, które oglądali. Takie możliwości daje digital marketing np. w postaci reklam Google lub w mediach społecznościowych.

Tutaj znów można odnieść się do tradycyjnego marketingu, który nie pozwala na takie działania. Oczywiście można powtórzyć przekaz w radio czy w telewizji, ale nie można skierować go do konkretnych osób.

Możliwość modyfikowania przekazu

Ta zaleta łączy się z łatwym mierzeniem efektów. W digital marketingu bardzo łatwo i szybko można modyfikować przekaz. Jeśli analiza istotnych dla obranego celu wskaźników wykaże, że wdrażane działania nie są w pełni skuteczne, można je zmienić, poprawić lub całkowicie wyeliminować. Jeśli okaże się, że słowa kluczowe dobrane w kampanii reklamowej nie wpływają pozytywnie na współczynnik klikalności lub nie generują konwersji, można je usunąć i dobrać inne. To samo dotyczy np. publikowanych treści. Jeśli post w social mediach nie wywoła oczekiwanej reakcji, wystarczy na następną publikację przygotować coś innego. W większości przypadków modyfikowanie strategii digital marketingu nie wiąże się z dużymi kosztami, a czasami nawet można to zrobić bez naruszania budżetu. Oprócz tego wszystko odbywa się szybko i sprawnie.

Rosnąca popularność internetu

Rosnąca popularność internetu wprawdzie nie jest zaletą digital marketingu, ale może być argumentem przemawiającym za tym, dlaczego warto inwestować w ten rodzaj promocji. Z roku na rok rośnie liczba użytkowników internetu, coraz więcej codziennych czynności można wykonywać w sieci, zwiększa się również liczba konsumentów, którzy preferują zakupy online. Oprócz tego chodzi również o szukanie informacji o produktach czy usługach. Większość osób robi to za pomocą sieci. Niewykorzystywanie ani jednej strategii digital marketingu w działaniach promocyjnych firmy to tak naprawdę rezygnowanie ze sporej części klientów.

Obustronna komunikacja

Ogromną zaletą wykorzystywania internetu w celach marketingowych jest również obustronna komunikacja. Potencjalni klienci mogą reagować na przekaz, wchodzić w interakcję z serwisem czy innym produktem cyfrowym, dodawać opinie i komentarze, dzielić się swoimi spostrzeżeniami, a co więcej – ich działania mogą być skutecznym elementem strategii marketingowej. Jak? Poprzez wykorzystanie User Generated Content, czyli contentu dobrowolnie tworzonego i rozprowadzanego przez użytkowników. Jest to możliwe tylko w przypadku digital marketingu. UGC w odpowiedniej postaci może wspierać pozycjonowanie lub bezpośrednio przyczyniać się do zwiększenia sprzedaży.

Kolejny raz warto odnieść się do tradycyjnego marketingu i zastanowić się, czy potencjalni klienci mogą wchodzić w bezpośrednie interakcje z firmą po usłyszeniu reklamy w radio czy zobaczeniu jej w TV. Taka forma promocji polega na tym, że firma wygłasza komunikat, a odbiorcy wyłącznie słuchają. W takim przypadku trudno znaleźć przestrzeń na obustronną komunikację, co może utrudniać budowanie pozytywnej relacji i wzbudzanie zaufania do marki.

Czy cyfrowy marketing ma jakieś wady?

Digital marketing, jak każda inna strategia, ma też swoje wady. Wprawdzie jest ich niewiele, ale jednak są. Do minusów można zaliczyć m.in. to, że przekaz nie będzie docierał do osób, które nie korzystają z internetu oraz to, że nad taką strategią ciągle trzeba czuwać, analizować zmiany i regularnie wdrażać niektóre działania.

Cele kampanii digitalowych

Marketing to działania, przez które marka komunikuje się z odbiorcami, czyli klientami i potencjalnymi klientami. W digital marketingu mówi się o komunikacji dwustronnej, ze względu na to, że użytkownicy Internetu mogą wchodzić w interakcje z produktami cyfrowymi i w łatwy sposób odpowiadać na kierowany do nich przekaz. Jak zostało wspomniane wcześniej, wbrew pozorom celem działań marketingowych nie zawsze jest sprzedaż.

Oczywiście jest to jeden z najważniejszych celów, do których bezpośrednio lub pośrednio dąży każda firma, ale oprócz zachęcania odbiorców do kupienia produktu czy usługi, kampanie digitalowe mogą realizować znacznie więcej celów marketingowych i biznesowych. Wszystko zależy od sytuacji firmy i jej aktualnych potrzeb. Często zdarza się też tak, że firma prowadzi działania, które jednocześnie realizują kilka celów, co jest związane z tzw. lejkiem sprzedażowym.

Dlaczego określenie celu jest kluczowe dla sukcesu kampanii digitalowych?

Określenie celu lub celów to pierwszy krok, jaki powinna wykonać firma. Powinno odbywać się to oczywiście przed planowaniem jakichkolwiek działań. Dlaczego jest to takie ważne? Określenie tego, do czego doprowadzić mają działania marketingowe będzie decydowało o ich sukcesie. Znając cele, do których dąży firma, agencja digitalowa może zaplanować działania nakierowane na ich zrealizowanie. Tak naprawdę określenie celów nadaje działaniom sens, a także kierunek.

Czym jest lejek sprzedażowy?

Lejek sprzedażowy to wizualne przedstawienie etapów czy kroków, jakie wykonuje użytkownik/konsument, zanim kupi dany produkt lub skorzysta z usługi. Skąd nazwa lejek? Wszystko ze względu na ilość osób znajdujących się na poszczególnych etapach. Pierwszy etap to przyciągnięcie uwagi jak największej ilości osób, natomiast sam koniec to sprzedaż. Z każdym kolejnym etapem liczba potencjalnych klientów się zmniejsza, dlatego wizualnie można przedstawić to jako lejek, który zwęża się u dołu.

Pojęcie to ma szczególne znaczenie w planowaniu działań digital marketingu oraz oczywiście określaniu celów.

Etapy lejka sprzedażowego:

  1. Zdobycie uwagi – jest to etap, na którym potencjalni klienci nie mają jeszcze świadomości marki, po prostu nie wiedzą o jej istnieniu lub o istnieniu produktów. Wszystkie działania marketingowe skierowane do osób na samej górze lejka sprzedażowego powinny zatem skupiać się na budowaniu świadomości marki, pokazaniu się i wyróżnieniu wśród konkurencji, a nie na sprzedaży. Działania, jakie można wykorzystać na tym etapie to np. reklamy w social mediach czy reklamy w Google.
  2. Zainteresowanie – na tym etapie strategia digital marketingu powinna wzbudzać zainteresowanie tych, którzy zwrócili uwagę na markę. Należy przede wszystkim wyjaśniać, dlaczego klient potrzebuje tego, co oferuje firma, i w atrakcyjny sposób przedstawiać produkty czy usługi. W tym przypadku sprawdzi się np. publikowanie profesjonalnych wpisów na blogu firmowym czy e-mail marketing.
  3. Pożądanie – do tego etapu przechodzi oczywiście mniej osób. Są to użytkownicy, którzy są wstępnie zainteresowani kupnem produktu czy usługi, ale potrzebują odpowiedniej zachęty. Warto stosować tutaj personalizowane oferty, bony zakupowe, a także przedstawiać opinie innych klientów.
  4. Akcja – do tego etapu trafiają osoby przekonane do zakupu. Do takich osób można docierać przez digital marketing w postaci np. SEO, wykorzystując frazy long tail, czyli takie, które dokładnie opisują intencje użytkowników.
  5. Lojalność – działania marketingowe nie powinny kończyć się, gdy tylko klient dokona zakupu. Warto zadbać o pozytywną relację i zachęcić kupującego, aby powracał na stronę i tym samym stał się stałym klientem.

Każdy etap lejka sprzedażowego dotyczy innego celu, który można uwzględnić w kampaniach digitalowych. Trzeba pamiętać, że klientów zdecydowanych na zakup jest najmniej, dlatego warto projektować działania tak, aby docierać do osób znajdujących się na każdym etapie lejka.

Przykładowe cele działań digital marketingowych

Digital marketing może być nakierowany na jeden cel, ale warto działać kompleksowo. Tak naprawdę skuteczna strategia marketingowa charakteryzuje się tym, że działania w jej zakresie odbywają się na wielu różnych płaszczyznach. To znaczy, że zamiast dążyć wyłącznie do finalizowania transakcji, warto dbać o pozytywne relacje z klientami, zwiększać świadomość marki czy kreować profesjonalny wizerunek.

Przykładowe cele kampanii digitalowych:

  • sprzedaż produktu lub usługi;
  • zwiększenie ruchu na stronie internetowej;
  • poprawa współczynnika konwersji;
  • uzyskanie danych kontaktowych do potencjalnych klientów;
  • zachęcenie do wykonania telefonu lub wysłania wiadomości do firmy;
  • zachęcenie do zapisania się do newslettera;
  • zachęcenie do wypełnienia ankiety czy formularza;
  • zachęcenie do pobrania e-booka lub zapisania się na webinar;
  • zbudowanie pozytywnych relacji z klientami;
  • zwiększenie rozpoznawalności marki;
  • zbudowanie zaufania do marki;
  • zwiększenie lojalności klientów;
  • wykreowanie wizerunku eksperta;
  • zachęcenie do wizyty w sklepie stacjonarnym.

KPI – co to jest?

KPI (Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki efektywności prowadzonych działań. Są to wszelkie dane, które pomagają określić, czy obrana strategia digital marketingu jest skuteczna i warto w nią inwestować, czy raczej konieczna jest modyfikacja wykonywanych czynności. Nie ma jednego stałego zestawu wskaźników, ponieważ w przypadku każdej kampanii wygląda to inaczej. Przy zwiększaniu ruchu na stronie sprawdza się inne dane niż przy kreowaniu wizerunku eksperta. Wskaźniki dobiera się zatem do celu, jaki chce osiągnąć firma. Istotne jest to, aby były one mierzalne. Przykładowo, gdy celem kampanii digitalowych jest zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, podstawowym wskaźnikiem, który należy poddać dogłębnej analizie powinien być współczynnik konwersji, czyli stosunek wykonanych akcji do liczby wejść na stronę.

Optymalizacja konwersji w digital marketingu

Konwersja to jedno z najważniejszych pojęć w zakresie digital marketingu. Związane jest bezpośrednio z realizowaniem celów firmy i pozwala mierzyć skuteczność prowadzonych działań. Z tego względu każdy przedsiębiorca promujący swój biznes poprzez kanały cyfrowe powinien dobrze zapoznać się z pojęciem konwersji.

Czym jest konwersja i współczynnik konwersji?

Przewagą digital marketingu nad marketingiem tradycyjnym jest to, że użytkownicy mogą wchodzić w przeróżne interakcje z serwisami internetowymi, aplikacjami czy profilami w social mediach. W większości przypadków to właśnie interakcja (w różnej postaci) jest głównym celem działań marketingowych i przynosi zyski. Akcje wykonywane przez użytkowników w obrębie produktów cyfrowych to konwersja. Definicja konwersji w słowniku języka polskiego to „przekształcenie czegoś z jednej postaci w drugą”. Dobór tego terminu nie jest bez znaczenia. W kontekście digital marketingu chodzi o przekształcenie użytkowników biernych w czynnych. W tym przypadku konwersja to każda akcja użytkownika wykonywana w odpowiedzi na skierowanego do niego działania marketingowe. Wszystkie akcje, do których użytkownik jest zachęcany poprzez wykorzystanie odpowiednich rozwiązań na stronie mają pomóc w realizacji celów biznesowych firmy.

Współczynnik konwersji to liczba wykonanych akcji w stosunku do liczby wszystkich użytkowników. W digital marketingu pomaga on mierzyć skuteczność prowadzonych działań. W przypadku linków organicznych w sieci wyszukiwania Google współczynnikiem konwersji będzie stosunek liczby wykonanych akcji na stronie do ogólnej liczby odwiedzin, wyrażany w procentach. Jeśli 100 osób odwiedzi serwis internetowy, a 5 z nich wykona akcję, to współczynnik konwersji wynosi 5%. W przypadku kampanii reklamowych Google czy w mediach społecznościowych będzie to stosunek liczby kliknięć reklamy do liczby czynności wykonanych na stronie docelowej.

Znaczenie strategii UX w procesie optymalizacji konwersji

Sukces strategii marketingowych prowadzonych w sieci w wielkim stopniu zależy od zadowolenia użytkowników. Wspomniana wcześniej definicja marketingu mówi, że jest to odpowiadanie na potrzeby potencjalnych klientów – w digital marketingu na potrzeby użytkowników. Nie chodzi tu jednak wyłącznie o potrzeby dotyczące produktów czy usług. Użytkownicy mają też oczekiwania wobec produktów cyfrowych. Strona musi być użyteczna, funkcjonalna i atrakcyjna wizualnie, a oprócz tego powinna pomagać odwiedzającym realizować własne cele i to w zadowalający sposób. Z tego względu w trakcie projektowania kampanii digitalowych bierze się pod uwagę UX.

UX (user Experience) to wrażenia, reakcje, emocje i doświadczenia, jakie towarzyszą użytkownikom podczas korzystania z produktów cyfrowych. Optymalizacja serwisu internetowego pod kątem UX polega na zastosowaniu rozwiązań, które zadowolą grupę docelową i tym samym skłonią odwiedzających do wykonania oczekiwanych akcji.

CRO, czyli jeden z najważniejszych elementów kampanii digitalowych

CRO (Conversion Rate Optimization), czyli optymalizacja współczynnika konwersji powinna być filarem działań digital marketingu. Jak zostało wspomniane współczynnik konwersji przekłada się na sukces w realizowaniu celów biznesowych przedsiębiorstwa, dlatego powinien być w samym centrum zainteresowania. CRO polega na wdrażaniu działań dopasowanych do potencjalnych odbiorców, które mają zachęcić ich do wykonywania konkretnych akcji. Optymalizacja konwersji będzie wyglądała inaczej w przypadku każdego serwisu internetowego, a także w przypadku każdego celu, jaki chce zrealizować firma. Ważne jest to, aby rozwiązania wykorzystane w kampaniach digitalowych nakłaniały użytkowników do podejmowania konkretnych działań.

Aspekty, które wpływają na współczynnik konwersji:

  • CTA (Call To Action), czyli wezwanie do działania;
  • intuicyjna nawigacja po serwisie;
  • łatwo dostępne ważne informacje;
  • uproszczone formularze zakupowe;
  • język korzyści.

Digital marketing: SEO

Fundamentem digital marketingu niewątpliwie są działania SEO lub inaczej pozycjonowanie. Jest to podstawa, którą rekomenduje się niemal w każdej branży i w przypadku każdego serwisu internetowego – czy to sklepu online, czy zwykłej strony firmowej. Odpowiednio zaplanowane działania SEO w połączeniu z optymalizacją pod kątem UX pomagają w realizacji niemal wszystkich wymienionych wcześniej celów biznesowych.

Co to jest SEO?

SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja serwisu internetowego pod kątem wyszukiwarki. Działania, które wchodzą w jej zakres mają dopasować witrynę do algorytmów wyszukiwarki oraz do jej ogólnych wymagań względem serwisów internetowych. SEO to podstawa digital marketingu, ponieważ pozwala zwiększyć widoczność na stronie SERP w naturalnych wynikach wyszukiwania – jest to główny cel tej strategii. Im wyższa widoczność w wyszukiwarce, tym większa szansa na konwersję.

Naturalne wyniki wyszukiwania w Google to obszar, który pozwala na bardzo szybkie pozyskanie nowych klientów. Trudno znaleźć drugie takie miejsce, gdzie użytkownicy wpisują frazy dotyczące dokładnie tego, czego potrzebują. Za pomocą słów kluczowych można trafiać do osób zainteresowanych konkretnymi produktami czy usługami, a także kierować przekaz do użytkowników znajdujących się na samym początku lejka sprzedażowego.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Wyszukiwarka Google to główny obszar działań w zakresie digital marketingu. Przedsiębiorcy mogą zaprezentować swoją ofertę nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale również w sieci reklamowej, do której należą 2 miliony partnerskich serwisów. Aby wykorzystać potencjał, jaki w niej drzemie, trzeba dobrze poznać jej działanie, a przede wszystkim to, jak wygląda kształtowanie rankingu wyników naturalnych na stronie SERP.

Mechanizm wyszukiwarki Google składa się z trzech elementów:

  • skanowanie sieci w poszukiwaniu nowych serwisów internetowych;
  • indeksowanie serwisów, czyli sprawdzanie ich zawartości i dodawanie do indeksu Google;
  • wyświetlanie wyników w odpowiedzi na zapytania internautów.

Kampanie digitalowe w postaci pozycjonowania powinny skupiać się na każdym z tych etapów. Im szybciej mechanizm wyszukiwarki znajdzie stronę, tym szybciej będzie mógł sprawdzić jej zawartość, a następnie wyświetlić ją użytkownikowi w odpowiednim momencie.

Działania, jakie należy wykonać na poszczególnych etapach, aby zwiększyć widoczność w wyszukiwarce:

SKANOWANIE: dodanie serwisu internetowego do Google Search Console, zmiana ustawień tak, aby strona pozwalała na jej odnalezienie

INDEKSOWANIE: utworzenie mapy strony, optymalizacja pliku robots.txt, ustawienie przyjaznych adresów URL, linkowanie wewnętrzne

WYŚWIETLANIE WYNIKÓW: dopasowanie strony do czynników rankingowych, optymalizacja pod kątem UX

Rodzaje SEO

Digital marketing może prowadzić do osiągnięcia różnych celów, dlatego też można wyróżnić kilka typów kampanii SEO (podział ze względu na słowa kluczowe). To, jakie frazy zostaną wykorzystane do zwiększania widoczności będzie decydowało o tym, do kogo przekaz będzie trafiał – np. do osób na konkretnym etapie lejka sprzedażowego lub do osób znajdujących się w konkretnej lokalizacji.

Oprócz tego czynności w ramach strategii dzielą się też na dwie główne grupy, ze względu na obszar wykonywania działań.

Podział ze względu na obszar wykonywania działań:

  • SEO on site – są to wszystkie działania wykonywane w obrębie serwisu internetowego. Mają ogromne znaczenie dla sukcesu kampanii digitalowych, ponieważ ich celem jest nie tylko dopasowanie strony do wymagań wyszukiwarki, ale również optymalizacja pod kątem wrażeń użytkowników. Do SEO on site należą takie czynności jak optymalizacja techniczna strony, nasycenie treści słowami kluczowymi, linkowanie wewnętrzne, optymalizacja plików graficznych, wdrożenie certyfikatu SSL.
  • SEO off site – są to działania wykonywane poza stroną. Najważniejszym elementem jest link building, czyli pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów. Celem takiego działania jest zwiększenie autorytetu strony i wzbudzenie zaufania w oczach wyszukiwarki. Oprócz tego do SEO off site można zaliczyć aktywność w social mediach, która jest wprawdzie oddzielną strategią digital marketingu, ale może pomóc pośrednio w zwiększaniu widoczności.

Podział ze względu na rodzaj słów kluczowych:

  • Pozycjonowanie na frazy ogólne – frazy ogólne są związane z branżą, jednak w żaden sposób nie zdradzają intencji użytkownika. Wpisując w wyszukiwarce „rower górski” użytkownik może chcieć dokonać zakupu, znaleźć informacje na temat roweru górskiego lub porównać kilka produktów. Pozycjonowanie na takie frazy jest trudne, ponieważ cechują się one wysoką średnią liczbą wyszukiwań, co oznacza również dużą konkurencję. Takie frazy rzadko prowadzą do konwersji, jednak skuteczne kampanie digitalowe powinny docierać do użytkowników na każdym etapie lejka sprzedażowego, dlatego warto uwzględnić je w strategii.
  • Pozycjonowanie na frazy long tail – frazy long tail lub inaczej długiego ogona składają się z kilku wyrazów, dzięki czemu dokładnie zdradzają intencje użytkownika. Cechują się niską średnią liczbą wyszukiwań, jednak bardzo często prowadzą do konwersji. Z tego względu warto wykorzystywać je do pozycjonowania sklepów internetowych. Często wykorzystanie kilkudziesięciu fraz long tail przynosi lepsze efekty niż wykorzystanie kilku fraz ogólnych.
  • Pozycjonowanie lokalne – to strategia digital marketingu, która polega na zwiększaniu widoczności serwisu w konkretnej lokalizacji. Jest doskonałym rozwiązaniem przede wszystkim dla firm, które świadczą usługi lokalnie i nie chcą płacić za kierowanie przekazu do całego kraju.

Co wpływa na widoczność w wynikach naturalnych?

W pozycjonowaniu najważniejsze jest dopasowanie serwisu do czynników rankingowych wyszukiwarki, a także dbałość o wartość dla użytkowników. Niektóre czynniki są znane, inne to tajemnica firmy Google. Jednak oprócz kwestii, na które można wpływać poprzez działania on site i off site istnieją również aspekty, na które agencja digital, ani nawet właściciel strony nie mają wpływu.

Zaliczyć można do nich m.in.:

  • wiek i historię domeny,
  • zmiany w algorytmach Google,
  • działania konkurencji.

Kiedy pojawią się pierwsze efekty?

Pozycjonowanie uznawane jest za jedną z najskuteczniejszych strategii digital marketingu. Poprzez systematyczną pracę można uzyskać wysoką pozycję w wynikach organicznych i tym samym zwiększyć szanse na pozyskanie klientów czy zrealizowanie innego celu. Wypracowana pozycja może utrzymywać się jeszcze długo po zakończeniu działań, co różni SEO od większości innych kampanii digitalowych. Niestety zwiększanie widoczności serwisu poprzez pozycjonowanie ma jedną dużą wadę – na efekty działań trzeba trochę poczekać. Nie można dokładnie określić, ile będzie trwało oczekiwanie na pierwsze zmiany, jednak zazwyczaj jest to kilka miesięcy. Wszystko zależy od wielkości serwisu, popularności branży i rodzaju słów kluczowych. W przypadku dużych sklepów internetowych z szerokim asortymentem proces na pewno się wydłuży.

Digital marketing: kampanie Google Ads

Kolejnym kanałem digital marketingu, który można wykorzystać do promowania marki i docierania do szerokiego grona odbiorców są kampanie Google Ads. Ta strategia często porównywana jest do pozycjonowania; przedsiębiorcy zastanawiają się co wybrać i która z tych opcji będzie rentowniejsza.

Prawda jest jednak taka, że są to dwie zupełnie różne metody promocji marki i pozyskiwania klientów; inny mechanizm odpowiada za kształtowanie wyników naturalnych i inny za wartościowanie reklam płatnych. Dlatego specjaliści od marketingu rekomendują, aby nie wybierać jednego rozwiązania kosztem drugiego, tylko połączyć oba w kompleksową strategię digital marketingu.

Digital marketing w postaci Google Ads – szybkie efekty i szeroki zasięg

Google Ads to największy na świecie system reklamowy, który umożliwia tworzenie reklam PPC (Pay Per Click). W przypadku takich reklam przedsiębiorcy płacą za kliknięcie linku w formie tekstu, grafiki czy wideo. Ten rodzaj digital marketingu, w odróżnieniu od pozycjonowania, daje natychmiastowe efekty – reklama może być widoczna zaraz po utworzeniu i skonfigurowaniu kampanii. Warunkiem jest odpowiednia konfiguracja oraz wartościowa strona docelowa. Mechanizm systemu Google Ads ocenia każdą reklamę i określa jej ranking. Na podstawie rankingów kształtowane są wyniki nieorganiczne na stronie SERP.

Oprócz szybkich efektów kampanie digitalowe utworzone za pomocą systemu Google Ads mają niezwykle szeroki zasięg. Wszystko ze względu na to, że reklamy mogą wyświetlać się nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale również w sieci reklamowej, do której należą miliony innych serwisów. Przekaz może docierać do użytkowników, którzy wpisali w wyszukiwarce konkretne słowa kluczowe, ale również do osób, które odwiedzają stronę podobną tematycznie. Oprócz tego można skierować kampanie na konkretne adresy URL.

Rodzaje reklam Google Ads

Najpopularniejszym formatem reklam Google Ads są nieorganiczne linki w wyszukiwarce, oznaczone napisem „Reklama”. Jest to jednak tylko niewielka część tego, co oferuje system Google Ads w zakresie digital marketingu. Oprócz linków tekstowych na stronie SERP można wyróżnić:

Reklamy graficzne

Reklamy w formie grafik nie mogą wyświetlać się w wyszukiwarce. Pojawiają się w Google Display Network, czyli na stronach partnerskich firmy Google. Są to banery składające się z przyciągającej uwagę grafiki oraz zachęcającego tekstu. Kliknięcie baneru reklamowego powoduje przekierowanie użytkownika do strony docelowej. Największą zaletą takiego formatu reklam jest bardzo szeroki zasięg – znacznie szerszy niż reklamy tekstowe. Banery mogą wyświetlać się na 2 milionach różnych serwisów internetowych, a co więcej – przekaz może być kierowany do osób, które nie wpisywały w wyszukiwarce konkretnego słowa związanego z branżą. Digital marketing w takiej formie to sposób na docieranie do osób, które jeszcze nie znają marki lub konkretnego produktu.

Reklamy wideo

Kampanie wideo mogą wyświetlać się w serwisie YouTube jako reklamy możliwe do pominięcia lub niemożliwe do pominięcia. Twórca kampanii może wybrać metodę rozliczenia np. za każde wyświetlenie lub za każdą interakcję. Reklamy w formie wideo, które wyświetlają się przed, w trakcie lub po filmie to tzw. In-Stream. Warto wspomnieć, że YouTube to trzeci najpopularniejszy serwis w Polsce, dlatego jest to obszar, który warto wykorzystać w digital marketingu.

System Google Ads pozwala również na wyświetlanie promocji w formie wideo na serwisach partnerskich czy w aplikacjach mobilnych. Są te reklamy Out-Stream, które wyświetlają się tylko na urządzeniach mobilnych. Oprócz tego można wyróżnić inne formy kampanii w formacie wideo, np. Bumper Ads, reklamy wideo Discovery.

Reklamy produktowe

Reklamy produktowe (PLA) uznawane są za jeden z najlepszych rodzajów kampanii digitalowych dla e-commerce. Dostępne są tylko dla sklepów internetowych, a można je utworzyć wyłącznie poprzez założenie konta Google Merchant Center. Wyświetlają się zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej. Reklama PLA w wyszukiwarce składa się m.in. ze zdjęcia produktu, nazwy oraz ceny. Na podstawie takich informacji potencjalny klient może ocenić, czy interesuje go dany produkt, czy nie. Dzięki temu kampanie produktowe generują bardzo dużo kliknięć prowadzących do konwersji.

Kiedy warto korzystać z systemu Google Ads?

Reklamy Google Ads można stosować jako główne działanie digital marketingu lub jako dodatek do innych strategii, jednak w niektórych okolicznościach płatne linki czy banery w sieci reklamowej sprawdzą się szczególnie dobrze.

Gdy potrzebne są szybkie rezultaty

Jeśli firma z jakiegoś powodu (np. nadchodzącego wydarzenia lub potrzeby szybkiego poprawienia wyników sprzedażowych) potrzebuje natychmiastowych efektów, to system reklamowy Google sprawdzi się doskonale. Trzeba tylko zadbać o wysoką jakość strony docelowej oraz odpowiednie ustawienia kampanii (nakierowane na cel, jaki chce osiągnąć firma).

Jako forma remarketingu

Digital marketing w postaci kampanii Google Ads doskonale nadaje się też do remarketingu. Za pomocą banerów reklamowych można w bardzo łatwy sposób powtórzyć komunikat użytkownikom, którzy odwiedzili stronę, ale nie podjęli żadnego działania.

Gdy firma rozpoczyna działalność lub wprowadza nowe produkty

Pozyskanie pierwszych klientów to spore wyzwanie dla firmy, która dopiero rozpoczyna swoją działalność. Aby szybko zbudować bazę klientów, warto zastosować digital marketing w formie płatnych reklam.

Digital marketing: social media

Kolejny obszar, w którym z powodzeniem można realizować strategie digital marketingu to social media. Coraz większe zainteresowanie użytkowników takimi portalami jak Instagram, Facebook, Tik Tok oraz LinkedIn sprawia, że specjaliści od marketingu coraz częściej planują kampanie bazując właśnie na social mediach. Z tego też względu z roku na rok mają one większe znaczenie dla środowiska marketingowego. Warto wspomnieć, że wbrew pozorom nie dotyczy to kampanii kierowanych wyłącznie do młodych ludzi.

Firmy oferujące produkty czy usługi dla starszych osób również z powodzeniem mogą korzystać z takiej formy digital marketingu i czerpać wiele korzyści z promocji w social mediach – przedział wiekowy użytkowników Facebooka czy Instagrama jest bardzo szeroki.

Na czym polega social media marketing?

Social media marketing polega na wykorzystywaniu popularnych portali społecznościowych do promowania biznesu. Jest to szereg zarówno płatnych, jak i bezpłatnych działań, które mają realizować konkretne cele marketingowe i biznesowe firmy. Za pomocą social mediów można osiągnąć wiele różnych korzyści, i to nie tylko tych bezpośrednio dotyczących sprzedaży. Tak naprawdę social media marketing pozwala realizować niemal wszystkie cele kampanii digitalowych – związane zarówno ze sprzedażą, budowaniem pozytywnych relacji z odbiorcami, jak i kreowaniem profesjonalnego wizerunku marki.

A jaki portal społecznościowy wybrać? Najszerszym przedziałem wiekowym użytkowników może pochwalić się Facebook, dlatego jest to najbardziej uniwersalne rozwiązanie. Oprócz tego oferuje on bardzo rozbudowany system określania grupy docelowej, dzięki czemu można docierać wprost do potencjalnych klientów. Oczywiście nie oznacza to, że Facebook to najlepsza opcja dla każdej firmy. Wybór portalu społecznościowego na potrzeby digital marketingu powinien być uzależniony od kilku innych czynników.

Warto zastanowić się nad takimi aspektami jak:

  • kim są docelowi odbiorcy i jak zachowują się w sieci;
  • jaka forma contentu będzie najczęściej publikowana;
  • w jakiej branży działa firma.

Dużym błędem, który może wpływać na jakość przekazu w social mediach jest prowadzenie jednocześnie kampanii w wielu różnych miejscach. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest skupić się na jednym portalu i dzięki temu oferować wysoką jakość contentu.

Jak wykorzystać portale społecznościowe do promowania marki?

Sposobów na wykorzystanie mediów społecznościowych jako formy digital marketingu jest naprawdę sporo. Wszystko zależy od tego, jak daleko sięga wyobraźnia marketingowca. Jedno jest pewne: samo utworzenie profilu firmy i publikowanie postów raz na jakiś czas nie przyniesie zbyt wiele korzyści. Kampanie digitalowe w social mediach muszą być dokładnie zaplanowane i systematycznie wdrażane. Z tego względu firmy często nawiązują współpracę ze specjalistami od marketingu w social mediach lub po prostu z agencją digital, która zajmuje się również innymi działaniami promocyjnymi w sieci.

Najpopularniejsze sposoby na wykorzystanie social mediów do działań promocyjnych to:

  • regularne publikowanie wartościowego contentu w formie postów,
  • tworzenie kampanii reklamowych

Największe zalety social media marketingu

Social media marketing niesie za sobą wiele korzyści, często bardzo niskim kosztem. Dlatego tak chętnie wybierany jest do prowadzenia kampanii digitalowych w niemal każdej branży. Największe zalety social mediów jako kanału reklamowego to:

Budowanie rozpoznawalności marki i kreowanie wizerunku eksperta

Prowadząc profil na Facebooku, Instagramie czy innym portalu społecznościowym można nie tylko zwiększyć świadomość marki wśród potencjalnych klientów, ale również wykreować wizerunek eksperta. W jaki sposób? Oczywiście poprzez publikowanie wysokiej jakości merytorycznych postów lub linków do artykułów na blogu firmowym. Konsumenci chętniej kupują od firm, którym ufają, a nie ma lepszego sposobu na wzbudzenie zaufania niż pokazanie firmy jako eksperta w swojej dziedzinie.

Oprócz tego linki do bloga można wykorzystać w innej strategii digital marketingu, a mianowicie w pozycjonowaniu. Wartościowe i przydatne artykuły z pewnością zostaną docenione przez użytkowników, którzy chętnie będą przesyłali je dalej. Wprawdzie linki w social mediach nie poprawią bezpośrednio pozycji serwisu w wyszukiwarce, ale im więcej „mówi się” o stronie w sieci, tym lepiej.

Łatwy sposób na obustronną komunikację

W social mediach firma może bezpośrednio komunikować się z odbiorcami przekazu reklamowego. Każdy post na profilu firmy można skomentować, a firma dodatkowo może reagować na komentarze. Jest to dobry sposób na budowanie długofalowej relacji z klientami i skracanie dystansu pomiędzy marką a odbiorcami. Oprócz tego komentarze można wykorzystać jako źródło inspiracji do tworzenia kolejnych postów czy innych kampanii digitalowych. Użytkownicy często dzielą się swoimi spostrzeżeniami, a także potrzebami.

Możliwość dokładnego targetowania reklam

Kampanie reklamowe na portalach takich jak Facebook czy Instagram pozwalają dokładnie określić grupę docelową i tylko do niej kierować przekaz. W social mediach znacznie łatwiej odnaleźć odpowiednie osoby, ponieważ użytkownicy zazwyczaj publikują na swoich kontach istotne w trakcie tworzenia kampanii informacje takie jak wiek, wykształcenie, zawód, zainteresowania itp.

Prowadzenie profilu firmowego nic nie kosztuje

Większość działań w zakresie digital marketingu wymaga przeznaczenia środków finansowych, wprawdzie stosunkowo niewielkich, ale wciąż można mówić o kosztach. Jedną z ogromnych zalet social mediów jest to, że promowanie firmy poprzez publikowanie wartościowych postów nic nie kosztuje – w odróżnieniu od kampanii reklamowych. Jeśli firma nie jest w stanie przeznaczyć dużych pieniędzy na marketing, może pozyskiwać klientów właśnie w taki sposób. Oczywiście wynajęcie agencji digital marketingu wiąże się z kosztami, jednak mowa tu o samodzielnym prowadzeniu firmowych social mediów.

Łatwy dostęp do statystyk

Facebook, Instagram i inne portale społecznościowe udostępniają statystyki istotne dla konkretnych celów kampanii. Analizowanie rezultatów to kluczowy element marketingu, dlatego dostęp do statystyk to ogromna zaleta social mediów.

User Generated Content w social mediach

User Generated Content, o którym mowa była już wcześniej, to content dobrowolnie tworzony i publikowany przez użytkowników. W innych kanałach digital marketingu może on przybierać postać np. komentarzy na blogu czy opinii pod produktami w sklepie internetowym. Natomiast w social mediach firma może w jeszcze większym stopniu angażować odbiorców. Istnieje wiele różnych sposobów na UGC. Przykładem mogą być konkursy, w ramach których użytkownicy publikują zdjęcia z wizerunkiem marki itp. W taki sposób firma zyskuje darmową reklamę, która – jeśli zostanie dobrze poprowadzona – może mieć naprawdę szeroki zasięg.

Digital marketing: content

Content marketing to jeden z najlepiej zapowiadających się trendów digital marketingu. Zarówno wielkie światowe przedsiębiorstwa, jak i małe lokalne firmy tworzą swoje strategie promocyjne na podstawie contentu. Obecnie ponad 75% przedsiębiorców przyznaje, że w swoich działaniach marketingowych korzysta z treści. Czym spowodowana jest tak duża popularność tego elementu? Skuteczność w realizowaniu celów biznesowych? A może niskie koszty wdrożenia? Tak naprawdę powodów jest wiele.

Jeśli kampanie digitalowe prowadzone są w wyszukiwarce Google, to firma ma już pierwszy powód, dlaczego warto wykorzystać content marketing. Google bardzo docenia wartościowe treści – zwłaszcza teraz, gdy wśród czynników rankingowych znalazło się wiele aspektów dotyczących wrażeń użytkownika. Wysokiej jakości content to dobry sposób na zrealizowanie wielu potrzeb internetowych odbiorców.

Czym jest content marketing?

Content marketing to strategia, która polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, tak aby zdobyć klientów lub zrealizować inne cele biznesowe. Tak naprawdę pod tym względem niczym nie różni się ona od innych kampanii digitalowych. Content może nie tylko bezpośrednio pomóc w zdobywaniu klientów (poprzez treści sprzedażowe), ale również przyciągnąć użytkowników na stronę czy wykreować profesjonalny wizerunek marki (poprzez eksperckie artykuły).

A czym właściwie jest content? Najczęściej mówi się o treściach, jednak contentem można nazwać również wszelkie pliki graficzne, infografiki czy nawet wideo.

Content marketing – cele kampanii digitalowych

Content to uniwersalny element digital marketingu, które może wspierać przedsiębiorstwa w realizowaniu najróżniejszych celów. Przykładowe korzyści, jakie wynikają z tworzenia i dystrybucji wartościowej treści to:

Zwiększenie pozycji serwisu w wynikach organicznych

Tworzenie i optymalizacja treści na stronę internetową to ważny element pozycjonowania, a pozycjonowanie to przecież fundament digital marketingu. Przede wszystkim w tekstach umieszcza się słowa kluczowe, co oznacza, że im więcej treści, tym więcej możliwości w tym zakresie. Oprócz tego teksty można wykorzystać do tworzenia sieci linków wewnętrznych, a także zewnętrznych. Wartościowe artykuły na blogu zostaną docenione przez użytkowników, przez co będą chcieli się nimi dzielić i publikować je w innych miejscach w sieci. Dzięki temu strona zyska wartościowe linki.

Zwiększenie ruchu na stronie

Prowadząc bloga i poruszając na nim różnorodne tematy można przyciągnąć wielu zainteresowanych i tym samym zwiększyć naturalny, wartościowy ruch na stronie.

Poprawa wyników sprzedażowych

Głównym celem działań digital marketingu jest zazwyczaj sprzedaż i poprawa wyników sprzedażowych. Odpowiednio zaprojektowane teksty (np. opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym) pozwalają realizować również ten cel. Tak naprawdę wszystkie inne cele, jakie osiągają firmy poprzez content sprowadzają się do zwiększenia sprzedaży. Przykładowo większy ruch na stronie nie jest korzyścią sam w sobie, jednak daje większe szanse na pozyskanie klientów.

Zbudowanie zaufania wśród potencjalnych klientów

Zaufanie do marki to podstawa, jeśli firma chce nie tylko pozyskiwać jednorazowych klientów, ale zdobyć również ich lojalność i budować pozytywną, długofalową relację. Tak naprawdę wszystkie kampanie digitalowe powinny skupiać się – w mniejszym lub większym stopniu – na budowaniu zaufania. Wysokiej jakości artykuły pomagają wykreować wizerunek eksperta, a to w konsekwencji sprawia, że marka cieszy się też większym zaufaniem.

Podstawowe zasady tworzenia treści

Jako że content marketing jest jednym z głównych elementów strategii SEO, często zdarza się tak, że teksty tworzone są z myślą wyłącznie o algorytmach wyszukiwarki, a nie o użytkowniku. Jest to duży błąd, bo jeśli mają być one elementem digital marketingu i pomagać w realizacji wymienionych wyżej celów, muszą nie tylko spodobać się odbiorcom, ale również w odpowiedni sposób wpływać na ich decyzje.

Najważniejsze zasady tworzenia treści na potrzeby digital marketingu:

  • content musi mieć wysoką wartość merytoryczną;
  • należy unikać wszelkiego rodzaju błędów;
  • treść powinna być odpowiednio sformatowana;
  • bloki tekstu nie są mile widziane;
  • należy korzystać z nagłówków (H1 jako tytuł; H2, H3, H4 jako śródtytuły);
  • należy unikać przesycenia treści słowami kluczowymi;
  • tematy tekstów na blogu powinny być dopasowane do potrzeb potencjalnych odbiorców;
  • w tekstach sprzedażowych należy używać języka korzyści i umieszczać CTA.

Digital marketing: poczta elektroniczna

E-mail marketing to kolejna strategia należąca do digital marketingu. Pocztę elektroniczną z powodzeniem można wykorzystać w celach promocyjnych. Takie rozwiązanie ma wiele korzyści, a do tego kampanie realizuje się niskim kosztem.

Główne cele e-mail marketingu

Wysyłanie komunikatu do potencjalnych klientów i klientów poprzez pocztę elektroniczną to forma marketingu bezpośredniego – firma tworzy wiadomość e-mail, która od razu trafia na skrzynkę odbiorcy.

Jakie są cele takiej strategii? Tak jak w przypadku każdego rodzaju digital marketingu – mogą być one różne. Wszystko zależy od tego, jak zostanie zaplanowana strategia. Jednak najczęściej poprzez e-mail marketing realizuje się dwa główne cele:

  • Sprzedaż – wysyłanie ofert handlowych, promowanie produktów czy usług, informowanie o nadchodzących promocjach, a także wysyłanie kodów rabatowych.
  • Podtrzymywanie relacji – regularne wysyłanie wiadomości zawierających przydatne informacje czy ciekawostki branżowe, a także informowanie o tym, co dzieje się w firmie. Oczywiście przesyłane informacje muszą mieć jakąś korzyść dla odbiorcy (tak jak każdy content wykorzystywany w digital marketingu).

Jak pozyskiwać adresy e-mail do potencjalnych klientów?

Aby móc kierować przekaz reklamowy do konkretnych odbiorców, w pierwszej kolejności trzeba zdobyć adresy e-mail do osób, które mogą być zainteresowane ofertą firmy, czyli do tzw. leadów sprzedażowych. Trzeba pamiętać, że zarówno uzyskanie adresu e-mail, jak i wykorzystywanie go w celach marketingowych może odbywać się wyłącznie za zgodą jego właściciela.

Jak zatem budować bazę mailingową w ramach digital marketingu? Jednym z najpopularniejszych sposobów jest zwyczajne zachęcenie do zapisu do newslettera. Można to robić np. poprzez komunikat na stronie firmowej, informujący, że zapis do newslettera oznacza otrzymywanie ciekawych materiałów edukacyjnych i ciekawostek branżowych. Osoba korzystająca z takiej opcji będzie musiała oczywiście podać swój e-mail, a także wyrazić zgodę na wykorzystywanie go w celach promocyjnych.

Innym sposobem jest dystrybucja treści np. e-booków czy poradników lub zapis na ciekawy webinar – oczywiście w zamian za podanie adresu e-mail.

Największe korzyści wykorzystania poczty elektronicznej w digital marketingu

Z poczty elektronicznej korzystają miliardy osób na całym świecie. Tak naprawdę trudno dzisiaj spotkać kogoś, kto nie ma własnego adresu e-mail. Z tego też względu obszar ten ma duży potencjał w kontekście digital marketingu. Do największych zalet poczty elektronicznej zaliczyć można:

Spersonalizowany przekaz

Konsumenci lubią, jak traktuje się ich indywidualnie. Jeśli przekaz jest kierowany bezpośrednio do nich, czują się wyjątkowi i wyróżnieni. Jako że e-mail marketing pozwala w łatwy sposób spersonalizować wiadomości, automatycznie zwiększa się też szansa na pozyskanie klienta. Oprócz tego personalizacja przekazu jest istotna w podtrzymywaniu relacji.

Warto wspomnieć, że mowa tutaj nie tylko o wykorzystaniu imienia odbiorcy, ale o dostosowaniu całej kreacji mailowej do klienta.

Niskie koszty

Poczta elektroniczna nie jest drogim kanałem digital marketingu. Wydatkiem będzie na pewno zakup systemu do wysyłki wiadomości, jednak reszta działań może odbywać się bez niemal żadnych kosztów – oczywiście pod warunkiem, że firma sama projektuje strategię mailingową, a nie korzysta z usług agencji digital.

Mierzalność

W e-mail marketingu bardzo łatwo można mierzyć efekty. Systemy do wysyłania wiadomości pozwalają sprawdzać, ilu odbiorców otworzyło wiadomość, a także ilu z nich podjęło dalsze czynności.

Możliwość automatyzacji

Systemy do mailingu pozwalają automatyzować większość działań, np. poprzez tworzenie kilku scenariuszy, które potem zostają wykorzystywane w przypadku konkretnych grup odbiorców. To oczna, że e-mail marketing nie wymaga zbyt dużego nakładu pracy.

Skuteczność

Do zalet można zaliczyć również dużą skuteczność. E-mail marketing po prostu się sprawdza i przynosi firmom realne korzyści.

Który kanał digital marketingu wybrać?

SEO, Google Ads, social media, content oraz poczta elektroniczna to główne kanały digital marketingu. Każdy z nich ma swoje mocne i słabe strony, jednak wszystkie mogą skutecznie wspierać firmy w kreowaniu komunikacji marketingowej – pod warunkiem, że będą odpowiednio dobrane do sytuacji firmy i jej celów.

Wybieranie kanału reklamowego metodą prób i błędów

Wybór konkretnego rodzaju digital marketingu będzie wpływał na skuteczność działań, a w ogólnym rozrachunku na sukces przedsiębiorstwa.

Dlatego warto dokładnie przemyśleć ostateczny wybór. Dobrym rozwiązaniem może okazać się przetestowanie wszystkich opcji, a następnie na podstawie analizy istotnych wskaźników ustalenie, która z nich przynosi najlepsze efekty.

Digital marketing pozwala na łatwe i szybkie modyfikowanie strategi i samego przekazu, dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, aby skorzystać z tzw., metody prób i błędów. Trzeba jednak ostrożnie dysponować budżetem, aby nie przeznaczyć wszystkich środków na nierentowną strategię.

Jedna strategia czy kompleksowe działanie?

Firma nie musi wykorzystywać wyłącznie jednego rodzaju kampanii digitalowych, a nawet nie powinna. Warto nieco poszerzyć zasięg i promować się na różne sposoby. Pozwoli to zwiększyć szanse na dotarcie to potencjalnych klientów, a także wzmocnić komunikat reklamowy – im więcej dzieje się wokół marki, tym lepiej. Oczywiście nie chodzi o to, aby przeznaczać ogromne środki na każdą możliwą strategię, a raczej przetestować kilka możliwości. Warto sprawdzić, które kanały wzajemnie się uzupełniają tak jak np. pozycjonowanie i reklamy Google Ads.

Najważniejsza zasada doboru kampanii digitalowych

Wszystkie kanały digital marketingu są skuteczne, jednak nie każdy sprawdzi się wszędzie. W przypadku jednej firmy lepiej zadziała e-mail marketing, a w przypadku drugiej kampanie reklamowe na Facebooku czy Instagramie. Wyboru należy dokonać na podstawie dogłębnej i wieloaspektowej analizy. Pierwszym czynnikiem, jaki trzeba wziąć pod uwagę, jest grupa docelowa, a właściwie jej potrzeby, oczekiwania i zachowania. Wszystkie działania związane z digital marketingiem powinny być dopasowane do odbiorców, w przeciwnym razie nie ma co liczyć na zadowalające efekty. Najważniejsze jest to, aby być tam, gdzie klienci – takie proste, a zarazem takie trudne.

Trzeba wziąć pod uwagę zarówno cechy demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie itp.), jak i potrzeby zakupowe oraz zachowania w sieci. Znając takie dane na temat użytkowników, do których kierowany ma być przekaz, łatwiej będzie dopasować kampanie czy kilka kampanii digitalowych.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Inne aspekty, jakie należy wziąć pod uwagę dokonując wyboru odpowiedniego kanału reklamowego to:

  • Branża i wizerunek – dobrze jest określić wartości, jakie wyznaje marka oraz to, jak chce być postrzegana. Promocja na portalu LinkedIn będzie doskonałym rozwiązaniem np. dla specjalisty od marketingu internetowego, który chce pokazać się w roli eksperta. Natomiast promowanie firmy sprzedającej hulajnogi elektryczne powinno raczej odbywać się za pośrednictwem innych kanałów. Warto też wspomnieć, że niektóre branże nie mogą korzystać np. z kampanii reklamowych (np. producenci alkoholu), więc w takim wypadku zwiększanie widoczności może odbywać się tylko w wynikach organicznych.
  • Budżet firmy – digital marketing jest tanim rozwiązaniem w porównaniu to marketingu tradycyjnego, jednak wciąż wiąże się on z kosztami. Niektóre kanały wymagają większych nakładów finansowych, inne mniejszych. Przy wyborze warto zatem wziąć pod uwagę to, ile pieniędzy na marketing może przeznaczyć firma.
  • Cele firmy – przed podjęciem decyzji warto dokładnie określić cele biznesowe. Każdy kanał digital marketingu w mniejszym lub większym stopniu wspiera realizację poszczególnych celów. Content marketing doskonale sprawdzi się do kreowania pozytywnego wizerunku marki, a reklamy Google Ads do szybkiego zwiększenia sprzedaży.

Najważniejsze elementy i zasady marketingu cyfrowego

Kreowanie komunikacji marketingowej w przypadku każdej firmy wygląda inaczej. Nie ma jednego schematu, który sprawdzi się wszędzie. Dlatego tak ważne jest projektowanie strategii na podstawie indywidualnych cech grupy docelowej oraz specyfiki przedsiębiorstwa. Istnieje jednak kilka stałych elementów oraz zasad, których warto się trzymać w trakcie planowania i budowania kampanii digitalowych.

Określenie celu i wybór strategii

Pierwszy element to określenie celu i wybór strategii. Trzeba pamiętać, że działania marketingowe nie są projektowane i wdrażane po to, żeby po prostu były. Digital marketing ma doprowadzić firmę do jakiegoś konkretnego celu – czy to sprzedażowego, czy to wizerunkowego. Strategia powinna być zatem planowana tak, aby była na te cele skierowana, w przeciwnym wypadku działania nie będą miały większego sensu.

Strategie należy dobierać na podstawie wymienionych wyżej czynników, ale warto dodatkowo zwrócić uwagę na działania konkurencji – oczywiście chodzi o firmy, które odnoszą sukcesy.

Nakierowanie działań na potrzeby odbiorców

Głównym celem działań marketingowych jest oczywiście realizowanie celów biznesowych firmy, ale nie można zapominać o tym, że te cele realizuje się dzięki odpowiadaniu na potrzeby odbiorców komunikatu. Skuteczny digital marketing to taki, którego działania nakierowane są na potrzeby użytkowników i pozwalają im czerpać korzyści oraz realizować własne cele. Poprawa statystyk dotyczących ruchu czy ilości konwersji nie leży w interesie konsumentów; każde działanie wykonują oni po to, aby coś na nim zyskać.

Dlatego warto wykorzystywać UX na stronie internetowej, tworzyć pomocny content czy proponować bonusy.

Systematyczne mierzenie skuteczności wprowadzanych działań

Bez regularnego mierzenia skuteczności kampanii digitalowych i analizowania istotnych dla konkretnych celów wskaźników trudno byłoby ocenić, czy inwestowanie w wybrane strategie ma sens, czy raczej przepala budżet nie dając żadnych korzyści. Większość systemów reklamowych (Google Ads, Facebook, Instagram) umożliwia dostęp do ważnych danych, oprócz tego rynek oferuje mnóstwo darmowych i płatnych programów analitycznych – warto z tego korzystać.

Mierzenie skuteczności to stały element digital marketingu, który powinien być obecny niezależnie od kanału komunikacji; branży, w jakiej działa firma i grupy docelowej.

Reagowanie na trendy rynkowe

Środowisko marketingowe jest bardzo dynamiczne. W bardzo szybkim tempie zmieniają się nie tylko potrzeby użytkowników, ale też wymagania wyszukiwarki i jej algorytmy oraz inne ogólne trendy. Aby osiągnąć sukces, należy stale śledzić zmiany, jakie zachodzą i odpowiednio na nie reagować. To też poniekąd łączy się z analizowaniem skuteczności, ponieważ coś, co działało do tej pory może nagle przestać działać i będzie to związane właśnie ze zmianą w trendach marketingowych – regularna analiza skuteczności kampanii digitalowych pozwoli odpowiednio szybko rozpoznać problem i na tej podstawie zmodyfikować działania.

Narzędzia w digital marketingu

Automatyzacja procesów w digital marketingu nie jest konieczna do osiągnięcia sukcesu, ale na pewno ułatwia wdrażanie i analizowanie działań. Na rynku dostępnych jest wiele – zarówno płatnych, jak i darmowych – narzędzi, które wspierają marketingowców, webmasterów, copywriterów czy nawet agencje digitalowe w prowadzeniu komunikacji marketingowej.

Google Search Console

Google Search Console to darmowe narzędzie, które sprawdzi się szczególnie w przypadku pozycjonowania. Pozwala ono śledzić pozycję serwisu w rankingu, eliminować występujące w nim błędy, a także stale ulepszać. GSC pokazuje, co można zrobić, aby strona była bardziej dopasowana do wymagań wyszukiwarki. Jest to także najprostszy i najszybszy sposób na dodanie serwisu do indeksu Google.

Google Analytics

Google Analytics to kolejne narzędzie oferowane przez firmę Google, które ma ogromne znaczenie w digital marketingu. Służy do analizowań statystyk związanych z ruchem oraz zachowaniem użytkowników w serwisie internetowym.

Narzędzi do projektowania tekstów

Ważną częścią digital marketingu jest content, dlatego warto zorientować się również w narzędziach, które pozwalają projektować skuteczne teksty – chodzi tutaj głównie o teksty na potrzeby SEO. Muszą mieć one odpowiednią liczbę znaków, słowa kluczowe, strukturę nagłówków itp. Istnieją programy (np. Semstorm, Senuto, Surfer SEO), które na podstawie contentu konkurencji pomagają tworzyć skuteczne teksty wspierające pozycjonowanie.

Canva

W social mediach, a zwłaszcza na Instagramie bardzo dobrze przyjmują się infografiki, które przyciągają uwagę odbiorców i są bardziej interesujące od zwykłego bloku tekstu. Informacje przedstawiane w formie wizualnej coraz częściej wykorzystywane są na potrzeby digital marketingu, jednak aby były skuteczne, muszą być atrakcyjne, bo właśnie to w największym stopniu zwraca uwagę użytkowników.

Canva to internetowe narzędzia do tworzenia infografik, treści, ulotek, plakatów czy banerów reklamowych. Można z niego korzystać bez specjalnych umiejętności i kwalifikacji grafika komputerowego.

Narzędzia do mailingu

E-mail marketing można łączyć praktycznie z każdym innym kanałem digital marketingu. Aby proces tworzenia i wysyłania wiadomości do odpowiednich odbiorców przebiegał sprawnie, warto korzystać ze specjalnych systemów do mailingu np. FreshMail czy MailChimp.

Agencja digital marketingu – czym się zajmuje?

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, czy kampanie digitalowe lepiej prowadzić samemu, czy raczej zlecić to zewnętrznej firmie. Czy w ogóle można robić to samodzielnie? Oczywiście, że tak, zwłaszcza że Internet jest obecnie bogatym źródłem wiedzy i można tam znaleźć mnóstwo poradników dotyczących pozycjonowania czy prowadzenia innych kampanii reklamowych.

Trzeba się jednak zastanowić, czy osoba, która nie zajmuje się tym na co dzień, zrobi to tak samo dobrze, jak agencja? Digital marketing z pozoru nie jest skomplikowany, jednak aby w pełni wykorzystać potencjał cyfrowych kanałów, trzeba mieć odpowiednią wiedzę i doświadczenie.

Dlatego większość firm, zwłaszcza tych działających na szeroką skalę, nawiązuje współpracę z odpowiednią agencją digitalową lub inaczej interaktywną.

Zadania agencji digitalowej

Do zadań takiej agencji należą wszystkie czynności związane z marketingiem w mediach cyfrowych. Zaliczyć można do nich m.in.:

  • zwiększanie widoczności w wyszukiwarce;
  • prowadzenie kampanii reklamowych za pomocą Google Ads, Facebooka czy Instagrama:
  • prowadzenie profili w social mediach;
  • prowadzenie kampanii email marketingowych;
  • tworzenie contentu;
  • mierzenie skuteczności prowadzonych działań;
  • analizowanie konkurencji;
  • audyty SEO, UX i SXO;
  • audyty kampanii reklamowych.

Kto potrzebuje agencji digitalowej?

Każda firma, która liczy na rozpoznawalność i chce budować bazę klientów powinna zainwestować w digital marketing – w przynajmniej jeden kanał komunikacji. W dzisiejszych czasach jest to podstawa do osiągnięcia sukcesu, i to nie tylko w przypadku e-commerce. Firmy działające stacjonarnie również powinny zadbać o wirtualną wizytówkę. Ale czy to oznacza, że wszyscy potrzebują agencji digital? Niekoniecznie. Wiele działań można prowadzić samodzielnie, a jeśli mała lokalna firma radzi sobie sama ze zwiększaniem widoczności w wyszukiwarce i prowadzeniem social mediów, nie musi inwestować we współpracę z profesjonalną agencją.

Jak wybrać dobrą agencję digital?

Firma, która decyduje się na współpracę z zewnętrzną agencją powinna dobrze zastanowić się nad wyborem, ponieważ jej działania będą decydowały o sukcesie firmy. Jeśli digital marketingiem będzie zajmował się ktoś niewiarygodny, nie można liczyć na sukces, a raczej przygotować się na straty.

Czynniki, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze agencji:

  • opinie;
  • staż pracy;
  • poprzednie projekty;
  • zakres usług;
  • warunki umowy;
  • ceny usług;
  • podejście do klienta;
  • metoda raportowania efektów.

Oprócz wymienionych czynników warto zwrócić uwagę na to, czy wybrana agencja podchodzi do klienta indywidualnie. W digital marketingu nie ma jednego idealnego rozwiązania dla wszystkich, dlatego planowanie strategii powinno opierać się na dogłębnej analizie potrzeb firmy, grupy docelowej i wielu innych aspektów. Jeśli agencja nie przeprowadza szczegółowego wywiadu z klientem, najprawdopodobniej zaproponuje uniwersalne rozwiązanie, które z pewnością nie będzie skuteczne.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 47
Bezpłatna konsultacja

    That’s right,

    Let’s talk!

    Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

    • I Wypełnij formularz kontaktowy.
    • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
    • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
    • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
    Pobierz bezpłatną
    CHECKLISTĘ
    SKUTECZNEJ KAMPANII
    GOOGLE SHOPPING ADS
    i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych