Digital marketing

Digital marketing to inaczej marketing cyfrowy. Jego głównym założeniem jest wykorzystanie cyfrowych kanałów komunikacji z potencjalnymi klientami oraz z klientami.

Sam marketing nie dotyczy jedynie sprzedaży, jest to tylko niewielka część tego, co obejmuje to pojęcie. Główne cele marketingowe to: zwiększenie sprzedaży; zbudowanie bazy stałych klientów; pozyskanie leadów sprzedażowych; wzmocnienie pozycji marki na rynku; zwiększenie rozpoznawalności marki; wykreowanie wizerunku eksperta; nawiązanie pozytywnych relacji z klientami.

Wszystkie te kwestie dotyczą również digital marketingu, jednak w tym przypadku do realizowania wymienionych celów wykorzystuje się kanały cyfrowe, przede wszystkim Internet.

Najpopularniejsze kanały to obecnie: SEO; płatne kampanie reklamowe; content marketing; social media; e-mail marketing; aplikacje mobilne.

Czy digital marketing jest lepszy od tradycyjnych działań marketingowych?

Jeszcze do niedawna oba rodzaje marketingu płynnie się przenikały, jednak obecnie digital marketing zyskuje przewagę.

Jeśli budżet na to pozwala, firmy mogą łączyć oba rodzaje marketingu. Wszystko zależy od okoliczności, ale warto pamiętać o ważnej zasadzie: kiedyś digital marketing można było traktować jako dodatek do konwencjonalnych działań, dziś jest odwrotnie – cyfrowe kanały to fundament.

Digital marketing w Google

W obrębie wyszukiwarki Google odbywa się duża część działań obejmująca swoim zasięgiem digital marketing. Jest ona największą i najpopularniejszą wyszukiwarką internetową na świecie – korzysta z niej większość użytkowników. To oznacza, że znajduje się tam również wielu potencjalnych klientów.

Digital marketing

Czy digital marketing jest tylko dla e-commerce?

Stale rosnąca liczba użytkowników Internetu, wzrost zainteresowania zakupami online, a także korzyści dla przedsiębiorstw wynikające z prowadzenia działalności e-commerce sprawiają, że można spodziewać się regularnego poszerzania rynku.

To z kolei oznacza, że rozwijało będzie się również środowisko digital marketingu, ponieważ promowanie sklepu internetowego czy innej działalności e-commerce odbywa się przede wszystkim poprzez kanały cyfrowe.

Digital marketing może również sprawdzić się w przypadku biznesów stacjonarnych i skutecznie wspierać proces pozyskiwania klientów czy realizowania innych celów biznesowych.

Zarówno poprzez pozycjonowanie, jak i reklamy w sieci reklamowej Google czy na portalach społecznościowych promocję można skierować również na konkretną lokalizację.

Digital marketing - największe zalety

Precyzyjne mierzenie efektów

Twórca reklamy może sprawdzić każdą akcję, jaką użytkownicy wykonują w sieci w odpowiedzi na skierowane do nich działania marketingowe.

Pozwala to zmierzyć skuteczność reklamy, sprawdzić, które działania pozytywnie wpływają na zachowania użytkowników, prowadzą do sprzedaży czy innego celu biznesowego przedsiębiorstwa, a także, czy inwestycja w prowadzone działania jest opłacalna.

Targetowanie, czyli personalizacja działań

Za pomocą cyfrowych kanałów można nie tylko skierować reklamę w odpowiednie miejsce, ale również skonfigurować ją tak, aby wyświetlała się konkretnym osobom. Kierowanie przekazu może bazować na takich informacja, jak: wiek, płeć, wykształcenie i status społeczny użytkowników; lokalizacja; potrzeby zakupowe; przyzwyczajenia; zachowania w sieci.

Na działania tego typu może pozwolić sobie niemal każda firma, zwłaszcza że niektóre formy promocji można wdrożyć bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.

Łatwy sposób na remarketing

Remarketing to powtórzenie przekazu reklamowego do użytkowników, którzy odwiedzili stronę, ale nie wykonali konwersji. Dzięki takiej strategii można zwiększyć świadomość marki oraz oczywiście pozyskać nowych klientów.

Rosnąca popularność Internetu

Z roku na rok rośnie liczba użytkowników Internetu, coraz więcej codziennych czynności można wykonywać w sieci, zwiększa się również liczba konsumentów, którzy preferują zakupy online. Niewykorzystywanie ani jednej strategii marketingu cyfrowego w działaniach promocyjnych firmy to tak naprawdę rezygnowanie ze sporej części klientów.

Obustronna komunikacja

Potencjalni klienci mogą reagować na przekaz, wchodzić w interakcję z serwisem czy innym produktem cyfrowym, dodawać opinie i komentarze, dzielić się swoimi spostrzeżeniami. Jak? Poprzez wykorzystanie User Generated Content, czyli contentu dobrowolnie tworzonego i rozprowadzanego przez użytkowników.

Czy digital marketing ma jakieś wady?

Do minusów można zaliczyć m.in. to, że przekaz nie będzie docierał do osób, które nie korzystają z Internetu oraz to, że nad taką strategią ciągle trzeba czuwać, analizować zmiany i regularnie wdrażać niektóre działania.

Cele kampanii digitalowych

Określenie celu będzie decydowało o sukcesie. Znając cele, do których dąży firma, agencja digitalowa może zaplanować działania nakierowane na ich zrealizowanie. Tak naprawdę określenie celów nadaje działaniom sens, a także kierunek.

Przykładowe cele działań digital marketingowych

Zaliczyć można do nich: sprzedaż produktu lub usługi; zwiększenie ruchu na stronie internetowej; poprawa współczynnika konwersji; uzyskanie danych kontaktowych do potencjalnych klientów; zachęcenie do wykonania telefonu lub wysłania wiadomości do firmy; zachęcenie do zapisania się do newslettera; zachęcenie do wypełnienia ankiety czy formularza; zachęcenie do pobrania e-booka lub zapisania się na webinar; zbudowanie pozytywnych relacji z klientami; zwiększenie rozpoznawalności marki; zbudowanie zaufania do marki; zwiększenie lojalności klientów; wykreowanie wizerunku eksperta; zachęcenie do wizyty w sklepie stacjonarnym.

KPI – co to jest?

KPI (Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki efektywności prowadzonych działań. Są to wszelkie dane, które pomagają określić, czy obrana strategia digital marketingu jest skuteczna i warto w nią inwestować, czy raczej konieczna jest modyfikacja wykonywanych czynności.

Optymalizacja konwersji a digital marketing

Akcje wykonywane przez użytkowników w obrębie produktów cyfrowych to konwersja – przekształcenie użytkowników biernych w czynnych. Wszystkie akcje, do których użytkownik jest zachęcany poprzez wykorzystanie odpowiednich rozwiązań na stronie, mają pomóc w realizacji celów biznesowych firmy.

Współczynnik konwersji to liczba wykonanych akcji w stosunku do liczby wszystkich użytkowników. W cyfrowym marketingu pomaga on mierzyć skuteczność prowadzonych działań.

Znaczenie strategii UX w procesie optymalizacji konwersji

UX (User Experience) to wrażenia, reakcje, emocje i doświadczenia, jakie towarzyszą użytkownikom podczas korzystania z produktów cyfrowych. Optymalizacja serwisu internetowego pod kątem UX polega na zastosowaniu rozwiązań, które zadowolą grupę docelową i tym samym skłonią odwiedzających do wykonania oczekiwanych akcji.

CRO, czyli jeden z najważniejszych elementów kampanii digitalowych

CRO (Conversion Rate Optimization), czyli optymalizacja współczynnika konwersji, polega na wdrażaniu działań dopasowanych do potencjalnych odbiorców, które mają zachęcić ich do wykonywania konkretnych akcji.

Digital marketing: SEO

SEO (Search Engine Optimization) to optymalizacja serwisu internetowego pod kątem wyszukiwarki. Działania, które wchodzą w jej zakres, mają dopasować witrynę do algorytmów wyszukiwarki oraz do jej ogólnych wymagań względem serwisów internetowych. SEO pozwala zwiększyć widoczność na stronie SERP w naturalnych wynikach wyszukiwania.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Mechanizm wyszukiwarki Google składa się z trzech elementów: skanowanie sieci w poszukiwaniu nowych serwisów internetowych; indeksowanie serwisów, czyli sprawdzanie ich zawartości i dodawanie do indeksu Google; wyświetlanie wyników w odpowiedzi na zapytania internautów.

Kampanie digitalowe w postaci pozycjonowania powinny skupiać się na każdym z tych etapów. Im szybciej mechanizm wyszukiwarki znajdzie stronę, tym szybciej będzie mógł sprawdzić jej zawartość, a następnie wyświetlić ją użytkownikowi w odpowiednim momencie.

Rodzaje SEO

Podział ze względu na obszar wykonywania działań

SEO on site – to wszystkie działania wykonywane w obrębie serwisu internetowego, np. nasycenie treści słowami kluczowymi, linkowanie wewnętrzne, optymalizacja plików graficznych, wdrożenie certyfikatu SSL.

SEO off site – są to działania wykonywane poza stroną. Najważniejszym elementem jest link building, czyli pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów. Oprócz tego do SEO off site można zaliczyć aktywność w social mediach.

Podział ze względu na rodzaj słów kluczowych

Pozycjonowanie na frazy ogólne – frazy ogólne są związane z branżą, jednak w żaden sposób nie zdradzają intencji użytkownika.

Pozycjonowanie na frazy long tail – frazy długiego ogona składają się z kilku wyrazów, dzięki czemu dokładnie zdradzają intencje użytkownika.

Pozycjonowanie lokalne – to zwiększanie widoczności serwisu w konkretnej lokalizacji.

Kiedy pojawią się pierwsze efekty?

Nie można dokładnie określić, ile będzie trwało oczekiwanie na pierwsze zmiany, jednak zazwyczaj jest to kilka miesięcy. Wszystko zależy od wielkości serwisu, popularności branży i rodzaju słów kluczowych.

Digital marketing: kampanie Google Ads

Digital marketing w postaci Google Ads – szybkie efekty i szeroki zasięg

Google Ads to największy na świecie system reklamowy, który umożliwia tworzenie reklam PPC (Pay Per Click). Przedsiębiorcy płacą za kliknięcie linku w formie tekstu, grafiki czy wideo. Reklama może być widoczna zaraz po utworzeniu i skonfigurowaniu kampanii. Warunkiem jest odpowiednia konfiguracja oraz wartościowa strona docelowa.

Rodzaje reklam Google Ads

Reklamy graficzne

Pojawiają się w Google Display Network, czyli na stronach partnerskich firmy Google. Są to banery składające się z przyciągającej uwagę grafiki oraz zachęcającego tekstu.

Reklamy wideo

Mogą wyświetlać się w serwisie YouTube jako reklamy możliwe do pominięcia lub niemożliwe do pominięcia. Twórca kampanii może wybrać metodę rozliczenia np. za każde wyświetlenie lub za każdą interakcję.

Reklamy produktowe

Dostępne są tylko dla sklepów internetowych, a można je utworzyć wyłącznie poprzez założenie konta Google Merchant Center. Wyświetlają się zarówno w sieci wyszukiwania, jak i w sieci reklamowej.

Kiedy warto korzystać z systemu Google Ads?

Jeśli firma z jakiegoś powodu potrzebuje natychmiastowych efektów, to system reklamowy Google sprawdzi się doskonale. Trzeba tylko zadbać o wysoką jakość strony docelowej oraz odpowiednie ustawienia kampanii.

Digital marketing: social media

Social media marketing polega na wykorzystywaniu popularnych portali społecznościowych do promowania biznesu. Jest to szereg zarówno płatnych, jak i bezpłatnych działań, które mają realizować konkretne cele marketingowe i biznesowe firmy.

Wybór portalu społecznościowego na potrzeby digital marketingu powinien być zależny od kilku czynników: kim są docelowi odbiorcy i jak zachowują się w sieci; jaka forma contentu będzie najczęściej publikowana; w jakiej branży działa firma.

Jak wykorzystać portale społecznościowe do promowania marki?

Kampanie digitalowe w social mediach muszą być dokładnie zaplanowane i systematycznie wdrażane. Z tego względu firmy często nawiązują współpracę ze specjalistami.

Najpopularniejsze sposoby na wykorzystanie social mediów do działań promocyjnych to regularne publikowanie wartościowego contentu w formie postów i tworzenie kampanii reklamowych.

Największe zalety social media marketingu: budowanie rozpoznawalności marki i kreowanie wizerunku eksperta; łatwy sposób na obustronną komunikację; możliwość dokładnego targetowania reklam; bezpłatne prowadzenie profilu firmowego; łatwy dostęp do statystyk.

Digital marketing: content

Content marketing to strategia, która polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych treści, aby zdobyć klientów lub zrealizować inne cele biznesowe. Content może nie tylko bezpośrednio pomóc w zdobywaniu klientów, ale również przyciągnąć użytkowników na stronę czy wykreować profesjonalny wizerunek marki. Contentem można nazwać również pliki graficzne, infografiki czy nawet wideo.

Cele kampanii digitalowych: zwiększenie pozycji serwisu w wynikach organicznych; poprawa wyników sprzedażowych; zbudowanie zaufania wśród potencjalnych klientów.

Podstawowe zasady tworzenia treści

Brzmią następująco: content musi mieć wysoką wartość merytoryczną; należy unikać wszelkiego rodzaju błędów; treść powinna być odpowiednio sformatowana; bloki tekstu nie są mile widziane; należy korzystać z nagłówków; należy unikać przesycenia treści słowami kluczowymi; tematy tekstów na blogu powinny być dopasowane do potrzeb potencjalnych odbiorców; w tekstach sprzedażowych należy używać języka korzyści i umieszczać CTA.

Digital marketing: poczta elektroniczna

Główne cele e-mail marketingu

Cele takiej strategii to: sprzedaż (np. wysyłanie ofert handlowych, promowanie produktów czy usług); podtrzymywanie relacji (regularne wysyłanie wiadomości zawierających przydatne informacje czy ciekawostki branżowe).

Jak pozyskiwać adresy e-mail do potencjalnych klientów?

Można to robić np. poprzez komunikat na stronie firmowej. Osoba korzystająca z takiej opcji będzie musiała oczywiście podać swój e-mail, a także wyrazić zgodę na wykorzystywanie go w celach promocyjnych. Innym sposobem jest dystrybucja treści np. e-booków, oczywiście w zamian za podanie adresu e-mail.

Największe korzyści wykorzystania poczty elektronicznej w digital marketingu to: spersonalizowany przekaz; niskie koszty; mierzalność; automatyzacja większości działań; duża skuteczność.

Który kanał digital marketingu wybrać?

Digital marketing ma główne kanały: SEO, Google Ads, social media, content oraz poczta elektroniczna. Każdy z nich ma swoje mocne i słabe strony, jednak wszystkie mogą skutecznie wspierać firmy w kreowaniu komunikacji marketingowej – pod warunkiem, że będą odpowiednio dobrane do sytuacji firmy i jej celów.

Najważniejsza zasada doboru kampanii digitalowych

Wyboru należy dokonać na podstawie dogłębnej i wieloaspektowej analizy. Trzeba wziąć pod uwagę: potrzeby, oczekiwania i zachowania grupy docelowej; cechy demograficzne; potrzeby zakupowe; zachowania w sieci; budżet firmy; cele firmy.

Digital marketing - najważniejsze elementy i zasady

Digital marketing ma doprowadzić firmę do konkretnego celu. Strategia powinna być zatem planowana tak, aby była na te cele skierowana.

Działania powinny być też nakierowane na potrzeby użytkowników, pozwalać im czerpać korzyści oraz realizować własne cele. Warto wykorzystywać UX na stronie internetowej, tworzyć pomocny content czy proponować bonusy.

W bardzo szybkim tempie zmieniają się nie tylko potrzeby użytkowników, ale też wymagania wyszukiwarki, jej algorytmy oraz inne ogólne trendy. Aby osiągnąć sukces, należy stale śledzić zmiany, jakie zachodzą i odpowiednio na nie reagować.

W cyfrowym marketingu warto posługiwać się takimi narzędziami, jak: Google Search Console; Google Analytics; Semstorm; Senuto; Surfer SEO; Canva.

W przypadku mailingu sprawdzą się np. FreshMail czy MailChimp.

Digital marketing – czym się zajmuje agencja?

Do zadań agencji zaliczyć można m.in.: zwiększanie widoczności w wyszukiwarce; prowadzenie kampanii reklamowych za pomocą Google Ads, Facebooka czy Instagrama; prowadzenie profili w social mediach; prowadzenie kampanii e-mail marketingowych; tworzenie contentu; mierzenie skuteczności prowadzonych działań; analizowanie konkurencji; audyty SEO, UX i SXO; audyty kampanii reklamowych.

Jak wybrać dobrą agencję digital marketing?

Czynniki, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze agencji: opinie; staż pracy; poprzednie projekty; zakres usług; warunki umowy; ceny usług; podejście do klienta; metoda raportowania efektów.

W digital marketingu nie ma jednego idealnego rozwiązania dla wszystkich, dlatego planowanie strategii powinno opierać się na dogłębnej analizie potrzeb firmy, grupy docelowej i wielu innych aspektów.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.9/5 - Liczba ocen: 47
Darmowa konsultacja

    That’s right,

    Let’s talk!

    Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

    • I Wypełnij formularz kontaktowy.
    • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
    • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
    • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
    Pobierz bezpłatną
    CHECKLISTĘ
    SKUTECZNEJ KAMPANII
    GOOGLE SHOPPING ADS
    i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę

      Chcesz poznać
      ofertę?
      Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
      Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.