Digital marketing oferuje coraz większe możliwości. Webinary, social media, inteligentne kampanie PPC – wszystko to pozwala skutecznie dotrzeć do konsumentów. Nie można jednak zapominać o jednej z najstarszych, a zarazem najbardziej efektywnych strategii, czyli wysyłki newslettera – co to jest i na czym polega? Jakie narzędzia można do tego wykorzystać? Wszystkiego dowiesz się w poniższym wpisie.
Dawniej bardzo popularne były biuletyny i czasopisma papierowe wysyłane cyklicznie do prenumeratorów. Trzeba było opłacić miesięczny lub roczny abonament, aby regularnie otrzymywać kolejne numery. Newsletter to rodzaj takiego biuletynu, z tą różnicą, że trafia do odbiorców drogą elektroniczną i jest darmowy.
To nic innego jak wiadomość e-mail, wysyłana cyklicznie do klientów lub potencjalnych klientów. Jej główne cele to:
Newslettery zawierają zwykle informacje na temat aktualnych wydarzeń w branży lub w konkretnej firmie, promocji, wyprzedaży, kodów rabatowych czy nowego produktu w ofercie. Mogą też powiadamiać odbiorców o nowym wpisie na blogu czy nadchodzącym webinarze.
Bardzo ważne jest to, że newsletter nie jest wiadomością wysyłaną do przypadkowych osób. Odbiorca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie go od danej firmy.
W ramach strategii tworzy się więc listy mailingowe, czyli bazy adresów e-mail do osób, które zgodziły się na cykliczne otrzymywanie wiadomości. Jak? Sposobów jest mnóstwo. Tak naprawdę wszystko zależy od kreatywności. Istnieją też sprawdzone i proste metody, takie jak lead magnet. Może być to e-book, wstęp na webinar, kod promocyjny lub dostęp do zamkniętej grupy. W zamian za otrzymanie czegoś wartościowego użytkownik podaje swój adres e-mail i zgadza się dołączyć do bazy mailingowej.
Pamiętaj jednak, że każdy odbiorca newslettera powinien mieć możliwość rezygnacji w dowolnym momencie.
Wysyłanie newsletterów na pierwszy rzut oka wydaje się dość nudną i mało skuteczną strategią. To jednak tylko pozory. Poczta elektroniczna to bardzo cenny kanał digital marketingu. Może przynieść sporo korzyści na różnych płaszczyznach.
Oto kilka ciekawych statystyk:
Na skuteczny newsletter składają się trzy kwestie: szablon, treść i wartość. Każdy z tych obszarów musi być dopracowany w stu procentach. W przeciwnym wypadku nie wykorzystasz pełnego potencjału newslettera.
Mówi się, że „nie należy oceniać książki po okładce”. Niestety w przypadku newslettera użytkownicy właśnie to robią. Jeśli pierwsze wrażenie będzie negatywne, najprawdopodobniej nie zainteresują się treścią i usuną wiadomość. Z tego względu ważna jest szata graficzna newslettera. Najlepiej przygotować jeden szablon, który kolorystycznie będzie kojarzył się z marką, i wykorzystywać go przy każdej wysyłce wiadomości.
Gdy już uda Ci się przyciągnąć uwagę odbiorcy za pomocą atrakcyjnego wizualnie szablonu, musisz zainteresować go treścią. Ważny jest zarówno wkład merytoryczny, jak i sposób prezentowania treści. Tytuł wiadomości i nagłówek powinny przyciągać uwagę oraz zachęcać do dalszego czytania. Warto także personalizować wiadomości, np. zaczynać je od bezpośredniego zwrotu do adresata (Cześć Anno…).
Pamiętaj, aby nie serwować odbiorcom długich bloków tekstów. Takiego newslettera nikt nie przeczyta. Wiadomości powinny być łatwe do przyswojenia. Warto przeplatać tekst elementami graficznymi oraz stosować formatowanie.
W każdej wiadomości powinno znaleźć się też CTA, czyli wezwanie do działania. Zachęć odbiorców do wykonania akcji, której od nich oczekujesz. Może to być odwiedzenie strony, skorzystanie z kuponu rabatowego czy zapisanie na webinar.
Twoi oraz potencjalni klienci zgadzają się dołączyć do listy mailingowej, ponieważ oczekują, że w pewien sposób na tym skorzystają. Nikt raczej nie czyta newsletterów dla przyjemności. Z tego względu musisz zawrzeć w każdej wiadomości coś wartościowego. Może to być ciekawostka branżowa, której odbiorca nie znajdzie w innym miejscu. Mogą to być kupony rabatowe czy wskazówki dotyczące konkretnego zagadnienia.
Dobre narzędzie do newsletterów powinno umożliwiać przede wszystkim sprawne przygotowywanie kampanii, personalizowanie wiadomości i tworzenie obszernej bazy mailingowej.
Poniżej przedstawiamy trzy popularne narzędzia do wysyłki e-maili.
Amerykański system do wysyłki e-maili, stworzony w 2001 roku, to obecnie lider w branży e-mail marketingu. Narzędzie nie tylko pozwala na łatwe i szybkie projektowanie szablonów newslettera, ale również oferuje rozbudowaną automatyzację. Do tego możliwe jest przeprowadzanie testów A/B.
System MailChimp dostępny jest zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej. Pierwsza ma pewne ograniczenia np. maksymalna liczba kontaktów w bazie mailingowej (500) czy obsługa klienta (tylko przez 30 dni).
To kolejne, popularne narzędzie do wysyłki cyklicznych wiadomości e-mail. Program oferuje ponad 150 gotowych szablonów, a do tego samodzielne projektowanie wiadomości w bardzo intuicyjny sposób.
Możemy skorzystać z 14-dniowego darmowego okresu próbnego, jednak długoterminowe korzystanie z narzędzia jest płatne. Najtańszy pakiet kosztuje 99 zł i pozwala wysyłać e-maile bez limitu. Liczba kontaktów jest jednak ograniczona do 2500.
GetResponse to zdecydowanie jedna z najstarszych platform do online marketingu. Została założona w Polsce w 1998 roku, obecnie ma ponad 350 tysięcy klientów w 183 krajach.
Narzędzie do e-mail marketingu jest mocno rozbudowane. Pozwala wysyłać jednorazowe newslettery, tworzyć autorespondery, dostosować czas wysyłki do lokalnego czasu, zautomatyzować powiadomienia o nowych wpisach na blogu i wiele więcej.
GetResponse dostępne jest w wersji darmowej (do 500 kontaktów) oraz płatnej. Druga opcja ma kilka wariantów. Najtańszy pakiet kosztuje ok. 50 zł.
Narzędzie do newslettera powinno być dopasowane do Twoich potrzeb. Program uważany za najlepszy wcale nie musi oferować funkcji, której akurat potrzebujesz. Pamiętaj też, że bardzo ważne są treść oraz wygląd szablonu wiadomości, a także regularne odświeżanie bazy mailingowej.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.