Reklama to termin, którym najczęściej określa się komercyjne kampanie mające na celu generowanie zysków lub budowanie wizerunku firmy. Jednak reklamy społeczne to coś zupełnie innego. W pewnym sensie można połączyć je z biznesem, ale ich główny cel to zmiana postaw i zachowań społecznych. W tym artykule wyjaśniamy, co to jest marketing społeczny i jakie są rodzaje reklam.
Reklamy społeczne różnią się od komercyjnych tym, że nie są nastawione na zyski, a przynajmniej nie te materialne. W ich przypadku głównym celem jest pozytywna zmiana zachowań w społeczeństwie, poprzez edukowanie, podnoszenie świadomości i wywoływanie dyskusji społecznej dotyczącej ważnych tematów.
Reklama społeczna może poruszać takie kwestie jak:
W Polsce bardzo często powstają różnego rodzaju inicjatywy poruszające istotne dla społeczeństwa tematy. Zazwyczaj angażują znane i cieszące się autorytetem osobowości np. aktorów, twórców internetowych czy muzyków. Jedną z najbardziej znanych reklam społecznych jest akcja „Cała Polska czyta dzieciom”.
Od 2001 roku prowadzone są różnego rodzaju działania wspierające prawidłowy rozwój psychiczny, umysłowy i moralny u dzieci i młodzieży. Celem akcji jest zachęcenie rodziców i opiekunów do czytania dzieciom książek, a także zaszczepienie w najmłodszych miłości do słowa pisanego.
całapolskaczytadziecom.pl
Inne przykłady reklamy społecznej:
Marketing społeczny to wykorzystanie technik, metod i kanałów marketingowych do promowania akcji, kampanii i projektów istotnych dla społeczeństwa oraz w celu zwrócenia uwagi na problem i zachęcenia do przyjęcia właściwych postaw.
Do marketingu społecznego wykorzystuje się zarówno media tradycyjne (telewizja, radio), jak i kanały internetowe (social media, strony internetowe, YouTube).
Wyróżniamy trzy rodzaje reklamy społecznej:
Reklamy społeczne nie są nastawione na czerpanie zysków materialnych. Jednak czasami zdarza się, że naturalnie łączą się one z biznesem. Jeśli firma promuje pewne pozytywne postawy społeczne lub zwraca uwagę na ważny dla społeczeństwa problem, w pewnym sensie ociepla swój wizerunek, co może przełożyć się na większą sprzedaż i zyski.
Choć warto wspomnieć, że kampanie społeczne organizowane i prowadzone są nie przez firmy, a raczej przez ministerstwa i różnego rodzaju organizacje, np. fundacje. Gdy firma angażuje się w problemy społeczne, a jednocześnie czerpie zyski z takich kampanii, jest to tzw. Cause Related Marketing (CRM), czyli coś pomiędzy marketingiem społecznym a komercyjnym.
Przykładem jest Product (RED), czyli kampania prowadzona m.in. przez markę Apple. Firma wprowadziła do swojej oferty charakterystyczne czerwone produkty, a część zysku z każdej sprzedaży przeznaczała na programy wspierające walkę z AIDS, gruźlicą i malarią.
Wyjaśniliśmy, co to jest marketing społeczny, ale czym tak naprawdę różni się od klasycznego? Przede wszystkim inny jest cel. Wszystkie wymienione rodzaje reklamy społecznej mają pozytywnie wpłynąć na zachowanie ludzi i zwrócić ich uwagę na konkretny problem. Tutaj „zyskiem” jest zmiana postawy, a w przypadku marketingu klasycznego chodzi o pozyskiwanie klientów i zwiększenie sprzedaży.
Różnica widoczna jest również w obszarze mierzenia efektów. Wyniki reklamy komercyjnej łatwiej jest mierzyć, zwłaszcza jeśli prowadzona jest ona w internecie. W przypadku marketingu społecznego oczekiwanym rezultatem jest np. zmiana zachowania, co znacznie trudniej sprawdzić. Choć w niektórych przypadkach jest to możliwe. Przykładowo w 1997 roku kampania „Powstrzymać przemoc domową” spowodowała wzrost liczby połączeń na Niebieską Linię aż o 170%.
Oprócz tego różnicą jest budżet – w przypadku reklam społecznych jest on mniejszy, a środki zazwyczaj pochodzą z fundacji, ministerstw i samorządów.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.