Dążenie do wyznaczonych wyników w sklepie internetowym czy firmie usługowej wymaga skupienia się na różnych obszarach, a nie tylko na sprzedaży. Kluczowa jest m.in. sprawna komunikacja marketingowa. W jej wdrożeniu z pewnością pomoże marketing automation co to takiego? Wyjaśniamy w artykule!
Marketing automation polega na zautomatyzowaniu działań reklamowych, sprzedażowych i komunikacyjnych. System składający się z wielu narzędzi gromadzi dane o klientach i potencjalnych klientach, a następnie na ich podstawie pozwala w łatwy sposób tworzyć i prowadzić skuteczne kampanie. Celem tego jest eliminacja powtarzalnych czynności, do których wykonania nie potrzeba człowieka.
System do automatyzacji marketingu zazwyczaj współpracuje z innymi narzędziami wykorzystywanymi do prowadzenia komunikacji marketingowej. To pozwala zbierać informacje o odbiorcach kampanii, np. ich dane demograficzne, a także wykonane w Internecie akcje, a następnie wykorzystać je do precyzyjnego kierowania przekazu.
Oprogramowania do marketing automation najczęściej działają na podstawie sztucznej inteligencji oraz tzw. uczenia maszynowego. To oznacza, że system „uczy się” w czasie rzeczywistym, dzięki temu może automatycznie reagować i wyzwalać jakieś działanie. Oczywiście wcześniej należy określić tzw. trigger, czyli akcję, która spowoduje wykonanie przez system pewnego działania.
Przykładowo: triggerem może być zarejestrowanie konta przez użytkownika, a odpowiedzią systemu, czyli zautomatyzowanym działaniem – wysłanie wiadomości e-mail z powitaniem.
Przykładem powszechnego wykorzystywania marketing automation jest komunikacja posprzedażowa w sklepach internetowych. Czy kiedyś zdarzyło Ci się dostać na swoją skrzynkę e-mail wiadomość, w której sklep dziękował za dokonanie zakupu lub prosił o opinię? Pewnie nie raz, prawda?
Z pewnością takiej wiadomości nie wysłał do Ciebie ręcznie sam właściciel sklepu. Najprawdopodobniej zrobił to za niego system do automatyzacji marketingu, który zareagował na Twoją akcję na stronie.
A może dostałeś kiedyś życzenia urodzinowe lub rabat z okazji rocznicy zarejestrowania konta? To może Cię zmartwić, ale firma, w której robiłeś zakupy kilka miesięcy temu, nie pamięta o Twoich urodzinach. W tym przypadku również swoje zadanie dobrze wykonało oprogramowanie do automatyzacji marketingu.
Oczywiście automatyczne wiadomości e-mail to niejedyne zastosowanie takich systemów. Zautomatyzowany marketing można wykorzystać także do:
Oczywiście to tylko przykłady. Możesz tworzyć własne typy odbiorców i ścieżki automatyzacji. Wszystko zależy od Twoich potrzeb i celu, jaki chcesz zrealizować.
Warto wspomnieć, że znany i ceniony na całym świecie system reklamowy Google Ads to również pewna forma marketing automation. Reklamodawcy mogą skorzystać z automatycznego ustalania stawek, remarketingu lub inteligentnych kampanii reklamowych, które na podstawie maszynowego uczenia się wybierają stawki, kreację reklamy oraz miejsce jej wyświetlania.
Wszystko po to, aby uzyskać jak największą skuteczność przy minimalnym wkładzie człowieka.
Prawidłowo wdrożona automatyzacja marketingu może znacząco poprawić wyniki sprzedażowe, skupiając się głównie na działaniach nakierowanych na utrzymanie lojalności klientów, a nie pozyskiwanie nowych. To jednak niejedyna zaleta marketing automation.
Warto zaznaczyć, że utrzymanie klienta jest tańsze i o wiele łatwiejsze, niż przeprowadzenie nowej osoby od początku przez cały lejek sprzedażowy. Z tego względu warto dbać o relacje z osobami, które już wcześniej skorzystały z oferty.
Oto największe korzyści wynikające ze stosowania takiej strategii.
Gdyby właściciel sklepu lub jego pracownicy mieli wysyłać ręcznie e-maila powitalnego do każdego nowego użytkownika, byłoby to bardzo pracochłonne, męczące i mniej skuteczne – zwłaszcza w przypadku sklepów, które generują miesięcznie setki czy tysiące nowych rejestracji.
Automatyzacja tego typu działań pozwala zatem zaoszczędzić sporo czasu. Nie musisz samodzielnie analizować zachowań użytkowników i gromadzić ich danych, bo zrobi to za Ciebie system.
Jeśli oszczędność czasu, to i oszczędność pieniędzy. W końcu czas to pieniądz. Jeśli czynności powtarzane tysiące razy miałbyś zlecić pracownikom, musiałbyś zapłacić im za czas pracy. Oprócz tego, automatyzując niektóre działania, obniżasz ogólne koszty kampanii marketingowych.
Co tu dużo mówić, automatyzacja marketingu jest po prostu wygodna. Oczywiście system nie może działać bez żadnego nadzoru człowieka, jednak koniecznych do wykonania czynności jest znacznie mniej.
Automatyzacja wdrożona w obszarze e-mail marketingu czy content marketingu pozwala budować lojalność klientów, „ogrzewać leady”, a także zachęcać odbiorców do zaangażowania i interakcji.
Jak już wspominaliśmy, koszty utrzymania klienta są niższe niż koszty pozyskania klienta.
Marketing automation to również wyższa jakość prowadzonych kampanii. System działający na podstawie sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia się zbiera informacje o użytkownikach, dlatego przekaz jest precyzyjny, dopasowany do odbiorcy a tym samym bardzo skuteczny.
Rynek oferuje wiele narzędzi do automatyzacji działań marketingowych. W Polsce dużą popularnością cieszy się oprogramowanie SALESmanago, pozwalające na wdrożenie komunikacji wielokanałowej.
salesmanago.pl
Obecnie marketing automation jest rozwiązaniem, z którego z powodzeniem mogą korzystać zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i małe firmy. Odpowiednie wdrożenie takiej strategii pozwoli nie tylko obniżyć koszty marketingu, ale również zwiększyć jakość komunikacji z klientami i tym samym zbudować profesjonalny wizerunek.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.