Wybór platformy e-commerce, założenie sklepu i dodanie produktów to jeszcze nie wszystko. Handel elektroniczny rządzi się innymi prawami niż sprzedaż w sklepach stacjonarnych. Aby przyciągnąć użytkowników skłonnych do konwersji, trzeba pokazać się w odpowiednich obszarach internetu – tam, gdzie znajdują się potencjalni klienci. Bez tego nawet z najlepszymi produktami nie osiągniesz sukcesu, bo nikt nie będzie wiedział o istnieniu Twojej firmy.
Jak powinna wyglądać reklama sklepu internetowego? Jakie kanały digital marketingu warto wziąć pod uwagę?
Sukces w e-commerce uzależniony jest od konwersji, czyli akcji wykonanych przez użytkowników – w sklepie internetowym najbardziej pożądaną akcją jest oczywiście sprzedaż. To ona jest bezpośrednim źródłem zysku. Dlatego istotna jest odpowiednia promocja, która przyciągnie potencjalnych klientów na stronę i zachęci ich do zakupu.
Reklama sklepu internetowego w internecie musi być dopasowana do grupy docelowej i aktualnych trendów marketingowych. Poniżej przedstawiamy skuteczne i sprawdzone metody promocji w e-commerce.
Pozycjonowanie organiczne, czyli zwiększenie widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania to podstawa działań marketingowych dla każdego sklepu internetowego. Jeśli chcesz, aby Twój sklep generował wysoki zysk, musisz być tam, gdzie konsumenci najczęściej szukają produktów – czyli w wyszukiwarce. Gdy użytkownik wpisuje w pole wyszukiwania frazę „kask rowerowy męski”, to szuka sklepów, w których taki produkt znajdzie. Największą szansę na zdobycie klienta będą miały witryny wyświetlające się na najwyższych pozycjach na frazy pasujące do intencji zakupowych użytkowników.
Pozycjonowanie powinno stanowić podstawę skutecznej reklamy sklepu internetowego. Oprócz standardowej optymalizacji i link buildingu najważniejsze kwestie w przypadku SEO dla e-commerce to:
Kolejny sposób na reklamę dla sklepu internetowego to kampanie PPC (Pay Per Click – płatność za kliknięcie) utworzone w systemie Google Ads. Ich największą zaletą jest to, że efekty widoczne są od razu po opublikowaniu kampanii – w odróżnieniu od SEO, na którego wyniki trzeba czekać niekiedy kilkanaście miesięcy. Z tego względu kampanie PPC doskonale sprawdzą się jako reklama nowego sklepu internetowego.
Przedsiębiorcy mają do wyboru m.in.:
Portale społecznościowe takie Facebook czy Instagram odgrywają istotną rolę w digital marketingu. Reklama sklepu internetowego w takich serwisach może być precyzyjnie skierowana do grupy docelowej (ze względu na dane demograficzne, a nawet zainteresowania), a do tego możliwe jest angażowanie odbiorców i nawiązywanie z nimi obustronnej komunikacji.
W mediach społecznościowych możesz reklamować się poprzez kampanie reklamowe (podobne do tych tworzonych za pomocą systemu Google Ads), a także przez prowadzenie profilu i publikowanie wartościowych, angażujących treści. Ogromną zaletą jest to, że społeczność Facebooka to osoby w różnym wieku, o różnym statusie społecznym i zainteresowaniach. Trudno wymienić branżę, która nie znalazłaby swojej grupy docelowej na tym portalu.
Remarketing to powtórzenie komunikatu reklamowego osobom, które wykazały zainteresowanie sklepem, ale nie wykonały żadnej akcji. Nie zawsze porzucony koszyk oznacza, że witryna nie spełnia wymagań użytkownika. Czasami potencjalny klient rezygnuje z dokończenia zakupów z powodów prywatnych lub po prostu odrywa się od komputera, a następnie zapomina o swoim koszyku. Takim osobom warto przypomnieć o sklepie i produktach. Ciekawą opcją jest remarketing dynamiczny, który pozwala wyświetlać reklamę produktu użytkownikowi, który wcześniej go oglądał.
Remarketing nie jest jednak osobnym kanałem czy formatem reklamowym. Kampanie tego typu tworzy się poprzez systemy reklamowe takie jak Google Ads lub Facebook Ads. Aby wykorzystać remarketing do reklamy sklepu internetowego, należy skorzystać z list remarketingowych w Google Analytics lub umieścić w kodzie strony specjalny tag, który będzie śledził akcje użytkowników.
Content marketing w postaci bloga to doskonały sposób na zwiększenie widoczności sklepu w wyszukiwarce, ale również na zbudowanie wizerunku eksperta i zwiększenie sprzedaży. Wysokiej jakości artykuły, zoptymalizowane na odpowiedniej frazy kluczowe, będą generowały wartościowy ruch w obrębie witryny, a także pomogą w naturalny sposób przedstawić zalety produktów. Według danych dostępnych na portalu Demand Metric 70% konsumentów przyznaje, że artykuły są zdecydowanie bardziej zachęcającą formą promocji produktów niż tradycyjne reklamy.
To, ile kosztuje reklama sklepu internetowego, zależy przede wszystkim od kanału oraz od tego, czy prowadzisz strategię samodzielnie, czy korzystasz z usług agencji.
Koszty pozycjonowania będą się różniły w zależności od wielkości sklepu, liczby fraz kluczowych, na które chcesz być widoczny, konkurencji w branży i aktualnej sytuacji serwisu. Miesięczny wydatek przy współpracy z agencją SEO może wynosić od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Jeśli sam będziesz pozycjonował swój serwis, koszty będą oczywiście znacznie niższe, jednak profesjonalna obsługa zapewnia lepsze efekty.
A co z kosztami kampanii PPC? W tym przypadku koszt reklamy sklepu internetowego zależy od Ciebie – sam możesz określić budżet miesięczny i ustalić maksymalną stawkę za jedno kliknięcie. Musisz jednak pamiętać, że jeśli konkurencja będzie płaciła więcej, Twoje szanse na dobrą pozycję znacznie spadną. Koszty CPC mogą wynosić kilkanaście groszy, ale też kilkanaście złotych – w zależności od branży. Na rzeczywisty koszt kliknięcia wpływa też jakość reklamy i strony docelowej. Jeśli chcesz płacić mniej, zadbaj o atrakcyjny i angażujący komunikat oraz o wydajną, bezpieczną i wartościową witrynę sklepu.
Koszty content marketingu zależne są przede wszystkim od tego, czy sam piszesz artykuły na bloga, czy zlecasz to zadanie agencji.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.