Konwersja dotyczy bezpośrednio celów, jakie w założeniu ma realizować produkt cyfrowy, czyli (najczęściej) strona internetowa lub kampania reklamowa. Jest odpowiedzią na działania marketingowe i pomaga mierzyć ich skuteczność. Optymalizacja i analizowanie konwersji są istotne przede wszystkim w branży e-commerce, gdzie skalę sukcesu określa się w liczbie sfinalizowanych transakcji, jednak osoby prowadzące biznesy usługowe również nie powinny lekceważyć tego zagadnienia.
Jesteś przedsiębiorcą promującym swoją firmę w sieci? Sprawdź, co to jest konwersja w marketingu i jak ją mierzyć.
Ogólna definicja konwersji mówi, że jest to przekształcenie czegoś z jednej postaci w drugą. W marketingu będzie to zmiana biernego użytkownika, który tylko odwiedza stronę, w rentownego klienta, który dokonuje zakupu w sklepie internetowym.
Konwersją nazwiemy wszystkie akcje wykonane przez użytkowników/potencjalnych klientów, które są korzystne dla firmy, czyli pomagają jej realizować cele biznesowe. Akcje te są odpowiedzią na kierowany do grupy docelowej przekaz marketingowy, dlatego przedsiębiorcy mają poniekąd wpływ na ich liczbę.
Najczęściej o konwersji mówi się w branży e-commerce, ponieważ w tym sektorze akcje wykonane przez użytkowników – czyli dokonanie zakupu – są bezpośrednim źródłem zysku. Sfinalizowanie transakcji to makrokonwersja, czyli akcja najistotniejsza ze strategicznego punktu widzenia działalności firmy.
Jednak w branży usługowej termin ten również ma ogromne znaczenie, jeśli firma promuje swoją ofertę w Internecie. W tym przypadku możemy mówić o mikrokonwersjach. Co to jest? Konwersja w marketingu może przybierać różne formy np. pojedynczych działań, które składają się na duży cel lub przybliżają firmę do jego osiągnięcia.
Odpowiadając na pytanie „co to jest konwersja?” nie można pominąć tematu systemu reklamowego oferowanego przez firmę Google, czyli Google Ads (dawniej AdWords). W tym przypadku konwersją nazwiemy każde działanie użytkownika, które wynikło z jego obcowania z płatną reklamą. Podobnie jak w przypadku witryny informacyjnej czy sklepu internetowego, mogą to być akcje wykonywane na stronie (zakup produktu, rejestracja konta itp.), ale także połączenie telefoniczne, instalacja aplikacji, kontakt z firmą.
Konwersja Google Ads śledzona jest na podstawie ustawień kampanii reklamowej. System pozwala wybrać jej cel, a następnie monitorować statystyki dotyczące skuteczności – w tym przypadku każda akcja jest bezpośrednim wynikiem działania reklamy.
Aby trzymać rękę na pulsie i monitorować skuteczność działań marketingowych, niezbędny jest współczynnik konwersji. Co to jest? Konwersja Google AdWords czy na stronie internetowej mierzona jest na podstawie stosunku liczby wykonanych akcji do liczby okoliczności, w jakich potencjalnie mogą one zostać wykonane (np. liczba odwiedzin na stronie) – i właśnie to jest współczynnik lub też wskaźnik konwersji. Jeśli 100 osób weszło na stronę sklepu, a 5 dokonało zakupu, to współczynnik będzie wynosił 5%.
Jak mierzyć konwersję? Bardzo przydatnym, a jednocześnie jednym z najpopularniejszych narzędzi do analizowania statystyk jest Google Analytics. Ten darmowy produkt od firmy Google zbiera informacje na temat akcji wykonywanych przez użytkowników w obrębie strony, a następnie prezentuje je w jasny i czytelny sposób. Dzięki temu można wyciągnąć wnioski i sprawdzić, czy prowadzone działania są skuteczne, czy raczej wymagają modyfikacji.
Wiesz już, co to jest konwersja w marketingu, ale jak ją zoptymalizować? Jak zachęcić użytkowników do wykonania konkretnej akcji?
Optymalizacja konwersji (CRO), czyli zwiększanie jej współczynnika, to kwestia obowiązkowa dla każdego właściciela strony, który liczy na wysoki zysk. Istotą tego działania jest wprowadzenie zmian, dzięki którym użytkownik będzie bardziej skłonny do wykonania pożądanej akcji.
W pierwszej kolejności warto przeanalizować statystyki dotyczące ruchu na stronie i wykonywanych w jej obrębie działań. Czasami zdarza się, że mimo dużej liczby odwiedzin, współczynnik konwersji jest bardzo niski. W takiej sytuacji wiadomo, że widoczność w wyszukiwarce nie jest problemem i należy skupić się na tym, co odwiedzający widzi, gdy już wyląduje na stronie. Wiele zależy od tego, co tak właściwie jest docelową konwersją. Nieco inne działania będziesz musiał wdrożyć, gdy zależy Ci bezpośrednio na sprzedaży, a inne, gdy aktualnie Twoim celem jest zwiększenie liczby osób zapisujących się na listę mailingową.
Zawsze jednak CRO wiąże się ściśle z optymalizacją pod kątem UX (User Experience), czyli wrażeń użytkownika. To oznacza, że w pierwszej kolejności warto poznać potrzeby i przyzwyczajenia swojej grupy docelowej.
Jak widzisz, sukces działalności internetowej uzależniony jest od liczby wykonanych przez użytkowników akcji. Dlatego nie wystarczy jedynie wiedzieć, co to jest konwersja w marketingu – trzeba również znać metody jej mierzenia i sposoby optymalizacji.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.