Silna marka to przede wszystkim przewaga na rynku, zaufanie konsumentów i duża wiarygodność. Przemyślane zarządzanie wizerunkiem firmy nie tylko ułatwia proces pozyskiwania klientów, ale również buduje ich lojalność, czyli sprawia, że wracają przy kolejnej potrzebie zakupowej. W tym artykule wyjaśniamy, jak powinno wyglądać budowanie marki w internecie.
Marketing to działania podejmowane w celu w zdobycia jednorazowego klienta, a brand marketing (branding) – w celu zdobycia klienta i jego lojalności. Tak twierdzi Marty Neumeier, znany mówca i autor książek o marce, designie, innowacyjności i kreatywności. Nie jest to oficjalna definicja, ale pozwala zrozumieć, na czym polega budowanie marki.
Branding to wieloaspektowy i długotrwały proces kreowania wizerunku i tożsamości firmy, zwiększania świadomości marki wśród konsumentów i pozyskiwania lojalnych klientów. Jednym z jego celów jest nadanie marce charakterystycznych cech, dzięki którym odbiorcy zaczną ją kojarzyć. Doskonałym przykładem jest slogan reklamowy Just do it – mimo że nie zawiera on nazwy firmy, prawie każdy wie, o jaką markę chodzi.
Marka (brand) to nie tylko identyfikacja wizualna – choć jest ona bardzo ważnym elementem – ale również prezentowane wartości, sposób komunikacji z odbiorcami i ogólny charakter firmy. Markę buduje to, jak kreuje ją firma, ale również to, jak postrzegana jest przez odbiorców. W pierwszym przypadku mowa o tożsamości, w drugim – o wizerunku. Podstawowe składowe brandu to:
Budowanie wizerunku firmy w internecie powinno być zatem skupione nie tylko na logo (jak twierdzą niektórzy), ale także na wielu innych aspektach.
Aspekty, na których należy skupić się przy budowaniu marki, to nie wszystko. Zarządzanie wizerunkiem firmy powinno opierać się na kilku istotnych zasadach:
Każda grupa społeczna i wiekowa inaczej odbiera kreowaną tożsamość marki i zwraca uwagę na inne wartości, co oznacza, że inne aspekty wzbudzą w niej zaufanie i przekonają do zakupu czy do skorzystania z usługi. Czy slogan reklamowy skierowany do młodzieży będzie tak samo skuteczny w kampanii kierowanej do seniorów? Oczywiście, że nie. Dlatego budowanie marki powinno być poprzedzone określeniem grupy docelowej, a następnie dokładnym zbadaniem jej potrzeb, zachowań i przyzwyczajeń.
Wybrane wartości i cechy charakterystyczne firmy (dopasowane do określonej wcześniej grupy odbiorców) powinny być spójne ze wszystkimi innymi aspektami składającymi się na brand.
Przed planowaniem strategii warto ustalić, jak firma ma być postrzegana. Czy ma to być przyjazny, rodzinny biznes nastawiony na budowanie wartościowych relacji, czy może raczej dynamiczne przedsiębiorstwo stawiające na pierwszym miejscu szybkie i profesjonalne wykonanie usługi? Wiele zależy od tego, do kogo kierowana będzie oferta.
Wysoka jakość w dobie tak ogromnej konkurencji rynkowej jest na wagę złota. Jednak dotyczy ona nie tylko produktów i usług, ale również komunikacji i relacji z klientami, materiałów wykorzystanych w produktach cyfrowych i w banerach reklamowych (zdjęcia, grafiki, slogany, muzyka, teksty, filmy), a także wszystkich innych składowych brandu.
Budowanie marki firmy nie może opierać się na contencie o niskiej jakości, ponieważ będzie to sprzeczne z ideą brand marketingu.
Jedną z wartości tworzących silny wizerunek marki jest wiarygodność. Ma ona znaczący wpływ na decyzje konsumentów – chętniej wybierzemy bowiem firmę, którą znamy i której ufamy niż taką, o której nic nie wiemy. Dlatego w budowaniu marki w internecie ważna jest transparentność. Co to znaczy?
Dane kontaktowe na stronie internetowej to zdecydowanie za mało. Potencjalni klienci chcą wiedzieć, z kim mają do czynienia. Dlatego warto rozbudować zakładkę „O firmie” i umieścić w niej np. zdjęcia pracowników wraz z krótkimi notkami, przedstawić case study z konkretnymi wynikami, jakie osiągnęła firma, a także opisać, jak przebiega współpraca.
Identyfikacja wizualna to jeden z najważniejszych aspektów w budowaniu marki. Spójny wizerunek i konsekwencja w każdym punkcie styku marki z konsumentami sprawiają, że konkretne cechy, kolory, logo, slogany, czcionki, a nawet muzyka kojarzą się z daną firmą.
Aby osiągnąć taki efekt, trzeba działać konsekwentnie i w każdym kanale wykorzystywać spójne wizualnie materiały. Należy pamiętać, że cechy charakterystyczne są istotą brand marketingu.
Konsekwencja w działaniach, dopasowanie do grupy docelowej, spójność wizualna i transparentność to zasady, którymi warto się kierować przy planowaniu i wdrażaniu strategii brandingu. Jednak jak to robić? Jakie kanały wykorzystać?
Strona internetowa, czyli wirtualna wizytówka firmy to podstawa działań marketingowych w internecie. Dziś trudno znaleźć firmę, która nie prowadzi własnej strony – świadomość w tej kwestii jest coraz większa. Jednak wiele osób zapomina, że stworzenie serwisu to nie wszystko.
Oprócz tego, że musi być on spójny z wizerunkiem marki i prezentować wysoką jakość, powinien być też widoczny w wyszukiwarce. Bez tego żaden potencjalny klient do niego nie dotrze. Dlatego ważną częścią budowania marki w internecie jest SEO.
Social media to doskonały obszar do bezpośredniej komunikacji z odbiorcami i budowania relacji. Profil firmowy na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, a nawet na Tik Toku (w zależności od grupy docelowej) może służyć jako uzupełnienie działań w innych kanałach marketingowych i skuteczne narzędzie do budowania marki.
Ważna jest jednak regularna aktywność, a także publikowanie wartościowych treści.
Kampanie w sieci reklamowej Google pozwalają docierać do szerokiego grona osób – w tym do użytkowników, którzy nie znają marki, a nawet nie szukają oferowanych przez nią produktów. Ważne, aby nie skupiać się wyłącznie na komunikatach zachęcających bezpośrednio do zakupu, ale również na takich, które zwiększają świadomość i budują pozytywny wizerunek firmy.
Dystrybucja wartościowych treści stanowi nieocenioną pomoc w procesie pozycjonowania, ale może być wykorzystywana również jako narzędzie do budowania marki. Artykuły na blogu, poradniki, e-booki czy materiały wideo opisujące zagadnienia związane z firmą to doskonała okazja do tego, aby pokazać się w roli eksperta i tym samym zwiększyć wiarygodność marki.
Wizerunek marki to sposób, w jaki odbierają ją konsumenci. Im więcej pozytywnych opinii, tym większą renomą i zaufaniem cieszy się firma. Dlatego warto umożliwić klientom dodawanie opinii (na blogu, w sklepie, w wizytówce Google), ale również zadbać o to, aby te opinie były pozytywne.
Czy na serwisach i forach branżowych da się budować markę? Jak najbardziej. Udzielanie się w takich miejscach to kolejny sposób na kreowanie wizerunku eksperta, a także pokazanie się w odpowiednim środowisku.
Pierwszą zasadą budowania marki w internecie jest spójność i konsekwencja w działaniach. Czy w takim razie wizerunek trzeba odświeżać? Na pewno nie ma potrzeby, aby robić to co miesiąc czy rok. Jednak jeśli firma powstała dawno temu, warto przyjrzeć się tożsamości i sprawdzić, czy jest ona zgodna z aktualnymi trendami na rynku i wymaganiami konsumentów. Trzeba pamiętać, że świadomość i oczekiwania odbiorców stale się zmieniają. Coś, co wywoływało pozytywne wrażenia kiedyś, dziś może być odbierane negatywnie.
Odświeżanie marki dotyczy nie tylko wartości i sposobu komunikacji, lecz także aspektów wizualnych (logo, kolory itp.).
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.