Budowanie rozpoznawalnej marki staje się coraz trudniejsze, zwłaszcza w obliczu pojawiających się przeszkód w postaci konkurencji, która nie próżnuje w rywalizacji. Nowi konsumenci to niezwykle pożądana grupa osób, jednak nie można pomijać roli stałej grupy klientów. To oni często decydują o tym, czy kolejne osoby skorzystają z oferty produktów bądź usług danej marki. Jaką rolę odgrywa w tym wszystkim narzędzie, jakim jest Net Promoter Score? O tym dowiesz się dzięki lekturze niniejszego artykułu.
Pojęcie NPS (akronim od anglojęzycznego Net Promoter Score), czyli Wskaźnik Rekomendacji Netto, to narzędzie, które wiąże się z oceną lojalności konsumenckiej pod kątem korzystania z usługi/styczności z daną marką bądź nabycia produktu. To również sposób na weryfikację zaufania względem określonej firmy.
Ponadto jednakowy sposób użytkowania wskaźnika sprawia, że bezproblemowe staje się porównywanie uzyskanych informacji w określonym obszarze, również o zasięgu lokalnym lub ogólnokrajowym. Wciąż zastanawiasz się, w jaki sposób to narzędzie ma usprawnić działanie przedsiębiorstwa? Odpowiedź jest dość oczywista. Zastosowanie NPS wraz ze szczegółowymi pytaniami umożliwia wygenerowanie problemów pojawiających się na drodze konsumentów, a to już prosta droga do pozyskania pokaźnych rezultatów sprzedażowych.
Wskaźnik NPS obliczany jest na bazie uzyskanych odpowiedzi na następujące pytanie: “Jak bardzo prawdopodobne jest, że polecisz konkretną markę/produkt/stronę WWW/usługę swoim znajomym/rodzinie?”. Pojawiają się przypadki, w których przedsiębiorstwa kierują pytania skoncentrowane wyłącznie na obsłudze określonego konsumenta. Jednak za każdym razem ich feedback bazuje na skali 0-10, gdzie 0 oznacza, że konsument zdecydowanie nie rekomenduje usług danej firmy (bądź określonej oferty), a 10 – zdecydowanie rekomenduje. Uzyskane rezultaty są podzielone na trzy podgrupy:
Nawet jeżeli nie należysz do grona “mistrzów rachunku”, zapewniamy, że obliczenie wskaźnika NPS nie sprawi większych trudności. Postępuj według 5 wskazówek, a uzyskasz oczekiwany rezultat.
Wartości Net Promoter Score mieszczą się w przedziale od -100% do 100%. Co to oznacza? Wartość minusowa może oznaczać, że więcej jest osób, które nie rekomendują określonej firmy. W przypadku dodatniego odsetku sytuacja wygląda przeciwnie, co wiąże się z tym, że dominuje liczba klientów gotowych polecić markę swoim bliskim.
WAŻNE: Odsetek “Obojętnych” nie jest brany pod uwagę ze względu na brak wyraźnego stanowiska, a to oznacza, że ich opinie nie mają konkretnego wpływu na ocenę marki.
Współcześni konsumenci są niezwykle wygodni, a ich nawyki względem jak najwyższych standardów obsługi podnoszą poprzeczkę wielu przedsiębiorcom. Eksperci, pragnąc odpowiedzieć na wszelkie potrzeby i oczekiwania klientów, poszukują skutecznych rozwiązań pod kątem opracowania najlepszych taktyk marketingowych. Jednym z narzędzi, które rzeczywiście spełnia swoją funkcję w pomiarze lojalności, jest NPS.
Jakich zalet możesz spodziewać się po skorzystaniu z tej formy badania? Tak naprawdę jego prostota staje się wyraźnym atutem, a jedno pytanie – wystarczające do określenia wskaźnika NPS. Analiza uzyskanych danych nie sprawia większych trudności, wgląd w rezultaty umożliwia zaś wysnucie interesujących wniosków. Badanie wykazuje się dużym dopasowaniem do różnych obszarów, tzn. za jego pośrednictwem można sprawdzić wizerunek całej firmy bądź zadowolenie z konkretnego produktu/usługi. Im wyższy wskaźnik NPS, tym bardziej prawdopodobne jest wygenerowanie wyższych zysków. To także dobry sygnał dla osoby rozwijającej biznes.
Z potencjału NPS skorzystało wiele popularnych marek, w tym Apple czy Phillips. Jeżeli chcesz poprawić bądź zweryfikować poziom satysfakcji swoich dotychczasowych klientów, postaw na badanie z wykorzystaniem Wskaźnika Rekomendacji Netto!
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.