Google Search Console – co to jest?

Google Search Console – co to jest?

Google aktualizuje swoje algorytmy bardzo często. To znaczy, że nawet jeśli przeprowadzisz optymalizację, może okazać się, że strona nie jest w pełni dopasowana do wymagań wyszukiwarki. Z tego względu warto korzystać z narzędzi, które weryfikują stan strony w czasie rzeczywistym. Pomocne okaże się Google Search Console – co to takiego? Wyjaśniamy!

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console (GSC) to jedno z najbardziej znanych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi dla webmasterów i specjalistów od SEO. Ta darmowa, dostępna dla wszystkich usługa pozwala sprawdzić, jak wyszukiwarka widzi Twoją stronę internetową, a także udostępnia cenne wskazówki dotyczące rozwiązywania problemów.

Dzięki raportom i statystykom dostępnym w panelu administratora możesz monitorować stan witryny, szybko reagować na błędy i nieprawidłowości związane z ruchem pozyskiwanym z działań SEO.

Google Search Console jest obecnie podstawowym źródłem informacji na temat działania strony dla webmasterów, marketerów i SEO-wców, programistów oraz właścicieli serwisów.

https://search.google.com/search-console/about

Jakie możliwości daje Google Search Console?

Funkcje Google Search Console można podzielić na kilka kategorii. Narzędzie pozwala nie tylko sprawdzić dopasowanie do czynników rankingowych, ale również wykryć spam, przeanalizować statystyki dotyczące odwiedzin, a nawet dodać mapę strony potrzebną do procesu indeksowania.

Na poniższym screenie możesz zobaczyć, jakie dokładnie możliwości i funkcje oferuje nam Google. Jest to menu główne w panelu zarządzania GSC.

Google Serach Console, panel zarządzania

Stan indeksowania strony

Indeksowanie, czyli dodanie adresu URL do indeksu Google, jest konieczne, aby witryna mogła wyświetlać się w organicznych wynikach wyszukiwania. Nowo utworzone serwisy po pewnym czasie zostaną zaindeksowane przez roboty wyszukiwarki bez żadnego działania ze strony właściciela, jednak lepiej przyspieszyć ten proces – dzięki temu witryna będzie mogła szybciej pojawić się jako odpowiedź na zapytanie użytkownika, czyli zacząć generować ruch.

GSC pozwala nie tylko przesłać mapę strony (plik zawierający listę wszystkich adresów URL w obrębie domeny), ale także sprawdzić, które podstrony zostały już zaindeksowane lub co jest przyczyną ewentualnych błędów w tym zakresie.

Statystyki dotyczące widoczności i ruchu na stronie

Celem pozycjonowania strony jest zwiększenie jej widoczności, a tym samym liczby odwiedzin. Jeśli chcesz wiedzieć, czy Twoje działania przynoszą zamierzone efekty, musisz na bieżąco analizować statystyki widoczności i ruchu w obrębie swojej witryny.

Narzędzie Google Search Console udostępnia raporty dotyczące średniej widoczności na stronie SERP, łącznej liczby kliknięć, źródła ruchu, CTR (współczynnika klikalności). Możesz też sprawdzić, które słowa kluczowe generują największy ruch. Na podstawie tych danych ocenisz, czy prowadzone strategie SEO są skuteczne, a jeśli nie, to co warto zmienić, aby zyskać lepszą pozycję w rankingu.

Linki zewnętrzne i wewnętrzne

Profil linków zewnętrznych to najważniejsze działanie off-site SEO. Back linki budują wiarygodność witryny i zwiększają zaufanie do niej w oczach wyszukiwarki. Odnośniki wewnątrz witryny pomagają natomiast wydłużyć sesję odwiedzin jednego użytkownika na stronie, a także ułatwiają nawigację.

GSC udostępnia raporty dotyczące zarówno linków zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Znajdują się tam następujące informacje: najczęściej linkowane podstrony, źródło linków, liczba linków wewnętrznych prowadzących do strony głównej.

Kary nałożone na stronę

Za złamanie regulaminu wyszukiwarki i stosowanie niedozwolonych technik pozycjonowania strona może otrzymać od Google karę w postaci filtra algorytmicznego lub filtra ręcznego. Wynikiem jej nałożenia jest najczęściej spadek pozycji o kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt miejsc w rankingu wyników wyszukiwania.

Jeśli pracownicy Google ręcznie nałożyli karę na Twoją stronę, otrzymasz o tym powiadomienie w Google Search Console. Dzięki temu możesz szybko zareagować i uchronić się przed dużym spadkiem ruchu.

Jak używać narzędzia Google Search Console?

Wyjaśniliśmy, jakie funkcje oferuje Google Search Console, co to jest i dlaczego warto z niego korzystać. Musisz jeszcze wiedzieć, jak używać tego narzędzia.

Usługa jest darmowa, ale trzeba mieć konto Google (np. Gmail). Jeśli spełniasz ten warunek, wejdź na stronę https://search.google.com/search-console/about i kliknij: “Rozpocznij”. System wyświetli takie okno:

Do wyboru są dwie opcje: domena oraz prefiks adresu URL. Jeśli skorzystasz z pierwszej opcji, zintegrujesz Google Search Console z całą swoją domeną, czyli wszystkimi adresami URL, które do niej należą. Druga opcja oznacza powiązanie narzędzia wyłącznie z wybranym adresem URL.

Ownership verification w Search Console co to jest?

Zanim będziesz mógł korzystać z GSC i analizować statystyki swojej strony, musisz udowodnić Google, że jesteś jej właścicielem. To tzw. ownership verification, czyli weryfikacja własności. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • przesłanie pliku HTML,
  • znacznik HTML,
  • kod śledzenia Google Analytics,
  • Menedżer Tagów Google,
  • dostawca nazwy domeny (rekordy DNS).

Jeśli zdecydujesz się powiązać całą domenę z narzędziem Google Search Console, konieczna będzie weryfikacja DNS.

Należy zalogować się na swoje konto w systemie hostingodawcy, znaleźć zakładkę dotyczącą rekordów DNS, a następnie dodać nowy rekord DNS i wkleić wygenerowany kod TXT. Gdy to zrobisz, kliknij: “Weryfikuj”. Po chwili powinieneś uzyskać dostęp do panelu zarządzania Google Search Console.

Jeśli otrzymasz komunikat, że weryfikacja się nie powiodła, spróbuj dodać nowy rekord DNS lub poczekaj kilka godzin i zweryfikuj domenę ponownie.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Zobacz inne wpisy

    Jak znaleźć słowa kluczowe?

    Jak znaleźć słowa kluczowe?

    Jakie możliwości daje nam Google Tag Manager (GTM)?

    Jakie możliwości daje nam Google Tag Manager (GTM)?

    Trendy Google, czyli jak znaleźć najlepszy temat?

    Trendy Google, czyli jak znaleźć najlepszy temat?

    Bezpłatna konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych