Jednym z najważniejszych sposobów rozwoju firmy jest pomiar wskaźników SEO pod kątem wydajności prowadzonych działań optymalizacyjnych. Analiza najważniejszych współczynników pomaga bowiem lepiej zrozumieć efektywność witryny, a także umożliwia zidentyfikowanie i naprawienie wszelkich błędów w jej skuteczności. Czynnik ten ma zatem istotne znaczenie w procesie pozycjonowania stron internetowych, dlatego warto zwrócić na niego szczególną uwagę. Dziś przyjrzymy się więc najistotniejszym wskaźnikom i określimy ich znaczenie dla SEO.
Istnieje wiele powodów, dla których warto śledzić wyniki witryny. Oto najważniejsze z nich:
Można wyróżnić wiele wskaźników SEO pozwalających określić wydajność witryny i skuteczność prowadzonej kampanii. Są to między innymi: ranking słów kluczowych, ruch organiczny, współczynnik klikalności, wskaźnik odrzuceń, profil linków zwrotnych czy kampanie marketingowe w mediach społecznościowych. Dziś pod uwagę weźmiemy jednak wszelkie elementy, które warto zbadać wewnątrz witryny.
Źródło: fauxels/pexels.com
SEO on-site skupia się na optymalizacji wnętrza witryny. Mowa tu o takich procesach, jak tworzenie wartościowych treści czy generowanie ruchu. Przyjrzyjmy się więc bliżej elementom, które warto poddać szczegółowej analizie, aby maksymalnie wykorzystać potencjał prowadzonej strategii.
Rankingi słów kluczowych są jednymi z podstawowych wskaźników każdej skutecznej strategii SEO. Nie trzeba przecież wspominać, że im wyżej witryna znajduje się w SERP, tym więcej użytkowników decyduje się ją odwiedzić.
Google podczas indeksowania wybiera strony, które najtrafniej odpowiadają zapytaniom użytkowników. Najczęściej okazują się to pozycje zawierające odpowiednią liczbę i gęstość słów kluczowych w swojej treści. Jak zatem śledzić rankingi najważniejszych fraz?
Analizy można przeprowadzać na kilka różnych sposobów. Pierwszym, choć nieco żmudnym, jest ręczne wyszukiwanie słów kluczowych, na które kierowane są dane treści i badanie listy wyników wyszukiwania. Jeśli witryna nie zajmuje wówczas wysokiej pozycji, konieczna jest kompleksowa optymalizacja pod kątem skutecznych fraz.
Innym, nieco mniej wymagającym sposobem, jest użycie specjalistycznych narzędzi analitycznych, takich jak Google Search Console. Łatwo wówczas określić, jak wydaje są dane strony i jak prezentują się w wynikach wyszukiwania.
Ruch organiczny w wyszukiwarkach jest bardzo ważnym wskaźnikiem SEO. Budowanie go nie należy do najłatwiejszych zadań. Mimo to zdecydowanie warto poświęcić tej strategii swój czas, gdyż jej efekty doprowadzić mogą do niesamowitych osiągnięć.
Aby jednak zoptymalizować wskaźnik ruchu organicznego, trzeba go najpierw zmierzyć. Przydatne okazać mogą się więc narzędzia, takie jak Google Analytics czy Google Search Console, dzięki którym możliwe jest zbadanie pochodzenia odwiedzających oraz ich liczby, w zależności od zastosowanych działań.
Współczynnik klikalności (CTR) to kolejny kluczowy wskaźnik SEO, którego monitorowanie zapewnić może doskonałe efekty. CTR to stosunek liczby odwiedzających stronę, do wszystkich użytkowników, którym wyświetliła się ona w SERP. Wysoka pozycja na liście wyników wyszukiwania przy jednocześnie niskim współczynniku klikalności wskazuje potrzebę optymalizacji elementów, takich jak meta opis czy tag tytułu.
Jak obliczyć CTR? Oto najprostszy wzór:
CTR = (liczba odwiedzin / liczba wyświetleń strony) x 100%
Dokładne zbadanie wskaźnika CTR pozwala określić skuteczność prowadzonej kampanii i wprowadzić wszelkie zmiany, które doprowadzą stronę na sam szczyt listy wyników wyszukiwania.
Współczynnik odrzuceń to odsetek odwiedzających, którzy opuścili witrynę zaraz po jej wyświetleniu. Monitorowanie tego wskaźnika umożliwia Google Analytics. Mimo że wyszukiwarki nie uznają tego elementu za czynnik rankingowy, warto zadbać o jego optymalizację, gdyż ma istotny wpływ na osiąganą konwersję.
Im mniejszy współczynnik odrzuceń, tym większa szansa na podjęcie określonych działań w witrynie. Warto więc zbadać przyczynę odrzuceń witryny i naprawić wszelkie błędy, a wydajność strony z pewnością ulegnie poprawie.
Badanie wskaźników SEO witryny powinno być podstawą każdej strategii optymalizacyjnej. Określenie wydajności strony oraz analiza efektywności prowadzonej kampanii to doskonały sposób na zidentyfikowanie ewentualnych błędów i opracowanie skutecznego planu działania. Regularne monitorowanie elementów, takich jak ranking słów kluczowych czy współczynnik klikalności, pozwoli naprawić ewentualne błędy i wprowadzić modyfikacje korzystnie wpływające na pozycjonowanie strony.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.