Sukces w Internecie opiera się w dużej mierze na przyciąganiu uwagi odbiorców. Jeśli chcesz sprawdzić, jak w tej kwestii radzi sobie Twoja strona, współczynnik odrzuceń nada się do tego doskonale. Co zrobić, gdy po analizie okaże się, że jest on zbyt wysoki? Najczęściej konieczne jest wprowadzenie zmian na stronie. Zobacz, jakie są skuteczne sposoby na obniżenie tego parametru!
Współczynnik odrzuceń (ang. bounce rate) to wyrażany w procentach parametr, informującym o tym, ilu użytkowników weszło na stronę, ale nie wykonało na niej żadnej akcji i nie przeszło do kolejnej zakładki. Aby go obliczyć, należy podzielić liczbę pojedynczych sesji (odrzuceń) przez liczbę wszystkich sesji.
Jeśli w ciągu tygodnia Twoją stronę odwiedziło 10 000 użytkowników, z czego 2500 opuściło ją bez żadnej interakcji, to współczynnik odrzuceń wynosi 25%.
Wysokość parametru bounce rate sprawdzisz w darmowym narzędziu Google Analytics.
Wysoki współczynnik odrzuceń najczęściej świadczy o tym, że strona nie jest wartościowa i nie przyciąga uwagi odbiorców, czyli po prostu nie spełnia swojego zadania. Warto wspomnieć, że nawet najlepiej zoptymalizowana witryna pod kątem SEO, wyświetlająca się na wysokiej pozycji, może generować wysoki bounce rate. To oznacza, że ważne jest to, co użytkownik zastaje po kliknięciu linku. Jeśli coś mu się nie spodoba, bardzo prawdopodobne, że nie przejdzie do kolejnej zakładki i po prostu opuści witrynę.
Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach nawet bardzo wysoki bounce rate nie musi budzić niepokoju. Wszystko zależy od kontekstu sytuacji. Przykładowo strona typu one page lub landing page może doskonale spełniać swoje zadanie, a mimo to generować wiele odrzuceń. Dzieje się tak, gdy użytkownik znajdzie na pierwszej stronie to, czego szukał i nie musi już przechodzić dalej. W takich przypadkach ważne jest zatem sprawdzenie innych parametrów.
Jeśli prowadzisz stronę landing page, która ma zachęcać do kontaktu telefonicznego, warto sprawdzić, czy zwiększyła się liczba telefonów.
Wysoki bounce rate może negatywnie wpłynąć na to, jak wyszukiwarka Google widzi Twoją stronę. Jeśli wielu użytkowników wchodzi na nią, a następnie opuszcza bez wykonania żadnej okazji, będzie to dla algorytmów znak, że taka witryna nie spełnia oczekiwań internautów. Konsekwencją może być obniżenie pozycji, a co za tym idzie spadek ruchu organicznego.
Nie można jednoznacznie określić, jaka wartość współczynnika odrzuceń jest dobra. Tak jak wspominaliśmy, wszystko zależy od okoliczności. Na stronie typu one page nawet 80% odrzuceń nie musi być niczym złym.
Przyjmuje się jednak, że na typowej stronie z rozbudowanym menu bounce rate powinien mieścić się w przedziale 25-40%. Niższa wartość jest raczej mało prawdopodobna i może wynikać z błędu, a wyższa oznacza, że coś na stronie nie podoba się odbiorcom i warto przyjrzeć się temu bliżej, a następnie zastanowić się, jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń.
Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych sposób na obniżenie bounce rate.
Współcześni użytkownicy produktów cyfrowych mają duże wymagania pod kątem wydajności. Jeśli strona zbyt wolno się ładuje, wolą ją opuścić i przejść do kolejnej z listy SERP.
Niska wydajność i zbyt długi czas ładowania zawartości witryny mogą być powodem wysokiego współczynnika odrzuceń. Dlatego w pierwszej kolejności warto to sprawdzić. Strona nie powinna ładować się dłużej niż 3 sekundy.
Nie bez przyczyny mówi się, że SEO i UX powinny zawsze iść ze sobą w parze. Nawet pierwsza pozycja w rankingu Google nie pomoże, jeśli odwiedzającemu nie spodoba się to, co zobaczy na stronie. Warto więc zwrócić szczególną uwagę na UX, zwłaszcza pierwsze wrażenie.
Dobrym pomysłem jest przeprowadzenie testów z użytkownikami. Dzięki temu uzyskasz rzetelną, obiektywną ocenę.
A co oznacza strona dobrze zoptymalizowana pod kątem UX? Chodzi o to, aby była atrakcyjna i użyteczna dla odbiorców, jednak jest to bardzo szerokie zagadnienie. Trzeba zwrócić uwagę m.in. na:
Czasami użytkownicy opuszczają witrynę nie dlatego, że im się nie podoba, a dlatego, że nie zawiera treści, których szukają. Warto więc dokładnie przeanalizować wykorzystane w optymalizacji słowa kluczowe. Być może przyciągają one niewłaściwych użytkowników?
Jeśli internauta szuka ręcznie robionej biżuterii w celu dokonania zakupu, a trafi na poradnik omawiający to, jak samemu zrobić taką biżuterię, to najprawdopodobniej opuści stronę. Przy wyborze fraz kluczowych trzeba zwrócić uwagę na intencje użytkowników.
Linkowanie wewnętrzne pełni kilka funkcji w obszarze SEO. Jedną z nich jest wydłużenie czasu spędzonego na stronie przez użytkownika. Jeśli trafi on na jakiś artykuł, a następnie otrzyma propozycję, aby sprawdzić podobny temat, istnieje duża szansa na to, że tak właśnie zrobi. Oczywiście pod warunkiem, że proponowany link będzie w jakiś sposób związany z treścią, którą aktualnie przegląda internauta.
Jeśli na swojej stronie umieścisz linki wewnętrzne, zachęcisz użytkownika do odwiedzenia kolejnych podstron, dzięki czemu unikniesz odrzucenia.
Jeśli nie chcesz, aby użytkownik po wejściu na Twoją stronę szybko się zirytował i w konsekwencji ją opuścił, zadbaj o przejrzystą i wygodną nawigację.
Odwiedzający już po kilku sekundach powinien zorientować się, gdzie znajdzie informacje, które najbardziej go interesują. Jeśli przejście do poszczególnych podstron jest utrudnione, nie można się dziwić, że współczynnik odrzuceń rośnie.
Kwestia metadanych wygląda podobnie jak kwestia słów kluczowych. Być może w opisie i tytule strony znajdują się informacje, które wprowadzają użytkownika w błąd? Pamiętaj, że te elementy muszą odzwierciedlać to, co rzeczywiście znajduje się na stronie.
Nic tak nie odstrasza użytkowników, jak długie ściany tekstu, małe zlewające się literki i brak jakiegokolwiek formatowania. Tylko bardzo zdesperowany internauta będzie nadwyrężał wzrok i niszczył sobie nerwy, aby przeczytać tak trudny w odbiorze tekst. Większość osób po zobaczeniu takiego potworka natychmiast opuści witrynę, co oczywiście wpłynie na wartość bounce rate.
Dziel treść na krótkie sekcje opatrzone nagłówkami. Korzystaj z wyróżnień, list, punktowania, a także wzbogacaj tekst grafikami. Pamiętaj też o odpowiednim rozmiarze i kolorze czcionki.
Sposobów na obniżenie współczynnika odrzuceń jest sporo. Wszystko zależy od tego, jaka jest przyczyna problemu. Zanim zaczniesz wprowadzać zmiany, postaraj się ją znaleźć. Pamiętaj też, że nie zawsze wysoki bounce rate jest powodem do niepokoju.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.