Jeżeli prowadzisz stronę internetową, to z pewnością nie raz miałeś dylemat, czy wybrać działania SEO czy SEM. Małe firmy muszą generować wysokiej jakości ruch w swojej witrynie, aby móc się rozwijać. Jednak, co należy wybrać, aby osiągnąć sukces? Czym SEM i SEO się różnią? Czy można połączyć te dwie metody, aby zmaksymalizować swoje działania? Dowiesz się tego w tym artykule.
SEO albo inaczej Search Engine Optimization to działania, które można podjąć, aby zdobyć wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Strony, które znajdują się najwyżej, mają największą szansę na uzyskanie konwersji.
W procesie pozycjonowania podejmuje się różnego rodzaju działania, na przykład bada się słowa kluczowe, umieszcza w treści backlinki, czy optymalizuje treści na stronie. Jak widać, działania SEO obejmują głównie treść w witrynie. SEO zajmuje się pozycjonowaniem treści w Internecie. Marketing treści odgrywa tutaj bardzo ważną rolę.
Wyszukiwarki posiadają swoje algorytmy, które stale analizują każdą stronę WWW po to, aby zapewnić swoim użytkownikom jak najlepsze wrażenia. Dlatego tak ważne jest, aby zrozumieć zasady algorytmów i się nimi kierować podczas tworzenia treści na stronie. Najczęściej jest tak, że trzeba zlecić działania SEO odpowiedniej agencji, która zajmuje się optymalizacją.
SEM (Search Engine Marketing) jest szeroko pojętym marketingiem w wyszukiwarkach. Są to działania, dzięki którym możesz wypromować swoją firmę w sieci oraz zwiększyć swoją widoczność. SEM obejmuje głównie płatne wyniki wyszukiwania.
Polega on na optymalizacji kampanii reklamowych, które są niestety płatne. Można wyróżnić tutaj różnego rodzaju reklamy w wyszukiwarce, reklamy mobilne, czy produktowe.
W tej metodzie możesz stale kontrolować swoje działania, zmieniać budżet reklamowy i sprawdzać wyniki kampanii. Najważniejsze jest to, że działa ona szybko, więc nie musisz długo czekać na rezultaty tak jak w przypadku SEO.
Pomiędzy SEO i SEM istnieje znaczna różnica, ponieważ SEO oznacza optymalizację pod kątem wyszukiwarek i odnosi się do praktyki zwiększania wydajności na stronach organicznych wyników wyszukiwania. Natomiast SEM to marketingowe działania, związane z płatnymi reklamami w wynikach wyszukiwania, na przykład reklamy typu PPC.
Celem obu tych metod jest uzyskanie większej widoczności strony WWW w wynikach wyszukiwania. Jednak różnica polega na tym, że działania SEO ulepszają witrynę pod kątem wyszukiwarek, podczas gdy SEM polega na ulepszaniu płatnych reklam.
Różnica polega na tym, że jeśli podejmiesz działania SEM i stworzysz reklamę w wynikach wyszukiwania, to zapłacisz wyszukiwarce za każdym razem, gdy użytkownik kliknie Twoją reklamę. Natomiast jeśli Twoja strona internetowa pojawia się w organicznych wynikach wyszukiwania, to nie zapłacisz za żadne kliknięcie witryny. Różne są też koszty tych metod.
SEM zapewnia natychmiastową widoczność w wynikach wyszukiwania. Dzięki tym działaniom możesz kierować reklamy na konkretne słowo kluczowe i wyświetlać reklamę na stronie wyników wyszukiwania z dnia na dzień. SEM jest szczególnie przydatne dla małych firm, które dopiero zaczynają swoją przygodę z marketingiem internetowym.
Na wyniki działań SEO oczekuje się dłużej – nawet rok. Zaletą SEO jest to, że jeśli uda Ci się uzyskać wysokiej jakości treści, które będą wyświetlane na samej górze wyników wyszukiwania, to Twoja strona internetowa może otrzymywać wejścia bez ponoszenia żadnych kosztów.
Na początku stosowania strategii marketingowej SEM pomocne są płatne reklamy, które mogą pomóc w zdobyciu określonej liczby klientów. Z kolei dzięki działaniom SEO możemy generować konwersję na stronie WWW. Z biegiem czasu SEO zmniejszy lub zastąpi płatne reklamy.
Musisz być świadomy tego, że pozycjonowanie zajmuje trochę czasu i wymaga pracy, a pierwsze miesiące nie przyniosą dużej aktywności użytkowników. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z prowadzeniem strony internetowej, to SEM i płatna reklama mogą być najlepszą inwestycją.
Konkurencja może utrudniać Ci odniesienie sukcesu w wynikach wyszukiwania. W przypadku SEO rywale o wysokim autorytecie strony WWW i większej świadomości marki utrudnia pozycjonowanie na pierwszej stronie dla konkretnych słów kluczowych. Natomiast w przypadku SEM konkurenci z większym budżetem podnoszą koszty reklamy typu PPC i niestety zwiększają koszty pozyskiwania potencjalnych klientów.
Pamiętaj, że konkurenci mogą być silniejsi od Ciebie, a ich wpływ nie powinien być pomijany przy podejmowaniu decyzji, w które działania – SEO czy SEM – zainwestować.
Mamy nadzieję, że dzięki naszemu artykułowi wiesz już na czym polega różnica pomiędzy SEO a SEM.
Pamiętaj, że SEO jest lepsze dla starszych i stabilniejszych firm, które chcą organicznie pozyskiwać swoich odbiorców i są gotowe zainwestować w długoterminowy proces optymalizacji. Natomiast SEM jest lepszy dla firm, którym zależy na szybkim generowaniu konwersji na swojej stronie i które są gotowe płacić za te działania, aby to osiągnąć.
Warto wiedzieć, że zarówno SEO, jak i SEM zwiększają prawdopodobieństwo znalezienia Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu internetowego, skontaktuj się z nami już teraz. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.