Sekcja Above the Fold, czyli co jest widoczne na pierwszy rzut oka na stronie internetowej

Sekcja Above the Fold, czyli co jest widoczne na pierwszy rzut oka na stronie internetowej

„Nigdy nie ma się drugiej okazji, żeby zrobić pierwsze wrażenie” (Andrzej Sapkowski). Skoro więc mamy na nie tylko jedną szansę, warto wykorzystać ją w pełni. W świecie rzeczywistym jest to nieco łatwiejsze. Działając online, aby kogoś zainteresować, trzeba sięgnąć po inne metody. Podczas tworzenia strony internetowej, zastanów się, co jako pierwsze widzi jej odbiorca.

Fold Web

Zanim zaczniemy poszukiwanie odpowiedzi to na pytanie, warto wiedzieć, czym w ogóle jest fold web. Otóż jest to rodzaj strony internetowej, w której poniżej linii zakończenia ekranu znajduje się treść. Chodzi o możliwość przescrollowania suwakiem w dół dalszej treści dostępnej użytkownikowi.

Above the Fold – o co chodzi?

W dosłownym tłumaczeniu „powyżej linii zgięcia (przewijania)” lub prościej „nad foldem”. Above the Flod to część strony internetowej, która widoczna jest po załadowaniu, zanim przewiniemy w dół. W tym miejscu znajduje się najczęściej nazwa bądź logo firmy, wezwanie call to action, nagłówek, baner lub slider oraz nawigacja w postaci menu okruszkowego. Warto wiedzieć, że obszar ten różni się w zależności od urządzenia, na którym wyświetlamy stronę.

Above the Fold to niezwykle ważny obszar, który wpływa na ocenę wartości strony. Jeśli jest niewłaściwie zaprojektowany, może zniechęcić użytkownika, co będzie się przekładać na wysoki współczynnik odrzuceń oraz obniżenie konwersji. Całkiem możliwe, że praktyka ta pochodzi z tradycyjnej prasy, kiedy to za pomocą krzykliwego nagłówka zachęcano odbiorcę do otwarcia dalszej części materiału.

Below the Fold

Wszystko, co znajduje się poniżej, to sekcja Below the Fold. Niestety okazuje się, że niemal 77% użytkowników do niej nie dociera, jeśli nie zainteresuje ich materiał powyżej. Z tego powodu siła marketingu koncentruje się na pierwszej linii frontu.

Poznaj intencje użytkowników

Planując zbudowanie strony internetowej, musimy zastanowić się, w którym miejscu zależy nam na interakcji użytkownika ze stroną – z poziomu Above the Fold czy z miejsca poniżej. Zgodnie z badaniami, jeśli przestrzeń Above the Fold nie przykuwa uwagi, odbiorcy przewijają ją, zanim jeszcze załaduje się w pełni. Jeśli więc zależy Ci na pierwszym wrażeniu, zadbaj, aby w tym miejscu znajdowały się chwytliwe, krótkie informacje bądź obrazy.

W kontekście stron e-commerce Above the Fold to miejsce wspomagające i nakierowujące ruch na odpowiednie strony. Dodatkowo warto pamiętać, że umieszczenie tam call to action może zwiększyć konwersję nawet o 20%. Głównym celem tej sekcji jest wygenerowanie zaangażowania użytkowników, aby później mieć możliwość przejścia do właściwej strategii marketingowej.

Nie zapomnij o wyszukiwarce internetowej

Wyszukiwarki internetowe, jak zapewne wiesz, funkcjonują w oparciu o algorytmy oraz roboty, które przetwarzają treści na stronie i dopasowują wyniki wyszukiwania do intencji użytkowników. Najważniejszym elementem oceny jest treść, czyli wszelkie materiały tekstowe oraz wizualne na stronie. Algorytm szereguje elementy strony pod kątem jej ważności.

Treści znajdujące się w przestrzeni Above the Fold mają za zadanie kształtowanie wizerunku marki oraz stanowią zapowiedź tego, co znajduje się w dalszej części witryny. Warto więc w tym kontekście przygotować główny content wokół oferty i obrandować całą witrynę. Musi ona posiadać intuicyjną i przejrzystą nawigację oraz łatwo dostępny kontakt. Są to jedne z elementów oceny strony przez roboty Google.

Nie nadużywaj reklam

Page Layout: Algorytm Above the Fold

Algorytm został wprowadzony w 2012 roku, a jego celem jest obniżanie miejsca w rankingu stronom posiadającym sekcji Above the Fold zbyt wiele reklam oraz nieużytecznych elementów, które nie były wartościowe pod względem user experience.

Wskazówki. Jak zaprojektować ciekawą przestrzeń Above the Fold?

Atrakcyjny nagłówek

Za pomocą tagu nagłówkowego skonstruuj pierwszy komunikat dla swojego odbiorcy. Poinformuj, o czym jest strona, odwołując się do oryginalnych treści. To pierwszy element, który odróżnia Cię od konkurencji. W tym miejscu jednak rządzi zasada: im mniej słów, tym lepiej. Zatrzymanie uwagi użytkownika trwa tylko kilka sekund, jeśli będziesz wymieniać zbyt wiele informacji, zwyczajnie się znudzi.

Słowa kluczowe

W kontekście pozycjonowania oraz optymalizacji strony warto zadbać, aby w przestrzeni Above the Fold znajdowały się słowa i frazy kluczowe, które definiują Twoją markę. Zwiększa to szanse na pojawienie się na wyższym miejscu w rankingu wyszukiwarki. Pamiętaj jednak, że dobór słów zależy od wybranej grupy docelowej.

Call to action

Wezwanie do działania jest niejako spersonalizowanym komunikatem dla odbiorcy. Zwracasz się do niego bezpośrednio, masz więc większą szansę na zatrzymanie jego uwagę na dłużej. Nie odsłaniaj wszystkich kart, zaintryguj i pozwól na interakcję. Zwrot ten musi być również dopasowany do charakteru strony, aby całość była ze sobą ściśle powiązana.

Materiały wizualne

Obok słów niezwykle ważnym elementem są obrazy. Ilustracje przykuwają uwagę użytkowników, a ponadto odpowiednio skonfigurowane zwiększają widoczność witryny w Google Grafika. Materiał wizualny pomaga odbiorcom lepiej zrozumieć charakter strony, a Tobie daje możliwość stworzenia kampanii o większej wartości.

Prędkość ładowania

Na koniec zadbaj o szybkość ładowania. Wkładając wiele pracy i czasu w stworzenie sekcji Above the Fold, na pewno zależy Ci, aby wyświetlała się w odpowiedni sposób. Jeśli wczytuje się zbyt wolno, obniżają się wrażenia użytkowników. Sięgnij więc po podstawowe wskaźniki internetowe, Core Web Vitals, które w łatwy sposób możesz sprawdzić w panelu Google Search Console.

Zabłyśnij!

Chociaż mówi się, że nie należy oceniać książki po okładce, to coraz więcej klientów zwraca uwagę na aspekty wizualne i estetyczne produktów. Podobnie jest w przypadku strony internetowej. Jej odpowiednio skonfigurowany układ pozwala użytkownikowi poszukiwać treści w prosty oraz przyjemny sposób. Zadbaj więc o dobre pierwsze wrażenie za pomocą sekcji Above the Fold. Wykorzystaj jej potencjał w swojej strategii marketingowej.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Zobacz inne wpisy

    Jak prowadzić bloga dla organizacji non-profit?

    Jak prowadzić bloga dla organizacji non-profit?

    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?

    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?

    Co to jest konwersja w marketingu?

    Co to jest konwersja w marketingu?

    Bezpłatna konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych