ROI dla SEO – czym jest i jak obliczyć ten wskaźnik?

ROI dla SEO – czym jest i jak obliczyć ten wskaźnik?

Czym jest ROI dla SEO?

ROI dla SEO to wskaźnik, który obrazuje stosunek zysków do poniesionych kosztów w związku z inwestycją w kampanię. Wyjdziesz na plus, jeśli Twoje działania optymalizacyjne wygenerują więcej organicznych przychodów lub konwersji niż całkowity koszt wdrożenia strategii. Pamiętaj, że mogą upłynąć miesiące, zanim SEO przyniesie jakiekolwiek efekty, jednak warto na nie poczekać, gdyż kilkukrotnie przewyższą poniesione koszty.

Aby lepiej określić ROI dla swojego SEO, skorzystaj z tego przewodnika, który pozwoli Ci dokładnie ustalić punkty wyjściowe swoich wskaźników.

Zgromadzony ruch organiczny

Powinieneś dokładnie określić, jaką liczbę odbiorców zmierzasz zanotować w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Im więcej ruchu organicznego otrzymasz, tym większa szansa na to, że sprzedaż się zwiększy. Celem SEO jest poprawa pozycji na liście wyników wyszukiwania. Idealnym krokiem w kierunku tego osiągnięcia jest budowanie ruchu, który Google weźmie pod uwagę podczas ustalania rankingu SERP.

Dokładne określenie możliwego do osiągnięcia ruchu może okazać się dość trudnym zadaniem. Poniżej znajduje się jednak kilka kluczowych czynników, które mogą pomóc Ci ustalić rzeczywiste cele odnośnie do tego wskaźnika.

  • Rozmiar strony internetowej

Szacując ilość dodatkowego ruchu organicznego dla kalkulatora ROI SEO, ważne jest, aby w swoich wyliczeniach uwzględnić rozmiar witryny. Zobrazujemy Ci to na przykładzie: jeśli Twoja witryna generuje ponad 100 000 organicznych odwiedzin miesięcznie, poprawa ruchu o 50% może okazać się trudna, a nawet niemożliwa do osiągnięcia. Pamiętaj więc, aby ustalać sobie cele możliwe do osiągnięcia w najbliższym czasie. Optymalny wzrost ruchu w ciągu miesiąca może oscylować w granicach 10% i to również będzie świetny wyniki. Jedynie w przypadku mniejszych witryn większe wzrosty mogą być bardziej realne.

  • Popularność docelowych słów kluczowych

Liczba wyszukiwań docelowych słów kluczowych także odgrywa znaczącą rolę w oszacowaniu zamierzonego wzrostu ruchu organicznego. Podczas tego procesu musisz wziąć pod uwagę branżę, w której się specjalizujesz i rodzaje produktów czy usług, które znajdują się w Twojej ofercie.

  • Obecna pozycja w SERP

Podczas szacowania wzrostu ruchu organicznego z racji zastosowania technik SEO pamiętaj o powiązaniu przewidywanych danych z istniejącymi już rankingami. W tym celu określ konkurencyjność docelowego słowa kluczowego, zbadaj swoją aktualną pozycję i na podstawie tych informacji ustal, jaki miejsce na liście wyników wyszukiwania jest możliwe do osiągnięcia.

W kolejnym kroku możesz oszacować wartość zmiany tej pozycji, korzystając ze standardowego modelu współczynnika klikalności:

Pozycja 1: 26,4%

Pozycja 2: 15,2%

Pozycja 3: 11,2%

Pozycja 4: 8,4%

Pozycja 5: 5,8%

Pozycja 6: 4%

Pozycja 7: 3%

Pozycja 8: 2,2%

Pozycja 9: 1,7%

Pozycja 10: 1,3%

Dzięki takim rachunkom będziesz w stanie ustalić przybliżoną zmianę liczby odwiedzin związaną ze wzrostem pozycji w rankingu wyszukiwarki.

Wartość konwersji

Aby jak najdokładniej określić zwrot z inwestycji w SEO, musisz ustalić swoją średnią wartość konwersji. Pamiętaj, że współczynnik ten będzie różny dla każdej branży i oferowanego produktu. Niemniej jednak, będziesz w stanie określić zyski, które staną się Twoim celem w związku z optymalizacją treści pod kątem wyszukiwarek.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, określenie konwersji okazać się może stosunkowo proste. Wykorzystaj w tym celu narzędzia, takie jak Google Analytics, które pokażą Ci osiągane wyniki w ostatnim czasie.

Współczynnik konwersji

Po określeniu średniej wartości konwersji jesteś już w stanie ustalić jej współczynnik, który pokaże Ci, jaki procent odwiedzin witryny kończy się faktycznym zakupem.

W tym celu możesz posłużyć się Google Analytics. Narzędzie to zbierze niezbędne dane, dzięki którym poznasz skuteczność swoich treści i działań optymalizacyjnych.

Najważniejszym zadaniem współczynnika konwersji jest pokazanie Ci, jak wielu odwiedzających Twoją witrynę staje się rzeczywistymi klientami. To bardzo ważna informacja, na której oprzeć możesz swoje kolejne strategie.

  • Wartość odwiedzin witryny

Warto wspomnieć, że na współczynnik konwersji wpływa także wiele innych czynników, między innymi jakość zgromadzonego ruchu. Jeśli Twoja kampania optymalizacyjna opiera się na trudnych słowach kluczowych, konwersja z pewnością ulegnie poprawie, gdyż tego typu terminy nie są zbyt konkurencyjne, przez co wysoka pozycja w wyszukiwarce jest łatwiejsza do osiągnięcia. Jeśli jednak skierujesz swoje reklamy na bardzo popularne frazy, możesz być pewien, że liczba odwiedzających witrynę nie będzie satysfakcjonująca.

Aby dokładnie określić współczynnik konwersji, warto w swoich badaniach uwzględnić strony ofert produktów, gdyż za ich pomocą bardzo łatwo zmierzyć faktyczną konwersję.

Koszt kampanii SEO

Chodzi tu o roczne wydatki na działania związane z optymalizacją treści pod kątem wyszukiwarek. Zbierz więc dane dotyczące kosztów współpracy z agencją SEO lub wynikających z wdrożenia kampanii PPC.

Wszystkie opisane wyżej wartości musisz następnie wprowadzić do kalkulatora ROI, który pokaże Ci, jakiego zwrotu z inwestycji możesz spodziewać się w najbliższym czasie. Dzięki temu będziesz mógł zdecydować, czy takie wyniki Cię usatysfakcjonują i czy warto zdecydować się na ten wymagający proces, jakim jest optymalizacja treści pod kątem wyszukiwarek.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Zobacz inne wpisy

    TOP 5 narzędzi do analityki internetowej

    TOP 5 narzędzi do analityki internetowej

    Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go zmierzyć?

    Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go zmierzyć?

    Wskaźniki SEO na stronie – jakie są najważniejsze?

    Wskaźniki SEO na stronie – jakie są najważniejsze?

    Bezpłatna konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych