Reklama telewizyjna vs. internetowa – wady i zalety

Reklama telewizyjna vs. internetowa – wady i zalety

Różnorodność form reklam z jednej strony pozwala na idealne dopasowanie do danej kampanii i marki, a z drugiej stawia właścicieli biznesów e-commerce przed podjęciem niełatwej decyzji. Reklamy telewizyjne oraz internetowe to bardzo powszechne rozwiązania marketingowe. Mimo że są chętnie stosowane ze względu na liczne zalety, mają też swoje wady. W tym artykule omówimy obie formy reklam, aby zrozumieć mechanizmy ich działania, a tym samym lepiej dopasować je zarówno do kampanii, jak i grupy docelowej.

Reklama w TV – plusy i minusy

Chociaż obecnie wielu z nas rezygnuje z oglądania telewizji, to reklama telewizyjna wciąż jest jednym z najpopularniejszych nośników reklamowych. Wymuszone przerwy podczas emisji filmu, serialu czy programu rozrywkowego docierają do ogromnej rzeszy odbiorców. Trudno porównać ich zasięgi z innymi formami reklamy. Ponadto silnie zakorzeniły się one w świadomości konsumentów ze względu na swoją powtarzalność. Chwytliwa ścieżka dźwiękowa, która pojawia się kilka razy dziennie jako przerywnik programu czy filmu, utrwala się w pamięci i działa na poziomie podświadomości. Wiele haseł reklamowych, które przyjęły się w języku potocznym, to właśnie teksty z reklam telewizyjnych. Warto tu wspomnieć chociaż kilka z nich: „(…) a łyżka na to… niemożliwe” czy „(…) a świstak siedzi i zawija je w sreberka”.

Zdecydowanym minusem reklamy w TV są jej koszty, które dotyczą nie tylko produkcji, ale też emisji na danym kanale, w szczególności w godzinach szczytu. Reklama telewizyjna wymaga zatem sporych nakładów finansowych. Jej ograniczeniem są też często treści, które muszą być ujęte w kilkunastu lub kilkudziesięciu sekundach z uwzględnieniem przekazu do każdej grupy wiekowej. Uniwersalność reklam telewizyjnych może być tu zarówno plusem, jak i minusem, ale na pewno nie daje to możliwości utworzenia przekazu wyłącznie dla danej grupy wiekowej. Tu zdecydowanie lepiej sprawdza się reklama w sieci.

Niezastąpiona reklama internetowa

W obecnych czasach promocja w sieci to podstawa udanej kampanii. Różnorodność formatów i kanałów komunikacji w tym medium jest ogromna. Od reklam Google Ads, przez mailing, po reklamy na kanałach social media. Reklama internetowa to nie tylko forma filmu, jak w przypadku reklamy TV, ale także statyczne grafiki czy dynamiczne banery. Decydując się na reklamę w sieci, trzeba odpowiednio dobrać parametry reklamy względem grupy odbiorców, a także kanały jej komunikacji.

Decydując się na reklamy w Internecie, trzeba przede wszystkim przeprowadzić wnikliwe analizy dotyczące biznesów e-commerce oraz profilu marek. Badania te posłużą do ustalenia grupy docelowych odbiorców kampanii.

Z sieci korzystamy nie tylko w celach rozrywkowych, ale także konsumenckich. Obecnie przyjmuje się, że 8 na 10 internautów robi zakupy online, a statystyki stale rosną. Reklamy internetowe pozwolą więc z jednej strony zaprezentować daną markę i jej asortyment, a z drugiej będą dla użytkowników urozmaiceniem podczas pobytu na stronie. Możliwość kliknięcia reklamy przekierowującej na podstronę danego produktu to ukłon w stronę konsumentów i skracanie ścieżki zakupowej, co przyniesie korzyści także właścicielom biznesu e-commerce.

Jakie minusy ma reklama internetowa?

Reklama w Internecie ma wiele zalet, których grono powiększa się wraz z pojawiającymi się nowymi formami kampanii, a także innowacyjnymi platformami. Często zdarza się jednak, że wielu użytkowników Internetu korzysta z programów blokujących lub filtrujących reklamy, jak chociażby AdBlock. Oznacza to tyle, że nawet jeśli są oni w potencjalnej grupie odbiorców, to dana reklama nie będzie dla nich dostępna.

Z tym zjawiskiem wiąże się inne, zwane ślepotą banerową. Dostępność reklam w sieci jest bardzo szeroka, ponieważ nie wymaga większych nakładów finansowych. Można wyświetlać je nawet przy budżecie kilkudziesięciu złotych, a opracowanie grafiki może opierać się na darmowych szablonach, dostępnych dzięki bezpłatnym narzędziom online, jak chociażby Canva. Ta szeroka dostępność powoduje właśnie, że liczba reklam wyświetlających się przy przeglądaniu niemal każdej strony jest źródłem frustracji internautów lub ich zobojętnienia. Nadmierna liczba grafik czy innych form promocji, które pojawiają się na górze, dole i bokach strony internetowej, powoduje, że użytkownicy przestają je zauważać. Można stwierdzić, że stali się wręcz odporni na migające okienka z promocjami.

Z tego względu warto rozszerzać formy marketingu, dbając o mniej standardowe rozwiązania, np. marketing rekomendacyjny, LTV czy eventy, które poza rozpowszechnianiem wieści o promocji pomagają w budowaniu stałej, zaufanej relacji z klientem.

Podsumowanie

Każda reklama ma swoje plusy i minusy, dlatego przed wyborem danego medium warto ustalić budżet przeznaczony na reklamę, strategię promocji oraz grupę docelowych odbiorców. Zdecydowanie pomocne będzie zaangażowanie w to zadanie specjalistów, którzy dodatkowo przeanalizują obecne trendy oraz działania konkurencji. Dobiorą najbardziej efektywne rozwiązania do każdego profilu firmy, dzięki czemu kampania reklamowa przyniesie satysfakcjonujące rezultaty.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Zobacz inne wpisy

    Czy strona internetowa naprawdę jest potrzebna Twojej firmie?

    Czy strona internetowa naprawdę jest potrzebna Twojej firmie?

    Marketing szeptany – co to jest?

    Marketing szeptany – co to jest?

    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?

    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.
        Przygotuj się na
        Black Friday
        My robimy kampanie Ty sprzedasz więcej

        Odbierz ofertę Black Friday Last Minute, a w niej:

        1. Audyt
        Google Ads

        2. Darmowe
        grafiki
        reklamowe

        3. Strategia
        Google Ads dla
        Twojego sklepu