Prowadzenie biznesu w sieci – charakterystyka B2B i B2C

Prowadzenie biznesu w sieci – charakterystyka B2B i B2C

E-handel rozwija się w błyskawicznym tempie. Prowadząc swoją firmę bądź sklep internetowy, koniecznie musisz mieć z góry określony cel i ustalić, do kogo kierujesz swoją ofertę. Dowiedz się, czym charakteryzuje się B2B oraz B2C, wybierz swój model, a następnie opracuj strategię widzialności SEO w przestrzeni internetowej. Dziś dowiesz się, o czym pamiętać w pierwszej kolejności.

SEO w pigułce

Search Engine Optimization to proces budowania ruchu na stronie z organicznych wyników wyszukiwania. Mamy więc do czynienia z optymalizacją i pozycjonowaniem. Narzędzia SEO sięgają różnych dziedzin od IT, po marketing PR. Efektywne SEO skupia się więc na właściwościach technicznych strony, jej wizerunku w sieci, a przede wszystkim na umieszczeniu strony na jak najwyższym miejscu rankingowym. Chodzi o jak najlepsze dopasowanie wyników do zapytania internautów. Czym w takim razie dokładnie zajmuje się SEO?

  • Są to działania on-page, czyli w strukturze naszej strony internetowej. Mowa tutaj o przyjaznym adresie URL, architekturze strony, słowach oraz frazach kluczowych, meta tagach, charakterystyce publikowanej treści. Wszystko jest sprofilowane pod potencjalnego odbiorcę.
  • Dodatkowo niezbędne jest podjęcie działań off-page, czyli we wszystkich innych miejscach w sieci, które prowadzą odbiorcę na naszą witrynę. Są to przede wszystkim linki wewnętrzne, synergia z mediami społecznościowymi, a także monitorowanie strony w kontekście konkurencji.

B2B – Business to Business

Jest to rodzaj marketingu nakierowanego na klienta biznesowego. Z jednej strony można obracać się pomiędzy firmami z własnego sektora, z drugiej zaś podejmować współpracę pomiędzy firmami z innych dziedzin. Może dotyczyć usług bądź produktów.

B2C – Business to Consumer

W tym przypadku mowa o standardowym modelu handlu pomiędzy firmą a klientem indywidualnym. Tutaj mowa o działaniach, które nakierowane są na spełnianie codziennych potrzeb konsumenckich.

Różnice w planowaniu strategii

Oba te modele różnią się od siebie celem – nie istnieje neutralny marketing. Zasadniczą różnicą więc, jak już wiesz, jest grupa docelowa odbierająca Twoje komunikaty. Co za tym idzie, od razu zmienia się język. W przypadku B2B należy operować formalną terminologią i informacjami z branży – im bardziej konkretnie, tym lepiej. Z kolei w kontekście B2C możesz być bardziej emocjonalny i pozwolić sobie na bardziej kolokwialne formy przekazu, zachęcając indywidualnych klientów do swojej oferty.

Kolejną różnicą jest długość procesu transakcyjnego. W B2B mowa o znacznie dłuższym czasie, ponieważ wymaga on zbudowania solidnych fundamentów dłuższej współpracy. Co za tym idzie, skala zamówień dla firm jest znacznie większa i operuje wysokimi kosztami. Zysk jest również nieporównywalnie większy niż w przypadku B2C. Tutaj liczy się szybkość – zakupy są dokonywane od ręki. Proces ten jest więc znacznie mniej złożony.

Strategie SEO dla B2C

Z uwagi na wysoką konkurencyjność sklepów na rynku internetowym należy zaplanować ścisłą strategię pozwalającą wyróżnić się z tłumu oraz dotrzeć do potencjalnych klientów. O czym więc należy pamiętać?

Frazy kluczowe

Jest to absolutna podstawa SEO, która ma za zadanie połączyć zawartość strony z intencjami odbiorców. Po ustaleniu, do kogo mają trafiać Twoje komunikaty, należy stworzyć bazę słów do wykorzystania w pozycjonowaniu. Są one szczególnie ważne pod kątem robotów indeksujących. Skanują one słowa, a jeśli pokrywają się z zapytaniem, oferują wyniki klientom. Brak słów kluczowych może Cię słono kosztować, ponieważ nikt nie będzie mógł dotrzeć na Twoją stronę. W wyniku Twoja oferta nie będzie wpisywać się w potrzeby rynkowe, spadnie konwersja, ruch organiczny, a także Twoje zyski.

Content

Bez treści ani rusz. W przypadku marketingu internetowego Twoimi treściami są produkty bądź usługi, które oferujesz wraz z ich opisem. Nie możesz również zapomnieć o multimediach, takich jak zdjęcia, wideo etc. Nie powielaj schematów z innych stron, twórz własną platformę. Za ich pomocą będziesz w stanie popularyzować swoją markę, a także odpowiadać na potrzeby klientów. Pamiętaj również, aby aktualizować swój content, stwórz w tym celu kalendarium wprowadzania nowych produktów, aby wciąż podtrzymywać zainteresowanie klientów i zachęcać ich do powrotu na stronę.

Linki

Kolejnym elementem, z którego silnie korzysta pozycjonowanie, jest strategia linkowania zewnętrznego. Za jego pomocą zaznaczysz swoje miejsce w sieci. Działania te są związane z charakterem contentu. Udostępniaj więc swoją ofertę na różnych kanałach dystrybucji. Szczególnie polecane są w tym przypadku blogi.

Media społecznościowe

Medium, które w najszerszy sposób tworzy bazę potencjalnych odbiorców, są social media. Załóż profil dla swojej firmy i informuj obserwujących o wszelkich nowościach. Jest to dodatkowy kanał komunikacji, który buduje wizerunek, zaufanie oraz autorytet w sieci. Zwłaszcza jeśli publikowane materiały są spójne z zawartością strony głównej. Wykorzystaj trend influencerów do promocji swoich usług – badania wykazują, że klienci znacznie chętniej podejmują decyzje zakupowe, jeśli znają bądź interesują się ciekawymi postaciami.

Urządzenia mobilne

Koniecznie musisz zadbać o responsywność swojej strony pod kątem mniejszych ekranów. Z telefonów korzystamy nieustannie, przeglądamy sklepy, Instagram, Facebook w drodze do domu, pracy czy w podróży. Im lepiej będzie prezentować się Twoja oferta na urządzeniach mobilnych, tym bardziej zwiększysz swoje szanse na większą ilość transakcji, które można podejmować szybciej niż na urządzeniach desktopowych.

Strategie SEO dla B2B

Podejście optymalizacji do marketingu pomiędzy firmami zależy od charakteru oferowanych produktów bądź usług, a także cyklu życia, jaki każdy z nich za sobą niesie. Zaczynając swoją kampanię SEO, musisz doskonale znać swój produkt ze strony technicznej, gdyż to właśnie poprzez jego funkcje nabywają go firmy. Musisz pokazać, dlaczego Twoja oferta jest najbardziej atrakcyjna. Koniecznym jest więc wykonanie analizy konkurencji, a na dalszym etapie audytu SEO.

Dodatkowo musisz zadbać o odpowiednią ilość leadów. Czym jest lead? Jest to podmiot, który bierzemy na cel w przypadku profilowania naszej oferty. On jest szansą na sprzedaż, która może trwać kilka tygodni, a nawet miesięcy.

W przypadku B2B musisz skupić się na nawigacji po swojej stronie. Ma być czytelna i jasna w przekazie, a z pomocą przyjdzie Ci menu okruszkowe oraz kategorie produktów. W jak najbardziej profesjonalny sposób musisz przekazać swoje materiały i dane kontaktowe. Ważne jest w tym przypadku posiadanie wizytówki Google Moja Firma. To narzędzie wykorzystywane nie tylko w pozycjonowaniu lokalnym.

Na dalszych etapach kroki są analogiczne, jak w przypadku B2C, jednak zmienia się ich profil z uwagi na odbiorcę. Najważniejsze to dostosować się do zasad opisanych powyżej.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Zobacz inne wpisy

    Atrybucja w e-marketingu – który model wybrać?

    Atrybucja w e-marketingu – który model wybrać?

    5 powodów, dla których warto zatrudnić profesjonalnego twórcę treści

    5 powodów, dla których warto zatrudnić profesjonalnego twórcę treści

    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?

    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?

    Bezpłatna konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych