Pozycjonowanie organiczne i płatne reklamy utworzone za pomocą systemu Google Ads to aktualnie dwa najważniejsze i najchętniej wykorzystywane kanały digital marketingu. Zwykle to właśnie pomiędzy nimi toczy się walka o tytuł najskuteczniejszej strategii. Zastanawiasz się, co wybrać w przypadku swojego biznesu? Przeczytaj nasz artykuł. Przedstawiamy najważniejsze różnice i podobieństwa pomiędzy tymi dwoma kanałami!
Współczesny marketing nie istnieje bez SEO i reklam Google Ads. Oba te kanały mają ogromne znaczenie dla pozyskiwania ruchu, budowania świadomości marki i generowania sprzedaży. Który z nich jest lepszy? Ta odpowiedź może Cię rozczarować, jednak nie da się jednoznacznie określić, co sprawdza się lepiej dla ogółu. Najlepiej rozpatrywać to w przypadku wyłącznie swojej firmy. Trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim cele, grupę docelową, budżet i branżę.
Pozycjonowanie organiczne, zwane też SEO, to budowanie widoczności w wyszukiwarce internetowej za pomocą działań na stronie oraz poza nią. Kluczowe jest dopasowanie witryny do czynników rankingowych wyszukiwarki Google (obecnie jest ich ponad 200).
Na efekty trzeba zwykle czekać kilka miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet kilkanaście. Do tego jest to proces, który nigdy się nie kończy, a żeby osiągnąć sukces, koniecznie jest skoordynowanie działań w wielu obszarach. Jednak pozycjonowanie pozwala wypracować silną pozycję (zarówno w wyszukiwarce, jak i na rynku) na długi czas.
Reklamy Google Ads mogą pojawiać się w wyszukiwarce nad i pod wynikami organicznymi, ale również na stronach należących do sieci AdSense oraz w usługach Google. Najczęściej rozliczane są w modelu PPC (płatność za kliknięcie) lub PPV (płatność za wyświetlenia).
Reklamodawca sam określa budżet, jaki chce przeznaczyć na kampanię, jednak zbyt niska kwota może sprawić, że efekty nie będą w ogóle widoczne. Podobnie wygląda to w przypadku stawki – sam możesz zdecydować, ile maksymalnie chcesz przeznaczyć na kliknięcie, jednak jeśli Twoja stawka będzie o wiele niższa od konkurencji, skuteczność kampanii będzie słaba.
Tak samo jak pozycjonowanie Google Ads również ma wady i zalety. Do pozytywów można zaliczyć szybkie efekty, szeroki zasięg i możliwość precyzyjnego kierowania przekazu. Negatywy to natomiast brak długofalowych efektów i dość wysokie koszty w dłuższej perspektywie.
POZYCJONOWANIE | GOOGLE ADS |
na efekty trzeba czekać kilka lub nawet kilkanaście miesięcy | efekty pojawiają się automatycznie po uruchomieniu kampanii |
wypracowana pozycja i zaufanie wyszukiwarki do strony utrzymują się przez długi czas | widoczność znika wraz z zakończeniem kampanii lub wyczerpaniem środków |
pozwala wypracować zaufanie i wiarygodność marki | internauci często są zniechęceni do klikania reklamy, do tego trzeba pamiętać o zjawisku tzw. ślepoty banerowej |
średnio precyzyjne kierowanie do grupy docelowej | bardzo precyzyjne kierowanie do grupy docelowej |
nieco mniejszy zasięg niż Google Ads, ale zapewnia stały, równomierny ruch | bardzo szeroki zasięg |
optymalizacja pod kątem SEO to jednocześnie praca nad jakością i wydajnością strony | optymalizacja kampanii Google Ads ma niewielki wpływ na jakość strony i zadowolenie użytkowników |
wraz z upływem czasu zwrot z inwestycji jest większy | wysokie koszty w dłuższej perspektywie |
Jak widzisz, jest mnóstwo czynników, które trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze kanału promocji i pozyskiwania ruchu. Jeśli potrzebujesz szybkich efektów np. w przypadku sezonowej oferty na święta lub w okresie letnim, postaw na reklamy Google Ads – SEO mogłoby nie przynieść efektów w odpowiednim dla Ciebie czasie.
Jeśli natomiast nie zależy Ci na szybkich rezultatach, tylko na budowaniu silnej, stabilnej pozycji zarówno w wyszukiwarce, jak i ogólnie na rynku, nie możesz zrezygnować z pozycjonowania.
Wielu przedsiębiorców zastanawia się, co będzie lepsze – SEO czy kampanie Google Ads. Czy rzeczywiście trzeba wybrać tylko jedną strategię? Działania w obu tych kanałach przecież nie wykluczają się, a wręcz uzupełniają. Jeśli budżet firmowy na to pozwala, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wdrożyć zarówno pozycjonowanie, jak i płatne kampanie. Działanie wielokanałowe zawsze przynosi lepsze efekty.
Pozycjonowanie będzie budowało pozycję i renomę marki długofalowo, natomiast Google Ads pozwoli natychmiast wygenerować ruch i pozyskać klientów, nawet gdy strona nie będzie jeszcze widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj jednak, że planowanie i realizowanie obu tych strategii wymaga specjalistycznej wiedzy, doświadczenia i umiejętności. W tym przypadku bardzo łatwo popełnić błąd, który pogorszy sytuację strony (SEO) lub szybko przepali budżet (Google Ads). Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie pozycjonować stronę czy uruchomić kampanię PPC, rozważ współpracę z profesjonalną agencją.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.