W performance marketingu liczy się przede wszystkim skutek podjętych działań, czyli reakcje użytkowników na skierowane do nich komunikaty. Taka strategia to odpowiedź na coraz większą liczbę treści reklamowych, która obniża skuteczność działań promocyjnych i powoduje przepalanie budżetu. Skupianie się na konkretnych rezultatach pozwala zmaksymalizować skuteczność reklamy, przy jednoczesnej optymalizacji budżetu – tak właśnie działa performance marketing. Co to jest i kiedy warto z niego korzystać? Sprawdź.
Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat opracowano wiele metod marketingu internetowego. Niektóre z nich uważane są obecnie za absolutną podstawę działań promocyjnych każdej firmy. Jak wiadomo, reklama jest dźwignią handlu, bez marketingu nawet najlepszy produkt nie będzie się sprzedawał. Problem polega na tym, że inwestując w reklamę, nigdy nie możemy być na 100% pewni, że ona zadziała i przyniesie zysk – nawet jeśli doskonale sprawdza się u kogoś innego.
Z pomocą przychodzi performance marketing – co to takiego? Inaczej nazywany jest marketingiem efektywnościowym. Jest to strategia nakierowana na wypracowywanie konkretnych wyników i osiąganie jasno określonych efektów. Działania wdrażane w jej ramach mają zachęcić odbiorcę komunikatu reklamowego do wykonania rentownej (pośrednio lub bezpośrednio) akcji. Istotne jest to, że w tym modelu działania reklamodawca płaci wyłącznie za efekt. Dlatego performance marketing mocno związany jest z pojęciem konwersji. Konwersja to pożądana z punktu widzenia firmy akcja, którą ma wykonać użytkownik. Na jej podstawie ocenia się skuteczność reklam i rozlicza rezultaty. Nie musi być to jednak sprzedaż. Inne przykłady konwersji to:
Warto wspomnieć również zjawisko tzw. ślepoty banerowej, które w pewnym sensie przyczynia się do tego, że coraz więcej firm korzysta z performance marketingu. Co to jest ślepota banerowa? To nic innego jak ignorowanie komunikatów reklamowych przez użytkowników. Internauci przyzwyczajeni są do wyskakujących co chwila banerów, dlatego nie zwracają na nie uwagi. W takim przypadku rozliczanie się za konkretną akcję np. opłata za kliknięcie reklamy jest zdecydowanie bardziej opłacalne niż płacenie za samo jej wyświetlenie.
Na początku warto podkreślić, że nie istnieje jedna konkretna forma czy narzędzie performance marketingu. Co to znaczy? Otóż integralnym elementem tej strategii jest model rozliczenia – płatność za wypracowane efekty. Dlatego marketing efektywnościowy można wykorzystywać w różnych kanałach digital marketingu.
Obszary, w których najczęściej stosowany jest performance marketing, to: płatne kampanie reklamowe (w Google Ads i na portalach społecznościowych), e-mail marketing, retargeting, programy afiliacyjne, porównywarki cenowe.
Zastanawiasz się nad wykorzystaniem tej strategii do promocji swojej firmy? Aby podjąć decyzję, nie wystarczy wiedzieć, na czym polega performance marketing, co to jest konwersja i jakie są modele rozliczeń. Tutaj potrzeba konkretnych informacji. A co jest bardziej konkretne niż lista zalet oraz korzyści, jakie może przynieść taka strategia? Oto najważniejsze z nich:
Warto wspomnieć, że koszty działań reklamowych rosną. Dlatego dziś performance marketing ma jeszcze większe znaczenie. Dzięki takiej strategii nie inwestujesz w ciemno – dokładnie wiesz, za co zapłacisz i jakie korzyści przyniesie Ci dana inwestycja. Jeśli stosujesz model rozliczeniowy CPS, płacisz tylko za sfinalizowaną transakcję. To oznacza, że ponosisz koszty wyłącznie, gdy działania generują realny zysk.
Kiedy najlepiej sprawdzi się performance marketing? Kiedy masz jasno określony cel i wiesz, do czego dążysz.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.