Nawigacja w witrynie – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Nawigacja w witrynie – wszystko, co musisz o niej wiedzieć

Priorytetem każdego twórcy strony internetowej powinno być zorganizowanie intuicyjnej nawigacji, która ułatwi użytkownikom sprawne poruszanie się w witrynie. Element ten wpływa bowiem na wrażenia odbiorcy, co jest ważnym czynnikiem branym pod uwagę przez Google podczas tworzenia rankingu SERP.

Charakterystyka nawigacji w witrynie

Każda witryna składa się z wielu różnych komponentów, nierzadko niezwykle złożonych i trudnych do zdefiniowania. Nawigacja na stronie jest więc kluczowym narzędziem poruszania się po niej i odnajdywania najważniejszych informacji.

Do ważnych elementów nawigacji witryny zaliczyć można wezwania do działania czy intuicyjne menu zawierające najistotniejsze fragmenty strony.

Menu nawigacyjne powinno obejmować uporządkowaną listę wszystkich stron docelowych lub kontaktowych w witrynie. Warto też zawrzeć w nim najczęściej poszukiwane przez użytkowników treści.

Paski menu są zwykle umieszczane w okolicach nagłówka strony, rzadziej w formie pasków bocznych. Umożliwia to odbiorcom łatwy dostęp do istotnych pozycji w witrynie, co pozytywnie wpływa na komfort użytkowania.

Warto też podkreślić, że nawigacja w witrynie odgrywa kluczową rolę w tworzeniu sieci połączeń wszystkich wewnętrznych stron, co pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć ich zawartość i umieścić witrynę na odpowiedniej pozycji na liście wyników wyszukiwania.

Czym jest menu nawigacyjne?

Menu nawigacyjne opisać można jako zorganizowaną grupę linków, które prowadzą użytkownika do różnych stron w witrynie. Poszczególne fragmenty nie mają żadnej fizycznej struktury, dlatego ważne jest ich uporządkowanie za pomocą dobrze opracowanego menu.

Najczęściej spotykaną formą menu jest rozwijany pasek poziomo ustawionych linków, znajdujący się w bocznej części strony. Odpowiednio uporządkowane strony pozwalają użytkownikom szybko dotrzeć do interesujących ich treści, co minimalizuje współczynnik odrzuceń i wydłuża czas pobytu w witrynie.

Warto też podkreślić, że z paska tego korzystają również wyszukiwarki podczas indeksowania treści. Należy więc brać to pod uwagę w strategii optymalizacyjnej.

Nawigacja podrzędna – co to takiego?

Jest to interfejs, który umożliwia dostęp do podrzędnych kategorii witryny. Aspekt ten odnosi się do listy podkategorii, które znajdują się pod głównymi łączami nawigacyjnymi. Linki w interfejsie zapewniają użytkownikom łatwy dostęp do innych powiązanych z daną zawartością informacji, bezpośrednio z poziomu strony głównej. Dzięki takiej hierarchii odwiedzający są w stanie dotrzeć do interesujących ich treści bez konieczności długiego poszukiwania konkretnych linków.

Dlaczego system nawigacji w witrynie jest tak ważny?

Intuicyjny system nawigacji witryny ma bezpośredni wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce, gdyż zwiększa komfort korzystania ze strony, co jest brane pod uwagę podczas budowania rankingu Google. Nic nie odstrasza bowiem użytkowników skuteczniej niż źle zorganizowania strona i nieuporządkowane menu.

Prosta struktura nawigacji pomaga odwiedzającym szybko znaleźć konkretne informacje, co poprawia UX i gwarantuje wyższą pozycję w SERP.

Rodzaje nawigacji w witrynie

  • Nawigacja hierarchiczna

Jest to najczęściej wybierana forma nawigacji, szczególnie w przypadku dużych sklepów internetowych. Jak sama nazwa wskazuje, na szczycie menu znajdują się najistotniejsze strony, a pod nimi linki do poszczególnych podkategorii witryny.

  • Nawigacja globalna

Ta forma struktury nawigacji opiera się na obecności we wszystkich obszarach witryny, takich jak pasek nawigacyjny nagłówka czy stopki i uwzględnia najważniejsze fragmenty zawartości.

  • Nawigacja lokalna

Struktura ta obejmuje głównie uwzględnione w treści linki, które prowadzą użytkownika do innych powiązanych elementów w witrynie.

  • Nawigacja hamburgerowa

Jest to forma nawigacji, która dotyczy szczególnie wersji mobilnych. Chodzi tu głównie o sposób prezentacji paska nawigacyjnego. Na dużych ekranach jest on przedstawiany w formie poziomej. Niestety, na mniejszych wyświetlaczach często nie jest to możliwe, wobec czego stosuje się trzyliniowy przycisk zwany właśnie „hamburgerem”.

  • Pionowe menu nawigacyjne

W ten wersji paska nawigacyjnego lista prezentowana jest w formie pionowej „drabinki” po obu stronach witryny. Nie jest to najczęściej spotykana struktura, niemniej jednak niesie za sobą kilka korzyści. Umożliwia bowiem tworzenie hierarchicznej organizacji linków, co pozwala użytkownikom łatwiej dotrzeć do najważniejszych treści. Warto też dodać, że orientacja paska bocznego nie jest ograniczona przerwami, dzięki czemu łatwiej jest dodać do niego więcej pozycji.

Podsumowanie

Aby zapewnić swojej witrynie sukces, musisz nieustannie poddawać ją procesom optymalizacyjnym. To samo dotyczy struktury nawigacji. Regularnie kontroluj więc preferencje swoich odbiorców, aby określić strony, z których rezygnują i zidentyfikować zawartość, która szczególnie ich interesuje. Dzięki tym informacjom będziesz w stanie zbudować doskonałe menu, poprawiając przy tym wrażenia użytkownika i pozycję witryny na liście wyników wyszukiwania.

Powszechnie popełnianym błędem jest pomijanie optymalizacji systemu nawigacji witryny w strategii SEO, co doprowadzić może do poważnych konsekwencji. Jeśli więc nie chcesz stracić zaufania użytkowników i pokazać Google, że zasługujesz na wysoką pozycję w rankingu SERP, przeprowadź dokładne badania i stwórz strukturę nawigacji, która poprawi komfort korzystania ze strony i zapewni Ci doskonałe wyniki.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 14

    Zobacz inne wpisy

    Jak reklamować sklep internetowy?

    Jak reklamować sklep internetowy?

    Czego oczekuje klient?

    Czego oczekuje klient?

    Czym charakteryzuje się reklama społeczna?

    Czym charakteryzuje się reklama społeczna?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.
        Przygotuj się na
        Black Friday
        My robimy kampanie Ty sprzedasz więcej

        Odbierz ofertę Black Friday Last Minute, a w niej:

        1. Audyt
        Google Ads

        2. Darmowe
        grafiki
        reklamowe

        3. Strategia
        Google Ads dla
        Twojego sklepu