Marketing wirusowy – co to jest?

Marketing wirusowy – co to jest?

Marketing wirusowy, znany bardziej pod angielską nazwą “viral”, to zjawisko zazwyczaj nieplanowane, a przynoszące marce niemały rozgłos. O czym dokładnie mowa? O rozprzestrzenianiu się haseł, filmików, memów czy treści związanych z daną reklamą w sposób organiczny, głównie za sprawą rozbawionych lub zaintrygowanych internautów. Kampanie wirusowe mogą być również uwzględnione w strategii jako dodatkowy efekt skutecznej kampanii marketingowej.

Co daje reklama wirusowa?

Organiczne rozpowszechnianie danej reklamy, głównego hasła kampanii czy sharowanie na kanałach social media to bardzo cenne aspekty, mające wpływ na podnoszenie świadomości wizerunkowej marki. Virale mają w sobie coś z marketingu szeptanego, bo nie są nachalne, ale przekazywane przez sieć kontaktów. Dzięki temu internauci chętniej decydują się na odtwarzanie filmu, niż jakby ten sam content wyświetlił im się w formie posta sponsorowanego czy zwyczajnej reklamy.

Virale zachwycają przekazem, są intrygujące i błyskotliwe. Co najważniejsze, przynoszą rozgłos, który przekłada się na rosnące wskaźniki, o ile mowa o viralach wspierających pozytywny wizerunek marki, a nie treści kontrowersyjne czy niepoprawne.

Ogromną zaletą pozytywnej reklamy wirusowej jest docieranie do potencjalnych klientów w sposób organiczny oraz pogłębianie więzi z zaufaną grupą klientów. Virale zazwyczaj nie generują dodatkowych kosztów, więc jeśli są przypadkowym wynikiem udanej kampanii, to w świecie marketingu można z przymrużeniem oka porównać je do wygranej na loterii.

Jak tworzyć kampanie wirusowe?

Nie zawsze od razu jesteśmy w stanie określić potencjał viralowy danej reklamy, ale przymierzając się do opracowania strategii marketingowej, warto mieć na uwadze kilka elementów.

Big Idea, czyli główny koncept strategii kreatywnej lub dominujący motyw, będzie kluczowy, bo virale są często efektem bardzo niestandardowych pomysłów. Przyciąganie uwagi to jedno, ale wzbudzenie chęci do korzystania ze sloganów w codziennej komunikacji czy dobrowolne udostępnianie wideo reklamowego, a także tworzenie nowych materiałów, np. memów, to poziom, który trudno osiągnąć bez Big Idea.

Marketing wirusowy coraz częściej związany jest z głównym przekazem danej reklamy. Wśród przykładów można wspomnieć chociażby nawiązywanie do ruchu body positive w reklamach Dove czy próby normalizowania kobiecości w reklamach marki Apart. Zaangażowanie w dyskusje społeczne czy akcje CSR to na pewno dobry punkt startowy pod viral. Nie chodzi tu przecież o sam produkt czy firmę, ale przesłanie, które niesie za sobą dana kampania lub po prostu specyficzne poczucie humoru, które zostaje z odbiorcami na dłużej.

Reklama wirusowa – przykłady

Kakao z przymrużeniem oka

To jeden z najbardziej znanych przykładów marketingu wirusowego, który zapoczątkowany został przez internautów. Kakao marki Cacao DecoMorreno to produkt kojarzony przez wszystkich, którzy przynajmniej część swojego wolnego czasu spędzają na eksperymentowaniu w kuchni, w szczególności z wypiekami. Jak to było z viralem znanego kakao? Jeden z internautów porównał projekt opakowania kakao do książki. Jego komentarz nie pozostał niezauważony przez pozostałych użytkowników forum – w efekcie Cacao DecoMorreno doczekało się profilu na znanym portalu czytelniczym lubimyczytac.pl. Powieść pod tytułem Najwyższa jakość autorstwa DecoMorreno z okładką, która jest po prostu oryginalnym opakowaniem produktu, stała się viralem również dzięki reakcji samych właścicieli marki. Wykazali się dużym dystansem i poczuciem humoru względem tego żartu, co widoczne było w ich postach nawiązujących do „powieści”. Jak widać na tym przykładzie, internauci uwielbiają absurdalny humor oraz podejście pełne dystansu do promocji wizerunku lubianych przez nich marek.

Święta, święta, święta… z Allegro

Viralowy potencjał skrywa się często w świątecznych reklamach, które chwytają za serce, wzruszają, nastrajają na magiczną aurę Bożego Narodzenia. W tej grupie zdecydowanie można wymienić cykle reklam Allegro, które w grudniu 2021 roku zawładnęły siecią. Mowa o spotach: „Zobaczmy w sobie to, co najważniejsze”, które zachęcały do wyzbycia się uprzedzeń do drugiego człowieka, wzajemnego poszanowania i akceptacji, przeplatając między wersami rodzinną historię. Intensywne emocje powodowały w odbiorcach chęć podzielenia się reklamą z najbliższymi osobami lub opublikowania jej na osobistych profilach w social mediach.

Slogany marki Żywiec

Słynne „Ż” z kampanii piwa Żywiec to wśród Polaków jedne z najbardziej popularnych haseł reklamowych ostatnich lat. Błyskotliwe i zapadające w pamięć użycie pierwszej litery marki w tekstach Żona bez Ż to tylko ona lub Chce się Ż to tylko skrawki całej kampanii, która od lat bazuje na podobnej strategii, wciąż zaskakując nowymi hasłami. Zdecydowanie mają one potencjał viralowy i na stałe wchodzą do potocznego języka, stanowiąc nowe powiedzenia i riposty. Tu szczególne słowa uznania należą się strategom oraz copywriterom, którzy umiejętnie, na najwyższym poziomie potrafią bawić się słowem.

Słowem podsumowania

Marketing wirusowy to technika reklamowa mająca na celu zapoznanie użytkowników sieci z marką oraz wypromowanie określonego produktu w nieco inny sposób, bo poprzez wywołanie pozytywnych emocji u odbiorców. Głównym działaniem tego rodzaju marketingu jest rozprzestrzenianie się filmików, memów, haseł lub treści związanych z daną reklamą i utrwalenie ich w świadomości internautów. Virale wspierają działania marketingowe, więc są bardzo ważną częścią przyjętej strategii firmy.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7

    Zobacz inne wpisy

    Czego oczekuje klient?

    Czego oczekuje klient?

    Influencer marketing – co to jest?

    Influencer marketing – co to jest?

    Performance marketing – co to jest?

    Performance marketing – co to jest?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez iCEA PERFORMANCE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.