Marketing wielopoziomowy – co to jest?

Marketing wielopoziomowy – co to jest?

Marketing wielopoziomowy to dość często stosowana forma sprzedaży zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Liderami w tym obszarze są Chiny, USA oraz Niemcy. Nawet jeśli nigdy wcześniej nie słyszałeś o tym rodzaju marketingu, istnieje duże prawdopodobieństwo, że kiedyś się z nim spotkałeś. Przykładem firmy, która stosuje taką formę sprzedaży, jest Avon, czyli znany producent kosmetyków.

Na czym polega marketing wielopoziomowy co to jest? Czy warto go stosować? Na te i inne pytania odpowiadamy w artykule.

Marketing wielopoziomowy – definicja

Marketing wielopoziomowy , inaczej MLM (z j. ang. Multi Level Marketing), to strategia sprzedaży polegająca na budowaniu sieci niezależnych dystrybutorów i konsultantów. Istotą jest marketing bezpośredni, czyli oferowanie produktów za pomocą rozmowy telefonicznej czy spotkania na żywo.

Z założenia wszystko odbywać ma się poza tradycyjnymi mediami, takimi jak radio, telewizja i prasa, a także bez udziału kanałów digital marketingu. Jednak coraz częściej sprzedawcy korzystają ze świata cyfrowego i do sprzedaży produktów wykorzystują np. social media.

Dystrybutorzy, nazywani także ambasadorami lub konsultantami, nie tylko zarabiają na prowizji od sprzedaży, ale otrzymują także duże zniżki na produkty danej marki, sięgające nawet 60%.

Z takiej formy marketingu najczęściej korzystają producenci kosmetyków, suplementów diety oraz środków chemicznych.

Dlaczego marketing wielopoziomowy jest kontrowersyjny?

Większość z nas z pewnością wie, jak w praktyce wygląda marketing wielopoziomowy i jak działają osoby w niego zaangażowane. Wielu osobom taka strategia sprzedaży kojarzy się negatywnie, ze względu na nachalne propozycje dotyczące dołączenia do grupy konsultantów. Stosowanie MLM często uznawane jest więc za kontrowersyjne i nieskuteczne z punktu widzenia firmy.

Warto wspomnieć, że niektórzy kojarzą ten rodzaj marketingu ze znanymi piramidami finansowymi, które są nielegalne, a osoby je praktykujące zazwyczaj żerują na naiwności innych. MLM w odpowiedniej formie jest strategią w pełni zgodną z prawem i w założeniu nie polega na oszustwie. Choć zdarza się, że niektórzy pod przykrywką marketingu wielopoziomowego próbują stosować niedozwolone działania, takie jak właśnie zwykłe piramidy finansowe.

Marketing wielopoziomowy – na czym polega sprzedaż?

Jak marketing wielopoziomowy wygląda w praktyce? Otóż firma reklamuje swoje produkty lub w inny sposób pozyskuje pierwszych dystrybutorów. Ci natomiast sprzedają towar bezpośrednio (np. rozmawiając z potencjalnymi klientami w internecie, przez telefon czy nawet na ulicy) lub rekrutują własny zespół konsultantów. Dzięki temu otrzymują prowizję od sprzedaży własnej oraz od sprzedaży zrekrutowanych konsultantów znajdujących się niżej w hierarchii.

Każdy kolejny przedstawiciel handlowy (zajmujący niższy poziom w strukturze sieci) ma zatem do wyboru dwie opcje: sprzedawać produkty samodzielnie lub powołać do tego zespół. W ten sposób tworzy się wielopoziomowa sieć sprzedawców, którzy rozprowadzają i promują produkty, otrzymując za to wcześniej ustaloną prowizję.

Konsultanci/sprzedawcy nie są zatrudniani w firmie, a działają niezależnie. Z tego też względu sami zobowiązani są do pozyskiwania klientów i szukania sposobu na zainteresowanie ich produktami.

Najczęściej zaczyna się od rodzin, przyjaciół i bliskich znajomych. Konsultanci polecają im produkty, a następnie zachęcają ich do budowania własnej sieci klientów. Czy takie działanie jest skuteczne? Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, jednak warto pamiętać, że konsumenci chętniej kupują od kogoś, kogo znają. Jeśli rodzina poleca dany produkt, to prawdopodobieństwo, że dana osoba go kupi, jest dość spore.

Czy warto stosować marketing wielopoziomowy?

Dobrze zaplanowany i prowadzony marketing wielopoziomowy może sprawdzić się w niektórych przypadkach, ale raczej jako jedna ze strategii. Jak wspominaliśmy wcześniej, często działalność konsultantów nie jest dobrze odbierana. Jeśli ich zachowanie będzie zbyt nachalne, przyniesie to skutek odwrotny do zamierzonego, czyli zniechęci konsumentów do marki. Trzeba też pamiętać, że nie w każdej branży taka strategia sprzedaży się sprawdzi.

Zalety marketingu MLM

Oczywiście marketing wielopoziomowy ma też swoje zalety. Należą do nich:

  • łatwo i szybko rozwijająca się sieć konsultantów i klientów;
  • niskie koszty sprzedaży;
  • setki, a nawet tysiące konsultantów promujących produkty, działających jako niezależne podmioty (firma nie musi zatrudniać ogromnej liczby pracowników).

Marketing MLM może sprawdzić się pod warunkiem, że zostanie poprawnie wdrożony. W końcu dwie znane firmy produkujące kosmetyki (Avon i Oriflame) od wielu lat stosują taką strategię sprzedaży, co oznacza, że jest po prostu opłacalna. Warto jednak pamiętać, że w sieciach MLM często konieczne jest narzucenie dużej marży, co może zniechęcać konsumentów, zwłaszcza w dobie tak łatwego dostępu do informacji i systemów porównujących ceny.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 2

    Zobacz inne wpisy

    Jak powinien wyglądać brief dla agencji marketingowej?

    Jak powinien wyglądać brief dla agencji marketingowej?

    Jak badać efektywność kampanii marketingowych w mediach społecznościowych?

    Jak badać efektywność kampanii marketingowych w mediach społecznościowych?

    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?

    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.