Marketing szeptany – co to jest?

Marketing szeptany – co to jest?

Marketing nie zawsze musi być drogi i agresywny. Czasami wystarczy wzbudzić zainteresowanie marką w sposób nienachalny, a nawet dyskretny. Dowodem na to jest marketing szeptany. W tym artykule wyjaśniamy, na czym polega marketing szeptany co to jest i jakie są rodzaje tej formy promocji.

Na czym polega marketing szeptany?

Marketing szeptany (buzz marketing, whisper marketing, word of mouth marketing) polega na „szeptaniu” potencjalnym klientom o zaletach marki lub produktu i wywoływaniu dyskusji, a tym samym wzbudzaniu zainteresowania odbiorców. Dawniej nazwa była bardziej adekwatna do idei, ponieważ ten rodzaj marketingu polegał przede wszystkim na pozornie spontanicznym przekazie ustnym.

Dziś, gdy promocja odbywa się głównie w internecie, marketing szeptany wygląda nieco inaczej, bo wykorzystuje się do niego przede wszystkim media cyfrowe, takie jak portale społecznościowe, strony internetowe, blogi, YouTube, fora tematyczne. Dzięki temu marketerzy mogą niewielkim – w porównaniu do dawnej formy – wysiłkiem i niezbyt wysokim kosztem zwiększyć świadomość marki i zainteresowanie wśród grupy docelowej.

Idea marketingu szeptanego

Buzz marketingu nie można mylić z tradycyjną reklamą i bezpośrednim zachęcaniem do sprzedaży. Jego istotą jest jak najbardziej naturalne wywołanie dobrowolnej dyskusji na temat marki lub konkretnego produktu czy usługi i przedstawienie ich zalet. Jednak zawsze powinno odbywać się to w sposób pasujący do okoliczności i kontekstu sytuacji.

Marketing szeptany nie ma nic wspólnego z nachalnym nakłanianiem do zakupu, a tym bardziej tworzeniem nieprawdziwych opinii.

Zalety marketingu szeptanego:

  • stosunkowo niskie koszty,
  • możliwość prowadzenia działań w wielu kanałach,
  • wzbudzenie zaufania konsumentów,
  • zwiększenie świadomości marki,
  • wzbudzenie zainteresowania grupy docelowej,
  • łatwy sposób kreowania wizerunku firmy,
  • możliwość poznania potrzeb grupy docelowej.

Rodzaje marketingu szeptanego

Marketing szeptany ma różne formy. Najpopularniejsze z nich to:

Trendsetting

Polega na kreowaniu nowych trendów z wykorzystaniem danego produktu. Do tego rodzaju marketingu angażuje się najczęściej znane osoby (celebrytów, influencerów), cieszące się dużym uznaniem w swoich grupach odbiorców. Wykorzystując swoją popularność, autorytet i zaufanie, mają oni wykreować nowy trend w dziedzinie związanej z marką.

Cause marketing

To działania wspierające kwestie społeczne, akcje oraz inicjatywy ważne dla grupy docelowej marki (np. zdrowy styl życia, nierówności społeczne, tolerancja). Celem jest zyskanie przychylności odbiorców, wzmocnienie autorytetu i zbudowanie pozytywnego wizerunku.

Evangelist marketing

W tym rodzaju marketingu szeptanego istotne jest przede wszystkim stworzenie silnej więzi emocjonalnej pomiędzy marką, a jej odbiorcami. W tym celu tworzy się grupy osób mocno utożsamiających się z marką. Są to tzw. ewangeliści, a ich zadaniem jest promowanie firmy i zachęcanie innych do dołączenia.

Brand blogging

To nic innego jak prowadzenie działań promocyjnych w sferze blogowej. Do współpracy angażuje się autorów poczytnych blogów, związanych w jakiś sposób z marką. Przykładowo autor bloga o naturalnej pielęgnacji mógłby przedstawić zalety roślinnego kremu do twarzy i opisać swoje doświadczenia związane z jego stosowaniem.

Community marketing

Polega na wywoływaniu dyskusji, a także angażowaniu się w już istniejące dyskusje na blogach, forach i grupach tematycznych w social mediach. Wypowiedzi na temat produktu czy marki muszą pasować do kontekstu, a także mieć jakąś wartość dodaną. W przeciwnym wypadku działanie zostanie uznane za sztuczną reklamę i spam.

Product seeding

Product seeding to obecnie jedna z najczęściej wykorzystywanych form marketingu szeptanego. Co to jest? Polega on na współpracy z blogerami, influencerami czy youtuberami. Marka udostępnia produkt osobie z dużą i zaangażowaną grupą odbiorców. Zadaniem influencera jest przetestowanie otrzymanego produktu i publiczne przedstawienie recenzji. Tak jak w każdym innym rodzaju marketingu szeptanego, nie ma być to nachalne zachęcenie do zakupu, a szczera opinia. Osoby znane w internecie zazwyczaj są autorytetem dla swojej grupy odbiorców, dlatego mają na nią spory wpływ – to sprawia, że product seeding jest skuteczny.

Viral marketing

Kolejny bardzo popularny i niezwykle skuteczny rodzaj buzz marketingu to viral marketing. Inaczej nazywany jest też marketingiem wirusowym, co dokładnie opisuje jego działanie. Polega on na tworzeniu materiałów (memów, gifów itp.), chętnie rozsyłanych po sieci. Treści muszą być zabawne, angażujące lub inspirujące. Chodzi o to, aby użytkownicy chcieli się nimi dzielić i aby dzięki temu materiał promocyjny rozprzestrzeniał się jak wirus.

Marketing szeptany – przykłady

Jak w praktyce wygląda marketing szeptany? Przykład skutecznej promocji w formie viral marketingu to kampania reklamowa marki YES. Film przedstawiający różne oblicza kobiecości już po kilku godzinach od publikacji stał się prawdziwym hitem w sieci.

YouTube

Tak naprawdę marka produkująca biżuterię połączyła w swojej kampanii marketing wirusowy oraz cause marketing, ponieważ poruszyła inspirującą i istotną dla sporej części społeczeństwa kwestię, jaką jest kobieca siła, a także zaangażowała do tego znane osobistości. Dzięki temu o kampanii było naprawdę głośno.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13

    Zobacz inne wpisy

    LTV marketing – czym jest?

    LTV marketing – czym jest?

    Marketing wielopoziomowy – co to jest?

    Marketing wielopoziomowy – co to jest?

    Jak media społecznościowe mogą pomóc w rozwoju firmy?

    Jak media społecznościowe mogą pomóc w rozwoju firmy?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez iCEA PERFORMANCE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.