Marketing nie zawsze musi być drogi i agresywny. Czasami wystarczy wzbudzić zainteresowanie marką w sposób nienachalny, a nawet dyskretny. Dowodem na to jest marketing szeptany. W tym artykule wyjaśniamy, na czym polega marketing szeptany co to jest i jakie są rodzaje tej formy promocji.
Marketing szeptany (buzz marketing, whisper marketing, word of mouth marketing) polega na „szeptaniu” potencjalnym klientom o zaletach marki lub produktu i wywoływaniu dyskusji, a tym samym wzbudzaniu zainteresowania odbiorców. Dawniej nazwa była bardziej adekwatna do idei, ponieważ ten rodzaj marketingu polegał przede wszystkim na pozornie spontanicznym przekazie ustnym.
Dziś, gdy promocja odbywa się głównie w internecie, marketing szeptany wygląda nieco inaczej, bo wykorzystuje się do niego przede wszystkim media cyfrowe, takie jak portale społecznościowe, strony internetowe, blogi, YouTube, fora tematyczne. Dzięki temu marketerzy mogą niewielkim – w porównaniu do dawnej formy – wysiłkiem i niezbyt wysokim kosztem zwiększyć świadomość marki i zainteresowanie wśród grupy docelowej.
Buzz marketingu nie można mylić z tradycyjną reklamą i bezpośrednim zachęcaniem do sprzedaży. Jego istotą jest jak najbardziej naturalne wywołanie dobrowolnej dyskusji na temat marki lub konkretnego produktu czy usługi i przedstawienie ich zalet. Jednak zawsze powinno odbywać się to w sposób pasujący do okoliczności i kontekstu sytuacji.
Marketing szeptany nie ma nic wspólnego z nachalnym nakłanianiem do zakupu, a tym bardziej tworzeniem nieprawdziwych opinii.
Marketing szeptany ma różne formy. Najpopularniejsze z nich to:
Polega na kreowaniu nowych trendów z wykorzystaniem danego produktu. Do tego rodzaju marketingu angażuje się najczęściej znane osoby (celebrytów, influencerów), cieszące się dużym uznaniem w swoich grupach odbiorców. Wykorzystując swoją popularność, autorytet i zaufanie, mają oni wykreować nowy trend w dziedzinie związanej z marką.
To działania wspierające kwestie społeczne, akcje oraz inicjatywy ważne dla grupy docelowej marki (np. zdrowy styl życia, nierówności społeczne, tolerancja). Celem jest zyskanie przychylności odbiorców, wzmocnienie autorytetu i zbudowanie pozytywnego wizerunku.
W tym rodzaju marketingu szeptanego istotne jest przede wszystkim stworzenie silnej więzi emocjonalnej pomiędzy marką, a jej odbiorcami. W tym celu tworzy się grupy osób mocno utożsamiających się z marką. Są to tzw. ewangeliści, a ich zadaniem jest promowanie firmy i zachęcanie innych do dołączenia.
To nic innego jak prowadzenie działań promocyjnych w sferze blogowej. Do współpracy angażuje się autorów poczytnych blogów, związanych w jakiś sposób z marką. Przykładowo autor bloga o naturalnej pielęgnacji mógłby przedstawić zalety roślinnego kremu do twarzy i opisać swoje doświadczenia związane z jego stosowaniem.
Polega na wywoływaniu dyskusji, a także angażowaniu się w już istniejące dyskusje na blogach, forach i grupach tematycznych w social mediach. Wypowiedzi na temat produktu czy marki muszą pasować do kontekstu, a także mieć jakąś wartość dodaną. W przeciwnym wypadku działanie zostanie uznane za sztuczną reklamę i spam.
Product seeding to obecnie jedna z najczęściej wykorzystywanych form marketingu szeptanego. Co to jest? Polega on na współpracy z blogerami, influencerami czy youtuberami. Marka udostępnia produkt osobie z dużą i zaangażowaną grupą odbiorców. Zadaniem influencera jest przetestowanie otrzymanego produktu i publiczne przedstawienie recenzji. Tak jak w każdym innym rodzaju marketingu szeptanego, nie ma być to nachalne zachęcenie do zakupu, a szczera opinia. Osoby znane w internecie zazwyczaj są autorytetem dla swojej grupy odbiorców, dlatego mają na nią spory wpływ – to sprawia, że product seeding jest skuteczny.
Kolejny bardzo popularny i niezwykle skuteczny rodzaj buzz marketingu to viral marketing. Inaczej nazywany jest też marketingiem wirusowym, co dokładnie opisuje jego działanie. Polega on na tworzeniu materiałów (memów, gifów itp.), chętnie rozsyłanych po sieci. Treści muszą być zabawne, angażujące lub inspirujące. Chodzi o to, aby użytkownicy chcieli się nimi dzielić i aby dzięki temu materiał promocyjny rozprzestrzeniał się jak wirus.
Jak w praktyce wygląda marketing szeptany? Przykład skutecznej promocji w formie viral marketingu to kampania reklamowa marki YES. Film przedstawiający różne oblicza kobiecości już po kilku godzinach od publikacji stał się prawdziwym hitem w sieci.
YouTube
Tak naprawdę marka produkująca biżuterię połączyła w swojej kampanii marketing wirusowy oraz cause marketing, ponieważ poruszyła inspirującą i istotną dla sporej części społeczeństwa kwestię, jaką jest kobieca siła, a także zaangażowała do tego znane osobistości. Dzięki temu o kampanii było naprawdę głośno.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.