Polski rynek e-commerce wciąż się rozrasta, a zakupy online robi coraz więcej konsumentów. To oznacza, że sprzedając w sieci, można sporo zarobić. Trzeba tylko wiedzieć, jakie kanały sprzedaży internetowej wybrać. Własna strona WWW to przecież niejedyne rozwiązanie. W tym wpisie przedstawiamy więc najważniejsze kanały sprzedaży dla sektora e-commerce. Sprawdź koniecznie, jeśli interesuje Cię biznes online!
Oto lista najważniejszych kanałów dystrybucji towarów oraz ich charakterystyka w świecie handlu elektronicznego.
Platforma e-commerce to najpopularniejszy sposób na sprzedaż online. Obecnie rynek oferuje mnóstwo systemów, których obsługa nie wymaga nawet specjalistycznej wiedzy programistycznej. Wystarczy wykupić dostęp, skonfigurować sklep i można zacząć sprzedawać.
Sklep internetowy utworzony na platformie e-commerce to podstawa. Nawet jeśli zdecydujesz się na inne kanały sprzedaży, warto mieć swoją wirtualną wizytówkę w postaci sklepu online. Będziesz mógł odsyłać tam użytkowników np. z płatnych kampanii Google Ads.
Pamiętaj jednak, że sklep internetowy trzeba pozycjonować. Dzięki temu Twoje produkty będą wyświetlały się w wyszukiwarce, czyli tam, gdzie współcześni konsumenci najczęściej zaczynają ścieżkę zakupową.
Według raportu Digital 2021 dostępnego na stronie datareportal.com, w 2021 roku liczba użytkowników portali społecznościowych wynosiła ok. 4,2 miliarda. To oznacza, że ponad połowa światowej populacji odwiedza social media. Jest to zatem kolejny wartościowy kanał sprzedaży e-commerce.
Serwisy takie jak Facebook, Instagram, TikTok czy LinkedIn mogą służyć jako dodatkowy obszar do promowania marki, zwiększania jej świadomości oraz nawiązywania bliższych relacji z klientami – tak właśnie większość firm je traktuje. Jednak niektóre z nich pozwalają tworzyć kampanie reklamowe, a na Facebooku możesz dodatkowo utworzyć sklep.
Największą zaletą social selling jest to, że portale społecznościowe pozwalają precyzyjnie targetować reklamy. Sponsorowane posty reklamujące produkty wyświetlają się konkretnym użytkownikom (np. ze względu na wiek, płeć, zawód, zainteresowanie), którzy mogą być nimi zainteresowani.
Warto też wspomnieć, że sprzedaż w social mediach to poniekąd wyjście naprzeciw potrzebom konsumenta. Użytkownik przeglądający Facebooka czy Instagram w danej chwili nie szuka produktu, ale jeśli zobaczy reklamę dopasowaną do jego danych demograficznych lub nawet aktywności w Internecie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dokona zakupu.
Opisując ważne i popularne kanały sprzedaży e-commerce, nie można zapomnieć o dedykowanych serwisach, takich jak Allegro, OLX, eBay czy Amazon, z których wciąż korzystają tysiące, a nawet miliony konsumentów. Według badań przeprowadzonych przez Mediapanel Gemius Polska (dla PAP Biznes) liczba użytkowników Allegro na początku 2022 roku wynosiła prawie 22 miliony.
Jeśli zdecydujesz się na taki kanał, nie poniesiesz kosztów związanych z tworzeniem strony, zakupem oprogramowania, a także z pozycjonowaniem. Jednak konieczne będzie płacenie prowizji od sprzedaży. Niektóre serwisy oferują także wyróżnienie oferty, co jest oczywiście dodatkowo płatne.
Warto jednak wspomnieć, że strony takie jak Allegro przeznaczone są raczej do sprzedaży masowej i dla przedsiębiorców, którym nie zależy na kreowaniu wizerunku marki. Do rozprowadzania unikatowych produktów, które sprzedają się w niewielkich ilościach, lepiej stworzyć dedykowaną stronę internetową/sklep, na której będzie można dodatkowo edukować konsumentów i zapoznawać ich z produktami np. za pomocą content marketingu.
Marketing afiliacyjny jest formą marketingu efektywnościowego. Polega na współpracy z partnerami/wydawcami, którzy polecają produkty lub usługi swojej grupie odbiorców, a następnie otrzymują prowizję od sprzedaży. Takim sposobem zarabia zarówno wydawca, jak i reklamodawca, czyli np. właściciel sklepu.
Najczęściej stosowanym modelem rozliczeń jest CPS (z j. ang. Cost Per Sale), czyli koszt za każdą uzyskaną sprzedaż. Sieci afiliacyjne są szczególnie popularne w Stanach Zjednoczonych. Tam z takiego kanału sprzedaży korzysta ok. 80% wszystkich sklepów internetowych.
Aby wdrożyć marketing afiliacyjny, potrzebny jest specjalny system lub platforma, które pozwolą na przekazywanie materiałów reklamowych, kontrolowanie prowadzonych działań, zliczanie akcji oraz rozliczanie prowizji od sprzedaży.
Ogromną zaletą tego kanału sprzedaży jest zdobywanie nowych możliwości promocji i docieranie do szerszego grona osób, nawet takich, które nigdy wcześniej nie słyszały o danej marce. To dlatego, że wydawcy/partnerzy promują linki afiliacyjne wśród swoich odbiorców. Oprócz tego dużym plusem jest niskie ryzyko straty – właściciel sklepu płaci prowizję wydawcy tylko wówczas, gdy dojdzie do sprzedaży.
Obecnie większość ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych. Użytkownicy przenoszą się z komputerów i laptopów na smartfony czy tablety. Nic więc dziwnego, że aplikacje mobilne to kanały sprzedażowe uznawane za jedne z najważniejszych w e-commerce.
Konsumenci oczekują prostych, wygodnych rozwiązań – w końcu z tego powodu wybierają zakupy online, a nie stacjonarne. Aplikacje w telefonie mogą zatem okazać się doskonałym narzędziem wspierającym sprzedaż w e-commerce i pozwalającym docierać do szerszej grupy konsumentów.
Oczywiście stworzenie i wdrożenie aplikacji, a następnie zachęcenie użytkowników do instalacji nie jest banalnie proste, a do tego wymaga czasu oraz dużych nakładów finansowych. Zdecydowanie nie jest to kanał, który pozwoli w krótkim czasie poprawić wyniki sprzedażowe, a raczej długofalowa strategia.
Każdy wymieniony wyżej kanał sprzedaży ma ogromny potencjał i, odpowiednio wykorzystany, może przynieść wiele dobrego. Poza tym ma również swoje minusy. Jak więc podjąć decyzję? Przede wszystkim należy kierować się zachowaniem i przyzwyczajeniami grupy docelowej. Niektóre towary łatwiej sprzedają się na Allegro, inne poprzez Facebooka, a jeszcze inne przez spersonalizowane strony internetowe.
Trzeba przeprowadzić research, dzięki któremu możliwe będzie wytypowanie kanałów o największym potencjale. Nie można też zapominać o budżecie, jakim dysponuje firma. Niektóre metody będą wymagały większych nakładów finansowych, a inne mniejszych.
Jeśli nie wiesz, na jaki kanał sprzedaży e-commerce się zdecydować lub uważasz, że każdy z nich może okazać się skuteczny, warto przyjrzeć się bliżej koncepcji omnichannel. Jest to strategia marketingowa, która polega na wielokanałowej dystrybucji. Obecnie wielu specjalistów ds. marketingu internetowego uważa, że konsument powinien mieć możliwość „styku” ze sklepem w każdym kanale sprzedażowym (strona internetowa, social media, aplikacja mobilna itp.).
Dodatkowo wszystkie kanały dystrybucji powinny być ze sobą zintegrowane i spójne, zarówno jeśli chodzi o jakość, jak i identyfikację wizualną oraz UX.
Nie ma jednego, idealnego kanału sprzedaży, który sprawdzi się w każdym przypadku. Warto więc próbować, a następnie analizować wyniki. Pewne jest jednak, że sprzedaż za pomocą wyłącznie jednego kanału nie jest tak skuteczna, jak dystrybucja wielokanałowa.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.