Jakie możliwości daje nam Google Tag Manager (GTM)?

Jakie możliwości daje nam Google Tag Manager (GTM)?

Google Tag Manager (GTM) istnieje od wielu lat, jednak nadal nie jest tak popularny, jak inne produkty od firmy Google – mimo że daje wiele możliwości i znacznie ułatwia prowadzenie m.in. działań marketingowych. Właściciele witryn internetowych, którzy nie korzystają z GTM, sporo zatem tracą. Sprawdź, czym jest Google Tag Manager, jak działa i co daje.

Google Tag Manager – co to jest i jak działa?

Wśród wielu produktów dla webmasterów, oferowanych przez firmę Google, znajduje się m.in. Google Tag Manager. Co to takiego? Jest to narzędzie pozwalające zarządzać kodem strony internetowej bez specjalistycznej wiedzy programistycznej. Dzięki niemu możemy samodzielnie dodać do witryny różne tagi i skrypty. To z kolei pozwala zaoszczędzić nie tylko pieniądze, które przeznaczylibyśmy na usługi programisty, ale również czas.

Jeśli chcesz z jednego miejsca zarządzać wszystkimi tagami istotnymi dla Twojej witryny, i to w bardzo prosty sposób, koniecznie skorzystaj z Google Tag Manager. Jak działa to narzędzie? GTM jest darmowym produktem, z którego może korzystać każdy właściciel konta Google. Wystarczy wybrać usługę Menedżer tagów, a następnie utworzyć i skonfigurować konto, które pozwoli na implementację przeróżnych tagów, bez otwierania kodu źródłowego.

Struktura konta GTM

Aby zrozumieć, czym dokładnie jest Google Tag Manager, co daje i jak działa, trzeba poznać strukturę konta oraz znaczenie jego poszczególnych elementów. W GTM możemy wyróżnić:

  • kontenery – to obszary lub inaczej „pojemniki” na skrypty. W ich obrębie można tworzyć i konfigurować tagi. Każdy kontener ma swój kod, który aktywuje cały zbiór tagów.
  • Tagi – fragmenty kodu umożliwiające przesyłanie danych ze strony do konta Google Tag Manager. Google proponuje różne typy tagów (np. do Google Analytics), jednak można też dodać nowe. Dane te dotyczą np. akcji wykonywanych przez użytkowników.
  • Reguły – zdefiniowane działania lub warunki, które uruchamiają tagi.
  • Zmienne – przechowują i przekazują wartości, które ulegają zmianie.

Google Tag Manager – co daje?

Zarządzanie witryną, usprawnienie procesu SEO, ułatwienie wdrażania działań z zakresu analityki – to wszystko możliwe jest poprzez wykorzystanie Google Tag Manager. Google mocno ułatwiło właścicielom serwisów prowadzenie działań w sieci, udostępniając to narzędzie. Jakie możliwości daje nam ono we wspomnianych obszarach?

Analityka

Monitorowanie danych na stronie internetowej to jedna z najcenniejszych i najczęściej wykorzystywanych funkcji Google Tag Manager. Co daje to narzędzie w obszarze analityki? Otóż łatwe wdrożenie tagów śledzących usprawnia procesy analityczne, pozwala śledzić każdą akcję użytkownika, a także sprawdzać źródło ruchu i wiele innych aspektów mających znaczenie w planowaniu oraz modyfikowaniu działań marketingowych.

Istotne jest to, że Google przy wykorzystaniu Google Tag Manager pozwala na implementowanie tagów pochodzących również z zewnętrznych narzędzi, a nie tylko z własnych produktów, takich jak Google Analytics czy Google Ads.

Remarketing

Remarketing to powtórzenie przekazu reklamowego do osób, które wcześniej wykazały zainteresowanie reklamą, stroną lub konkretnym produktem. Aby było to możliwe, konieczne jest zaimplementowanie tagu zbierającego informacje o akcjach użytkowników. Dzięki GTM można to zrobić bez „otwierania” całego kodu strony.

Warto wspomnieć, że piksel Facebooka również można dodać za pomocą Google Tag Manager. Co to takiego? Otóż to kod śledzący, potrzebny do utworzenia kampanii remarketingowej na Facebooku.

SEO

Widoczność w wyszukiwarce ułatwia realizowanie celów marketingowych w sieci, dlatego tak ważne jest wdrożenie SEO. Ten proces również można sobie ułatwić, korzystając z Google Tag Manager. Jak działa narzędzie w tym obszarze? Przede wszystkim przyspiesza ładowanie strony (jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych). To dlatego, że dzięki GTM tagi działają asynchronicznie, czyli ładują się niezależnie od siebie.

Oprócz tego w łatwy sposób można uporządkować kod źródłowy strony i pozbyć się niepotrzebnych elementów, które negatywnie wpływają na wydajność serwisu.

Google Tag Manager – jak dodać tagi?

W pierwszej kolejności należy wejść na stronę Google Tag Managera. Możesz to zrobić z poziomu swojego konta Google lub skorzystać z wyszukiwarki, wpisując nazwę narzędzia. Następnie trzeba zarejestrować i skonfigurować konto.

Teraz możesz przejść do konfiguracji kontenera, czyli obszaru, w którym będą znajdowały się wszystkie tagi dla danej domeny. Jeśli nie wystąpią żadne błędy, otrzymasz fragment kodu, który musi znaleźć się w kodzie źródłowym każdej strony Twojej witryny. Możesz to zrobić ręcznie (potrzebny będzie dostęp do skryptu i pewna wiedza programistyczna) lub skorzystać z odpowiedniej dla CMS-a wtyczki.

Google Tag Manager – jak dodać tagi Google Analytics?

Śledzenie konwersji, ruchu i odsłon na stronie to jedna z najczęściej wykorzystywanych funkcji Google Tag Manager. Jak dodać tagi Google Analytics na stronę internetową?

Po konfiguracji kontenera pojawi się opcja „dodaj nowy tag”. Po kliknięciu przycisku system poprosi Cię o jego konfigurację, czyli wybranie jednej z kilkunastu proponowanych usług. Wśród nich znajdują się popularne produkty Google (Google Ads, Google Analytics), a także narzędzia zewnętrzne np. LinkedIn, Crazy Egg, Pinterest Tag.

  1. Kliknij opcję Google Analytics – Universal Analytics.
  2. Teraz konieczne będzie wybranie typu śledzenia (np. wyświetlenia strony) oraz dodanie identyfikatora śledzenia Google Analytics. Znajdziesz go na swoim koncie GA w zakładkach kolejno: Administracja > Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia.
  3. Dodaj regułę All Pages.
  4. Zapisz tag i opublikuj zmiany w kontenerze. Gotowe!

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11

    Zobacz inne wpisy

    Google Search Console – co to jest?

    Google Search Console – co to jest?

    Poznaj swoich odbiorców, dzięki Google Analytics

    Poznaj swoich odbiorców, dzięki Google Analytics

    Dwell time – co to jest?

    Dwell time – co to jest?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez iCEA PERFORMANCE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.