Domena to adres prowadzący do strony internetowej. Dzięki niej możliwe jest połączenie z zasobem umieszczonym na serwerze. Z tego względu należy ją zarejestrować jeszcze przed opublikowaniem witryny. Każda domena ma swojego właściciela, którym może być firma lub osoba prywatna. Jak sprawdzić, kto zarejestrował domenę i kto jest jej właścicielem? Wyjaśniamy!
Ustalenie właściciela domeny jest dość proste. Takie informacje są dostępne dla każdego użytkownika Internetu. Wystarczy wybrać jedno z kilku darmowych narzędzi, a następnie, za jego pomocą, uzyskać dostęp do WHOIS.
Czym jest WHOIS? To baza danych, zawierająca informacje na temat wszystkich domen oraz ich rejestratorów i abonentów.
Istnieje wiele darmowych narzędzi, pozwalających na proste i szybkie uzyskanie tego typu danych.
Domeny można podzielić m.in. na krajowe, globalne oraz europejskie. Sprawdzanie właściciela w każdym przypadku wygląda podobnie, jednak należy skorzystać z innego narzędzia.
Pierwszym sposobem na sprawdzenie właściciela domeny krajowej (.pl) jest skorzystanie ze specjalnego narzędzia na stronie www.dns.pl/whois. Strona należy do NASK, czyli Krajowego Rejestru Domen, prowadzonego przez instytut badawczy.
Wystarczy w wyznaczone okno wpisać nazwę domeny, zaznaczyć okienko: Nie jestem robotem, a następnie kliknąć przycisk: Szukaj w bazie WHOIS.
www.dns.pl
Już po chwili pojawią się wyniki.
www.dns.pl, wyniki dla domeny allegro.pl
Jak widzisz, oprócz danych dotyczących abonenta i rejestratora domeny, narzędzie udostępnia również informacje na temat jej stanu, daty utworzenia i daty ostatniej modyfikacji oraz nazw serwerów.
Niestety informacje na temat abonenta dostępne są tylko wówczas, gdy jest nim firma. Jeśli osoba prywatna jest właścicielem domeny, dane będą ukryte ze względu na ustawę o ochronie danych osobowych. Wyjątkiem są sytuacje, gdy właściciel wyrazi zgodę na udostępnianie swoich danych. Co ciekawe, dla domen globalnych i europejskich takie ograniczenia nie istnieją. Dane na temat abonenta są dostępne, niezależnie od tego, czy jest to firma, czy osoba prywatna.
Co z domenami globalnymi (.com)? Informacji na ich temat nie znajdziesz za pomocą wcześniej opisanego narzędzia. Jak zatem sprawdzić, czyja to domena, jeśli ma rozszerzenie globalne? W tym przypadku należy wejść na przykład na stronę who.is.
who.is
Podobnie jak w poprzednim narzędziu, w wyznaczone okno należy wpisać nazwę domeny, a następnie kliknąć przycisk z lupą.
who.is, wyniki dla domeny facebook.com
To narzędzie również wyświetla dodatkowe informacje na temat domeny. Warto wspomnieć, że pozwala ono uzyskać dane o wszystkich domenach dostępnych w Internecie – również tych z rozszerzeniem .pl, chociaż niektóre informacje mogą nie być wyświetlane w całości (np. te dotyczące domen europejskich).
Domeny europejskie zakończone rozszerzeniem .eu wykorzystywane są głównie przez firmy z siedzibą w Unii Europejskiej. Jak sprawdzić, do kogo domena należy, gdy jest zakończona takim rozszerzeniem? Proces wygląda podobnie jak w przypadku innych rozszerzeń, jednak należy skorzystać z narzędzia na stronie www.eurid.eu. EURid (European Registry for Internet Domains) jest europejskim dostawcą, dlatego ma własną bazę domen.
eurid.eu, wyniki dla domeny trans.eu
Opisane wyżej strony to tylko przykłady. Narzędzi pozwalających na dostęp do bazy WHOIS jest znacznie więcej. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce frazę whois. Google wyświetli mnóstwo podobnych narzędzi, różniących się ewentualnie udostępnianymi informacjami.
Pamiętaj, że właściciel, a właściwie abonent, nie jest tym samym podmiotem, co rejestrator domeny. Właścicielem/abonentem nazwiemy firmę lub osobę prywatną, która wykupiła i zarezerwowała dla siebie daną domenę. Domena jest wówczas częścią adresu URL, prowadzącego do strony internetowej danego podmiotu.
Rejestrator (operator) to natomiast firma współpracująca z podmiotem uprawnionym do rejestrowania domen. W Polsce jest to NASK, czyli Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa. Choć trzeba wspomnieć, że od jakiegoś czasu NASK nie zajmuje się bezpośrednio rejestrowaniem domen. W 100% przypadków robią to partnerzy.
Jeśli domena, którą wybrałeś dla swojej strony, jest zajęta, masz kilka możliwych opcji. Możesz wprowadzić niewielkie zmiany i zarejestrować domenę od razu, wybrać inne rozszerzenie lub skontaktować się z właścicielem zajętej domeny. Być może uda się ją odkupić lub przynajmniej zarezerwować po jej wygaśnięciu.
W tym oczywiście pomogą wspomniane wcześniej narzędzia. Dzięki nim sprawdzisz nie tylko dane kontaktowe właściciela, ale również informacje na temat tego, czy domena jest w ogóle aktywna i kiedy wygasa jej ważność.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.