Poszukiwanie najskuteczniejszych metod promocji sprawia, że firmy zwracają się w stronę mediów społecznościowych, które wciąż dynamicznie się rozwijają, dając przedsiębiorstwom ogromne możliwości przyciągnięcia odbiorców. Jedną z najbardziej fascynujących możliwości ostatnich czasów jest influencer marketing. To promocja marek, ich produktów oraz usług poprzez użytkowników mediów społecznościowych, którzy mają dużą liczbę obserwujących – a co ważniejsze, wpływ na opinie, preferencje i decyzje tych obserwujących.
Influencer to aktywna w mediach społecznościowych osoba publiczna, która może wpływać na decyzje i opinie użytkowników. Może to być celebryta, którego fani chcą się podobnie do niego ubierać i prowadzić ten sam tryb życia, albo ekspert w jakiejś dziedzinie, z którego opinią liczą się odbiorcy. Ogólnie rzecz ujmując, influencer jest liderem opinii – jego publiczność mu ufa i słucha jego rekomendacji.
Każdy influencer ma swoje grono lojalnych i zaangażowanych odbiorców, co czyni go atrakcyjnym „narzędziem” w kampanii promocyjnej. Kiedy marka przemawia do ludzi za pośrednictwem osoby, której ufają, jej komunikat jest o wiele skuteczniejszy niż bezpośrednia reklama skierowana do dowolnej publiczności.
Można podzielić influencerów według liczby odbiorców.
Kategorie z najbardziej zaangażowaną publicznością to mikro- i nanoinfluencerzy. Mają oni aktywną i maksymalnie zaangażowaną publiczność, z którą utrzymują bliski kontakt, dlatego współpraca z nimi jest najskuteczniejsza. Influencerzy midi i makro są pozbawieni tej możliwości – publiczność jest zbyt duża i nie ma sensu oraz możliwości odpowiadania na wszystkie komentarze i pytania. Treści publikowane przez mikroinfluencerów są bardziej autentyczne, a oni sami chętniej wchodzą w interakcję z obserwatorami. Wszystko to sprawia, że wyglądają bardziej jak znajomi – a wszyscy chętniej ufamy znajomym niż niedostępnym i odległym celebrytom.
Influencer marketing szczególnie wysokie wyniki osiąga na Instagramie. Oczywiście można z powodzeniem zastosować go na innych platformach, ale szybki rozwój Instagrama w ostatnich latach i koncentracja dużej liczby influencerów na tej platformie sprawiły, że jest ona najczęściej wybierana przez marketingowców. Dlatego dobrym pomysłem jest rozpoczęcie poszukiwań właśnie na Instagramie. Pozostaje pytanie – jak?
To najłatwiejszy i najbardziej bezpośredni sposób na rozpoczęcie pracy z influencerem. Możesz znaleźć określone konta, wyszukując hashtagi, słowa kluczowe lub po prostu przeglądając obserwatorów popularnych profili, które są podobne do Twojej marki. Im bardziej szczegółowy hashtag lub zapytanie, tym większe szanse na znalezienie konta pasującego do Twojej firmy.
Influencerów dla biznesu lokalnego możesz szukać:
Chociaż takie poszukiwanie właściwych kont jest uważane za najłatwiejsze i najbardziej bezpośrednie, może być czasochłonne i zwracać się w małym stopniu. Będziesz musiał długo przeglądać tysiące kont na Instagramie, aby znaleźć to właściwe.
Drugim sposobem jest wykorzystanie specjalnych usług, np.: Whitepress, ReachaBlogger, Influ czy InfluBe, które dają dostęp do baz danych influencerów i pozwalają przeszukiwać je z pomocą zaawansowanych filtrów. Wystarczy wpisać żądane kryteria, takie jak lokalizacja, wiek i płeć (wiele platform oferuje więcej opcji wyszukiwania). Niektóre bazy danych oferują również podgląd statystyk, takich jak liczba subskrybentów i ich aktywność.
Korzystanie z takich usług pozwoli Ci szybciej znaleźć potencjalnych partnerów, ale nie gwarantuje, że skorzystają z Twojej oferty. Warto również zauważyć, że nie wszystkie bazy danych są regularnie aktualizowane, więc mogą zawierać nieaktualne informacje.
Trzecią opcją jest zwrócenie się o pomoc do profesjonalnej agencji influencer marketingu. W tym wypadku musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami dla pośrednika, ale nierzadko ma to swoje zalety, ponieważ agencja zajmie się nie tylko znalezieniem influencera, ale także przeprowadzeniem i monitorowaniem kampanii. Masz też gwarancję na nawiązanie współpracy.
Zanim rozpoczniesz poszukiwania, zdefiniuj grupę docelową. Musi pasować do Ciebie i influencera, który Cię zareklamuje. Pamiętaj też, że konto, które wybierzesz, musi pasować do charakteru i wartości Twojej marki.
Aby współpraca z influencerem zakończyła się sukcesem i przyniosła oczekiwany efekt, należy zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów konta, na którym zostanie umieszczona reklama:
Ważnym wskaźnikiem jest również liczba wyświetleń filmów na stronie influencera. Stosunek odbiorców do liczby wyświetleń powie Ci o zaangażowaniu i aktywności subskrybentów.
Zanim zaczniesz współpracę z wybranym influencerem, musisz wykluczyć możliwość sztucznego zawyżenia wskaźników jego konta. Pomogą Ci w tym trzy parametry:
Twórz jasne instrukcje. Pierwszą i najważniejszą rzeczą przed rozpoczęciem jakiejkolwiek kampanii influencer marketingowej jest stworzenie jasnych instrukcji dla influencerów. Aby przeprowadzić udaną promocję, ważne jest, aby wszyscy nadawali na tych samych falach. Przed zawarciem umowy z influencerem upewnij się, że rozumie on istotę i cele Twojej kampanii: zarówno ogólny obraz, jak i szczegóły.
Działaj w odpowiedniej skali. W zależności od Twoich celów i konkretnych produktów, pula zaangażowanych w promocję kont powinna skupiać się na zasięgach lub sile oddziaływania. Co to znaczy? Jeśli Twój produkt ma charakter uniwersalny i masowy, powinieneś współpracować z wpływowymi osobami w różnym wieku, różnej płci i różnego pochodzenia rasowego, aby zmaksymalizować ekspozycję i zwiększyć sprzedaż. Natomiast jeśli chcesz zareklamować produkt niszowy, współpracuj z influencerami, którzy mają autorytet w danej dziedzinie, aby upewnić się, że przyciągasz właściwych odbiorców.
Stwórz przekonujące CTA. Podobnie jak w przypadku każdego marketingu, posty influencerów muszą mieć przekonujące wezwanie do działania. Warto wymyślić też hasło przewodnie do hashtaga promocyjnego.
Uczciwie płać influencerowi. Niektóre marki oczekują, że będą reklamowane w zamian za towary lub usługi. Taka strategia rzadko jest skuteczna na dłuższą metę. Influencerzy świadczą usługi, promując produkty i poświęcając czas oraz siły na tworzenie treści o wysokiej jakości. Aby zapewnić jak najlepsze wyniki kampanii, musisz płacić terminowo i zgodnie z umową. Licz się z tym, że współcześnie niewielu influencerów wchodzi w partnerstwa bez wynagrodzenia pieniężnego. Najczęściej podają przybliżony koszt swoich usług, ale ostateczną cenę ustalają podczas negocjacji. Nie krępuj się targować – branża jest wciąż nowa i nie ma jednolitych standardów, co oznacza, że influencerzy z taką samą liczbą obserwujących mogą prosić o różne wynagrodzenie.
Upewnij się, że współpraca jest jawna. Post sponsorowany musi zawierać hashtagi, które wskazują, że jest to reklama. Może wydawać się to dziwne, ale używanie hashtagu #advertising nie szkodzi reputacji influencera, a raczej buduje większe zaufanie wśród followersów, którzy wiedzą, że współpracuje z markami i doceniają jego uczciwość.
Wpływanie na zachowania konsumentów za pomocą influencerów nie jest nowym pomysłem. Zarówno duże korporacje, jak i małe firmy coraz częściej przeznaczają znaczną część swoich budżetów reklamowych na współpracę z influencerami. Taka współpraca pozwala na przyciągnięcie do marki nowych klientów i poprawienie relacje z już istniejącymi. Poprzez influencer marketing możesz budować świadomość marki i promować nowe produkty, dlatego warto zainwestować pieniądze w tego typu promocję. Znalezienie odpowiedniego influencera może zająć trochę czasu, ale odpowiedni wybór przyniesie z pewnością firmie wiele korzyści.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.