Jak sprawdzić historię strony internetowej?

Jak sprawdzić historię strony internetowej?

Jeśli zastanawiasz się nad kupnem domeny z drugiej ręki, pamiętaj, aby dokładnie przeanalizować, co działo się z nią na przestrzeni lat. Musisz sprawdzić między innymi jej wiek, historię, linkowanie, a także ewentualne ataki hakerskie. Historia domeny internetowej jest istotna zarówno w kontekście budowania widoczności w wyszukiwarce, jak i w kontekście wizerunku marki. Zobacz, jak ją sprawdzić za pomocą darmowych narzędzi.

W jakim celu sprawdza się historię domeny?

Na widoczność strony w wyszukiwarce Google wpływają m.in. takie aspekty jak: optymalizacja techniczna, trafność w stosunku do zapytania użytkownika, linkowanie, a także historia domeny. Starsze strony, istniejące w sieci od dłuższego czasu, mają większe szanse na dobrą pozycję niż witryny „świeże”. To dlatego, że Google musi wyrobić sobie opinie na temat danej domeny i sprawdzić, czy jest ona wiarygodna.

Jednak oprócz wieku ogromne znaczenie ma również to, co działo się ze stroną/domeną od czasu jej utworzenia. Jeśli ma złą reputację, np. w przeszłości została na nią nałożona kara od Google za stosowanie nieuczciwych technik, to budowanie jej widoczności będzie o wiele trudniejsze, a czasami wręcz niemożliwe. Dlatego przed odkupieniem domeny trzeba dokładnie przeanalizować jej historię.

To jednak nie wszystko. To, co działo się z domeną na przestrzeni lat będzie wpływało również na Twoją reputację. Przykładowo, jeśli domena z drugiej ręki wcześniej wykorzystywana była do prowadzenia nielegalnej działalności lub mało wiarygodnego sklepu internetowego, bardzo prawdopodobne, że w sieci znajdą się negatywne opinie na jej temat. Niektórzy też mogą kojarzyć taką domenę z poprzednią firmą. To wszystko z pewnością negatywnie wpłynie na reputację Twojej marki i może przeszkodzić Ci w rozwijaniu biznesu.

Jeśli więc chcesz uniknąć przykrej niespodzianki, przed zakupem dokładnie sprawdź poprzednią zawartość i historię domeny.

Jak sprawdzić historię domeny internetowej?

W sieci dostępnych jest kilka darmowych narzędzi, które pozwolą Ci dowiedzieć się o domenie wszystkiego, co niezbędne. Oto najbardziej przydatne:

Whois

Na początku warto sprawdzić, jak długo strona internetowa/domena istnieje w sieci. Dzięki temu dowiesz się, czy budowanie widoczności będziesz zaczynać z czystą kartą od zera, czy jednak start będzie ułatwiony (albo i utrudniony).

W tym celu należy wejść na stronę: https://whois.domaintools.com/, wpisać w wyznaczone okienko nazwę domeny, a następnie kliknąć Search.

whois.domaintools.com

whois.domaintools.com, wyniki dla domeny onet.pl

Otrzymasz między innymi takie informacje jak: data pierwszej rejestracji, typ serwera i kod odpowiedzi HTTP. Darmowa wersja narzędzia pozwala sprawdzić kilka domen w ciągu jednego dnia.

Wayback Machine

Narzędzie Wayback Machine pozwala sprawdzić, co działo się ze stroną internetową od czasu jej utworzenia. Znajdziesz tam zawartość strony z przeszłości, kopie zapasowe, a także sprawdzisz ewentualne zainfekowanie przez wirusy. Wszystko to pozwoli Ci ocenić, czy warto odkupić taką domenę, czy lepiej dać sobie spokój.

Jak korzystać z narzędzia Wayback Machine? Wejdź na stronę: https://archive.org/, w wyznaczone okienko wpisz nazwę domeny, a następnie kliknij Enter na klawiaturze.

archive.org

Po chwili na ekranie wyświetli się oś czasu. Widać na niej, kiedy tworzone były kopie zapasowe. Kliknij rok, który Cię interesuje, a następnie podświetlony dzień danego miesiąca oraz godzinę w kalendarzu poniżej.

archive.org, wyniki dla domeny multikino.pl

Teraz możemy zobaczyć, jak wyglądała strona Multikina 4 lutego, 2006 roku.

archive.org, wyniki dla domeny multikino.pl

Tutaj mamy natomiast stronę Allegro z 11 maja, 2000 roku.

archive.org, wyniki dla domeny allegro.pl

Narzędzie pokazuje również odnotowane przekierowania oraz błędy serwera. Oprócz tego, dzięki dostępnym informacjom możesz ustalić strukturę strony, a następnie ją odtworzyć np. jeśli chodzi o przekierowania 301. To pozwoli Ci szybko zbudować dobrą widoczność.

Wyszukiwarka Google

Czasami najprostsze metody są najlepsze. Jeśli skorzystałeś już z narzędzi opisanych wyżej, możesz dla pewności wykorzystać też wyszukiwarkę Google, gdzie poniekąd dostępna jest historia domen dostępnych w całej sieci.

Na początek warto po prostu wpisać nazwę domeny, którą zamierzasz odkupić i poszukać informacji na jej temat. Być może poprzedni właściciel wykorzystywał ją do oszustwa, jednak zostało to zauważone i opisane przez kogoś w Internecie.

Następnie możesz wykorzystać komendę site:. W tym celu wpisz w pasku wyszukiwarki site:nazwadoemny.pl i kliknij Enter. W wynikach wyszukiwania powinny pojawić się wszystkie dostępne w indeksie Google podstrony. Dzięki temu sprawdzisz, czy strona nie została zainfekowana lub zbanowana przez Google. Taki sposób można jednak wykorzystać wyłącznie w przypadku domen zarejestrowanych lub niedawno porzuconych.

wyszukiwarka Google, komenda site dla domeny onet.pl

Ahrefs

Na to, jak łatwo będzie zbudować widoczność danej domeny wpływa również jej profil linków zewnętrznych. Warto wiedzieć, że obecnie Google zwraca dużą uwagę na jakość odnośników, czyli na ich źródło. Muszą pochodzić z wartościowych i wiarygodnych stron. Niedozwolone jest tworzenie niskiej jakości zapleczy czy sztuczne pozyskiwanie linków za pomocą spamu. Znaczenie ma także dywersyfikacja linków – muszą być zróżnicowane.

Z tego względu przed odkupieniem domeny należy sprawdzić, jakie linki do niej prowadzą. Możesz to zrobić za pomocą narzędzia Ahrefs, którego podstawowe funkcje dostępne są w darmowej wersji.

Wejdź na stronę: https://ahrefs.com/pl/backlink-checker i wyznaczone okno wpisz adres domeny.

ahrefs.com/pl

Kliknij przycisk Sprawdź linki zwrotne. Po chwili pojawią się wyniki.

ahrefs.com/pl, wyniki dla domeny wp.pl

Historia domeny internetowej – czy zawsze da się ją sprawdzić?

Niestety nie zawsze sprawdzenie historii domeny internetowej jest możliwe. Jeśli strona została zablokowana przed dostępem robotów zbierających dane o kopiach zapasowych i zawartości, to niestety nie otrzymamy żadnych wyników. W takim przypadku lepiej zrezygnować z zakupu domeny i nie ryzykować!

Przedstawiliśmy najpopularniejsze i najskuteczniejsze sposoby na sprawdzenie historii domeny. Pamiętaj, że strona ze „złą” przeszłością może okazać się bardzo problematyczna w kontekście SEO. Lepiej dokładnie ją sprawdzić. Dzięki temu unikniesz problemów z widocznością.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.7/5 - Liczba ocen: 4

    Zobacz inne wpisy

    Wskaźniki SEO na stronie – jakie są najważniejsze?

    Wskaźniki SEO na stronie – jakie są najważniejsze?

    Badanie słów kluczowych – jak się za to zabrać?

    Badanie słów kluczowych – jak się za to zabrać?

    Jakie możliwości daje nam Google Tag Manager (GTM)?

    Jakie możliwości daje nam Google Tag Manager (GTM)?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.