Argumenty przemawiające za przewagą marketingu internetowego nad działaniami konwencjonalnymi można by wymieniać w nieskończoność. Dziś nie trzeba już nikogo przekonywać, że bez obecności w sieci trudno walczyć z konkurencją i pozyskiwać klientów. Problemem może okazać się jedynie wybór odpowiedniej formy reklamy internetowej.
Sprawdź, które kanały digital marketingu są najpopularniejsze, ile kosztuje reklama internetowa, co to właściwie jest i jakie są najważniejsze zasady jej tworzenia.
Kilkadziesiąt lat temu możliwości w obszarze marketingu były mocno ograniczone. Firmy miały do wyboru niewiele kanałów poza telewizją, radiem i tradycyjnymi ulotkami. Dawniej takie działania wystarczały, jednak dziś konwencjonalnego marketingu nie można nazwać w pełni skutecznym i opłacalnym, a na pewno nie dla wszystkich. Niewiele firm może pozwolić sobie na telewizyjny spot reklamowy. W przypadku lokalnych biznesów lub firm, które dopiero wchodzą na rynek, jest to wręcz niemożliwe.
Zupełnie inne i szersze możliwości daje przedsiębiorcom reklama internetowa. Co to jest? To nic innego jak forma marketingu, która wykorzystuje internet do promowania produktów oraz usług. Może ona przybierać różną postać – obecnie firmy mają do wyboru co najmniej sześć różnych kanałów marketingowych.
Strona internetowa to dziś podstawa komunikacji marketingowej każdej firmy. Jeśli współczesny konsument nie znajdzie Cię w sieci, niestety dla niego nie istniejesz. Dlatego musisz dać o sobie znać i pokazać się w wyszukiwarce na wysokiej pozycji. Jak to zrobić?
Możemy wyróżnić dwa rodzaje reklamy strony internetowej w Google:
Pozycjonowanie organiczne to inaczej zwiększenie widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania. Aby strona pojawiła się na wysokiej pozycji, musi być odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wymagań wyszukiwarki, nasycona słowami kluczowymi, a także dopasowana do potrzeb użytkowników.
Pozycjonowanie lub inaczej SEO to najpopularniejsza i najczęściej wykorzystywana reklama internetowa. Czy warto z niej korzystać? Zdecydowanie tak. Nawet jeśli zamierzasz wprowadzać inne działania i formy marketingu, widoczność strony w wyszukiwarce to zawsze dobry pomysł. Wpływ na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania mają takie aspekty jak:
Drugi sposób na reklamę strony internetowej w Google to kampanie Google Ads. Są to reklamy lub grupy reklam stworzone, skonfigurowane i opublikowane za pomocą specjalnego systemu. Wyświetlają się na samej górze lub na samym dole wyników wyszukiwania i oznaczone są napisem „Reklama”.
Aby w ten sposób promować swoją stronę, musisz stworzyć kampanię poprzez konto Google Ads (rejestracja jest darmowa). Przy konfiguracji konieczne będzie określenie stawki za jedno kliknięcie oraz budżetu, jaki chcesz dziennie przeznaczać na wyświetlanie linku sponsorowanego – reklamy Google Ads rozliczane są w modelu CPC (płatność za każde kliknięcie).
Taka reklama internetowa jako nowoczesne narzędzie marketingowe wykorzystywana jest przez miliony firm na całym świecie. Dzięki niej można dotrzeć do konkretnych osób i zdobyć ruch na stronie już na samym początku działalności.
Pozycjonowanie i kampanie Google Ads to dwie najpopularniejsze formy reklamy internetowej. Warto traktować je jako podstawę strategii, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby testować również inne rodzaje promocji w internecie. Skuteczne mogą okazać się takie rozwiązania jak:
Portale społecznościowe takie jak Facebook, Instagram czy LinkedIn to doskonałe miejsce na reklamę. Użytkownicy udostępniają tam swoje dane, a także chętnie dzielą się informacjami na temat wykonywanego zawodu czy zainteresowań. Dzięki temu można jeszcze precyzyjniej targetować przekaz, a także trafnie dobrać jego kreację.
W social mediach możesz reklamować się na dwa sposoby:
Systemy reklamowe Facebook Ads i LinkedIn Ads działają podobnie jak system firmy Google.
Za pomocą poczty elektronicznej, z której w dzisiejszych czasach korzysta niemal każdy, również możesz stworzyć skuteczną reklamę internetową. Na czym polega taki rodzaj promocji?
E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego – firma tworzy wiadomość i wysyła ją do konkretnej osoby (osób). Celem tego typu działań jest podtrzymywanie relacji z klientami, ale również sprzedaż produktów czy usług.
Content marketing to kolejna skuteczna forma reklamy internetowej – na czym polega? Ideą tego rodzaju marketingu jest tworzenie i publikowanie wartościowych treści, które mają zachęcić użytkownika do podjęcia określonej akcji.
Teksty, grafiki i wideo mogą realizować zarówno cele wizerunkowe, jak i sprzedażowe.
Ile kosztuje reklama internetowa? Czy warto w nią inwestować? – odpowiedź na te pytania najbardziej interesuje przedsiębiorców. Nie ma w tym nic dziwnego, w końcu marketing musi być opłacalny. Niestety nie można jednoznacznie określić kosztów promocji w internecie. Wszystko zależy od kanału marketingowego, skali działań, konkurencji, charakteru działalności, a także od tego, czy firma współpracuje z agencją, czy reklamuje się sama.
Koszty kampanii Google Ads mogą wynosić 500 zł miesięcznie, ale również kilkadziesiąt, a nawet kilkaset tysięcy złotych. Natomiast średnie koszty pozycjonowania to 1200–3000 zł miesięcznie.
Są również strategie, których wdrożenie nie wiąże się z żadnymi kosztami np. prowadzenie profilu firmowego w social mediach czy publikowanie artykułów na blogu. Właściciel małej, lokalnej firmy, który jest ekspertem w swojej branży, może robić to samodzielnie, jeśli tylko dysponuje czasem.
Wiesz już, czym jest reklama internetowa, czy warto w nią inwestować i jakie są jej zalety. Jednak trzeba też znać podstawowe zasady jej tworzenia. Jeśli nie planujesz współpracy z agencją, musisz dobrze przygotować się do samodzielnego planowania, a następnie wdrażania takiej strategii. Błędy popełnianie przy tworzeniu i wprowadzaniu działań będą wpływały na ich skuteczność. Jeśli nie chcesz niepotrzebnie topić swojego budżetu, pamiętaj o kilku ważnych zasadach:
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.