Jak dodać swoją stronę do indeksu Google?

Jak dodać swoją stronę do indeksu Google?

Kiedy użytkownik Internetu wpisuje frazę w wyszukiwarce, Google przeszukuje swoją bazę stron i wyświetla najtrafniejsze wyniki. Witryny, które nie znajdują się w indeksie Google, nie mają szans na to, aby trafić do użytkownika przez organiczne wyniki wyszukiwania. Zobacz, jak dodać swoją stronę do Google za pomocą kilku prostych metod.

Dodanie strony do indeksu Google – proste metody

Prędzej czy później wyszukiwarka Google doda nowo utworzoną stronę do swojego indeksu, np. gdy inna witryna do niej podlinkuje. Może to potrwać nawet kilka miesięcy, dlatego zdecydowanie lepiej wziąć sprawy w swoje ręce. W końcu im szybciej adresy URL znajdą się w indeksie, tym szybciej będą mogły wyświetlać się użytkownikom.

Istnieje wiele metod na dodanie strony do Google. Przedstawiamy trzy najczęściej stosowane.

Ręczne dodanie adresu do Google

Narzędziem, o którym nie sposób nie wspomnieć przy omawianiu tematu indeksowania, jest Google Search Console. To darmowa usługa przeznaczona dla właścicieli stron internetowych. Pozwala przede wszystkim monitorować stan strony z punktu widzenia SEO, a także wykrywać nieprawidłowości w obrębie domeny. Nie bez znaczenia jest też dla indeksowania.

Za pomocą Google Search Console możesz w prosty i szybki sposób poprosić o dodanie adresu do Google. Jak to zrobić?

W pierwszej kolejności musisz połączyć swoją domenę z narzędziem. Wystarczy wejść na stronę https://search.google.com/search-console/about, kliknąć Rozpocznij i podać nazwę swojej domeny. System poprosi o weryfikację własności domeny za pomocą rekordu DNS. Gdy udowodnisz Google, że to Ty jesteś właścicielem serwisu, automatycznie uzyskasz dostęp do panelu zarządzania.

W menu po lewej stronie kliknij zakładkę Sprawdzenie adresu URL i wpisz w wyznaczone miejsce adres, który chcesz zindeksować.

Jeśli wskazanego przez Ciebie adresu URL nie ma jeszcze w indeksie, Google poinformuje Cię o tym, wyświetlając taki komunikat:

Aby dodać podstronę do bazy Google, kliknij POPROŚ O ZINDEKSOWANIE.

Warto wiedzieć, że istnieje dzienne ograniczenie dotyczące liczby indeksowanych adresów URL. Z tego względu ta metoda sprawdzi się, jeśli masz do zindeksowania tylko kilka podstron, np. gdy dodajesz nowy wpis na bloga czy nową sekcję lub gdy aktualizujesz treść. Dzięki temu w łatwy i szybki sposób dasz wyszukiwarce znać, że w Twojej witrynie pojawiło się coś nowego i należy to sprawdzić.

Przesłanie mapy strony

Jeśli jednak adresów jest więcej, dodaj stronę do indeksu Google za pomocą mapy witryny (sitemap.xml). To plik zawierający listę wszystkich adresów URL w obrębie domeny, czasami także obrazów. Jest ważnym źródłem informacji dla robotów wyszukiwarki Google. Dzięki mapie można przyspieszyć proces indeksowania. Warto ją stworzyć i przesłać zwłaszcza w przypadku bardzo rozbudowanych serwisów z dużą liczbą podstron.

Mapę witryny możesz wygenerować automatycznie za pomocą specjalnych narzędzi (np. Screaming Frog, dla stron z maksymalnie 500 podstronami) lub za pomocą wtyczek w CMS, a także stworzyć ją ręcznie. Gotowa mapa witryny powinna znaleźć się w katalogu głównym na serwerze. Następnie trzeba przesłać ją do Google. Można to zrobić w Google Search Console.

Wejdź w zakładkę Mapy witryn i podaj adres URL mapy swojej strony w wyznaczonym polu. Następnie kliknij PRZEŚLIJ.

W ten sposób poinformujesz Google, gdzie ma szukać Twojego pliku sitemap.xml. Pamiętaj, że mapa witryny nie powinna zawierać adresów, których nie chcesz indeksować.

Linkowanie na popularnych stronach

Kolejnym sposobem na to, jak dodać stronę do Google, jest pozyskanie back linków z popularnych stron znajdujących się już w indeksie wyszukiwarki. Roboty Google regularnie odwiedzają takie serwisy. Jeśli natkną się tam na link do Twojej strony, sprawdzą, co się pod nim znajduje, przeanalizują zawartość, a następnie dodadzą adres URL do swojej bazy.

Tę metodę warto jednak traktować jako dodatek, a nie podstawę działań.

Jak sprawdzić stan indeksowania strony?

Według informacji dostępnej na stronie Centrum wyszukiwarki Google indeksowanie trwa od kilku dni do kilku tygodni. To znaczy, że trzeba uzbroić się w cierpliwość. Jeśli minęło już sporo czasu i podejrzewasz, że danej podstrony wciąż nie ma w indeksie, sprawdź to.

W tym również pomoże Ci Google Search Console, które udostępnia raporty na temat stanu indeksowania. Znajdziesz je w zakładce Stan w menu po lewej stronie.

Inną metodą na sprawdzenie indeksowania jest komenda site. W okno wyszukiwarki należy wpisać site:nazwadomeny.pl i zatwierdzić przyciskiem Enter. Wyszukiwarka wyświetli liczbę zindeksowanych podstron oraz pokaże, jak prezentują się one w wynikach wyszukiwania.

Naprawianie problemów z indeksowaniem – robots.txt

Przyczyną problemu z indeksowaniem może być źle skonfigurowany plik robots.txt. Służy on do udzielania robotom wyszukiwarki wskazówek na temat tego, które adresy URL mają sprawdzić i dodać do indeksu. Być może przez pomyłkę dana podstrona lub nawet cała witryna została zablokowana właśnie w pliku robots.txt. Koniecznie musisz sprawdzić jego zawartość.

Poniższy zapis oznacza, że cała witryna blokowana jest przed dostępem robota Google, dlatego należy go jak najszybciej zmienić.

Prawidłowa komenda w pliku robots.txt wygląda np. tak:

W tym przypadku robot indeksujący nie może wchodzić na strony z elementem /wp-admin/ w adresie URL.

Naprawianie problemów z indeksowaniem – błędy HTTP

Potencjalną przyczyną problemów z indeksowaniem są również błędy HTTP, czyli odpowiedzi serwera na żądanie klienta. Jeśli dana podstrona z jakiegoś powodu stale wyświetla błąd z grupy 5xx lub 4xx, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie zostanie zindeksowana, bo roboty po prostu nie mają do niej dostępu. Warto też wspomnieć, że adresy URL znajdujące się już w indeksie Google mogą zostać z niego usunięte, jeśli błąd HTTP będzie pojawiał się zbyt często – zwłaszcza gdy roboty będą akurat chciały przeskanować podstronę.

Jak widzisz, dodanie witryny do Google nie jest zbyt skomplikowane. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość, bo czasami proces może potrwać nawet kilka tygodni. Pamiętaj o regularnym monitorowaniu stanu indeksowania w narzędziu Google Search Console.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13

    Zobacz inne wpisy

    Dwell time – co to jest?

    Dwell time – co to jest?

    Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go zmierzyć?

    Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go zmierzyć?

    Przyczyny pojawiania się not provided w Google Analytics

    Przyczyny pojawiania się not provided w Google Analytics

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez iCEA PERFORMANCE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.