Mając zaufanie grupy docelowej, o wiele łatwiej promować produkty i zachęcać odbiorców do wykonania danej akcji. Oczywiście w pierwszej kolejności trzeba to zaufanie zbudować, co często nie jest łatwym zadaniem. Na szczęście istnieje strategia, dzięki której można wykorzystać wypracowany już autorytet znanych osób, a jest nią oczywiście influencer marketing – co to jest? Jakie są przykłady? Jak zacząć? Wyjaśniamy!
Influencer to osoba, która poprzez swoją działalność w Internecie (głównie w social mediach) buduje szerokie grono obserwatorów. Dzięki zaufaniu i autorytetowi ma ona duży wpływ na ich decyzje, a często także kreuje opinie na dany temat.
Znając definicję terminu influencer, łatwo można wywnioskować, na czym polega influencer marketing. Jest to strategia marketingowa bazująca na zaufaniu odbiorców do swoich ulubionych twórców. Jak to wygląda w praktyce? Marka nawiązuje współpracę z twórcą internetowym. Ten staje się pośrednikiem pomiędzy firmą a konsumentami. Wykorzystuje swój autorytet, zaufanie obserwatorów oraz pozycję, aby zachęcić do zapoznania się z marką lub bezpośrednio do zakupu konkretnego produktu.
Do prowadzenia działań reklamowych wykorzystuje się social media, blogi, serwis YouTube, a także inne kanały, w których influencer nawiązuje kontakt ze swoimi obserwatorami.
Obecnie 93% marketerów przyznaje, że wykorzystuje influencer marketing w swoich działaniach promocyjnych (Influencer MarketingHub, 2022). Wielu uważa go za kluczową strategię reklamową.
Influencerzy mają potężną moc. Mogą wpływać na decyzje zakupowe swoich obserwatorów. Zazwyczaj takie osoby postrzegane są przez odbiorców jako autorytet i osoba godna zaufania. Dzięki temu marki mogą czerpać mnóstwo korzyści ze współpracy. Warto wziąć pod uwagę również to, że popularność mediów społecznościowych wciąż rośnie. Do tego wideo to jeden z najskuteczniejszych formatów contentu – jak wiadomo, w social mediach obecnie prym wiodą krótkie filmiki.
Największe zalety influencer marketingu to:
Influencer to bardzo szerokie pojęcie, zwłaszcza jeśli chodzi o liczbę obserwatorów i zasięgi. Pod tym względem wyróżnia się trzy główne grupy.
Mikro influencerzy to twórcy internetowi, których grupa obserwatorów liczy od 1000 do 100 000 osób. Takie osoby mają zazwyczaj wyższy wskaźnik zaangażowania na swoich profilach. Często uznawane są także za bardziej wiarygodne niż osoby z szerszą grupą odbiorców (makro i mega influencerzy).
Content publikowany na profilach mikro influencerów zwykle dotyczy konkretnej tematyki np. sport, dietetyka, beauty, joga, książki itp. Dzięki temu marka może precyzyjnie dotrzeć do swojej grupy docelowej. Zaletą współpracy z tą grupą influencerów są także niższe koszty.
Do wad można natomiast zaliczyć mniejsze zasięgi oraz mniejsze doświadczenie influencerów we współpracy z markami. Nie jest to jednak reguła.
Ich grupa obserwatorów liczy od 100 000 do 1 miliona osób. Dzięki współpracy z takimi osobami marka może dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów i zwiększyć świadomość na bardzo dużą skalę. Influencerzy z tej grupy często współpracują ze specjalistami takimi jak fotografowie, montażyści itp. Z tego względu publikowane przez nich treści wyglądają na bardziej profesjonalne.
Wady to oczywiście większy koszt niż w przypadku współpracy z mikro influencerami, a także mniejsza wiarygodność.
Mega influencerzy to osoby z ponad milionem obserwujących. Często są to celebryci lub gwiazdy np. sportu, jak Robert Lewandowski (30,3 mln na Instagramie). Content takich osób często nie jest ukierunkowany na żaden konkretny temat jak w przypadku mikro influencerów. Dlatego też nie mają one aż tak dużego autorytetu w poszczególnych dziedzinach.
Współpraca z takimi osobami jest o wiele droższa w porównaniu do działania z dwiema poprzednimi grupami influencerów, jednak ogromną zaletą są duże zasięgi.
Działania w ramach influencer marketingu mogą odbywać się w przeróżnych kanałach, jednak od dawna najczęściej wybieranym medium jest Instagram. Jeśli chodzi o influencer marketing przykłady, prezentujemy je poniżej.
ig: zuzeklobuzek (Zuzanna Borucka), marka: bonprix
ig: malgorzatakozuchowska_ (Małgorzata Kożuchowska), marka: Plus
ig: _rl9 Lewandowski), marka: Huawei
Nie istnieje jedna, określona forma influencer marketingu. Często influencerzy sami tworzą treści reklamowe, a następnie wysyłają je marce do akceptacji. W takim przypadku wszystko zależy od kreatywności danego twórcy internetowego.
W pierwszej kolejności trzeba ustalić cel. W pewnym stopniu pomoże to wybrać influencera z odpowiednią liczbą obserwatorów. Do budowania zasięgów i zwiększania świadomości marki lepiej sprawdzą się makro i mega influencerzy. Następnie należy dokładnie określić swoją personę marketingową, czyli potencjalnych odbiorców. Influencer, którego obserwują głównie młode osoby w przedziale wiekowym 14-18 lat, raczej nie będzie dobrym wyborem do promowania leku na ból stawów.
Oczywiście filozofia, wyznawane wartości i publikowany content wybranego influencera muszą pokrywać się z wartościami i wizerunkiem marki. Trudno wyobrazić sobie sytuację, że influencer znany z afer narkotykowych promuje kampanię przeciwko używkom. Jest to dość ekstremalny przykład, ponieważ do influencer marketingu i tak wybiera się osoby wiarygodne, cieszące się zaufaniem, ale pozwala zrozumieć, o co chodzi.
Warto także zrobić research i sprawdzić, jak wygląda zaangażowanie użytkowników na profilu wybranego influencera. Czasami zdarza się tak, że twórca internetowy zebrał bardzo szeroką grupę odbiorców, jednak od pewnego czasu nie cieszy się już popularnością i nie ma dużych zasięgów.
Influencer marketing to strategia pełna potencjału. Warto osobiście przekonać się, co ma do zaoferowania. Z odpowiednimi osobami marka może sporo zyskać. Trzeba jednak pamiętać, że wizerunek marki będzie bardzo długo łączony z osobą zaangażowaną w kampanię, dlatego wybór powinien być dobrze przemyślany.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.