Tradycyjny e-mail marketing to jedna z najchętniej wykorzystywanych strategii zarówno do bezpośredniej promocji, jak i do utrzymywania relacji z klientami. Problem polega na tym, że najpierw trzeba zbudować listę mailingową, czyli zdobyć adresy e-mail od potencjalnych klientów. Jest to dość czasochłonne i często kosztowne. Firma Google w 2013 roku w pewnym sensie odpowiedziała na ten problem i stworzyła reklamę GSP AdWords. Co to jest? Dlaczego kilka lat temu była tak chętnie wykorzystywana? Sprawdź!
GSP (z j. ang. Gmail Sponsored Promotions) to płatna reklama Google Ads, wyświetlająca się użytkownikom Gmaila w prywatnych skrzynkach. Firma Google wprowadziła ją w 2013 roku – przez dwa lata funkcjonowała w wersji Beta, jednak od 2015 stała się dostępna dla wszystkich.
Jak wygląda reklama GSP? Na początku jest „zwinięta”, użytkownik może ją rozwinąć za pomocą kliknięcia.
źródło: disruptiveadvertising.com
Pełna wersja reklamy może przybrać formę graficznego baneru lub też zwykłej wiadomości e-mail. Dopasowuje się do rozdzielczości urządzenia, dlatego wyświetla się zarówno użytkownikom komputerów, jak i urządzeń mobilnych.
Według portalu HubSpot 99% użytkowników codziennie zagląda na swoją elektroniczną skrzynkę pocztową, co więcej – ponad 50% sprawdza ją więcej niż 10 razy dziennie. To oznacza, że e-mail marketing jest jedną z najpotężniejszych broni w walce o pozyskanie uwagi klienta.
Jak wspominaliśmy we wstępie, w przypadku klasycznego e-mail marketingu w pierwszej kolejności trzeba zbudować bazę mailingową. W przypadku GSP ten krok można pominąć, ponieważ reklama kierowana jest do użytkowników Gmaila na podstawie ich aktywności w Internecie i danych demograficznych. To właśnie dlatego ten format reklamowy kilka lat temu cieszył się tak dużym zainteresowaniem.
Warto też wspomnieć, że w odróżnieniu od wielu innych reklam Google, GSP ma raczej nienachalny format. Na początku użytkownik widzi jedynie wiadomość e-mail, która od zwykłych wiadomości różni się tylko zieloną etykietą Ad. To odbiorca decyduje, czy ją otworzy i wyświetli pełną zawartość, czy też nie.
Reklama Google na Gmailu to doskonały sposób na zwiększanie świadomości marki. Takim nienachalnym formatem reklamy można docierać do osób, które nie znają jeszcze firmy, a tym bardziej jej produktów. Istotne znaczenie w takim przypadku ma rodzaj komunikatu marketingowego. Na początku (przy pierwszym kontakcie konsumenta z marką) nie powinien być on sprzedażowy.
GSP reklama wyświetla się wyłącznie w usłudze Gmail. Kierowana jest do wybranych użytkowników na podstawie:
Reklamy GSP rozliczane są w modelu CPC (Cost Per Click), czyli płatność za kliknięcie. Oznacza to, że reklamodawca uiszcza opłatę za każdym razem, gdy użytkownik kliknie sponsorowaną wiadomość, czyli ją rozwinie. Schemat działania jest taki sam, jak w przypadku innych reklam Google Ads rozliczanych w tym modelu. Ważne jest jednak to, że reklamodawca nie zostaje obciążony opłatą za dodatkowe interakcje użytkownika z przekazem reklamowym.
Obecnie utworzenie reklamy GSP AdWords jest niemożliwe. Firma Google wycofała się z tego formatu 1 lipca 2021 roku. W zamian Google rekomenduje uruchomienie kampanii Discovery, która może docierać do znacznie szerszej publiczności.
Reklamy Discovery wyświetlają się:
Ten typ kampanii nieco różni się od pozostałych, ponieważ działa na podstawie sztucznej inteligencji. System samouczący się bierze pod uwagę aktywność użytkowników w sieci (o co pytają wyszukiwarkę, jakie filmy oglądają, jakimi słowami kluczowymi się interesują), a następnie dopasowuje do nich reklamy.
Reklama GSP AdWords dawniej cieszyła się dużym zainteresowaniem. Szczególnie pomocna była w przypadku kampanii skierowanych do konsumentów na samym początku lejka sprzedażowego, czyli do takich, którzy nie znali jeszcze marki. Dziś już niestety niemożliwe jest korzystanie z tego formatu reklamy, jednak system Google Ads oferuje wiele innych, ciekawych rozwiązań, którymi warto się zainteresować.
Czy można wykorzystać nazwę konkurencji w reklamach Google Ads?
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.