E-mail marketing rzadko stosowany jest jako samodzielne narzędzie do promocji biznesu. Zazwyczaj stanowi dodatek do działań prowadzonych w innych kanałach digital. Wiele firm deklaruje, że taka forma przekazu marketingowego przynosi mnóstwo korzyści i skutecznie wspiera inne działania. Na czym polega e-mail marketing, co to jest baza mailingowa i jak stworzyć skuteczną wiadomość e-mail? Tego wszystkiego dowiesz się w naszym artykule!
E-mail marketing polega na wykorzystaniu poczty elektronicznej do promowania biznesu, produktów, usług, a także – albo i przede wszystkim – do nawiązywania długofalowych, wartościowych relacji z klientami oraz potencjalnymi klientami.
Jest formą marketingu bezpośredniego – firma wysyła wiadomość, która trafia prosto na skrzynkę pocztową klienta. To daje pewność, że przekaz marketingowy na pewno dotrze do odbiorcy. Nie ma natomiast pewności, że odbiorca tę wiadomość otworzy. Ważne jest zatem tworzenie przyciągających uwagę tytułów.
E-maile trafiają do osób, które wyraziły na to zgodę, zapisując się na tzw. listę mailingową. Odbiorców mogą być setki, a nawet tysiące, dlatego do wdrożenia e-mail marketingu wykorzystuje się specjalne systemy (np. FreshMail czy MailChimp), które pozwalają zautomatyzować proces wysyłania wiadomości.
Wiadomości w e-mail marketingu dzielą się na:
Jest najpopularniejszą formą marketingu prowadzonego za pomocą poczty elektronicznej. Newsletter to wiadomości wysyłane cyklicznie i ze stałą częstotliwością (np. co tydzień, dwa tygodnie lub miesiąc).
Ich celem jest przede wszystkim budowanie trwałej relacji na linii firma-klient, utrzymywanie lojalności klientów, a także budowanie pozytywnego wizerunku marki. W newsletterze umieszcza się zazwyczaj ciekawostki dotyczące firmy, newsy z branży, a także informacje dotyczące nowych produktów w ofercie.
Nie należy skupiać się w nim zbytnio na treściach sprzedażowych. Wiadomość ma być dla odbiorców poniekąd nagrodą za to, że zapisali się na listę subskrybentów, dlatego musi być atrakcyjna i wartościowa.
Mailing to natomiast wiadomości typowo sprzedażowe, wykorzystywane do promowania produktów lub usług. Mają znacznie krótszą formę niż newsletter i nie są wysyłane cyklicznie. Ich celem nie jest budowanie relacji, a zachęcenie do zakupu. Bardzo ważny w tym przypadku jest przycisk CTA, czyli wezwanie do działania.
To wiadomość wysyłana automatycznie przez system email marketingowy. Otrzymują ją użytkownicy po wykonaniu jakiejś akcji na stronie np. założeniu konta lub dokonaniu zakupu. Autoresponder wykorzystuje się też do wysyłania tzw. wiadomości powitalnej do osób, które zapisały się na listę mailingową.
To wiadomości dopasowywane indywidualnie do każdego klienta. Zazwyczaj wysyłane są z okazji jakiegoś wydarzenia np. urodzin klienta czy rocznicy subskrypcji newslettera. Ich celem jest skrócenie dystansu pomiędzy firmą a klientem, a także zwiększenie satysfakcji odbiorcy. W końcu kto nie chciałby otrzymać życzeń z okazji swoich urodzin?
Wiadomości informujące o nadchodzącym wydarzeniu np. konferencji, webinarze czy evencie branżowym. Mają krótką formę i wysyłane są jednorazowo. Niektórzy nazywają je po prostu mailingiem.
E-mail marketing niektórym kojarzy się z przestarzałą formą promocji. Jest to oczywiście błędne myślenie. Wbrew pozorom newsletter czy mailing są jedną z najchętniej wykorzystywanych strategii do realizowania różnych celów – zarówno sprzedaży, jak i podtrzymywania relacji z klientami.
Warto wspomnieć, że obecnie większość internautów ma swoją skrzynkę e-mailową, co daje naprawdę szerokie możliwości.
Największe zalety e-mail marketingu:
Jak wspominaliśmy wcześniej, wiadomości w ramach e-mail marketingu mogą być wysyłane wyłącznie do osób, które wyraziły na to zgodę. Dlatego konieczne jest zbudowanie bazy kontaktów. Lista/baza mailingowa najczęściej zawiera adres e-mail oraz imię i nazwisko odbiorcy. Dzięki temu można personalizować wiadomości, zaczynając je np. od imienia – Cześć, Marek…
Wyniki kampanii e-mail marketingowych w dużej mierze zależą od jakości listy mailingowej. Nie mogą zatem znajdować się na niej przypadkowe osoby. Ale jak to zrobić?
Aby poinformować użytkownika o możliwości zdobycia e-booka czy zapisaniu na webinar w zamian za adres e-mail, możesz na przykład stworzyć kampanie w social mediach. Oczywiście nie jest to jedyny sposób, a tylko przykład.
E-mail marketing może okazać się skuteczną strategią pozyskiwania klientów i budowania relacji, ale tylko wówczas, gdy zostanie prawidłowo wdrożony. Poza budowaniem listy wartościowych kontaktów i wybraniu odpowiedniego systemu do mailingu kluczowe znaczenie mają oczywiście same treści.
Najważniejsze zasady tworzenia wiadomości w ramach e-mail marketingu:
To jednak nie wszystko. Jeśli chcesz, aby strategia e-mail marketingu przyniosła efekty, dbaj o bazę danych. Co to znaczy? Przede wszystkim nie trzymaj kontaktów do osób nieaktywnych, czyli takich, które od dłuższego czasu nie otwierają Twoich wiadomości. Oprócz tego pamiętaj, aby stale analizować wyniki kampanii i w razie potrzeby odpowiednio modyfikować działania.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.