E-mail marketing – co to jest?

E-mail marketing – co to jest?

E-mail marketing rzadko stosowany jest jako samodzielne narzędzie do promocji biznesu. Zazwyczaj stanowi dodatek do działań prowadzonych w innych kanałach digital. Wiele firm deklaruje, że taka forma przekazu marketingowego przynosi mnóstwo korzyści i skutecznie wspiera inne działania. Na czym polega e-mail marketing, co to jest baza mailingowa i jak stworzyć skuteczną wiadomość e-mail? Tego wszystkiego dowiesz się w naszym artykule!

Co to jest e-mail marketing?

E-mail marketing polega na wykorzystaniu poczty elektronicznej do promowania biznesu, produktów, usług, a także – albo i przede wszystkim – do nawiązywania długofalowych, wartościowych relacji z klientami oraz potencjalnymi klientami.

Jest formą marketingu bezpośredniego – firma wysyła wiadomość, która trafia prosto na skrzynkę pocztową klienta. To daje pewność, że przekaz marketingowy na pewno dotrze do odbiorcy. Nie ma natomiast pewności, że odbiorca tę wiadomość otworzy. Ważne jest zatem tworzenie przyciągających uwagę tytułów.

E-maile trafiają do osób, które wyraziły na to zgodę, zapisując się na tzw. listę mailingową. Odbiorców mogą być setki, a nawet tysiące, dlatego do wdrożenia e-mail marketingu wykorzystuje się specjalne systemy (np. FreshMail czy MailChimp), które pozwalają zautomatyzować proces wysyłania wiadomości.

Rodzaje wiadomości w e-mail marketingu

Wiadomości w e-mail marketingu dzielą się na:

  1. Newsletter

Jest najpopularniejszą formą marketingu prowadzonego za pomocą poczty elektronicznej. Newsletter to wiadomości wysyłane cyklicznie i ze stałą częstotliwością (np. co tydzień, dwa tygodnie lub miesiąc).

Ich celem jest przede wszystkim budowanie trwałej relacji na linii firma-klient, utrzymywanie lojalności klientów, a także budowanie pozytywnego wizerunku marki. W newsletterze umieszcza się zazwyczaj ciekawostki dotyczące firmy, newsy z branży, a także informacje dotyczące nowych produktów w ofercie.

Nie należy skupiać się w nim zbytnio na treściach sprzedażowych. Wiadomość ma być dla odbiorców poniekąd nagrodą za to, że zapisali się na listę subskrybentów, dlatego musi być atrakcyjna i wartościowa.

  1. Mailing

Mailing to natomiast wiadomości typowo sprzedażowe, wykorzystywane do promowania produktów lub usług. Mają znacznie krótszą formę niż newsletter i nie są wysyłane cyklicznie. Ich celem nie jest budowanie relacji, a zachęcenie do zakupu. Bardzo ważny w tym przypadku jest przycisk CTA, czyli wezwanie do działania.

  1. Autoresponder

To wiadomość wysyłana automatycznie przez system email marketingowy. Otrzymują ją użytkownicy po wykonaniu jakiejś akcji na stronie np. założeniu konta lub dokonaniu zakupu. Autoresponder wykorzystuje się też do wysyłania tzw. wiadomości powitalnej do osób, które zapisały się na listę mailingową.

  1. Wiadomości dynamiczne

To wiadomości dopasowywane indywidualnie do każdego klienta. Zazwyczaj wysyłane są z okazji jakiegoś wydarzenia np. urodzin klienta czy rocznicy subskrypcji newslettera. Ich celem jest skrócenie dystansu pomiędzy firmą a klientem, a także zwiększenie satysfakcji odbiorcy. W końcu kto nie chciałby otrzymać życzeń z okazji swoich urodzin?

  1. Ogłoszenie

Wiadomości informujące o nadchodzącym wydarzeniu np. konferencji, webinarze czy evencie branżowym. Mają krótką formę i wysyłane są jednorazowo. Niektórzy nazywają je po prostu mailingiem.

Czy e-mail marketing jest skuteczny?

E-mail marketing niektórym kojarzy się z przestarzałą formą promocji. Jest to oczywiście błędne myślenie. Wbrew pozorom newsletter czy mailing są jedną z najchętniej wykorzystywanych strategii do realizowania różnych celów – zarówno sprzedaży, jak i podtrzymywania relacji z klientami.

Warto wspomnieć, że obecnie większość internautów ma swoją skrzynkę e-mailową, co daje naprawdę szerokie możliwości.

Największe zalety e-mail marketingu:

  • stosunkowo niskie koszty wdrożenia,
  • szeroki zasięg,
  • bardzo krótki czas wdrożenia,
  • komunikacja bezpośrednia (pewność, że przekaz trafi do odbiorcy),
  • łatwe mierzenie efektów,
  • wysoka skuteczność.

Jak zbudować bazę mailingową?

Jak wspominaliśmy wcześniej, wiadomości w ramach e-mail marketingu mogą być wysyłane wyłącznie do osób, które wyraziły na to zgodę. Dlatego konieczne jest zbudowanie bazy kontaktów. Lista/baza mailingowa najczęściej zawiera adres e-mail oraz imię i nazwisko odbiorcy. Dzięki temu można personalizować wiadomości, zaczynając je np. od imienia – Cześć, Marek…

Wyniki kampanii e-mail marketingowych w dużej mierze zależą od jakości listy mailingowej. Nie mogą zatem znajdować się na niej przypadkowe osoby. Ale jak to zrobić?

Przykładowe sposoby na budowanie bazy mailingowej

  • Webinar – wykład online na żywo przedstawiający interesujące informacje to doskonała okazja do zdobycia wartościowych adresów e-mail. Wystarczy poinformować odbiorców, że dostęp do webinaru otrzymają po wypełnieniu formularza i podaniu adresu. Oczywiście w formularzu muszą znaleźć się odpowiednie zgody do zaakceptowania.
  • Lead magnet – to zachęta lub nagroda, którą otrzymuje użytkownik w zamian za zapisanie się na listę mailingową. Musi być wartościowa dla odbiorcy. Może to być e-book, materiały edukacyjne, poradnik czy wzór jakiegoś dokumentu np. szablon CV (w zależności od branży).
  • Pop-up na stronie internetowej – formularz zapisu do newslettera może też pojawić się po wejściu na stronę czy do sklepu online. Zainteresowany użytkownik z niego skorzysta, ale niezainteresowany musi mieć możliwość wyłączenia wyskakującego okienka.
  • Rejestracja konta – propozycję zapisania na listę mailingową można też przedstawić użytkownikowi przy rejestracji konta.
  • Podcast – firmy z dużą grupą odbiorców mogą wykorzystać również podcast. Wystarczy przedstawić słuchaczom korzyści wynikające z zapisania się do bazy mailingowej i poinstruować ich, jak mogą to zrobić. Oczywiście w tym celu można wykorzystać także inne formy content marketingu np. teksty na blogu czy materiały wideo.

Aby poinformować użytkownika o możliwości zdobycia e-booka czy zapisaniu na webinar w zamian za adres e-mail, możesz na przykład stworzyć kampanie w social mediach. Oczywiście nie jest to jedyny sposób, a tylko przykład.

Jak pisać skuteczne mailingi?

E-mail marketing może okazać się skuteczną strategią pozyskiwania klientów i budowania relacji, ale tylko wówczas, gdy zostanie prawidłowo wdrożony. Poza budowaniem listy wartościowych kontaktów i wybraniu odpowiedniego systemu do mailingu kluczowe znaczenie mają oczywiście same treści.

Najważniejsze zasady tworzenia wiadomości w ramach e-mail marketingu:

  1. Personalizuj wiadomości (np. używaj imienia odbiorcy).
  2. Pisz prosto i zwięźle.
  3. Twórz chwytliwe, interesujące tytuły wiadomości.
  4. Umieść w wiadomości CTA.

To jednak nie wszystko. Jeśli chcesz, aby strategia e-mail marketingu przyniosła efekty, dbaj o bazę danych. Co to znaczy? Przede wszystkim nie trzymaj kontaktów do osób nieaktywnych, czyli takich, które od dłuższego czasu nie otwierają Twoich wiadomości. Oprócz tego pamiętaj, aby stale analizować wyniki kampanii i w razie potrzeby odpowiednio modyfikować działania.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 14

    Zobacz inne wpisy

    Event marketing a znaczenie dla marki

    Event marketing a znaczenie dla marki

    Landing page. Czym jest strona docelowa i kto powinien z niej skorzystać? Poznaj techniki pozycjonowania one-page

    Landing page. Czym jest strona docelowa i kto powinien z niej skorzystać? Poznaj techniki pozycjonowania one-page

    Influencer marketing – co to jest?

    Influencer marketing – co to jest?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez iCEA PERFORMANCE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.