Dwell time – co to jest?

Dwell time – co to jest?

Aby zrozumieć funkcjonalność dwell time, należy wcielić się w użytkownika wpisującego konkretne hasło. Jego kolejnym krokiem będzie kliknięcie odpowiedniego odnośnika i tu rozpoczyna się działanie wspomnianego parametru. Odlicza on czas pomiędzy wejściem na witrynę, a powrotem do listy odpowiedzi na konkretne zapytania. Przygotowaliśmy zbiór informacji, który pomoże w zrozumieniu prawdopodobnej roli dwell times w pozycjonowaniu. Gotowy na świeżą porcję wiedzy?

Proste wyjaśnienie – dwell time oczami laika

Już we wstępie zaznaczyliśmy, co to dwell time, warto jednak uzupełnić te informacje. Z pewnością nie jest to upowszechniona wartość, a sama jej interpretacja sprawia wiele trudności. Co więcej, utożsamianie tego parametru wyłącznie z długością trwania sesji bądź wskaźnikiem odrzuceń okazuje się niewłaściwie, choć często brane pod uwagę przez osoby wykazujące jego związek z SEO.

Wielu specjalistów poszukuje odpowiedzi na pytanie, czy dwell time oddziałuje w pewien sposób na pozycję rankingową strony WWW w odmętach wyszukiwarki? Istnieje przekonanie, że roboty Google chcą zweryfikować satysfakcję internauty wynikającą z odwiedzin konkretnej witryny. Pojawiają się spekulacje dotyczące tego, że im dłuższy czas spędza użytkownik na stronie internetowej, tym lepiej. W praktyce jest to nieco bardziej skomplikowane.

Czy istnieje związek dwell time z SEO?

Istnieją dwa obozy, z których jeden wskazuje na korelację dwell time SEO, natomiast drugi podważa bezpośrednie związki między nimi oraz wpływ na jakość stron WWW. Choć nie ma 100% pewności, czy opisywany parametr oddziałuje na rangę witryny, to jednak można doszukać się bezpośredniego wpływu na postrzeganie jej przez korzystających z zasobów internautów. Można więc na przedstawioną sytuację spojrzeć z dwóch perspektyw.

Jeżeli zawartość witryny będzie odznaczała się niskiej jakości contentem bądź nie będzie spełniała estetycznych preferencji użytkownika, może okazać się, że zdecyduje się on błyskawicznie opuścić stronę. Z kolei, gdy pozostanie na niej przez dłuższy czas, może wiązać się to z technicznymi błędami, np. z trudnością w nawigacji po jej zasobach.

Parametry, których nie można pominąć

Prawdopodobnie zdajesz sobie sprawę z zawiłości funkcjonowania dwell time. Wychodzimy naprzeciw wszelkim wątpliwościom i przedstawiamy listę parametrów wpływających na dwell time. Są to:

  • czas trwania sesji, czyli średnia długość, jaką internauta poświęca na przegląd zawartości witryny internetowej. Wgląd w dane jest możliwy dzięki narzędziu tj. Google Analytics;
  • wskaźnik/współczynnik odrzuceń (z ang. bounce rate) – to odsetek użytkowników, którzy zaniechali dalszego przeglądu witryny po zaznajomieniu się wyłącznie z jedną podstroną. Może być to konsekwencją braku informacji na ważny dla internautów temat;
  • CTR (czyli Click Through Rate) precyzuje częstotliwość wyświetlania się strony WWW w wynikach SERP na określone zapytania wraz z uwzględnieniem, jak często internauci decydują się na wybór określonej witryny internetowej.

Wysoki vs. niski dwell time

Poznałeś czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy precyzowaniu dwell time. Z czym jednak wiąże się zbyt niski bądź bardzo wysoki wskaźnik? W tym przypadku również warto przedstawić dualną naturę wielkości parametru. Niepokojąco niski dwell time może być skorelowany z nudnym bądź małowartościowym contentem. Jeżeli podczas pomiaru wygenerowany zostanie wysoki rezultat, to prawdopodobnie mamy do czynienia z nieodpowiednim przygotowaniem struktury strony, który z kolei wywołał zamieszanie wśród internautów odwiedzających serwis.

Podejdźmy jednak bardziej optymistycznie do postrzegania wspomnianego parametru. Jeżeli zależy Ci na tym, aby internauta był realnie zainteresowany ofertą zamieszczoną w witrynie internetowej, zatroszcz się o niektóre aspekty, tj.:

  • sprawne ładowanie się strony i wyświetlanie wszystkich umieszczonych na niej elementów;
  • tworzenie dobrej jakości, zoptymalizowanych treści;
  • estetyka witryny wraz z urozmaiceniem znajdujących się w niej fotografii oraz tekstów;
  • linkowanie wewnętrzne, usprawniające poruszanie się po zasobach strony.

Wielofunkcyjność dwell time

Choć trudno jednoznacznie wskazać wkład dwell time w pozycję rankingową strony na liście Google, to jego możliwości można wykorzystać w nieco inny sposób. Na przykład to dobra wskazówka dotycząca tego, jak działa Twój serwis sprzedażowy lub też, jakich korekt wymaga od zarządzającego jego zawartością. Warto więc wziąć pod uwagę content, łatwość bądź trudność w obsłudze strony, czynniki wpływające na doświadczenie użytkownika, tj. oprawa wizualna, lokalizacja przycisków typu CTA oraz poszczególnych kategorii.

Pamiętaj, że dwell time to cenny wskaźnik, którego nie można pomijać w tworzeniu interaktywnych stron internetowych i finalnej realizacji procesów zakupowych ze strony klienta.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Zobacz inne wpisy

    ROI dla SEO – czym jest i jak obliczyć ten wskaźnik?

    ROI dla SEO – czym jest i jak obliczyć ten wskaźnik?

    Wskaźniki SEO na stronie – jakie są najważniejsze?

    Wskaźniki SEO na stronie – jakie są najważniejsze?

    Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go zmierzyć?

    Współczynnik odrzuceń – czym jest i jak go zmierzyć?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.