SEO czy SEM – jakie działania wybrać dla swojej firmowej strony internetowej?
Reklama w sieci i marketing internetowy to podstawy pozyskiwania klientów online. Bardzo dobrym sposobem na promowanie usług i produktów jest zbudowanie sieci linków sponsorowanych. Czym są linki sponsorowane? Linki te można umieszczać w najróżniejszych miejscach tworząc sieć podobną do tej pajęczej. Sieć rozsiewana w różnych miejscach zaczyna oplatać klientów z różnych stron, dzięki czemu bardziej prawdopodobne jest, że klient się „złapie” i będzie chciał dokonać zakupu lub skorzystać z usługi. Linki sponsorowane nie tylko docierają do użytkowników, ale także mają wpływ na pozycjonowanie i reakcję robota Google. Jeśli uda się pozyskać link sponsorowany w wartościowym miejscu, to można zdziałać naprawdę wiele. Witryna o dobrych parametrach ciągnie w górę również tę do której linkuje. Działa to niestety również w drugą stronę, dlatego podczas pozyskiwania linków sponsorowanych należy uważnie dobierać miejsca, w których się pojawią. Linki sponsorowane – co to? Odpowiadamy na to w poniższym tekście.
Linki sponsorowane, co to jest? Link sponsorowany praktycznie niczym nie różni się od zwyczajnego linku, jednak, aby był skuteczny powinien prowadzić do odpowiedniego miejsca w sieci. W zależności co chcemy promować link może prowadzić do:
Link ma zwykle postać adresu URL, który jest klikalny i dodatkowo wyróżniony np. poprzez kolor lub podkreślenie. Po kliknięciu w link sponsorowany użytkownik zostaje przekierowany w określone miejsce w sieci. Skuteczność linków bardzo łatwo zbadać, ponieważ w programach do analizy widoczne jest, ile osób przeszło z danego linku do pożądanego miejsca w sieci. Warto stosować jak najkrótsze i oczyszczone linki – pozbawione zbędnych rozwinięć, cyfr, skrótów itp. W sieci dostępne są specjalne narzędzia, które pozwalają na skracanie linków. Bardzo ważne jest również nadanie stronie odpowiednich certyfikatów, aby użytkownik, który wejdzie w link nie natrafił na powiadomienie antywirusa o potencjalnym zagrożeniu.
W sieci można znaleźć zarówno linki sponsorowane jak i organiczne (naturalne). Linki sponsorowane pojawiają się w wynikach opłaconych i nad linkami organicznymi. W wyszukiwarce Google najczęściej oznaczone są frazą „Reklama”. I chociaż w większości nie lubimy reklam to w sieci działa to nieco inaczej. Telewidz zwykle zmienia kanał, gdy pojawią się na nim reklamy. Użytkownicy sieci są jednak bardzo wygodni i poszukują najbardziej adekwatnych odpowiedzi ze strony wyszukiwarki. Często więc internauci nie zwracają uwagi na to czy dany link jest oznaczony jako sponsorowany czy też nie, jeśli odpowiada on bardzo dokładnie ich poszukiwaniom w sieci. Linki sponsorowane Google są promowane przez wyszukiwarkę i podsuwane użytkownikom w pierwszej kolejności.
Linki sponsorowane można umieszczać w wielu miejscach, np.:
Wielu użytkowników sieci, początkujących marketingowców, a także właścicieli stron internetowych spotyka się z tym pojęciem, ale nie końca potrafią zrozumieć na czym polega tworzenie anchorów. Otóż jest to bardzo proste. Anchory to pojedyncze słowa lub frazy pod którymi znajdują się linki sponsorowane. Anchory wyglądają znacznie naturalniej i są zazwyczaj bardziej tolerowane przez użytkowników sieci. Na anchory warto wybierać słowa kluczowe, które dodatkowo zostaną powiązane z linkiem. Wówczas robot wyszukiwarki, gdy natrafi na anchor jeszcze bardziej powiązuje słowo kluczowe z kryjącym się pod nim linkiem. Anchor powinien być jednak krótki i najlepiej ograniczać się do maksymalnie dwóch, trzech wyrazów. Niekiedy jednak zastosowanie anchorów jest niemożliwe i wtedy jedynym wyjściem jest postawienie na klasyczny link URL. Niektóre witryny stosują jeszcze skracanie linków do którego należy się dostosować. Warto wtedy odpowiednio go przygotować, aby został ucięty w odpowiednim miejscu.
Warto wiedzieć na czym polega podział na linki sponsorowane dofollow i nofollow. Pierwsze z nich uznawane są za ważniejsze, jednak wielu pozycjonerów przekonuje, że wcale tak nie jest. Linki z atrybutem dofollow sprawiają, że moc witryny na której się znajdują będzie przekazywana dalej na umieszczony link i docelową – reklamowaną witrynę. Linki dofollow tworzą się automatycznie, chyba że sami pozbawimy je tej właściwości. Na niektórych portalach np. publikując wartościowe artykuły można natrafić na informację, że dany portal nie dopuszcza stosowania linków dofollow i należy wówczas poszukać takiej witryny, która będzie je akceptować. Stąd wzięło się m. in. przekonanie, że linki dofollow są ważniejsze, szczególnie z punktu widzenia pozycjonowania i robota Google. Z kolei linki nofollow nie przenoszą mocy strony na tę podlinkowaną i docelową, ale za to sprawiają, że linki kierujące do promowanej witryny są bardziej różnorodne, co według wielu specjalistów jest także coraz częściej promowane przez Google. Dlatego warto posiadać w swojej sieci zarówno linki dofollow, jak i nofollow, aby zachować większą rozmaitość. Z punktu widzenia zwykłego użytkownika oba rodzaje linków wcale się od siebie nie różnią – są identyczne.
Korzyści płynących z rozpowszechniania linków sponsorowanych jest wiele i należą do nich takie wartości jak:
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.