Analityka to obszar, bez którego nie da się wykorzystać pełnego potencjału narzędzi czy kanałów marketingowych. Analiza statystyk pozwala marketerom ocenić, czy wdrażane działania są efektywne, co bardziej zachęca użytkowników do konwersji i które kreacje są najskuteczniejsze. W marketingu internetowym analityka nie powinna sprawiać problemu, bo do dyspozycji mamy mnóstwo narzędzi, pozwalających dokładnie zbadać np. statystyki dotyczące ruchu na stronie. Takim narzędziem jest UTM tag śledzący. Czym jest i jak można go wykorzystać w kampaniach Google Ads? Wyjaśniamy!
UTM (Urchin Tracking Module) to parametr śledzenia, czyli tag dołączany do adresu URL. Dzięki niemu uzyskasz statystyki dotyczące ruchu na Twojej stronie internetowej. Zastanawiasz się, po co Ci tagowanie linków, skoro narzędzie Google Analytics udostępnia wszystkie informacje? Otóż za pomocą tagów UTM możliwe jest uzyskanie znacznie dokładniejszych danych.
Wyposażony w specjalne parametry adres URL pozwala sprawdzić, skąd dokładnie pochodzi ruch, czy był to ruch płatny, czy organiczny, a nawet, który post wygenerował konwersję w przypadku promocji np. na Facebooku.
Do jednego adresu URL możesz dodać aż pięć tagów UTM – każdy z nich dotyczy czegoś innego:
Aby prawidłowo przeprowadzić tagowanie linków, UTM Source należy poprzedzić znakiem zapytania. Oprócz tego poszczególne parametry powinny być od siebie oddzielone znakiem „&”.
Otagowany link może wyglądać na przykład tak:
nazwadomeny.pl?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=nazwakampani&utm_content=wersja
UTM tag śledzący daje nam bardzo szerokie możliwości w obszarze analityki. Dzięki parametrom dodanym do adresu URL możliwe jest mierzenie istotnych wskaźników, przede wszystkim w kampaniach reklamowych w social mediach (Facebook Ads, LinkedIn Ads), kampaniach e-mail marketingowych, artykułach sponsorowanych i gościnnych publikacjach oraz w kampaniach Google Ads.
Reklamy utworzone za pomocą systemu Google to obecnie jedna z najważniejszych form promocji w sieci. Sprawdzają się zarówno w przypadku globalnych przedsiębiorstw, jak i lokalnych firm z niewielkim budżetem. Jednak kluczem do sukcesu są prawidłowe ustawienia kampanii. Na początku, przy uruchamianiu pierwszej reklamy mogą zdarzyć się błędy. To dlatego, że nie wiemy, jak na poszczególne kreacje zareagują internauci.
Wszystkie istotne informacje uzyskamy dzięki tagowaniu linków – UTM w adresie URL pomoże nam ocenić efektywność danej kampanii i zdecydować o wdrożeniu ewentualnych zmian.
Oprócz tego możemy również ocenić, który kanał sprawdza się lepiej – wyniki organiczne czy płatne reklamy.
Do czego jeszcze warto wykorzystać tagowanie linków? UTM pomaga w przeprowadzaniu testów A/B kampanii i poszczególnych reklam. Przykładowo możesz stworzyć dwa banery reklamowe, różniące się np. wezwaniem do działania, grafiką lub tekstem, a następnie odpowiednio je oznaczyć poprzez tagowanie linków. Google Analytics, na podstawie danych uzyskanych poprzez tagi UTM, pokaże Ci, która wersja generuje więcej kliknięć i sprowadza na stronę większy ruch.
Przykładowe oznaczenie banerów reklamowych, różniących się wezwaniem do działania:
Jeśli chodzi o sam proces tagowania linków, Google bardzo ułatwia nam dodawanie parametrów do adresów URL. W kampaniach Google Ads można skorzystać z tagowania automatycznego. Jeśli chcesz wykorzystać tagi śledzące w innych kanałach np. w kampaniach na Facebooku lub w e-mail marketingu, również nie musisz tworzyć otagowanych adresów ręcznie.
Za pomocą darmowego narzędzia od firmy Google – Campaign URL Builder, adres z parametrami UTM wygenerujesz automatycznie.
Campaign URL Builder
Wystarczy uzupełnić formularz, a otagowany adres URL wygeneruje się sam. Następnie należy go skopiować i umieścić w odpowiednim miejscu. Dane z otagowanych linków znajdziesz w Google Analytics.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.