Czym jest social media marketing?

Czym jest social media marketing?

Portale społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram, TikTok czy LinkedIn, to doskonały obszar do nawiązywania kontaktu z grupą docelową, a tym samym skracania dystansu pomiędzy klientem a marką. Coraz więcej firm dostrzega potencjał, jaki drzemie w obecności w takich serwisach. Nic więc dziwnego, że marketing w social media to jedna z najczęściej wybieranych strategii do promocji biznesu. Co to jest i na czym polega ten rodzaj marketingu? Wyjaśniamy!

Marketing w mediach społecznościowych – co to jest?

Social media marketing to nic innego jak prowadzenie działań promocyjnych w popularnych serwisach społecznościowych. Celem takiej strategii jest nie tylko budowanie pozytywnego wizerunku firmy i ściąganie ruchu na stronę internetową, ale też skrócenie dystansu pomiędzy klientem a marką.

Do działań w ramach tego rodzaju marketingu zalicza się publikowanie wartościowych, interesujących treści, prowadzenie płatnych kampanii, udostępnianie wpisów blogowych oraz innych treści ze strony firmowej, a także prowadzenie projektów angażujących użytkowników i zachęcających ich do interakcji (np. konkursy, ankiety, zadawanie pytań itp.).

Czy marketing w social media się opłaca?

Według raportu Digital 2022 liczba aktywnych użytkowników portali społecznościowych w styczniu 2022 roku w Polsce wynosiła 27,2 mln, co stanowiło równowartość 72% całej populacji naszego kraju. Dla porównania rok wcześniej było to 25,9 mln. Specjaliści przewidują dalszy wzrost popularności serwisów takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter i TikTok, a co za tym idzie – również ich potencjału marketingowego.

Nie ma więc wątpliwości, że marketing i social media to niezwykle dobrana para. Jeśli większość Polaków korzysta z portali społecznościowych, to znaczy, że większość polskich firm z powodzeniem dotrze za ich sprawą do swoich potencjalnych klientów.

Zalety marketingu w mediach społecznościowych

Dzięki odpowiednio zaplanowanej i wdrożonej strategii social media marketingu:

  • dotrzesz do szerokiej grupy odbiorców,
  • pozyskasz nowych klientów,
  • utrzymasz lojalność obecnych klientów,
  • poprawisz wizerunek swojej marki,
  • pokażesz się w roli eksperta,
  • dotrzesz do jasno sprecyzowanej grupy odbiorców (w przypadku płatnych kampanii),
  • nawiążesz bezpośredni kontakt z odbiorcami,
  • zaangażujesz swoich odbiorców i sprawisz, że bardziej zidentyfikują się z Twoją marką,
  • pozyskasz ruch na stronie.

Warto też wspomnieć, że aktywność w mediach społecznościowych to doskonały sposób na poznawanie potrzeb odbiorców. Użytkownicy takich serwisów chętnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami i uwagami w komentarzach, a nawet w wiadomościach prywatnych. Takie informacje można, a nawet trzeba, wykorzystać, aby jeszcze trafniej i skuteczniej tworzyć content dla swojej grupy docelowej.

Marketing w social media – typy działań

Marketing w mediach społecznościowych możemy podzielić na dwa typy działań: bezpłatne i płatne. Na czym polega każdy z nich?

  1. Działania bezpłatne

Działania bezpłatne polegają m.in. na prowadzeniu firmowego fanpage’a, publikowaniu postów, udostępnianiu treści pochodzących z innych źródeł związanych z marką oraz na organizowaniu angażujących projektów. Wraz z upływem czasu wokół marki można zebrać szeroką i zaangażowaną grupę odbiorców.

Facebook, fanpage Rossmann Polska

Użytkownicy serwisu społecznościowego mogą komentować, udostępniać i reagować na publikowane posty. To oznacza, że atrakcyjna, wartościowa treść ma szansę zyskać szeroką publiczność. Działalność w social media w dużym stopniu opiera się na tzw. marketingu wirusowym – ciekawa grafika/mem/film zyskują popularność i generują ruch poprzez liczne udostępnienia. Dzięki temu sporo osób może dowiedzieć się o marce, a firma nie ponosi niemal żadnych kosztów. Oczywiście trzeba wziąć pod uwagę to, że treści należy wcześniej przygotować, co wiąże się z wydatkiem finansowym lub czasowym.

Jako że do mediów społecznościowych zaliczamy także YouTube, działaniem bezpłatnym będzie również publikowanie contentu w formie materiałów wideo. Warto wiedzieć, że jest to obecnie jedna z najchętniej konsumowanych form treści.

  1. Działania płatne

Działania płatne w social media to kampanie reklamowe, rozliczane najczęściej w modelu CPC (płatność za kliknięcie) i CPV (płatność za wyświetlenie). Na Facebooku i LinkedIn przyjmują one formę podobną do znanych już wszystkim reklam Google Ads.

Za pomocą płatnych kampanii możesz docierać nie tylko do osób obserwujących Twój firmowy fanpage, ale również do innych użytkowników, którzy ze względu na dane demograficzne, status społeczny czy zainteresowania pasują do Twojego profilu klienta. Z tego względu zasięg reklam jest bardzo szeroki, a jednocześnie reklamy kierowane są precyzyjnie do wybranych osób. To pozwala zoptymalizować koszty i zwiększyć skuteczność kampanii.

Płatne reklamy w serwisach społecznościowych mogą przybierać różne formy, w zależności od wybranego celu i typu kampanii. To Ty decydujesz, czy reklama ma promować produkty, generować ruch na stronie, zwiększać świadomość marki, czy pozyskiwać leady.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładowych reklam wyświetlanych na Facebooku.

Facebook, reklama sklepu Empik

Facebook, reklama firmy GoIt

Facebook, reklama sklepu Sinsay

Jak prowadzić kampanie social media?

Nawet kanał z największym potencjałem nie przyniesie nic dobrego, jeśli strategia zostanie źle przeprowadzona. Jak to powinno wyglądać w przypadku marketingu w social mediach?

Wybierz odpowiedni serwis

Instagram, YouTube, TikTok, Twitter, Facebook, LinkedIn – który serwis wybrać? Przede wszystkim nie zawracaj sobie głowy aktywnością w każdym możliwym miejscu. Wbrew pozorom działanie w social mediach wymaga dużego zaangażowania, dlatego trudno byłoby prowadzić skuteczną strategię na kilku różnych platformach.

Aby dobrze wybrać kanał, musisz wiedzieć, z czego najczęściej korzysta Twoja grupa docelowa. Jeśli sprzedajesz artykuły do pielęgnacji ciała, a Twoimi odbiorcami są młode kobiety, prawdopodobnie najlepszym wyborem będzie Instagram. TikTok to doskonały wybór, jeśli chcesz kierować swój przekaz przede wszystkim do młodych osób. Pamiętaj, że aby skutecznie promować swoją markę, musisz być tam, gdzie Twoi potencjalni odbiorcy.

Określ cel

Nie da się prowadzić strategii bez wyznaczenia celu. Jego brak uniemożliwia nie tylko planowanie, ale również mierzenie skuteczności prowadzonych działań. Jeśli nie wiesz, do czego dążysz, trudno będzie Ci zmierzyć wyniki.

Koniecznie ustal, co chcesz osiągnąć za pomocą social media marketingu. To pozwoli Ci wybrać odpowiedni kanał, a także narzędzia np. typ kampanii w przypadku działań płatnych.

Zaplanuj strategię

Strategia marketingu w serwisach społecznościowych musi być dobrze przemyślana, zarówno w przypadku działań płatnych, jak i bezpłatnych. Nie wystarczy co pewien czas opublikować posta czy włączyć reklamy z pierwszą lepszą treścią. Wszystko powinno być wcześniej zaplanowane, przy czym trzeba oczywiście uwzględnić wyznaczony cel i potrzeby potencjalnych odbiorców.

Angażuj swoich odbiorców

Social media dają ogromne możliwości w kwestii angażowania odbiorców – wykorzystaj to! Zadawaj pytania, twórz ankiety, organizuj konkursy i rób wszystko, aby zachęcić użytkowników do interakcji. Dzięki temu zwiększysz swoje zasięgi, a także nawiążesz bliższe relacje z odbiorcami.

Marketing w mediach społecznościowych daje mnóstwo możliwości i pozwala realizować cele na różnych etapach lejka sprzedażowego. Wystarczy analiza grupy docelowej i dobry plan działania. Spróbuj, a przekonasz się sam!

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13

    Zobacz inne wpisy

    Facebook jako doskonałe narzędzie do budowania sieci linków zwrotnych

    Facebook jako doskonałe narzędzie do budowania sieci linków zwrotnych

    Jak znaleźć odpowiedniego influencera do reklamy produktu?

    Jak znaleźć odpowiedniego influencera do reklamy produktu?

    Kampanie marketingowe na Facebooku jako doskonały sposób na zwiększenie sprzedaży

    Kampanie marketingowe na Facebooku jako doskonały sposób na zwiększenie sprzedaży

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.
        Przygotuj się na
        Black Friday
        My robimy kampanie Ty sprzedasz więcej

        Odbierz ofertę Black Friday Last Minute, a w niej:

        1. Audyt
        Google Ads

        2. Darmowe
        grafiki
        reklamowe

        3. Strategia
        Google Ads dla
        Twojego sklepu