Czym jest RLSA?

Czym jest RLSA?

Remarketing to znana i chętnie wykorzystywana w internecie strategia. Najczęściej kojarzy się nam on z reklamami banerowymi, śledzącymi każdy nasz ruch w sieci. Jednak warto wiedzieć, że nie jest to jedyny sposób powtarzania komunikatu marketingowego. Remarketing może mieć znacznie subtelniejszą formę i pojawiać się na przykład w wyszukiwarce Google. W tym wpisie wyjaśniamy, co to jest RLSA i kiedy warto korzystać z takiej strategii.

Co to jest RLSA – definicja

RLSA (Remarketing List for Search Ads) w dosłownym tłumaczeniu oznacza listy remarketingowe dla reklam w wyszukiwarce, jednak termin ten często odnosi się ogólnie do strategii powtarzania przekazu w wyszukiwarce.

Remarketing polega na powtórnym skierowaniu reklamy do użytkowników, którzy wcześniej wykazali zainteresowanie firmą lub konkretnym produktem (np. poprzez odwiedzenie serwisu, przeglądanie strony produktowej), ale nie wykonali żadnego rentownego z perspektywy właściciela serwisu działania. Taka strategia najbardziej znana jest pod postacią banerów reklamowych, podążających za użytkownikiem po całym internecie. Jest to skuteczne działanie, ale w dobie tzw. ślepoty banerowej czasami może spotkać się z brakiem zainteresowania odbiorców.

W przypadku RLSA remarketing wygląda zupełnie inaczej, bo komunikat pojawia się w wyszukiwarce. To znaczy, że jest wyłącznie odpowiedzią na wpisywane przez użytkownika słowo kluczowe. Inaczej mówiąc: potencjalny klient sam wykazał zainteresowanie danym zagadnieniem i czeka na trafne wyniki. Nie jest to zatem nachalna forma reklamy, i tak też nie wygląda, co jest ogromną zaletą RLSA. Google wyświetla takie komunikaty w formie standardowym reklam w sieci wyszukiwania.

Z takiego rozwiązania najczęściej korzystają właściciele sklepów internetowych.

RLSA – remarketing w Google

Google Ads to największy system reklamowy na świecie. To właśnie za jego pomocą tworzy się kampanię RLSA. Remarketing w wyszukiwarce Google możesz wykonać na dwa sposoby:

  1. Wykorzystanie istniejącej kampanii

Ta metoda polega na dodaniu listy remarketingowej do istniejących już grup reklam, a następnie na zwiększeniu stawki CPC (koszt za kliknięcie) dla tych odbiorców np. o 30% (niektóre firmy podbijają stawki nawet o kilkaset procent).

Dzięki temu reklama będzie mogła wyświetlić się na wyższej pozycji, co zwiększy prawdopodobieństwo, że użytkownik, który wcześniej odwiedził stronę, zobaczy ją i kliknie link.

  1. Stworzenie nowej kampanii

Drugim sposobem na wdrożenie remarketingu RLSA Google jest stworzenie nowej kampanii, a właściwie skopiowanie istniejącej, ale skierowanie jej wyłącznie do użytkowników z listy remarketingowej.

W tym przypadku warto nieco zmodyfikować kreację reklamy, tak aby przekaz pasował do osób, które znają już firmę.

Tworzenie listy odbiorców dla kampanii RLSA – Google Analytics i Google Ads

Aby móc wdrożyć remarketing, potrzebne są listy niestandardowych odbiorców, np. użytkowników, którzy dodali produkt do koszyka, ale nie sfinalizowali transakcji. Jak to zrobić w przypadku kampanii RLSA? Google daje nam do wyboru dwie opcje:

  1. Stworzenie listy remarketingowej na podstawie danych dostępnych w narzędziu Google Analytics, a następnie połączenie konta z Google Ads.
  2. Stworzenie listy remarketingowej z poziomu Google Ads.

W drugim przypadku konieczne będzie dodanie do kodu strony specjalnego tagu remarketingowego, który zbiera informacje na temat zachowań użytkowników za pomocą plików cookies. Aby utworzenie kampanii remarketingowej było możliwe, na liście remarketingowej musi znaleźć się przynajmniej 1000 unikalnych plików cookies. Maksymalny czas obecności użytkownika na takiej liście to 540 dni.

Dlaczego remarketing RLSA jest skuteczny?

Wiesz już, co to jest RLSA, ale to nie wystarczy, aby zdecydować się na wdrożenie takiej strategii. Z pewnością chciałbyś dowiedzieć się jeszcze, dlaczego taka forma remarketingu jest skuteczna, i czy w ogóle jest. Od razu rozwiejemy tę wątpliwość – kampanie remarketingowe w sieci wyszukiwania są skuteczne! Dlaczego?

Przede wszystkim, jak wspominaliśmy na początku, RLSA to znacznie subtelniejsza forma powtarzania przekazu niż banery w sieci reklamowej Google. W tym przypadku komunikaty wyświetlają się tylko w formie tradycyjnych reklam w wyszukiwarce. To znaczy, że trafiają do użytkownika tylko wówczas, gdy sam poprosi o wyniki. Można powiedzieć, że jest to idealny przykład reklamy w odpowiednim miejscu i w odpowiednim czasie – nie dość, że potencjalny klient przeglądał wcześniej stronę, to jeszcze ponownie wykazał zainteresowanie tematem i wpisał frazę w wyszukiwarce.

Oprócz tego warto wspomnieć, dlaczego remarketing ogólnie jest skuteczny. Otóż konsumenci prawie nigdy nie podejmują decyzji zakupowej po jednym kontakcie z firmą – punktów styku musi być znacznie więcej. Kampanie RLSA są nienachalnym sposobem na przypomnienie użytkownikowi o firmie lub konkretnym produkcie.

To wszystko sprawia, że remarketing w tej formie może znacząco wpłynąć na konwersję.

Czy porzucony koszyk to wina sklepu?

Warto wiedzieć, że porzucony koszyk czy odwiedziny bez dokonania konwersji nie zawsze wynikają z błędów na stronie. Najczęściej użytkownik potrzebuje więcej czasu na podjęcie decyzji zakupowej, chce porównać kilka ofert lub dowiedzieć się więcej o produkcie. Niekiedy brak natychmiastowej konwersji wynika z przyczyn osobistych – być może użytkownik dodał produkty do koszyka, jednak chwilę po tym odebrał ważny telefon i zapomniał o sfinalizowaniu zakupu.

Dlatego subtelne powtórzenie przekazu w formie RLSA może okazać się niezwykle skuteczne.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11

    Zobacz inne wpisy

    Jak reklamować sklep internetowy?

    Jak reklamować sklep internetowy?

    LTV marketing – czym jest?

    LTV marketing – czym jest?

    Kanały sprzedaży internetowej – rodzaje

    Kanały sprzedaży internetowej – rodzaje

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez iCEA PERFORMANCE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.