Istnieje wiele wskaźników, za pomocą których możemy mierzyć wyniki prowadzonych kampanii marketingowych i analizować ich skuteczność. Jednym z najważniejszych – zarówno w przypadku SEO, reklam PPC, jak i innych kampanii marketingowych – jest CTR, co to takiego? Jaka wartość jest dobra? Jak ją poprawić? W tym artykule odpowiadamy na wszystkie istotne pytania. Sprawdź koniecznie, jeśli zależy Ci na dobrych wynikach kampanii!
CTR (z j. ang. Click Through Rate) to współczynnik klikalności używany w marketingu internetowym do mierzenia skuteczności reklam PPC, e-mail marketingu, pozycjonowania organicznego i wielu innych strategii digital. Określa on procentową liczbę kliknięć w stosunku do liczby wszystkich wyświetleń. Inaczej mówiąc, pozwala ocenić, czy treść marketingowa spełnia swoją funkcję.
Jak go obliczyć? Należy podzielić liczbę unikalnych kliknięć przez liczbę wszystkich wyświetleń, a następnie pomnożyć przez 100.
WZÓR:
CTR = liczba unikalnych kliknięć/liczba wszystkich wyświetleń x 100
Jeśli Twoja reklama została wyświetlona 1000 razy i wygenerowała 60 kliknięć, to współczynnik klikalności wynosi 6%.
Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania nie wiąże się automatycznie z sukcesem. CTR co to znaczy? Dlaczego jest ważny? Otóż pierwsze miejsce w rankingu Google nie przyniesie wiele korzyści, jeśli nie będzie prowadziło do interakcji użytkownika z linkiem. Wynik organiczny w wyszukiwarce trzeba zaprezentować tak, aby przyciągał uwagę i zachęcał do wejścia na stronę.
Tylko to może doprowadzić do konwersji, czyli do bezpośredniego zysku w sklepie internetowym lub jakiejkolwiek rentownej akcji na stronie. To jednak nie wszystko. CTR pomaga wyszukiwarce w ocenie strony – niska wartość świadczy o tym, że link organiczny do witryny z jakiegoś powodu nie zachęca użytkowników do kliknięcia. Z tego względu może przyczynić się do obniżenia pozycji strony.
Współczynnik klikalności powinien być więc jednym z Twoich głównych celów. Nie zapominaj o monitorowaniu tego wskaźnika, nawet gdy Twoja strona uzyska wysoką pozycję.
CTR w przypadku płatnych kampanii sporo mówi o kreacji reklamowej. Niska wartość tego wskaźnika może oznaczać, że reklama nie jest przydatna i trafna w stosunku do dobranego słowa kluczowego. W takim wypadku konieczne są modyfikacje. Współczynnik klikalności pozwala określić, czy aktualna treść reklamy i konfiguracja kampanii są skuteczne.
Oprócz tego wartość CTR pomaga też systemowi Google Ads ustalić przewidywany współczynnik klikalności, który ma znaczenie dla rankingu reklamy. Ten z kolei wpływa na miejsce jej wyświetlenia oraz na koszt za kliknięcie (CPC).
E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego – w przypadku tej strategii masz pewność, że wysłany komunikat trafił na skrzynkę docelowego odbiorcy. Nie wiesz jednak, czy odbiorcą tę wiadomość otworzy i kliknie umieszczony w niej link. Z tego względu również w tym przypadku współczynnik klikalności ma ogromne znaczenie.
CTR w e-mail marketingu oznacza kliknięcie przynajmniej jednego z umieszczonych w wiadomości linków. Nie dotyczy on samego otwarcia wiadomości, za to odpowiedzialny jest wskaźnik OR – Open Rate.
Nie można jednoznacznie określić, jaki CTR jest dobry. Wiele zależy od kanału marketingowego, typu kampanii i rodzaju fraz kluczowych. W przypadku wyników organicznych znaczenie ma także pozycja w rankingu. Linki na wyższych miejscach generują znacznie więcej kliknięć.
Oczywiste jest, że im wyższy współczynnik klikalności, tym lepiej. Uzyskanie CTR na poziomie 100% jest jednak niemożliwe. W niektórych przypadkach nawet wartości poniżej 1% uznaje się za wysokie.
Według danych dostępnych na portalu Ignite Visibility średni współczynnik klikalności dla strony na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania w 2020 roku wynosił 43,32%. Dla porównania, strony na 10. pozycji generowały średnią wartość na poziomie 3,11%.
W przypadku płatnych reklam za dobry wynik uznaje się natomiast wartość CTR na poziomie kilku procent, choć w niektórych przypadkach możliwe jest uzyskanie dwucyfrowej wartości.
localiq.com, średni współczynnik klikalności dla reklam w wyszukiwarce
Trzeba też pamiętać, że nie zawsze wysoki CTR oznacza sukces. Często musi iść on w parze z wysoką wartością innego parametru. Przykładowo w sklepie internetowym oprócz współczynnika klikalności znaczenie ma współczynnik konwersji, czyli ilość wykonanych akcji (zakupów).
CTR wskaźnik skuteczności informuje o tym, w jak dużym stopniu treść reklamy, linku organicznego czy wiadomości e-mail zachęca do interakcji. Jeśli wartość współczynnika jest stosunkowo niska, należy przyjrzeć się swojej strategii i wprowadzić zmiany.
Na wynik CTR linku organicznego wpływa przede wszystkim sposób prezentacji. Należy przyciągnąć uwagę użytkownika, a następnie zachęcić go do odwiedzenia strony. Ogromne znaczenie mają metadane, a mianowicie meta tytuł i meta opis. Powinny w zwięzły sposób opisywać to, co użytkownik znajdzie na stronie, a także zawierać CTA, czyli wezwanie do działania.
Oprócz tego ważne jest dodanie danych strukturalnych, czyli rozszerzenie wyniku wyszukiwania o istotne dla użytkownika informacje np. cena produktu.
W przypadku płatnej kampanii reklamowej niski współczynnik klikalności najczęściej świadczy o złym dopasowaniu treści reklamy do słowa kluczowego oraz niezachęcającej kreacji reklamowej. Ważne są takie kwestie, jak:
Zarówno w przypadku pozycjonowania, jak i płatnych reklam ważne jest pisanie językiem korzyści. Warto złożyć użytkownikowi atrakcyjną obietnicę – oczywiście taką, którą jesteśmy w stanie spełnić. W przeciwnym wypadku wysoki CTR będzie szedł w parze z wysokim współczynnikiem odrzuceń na stronie.
Aby poprawić CTR w e-mail marketingu, należy:
W każdym przypadku optymalizacja wskaźnika CTR wygląda nieco inaczej, jednak zawsze chodzi o to, aby zachęcić użytkownika do interakcji. Warto stosować testy A/B – dzięki nim sprawdzisz, która wersja generuje lepsze wyniki. Szczególnie pomocne jest to w przypadku reklam PPC i e-mail marketingu. Pamiętaj, że CTR to jeden z najważniejszych współczynników efektywności dla wielu kampanii. Jego analiza pomoże Ci wyciągnąć odpowiednie wnioski i modyfikować treści marketingowe tak, aby były jeszcze skuteczniejsze.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.