CTR – co to jest?

CTR – co to jest?

Istnieje wiele wskaźników, za pomocą których możemy mierzyć wyniki prowadzonych kampanii marketingowych i analizować ich skuteczność. Jednym z najważniejszych – zarówno w przypadku SEO, reklam PPC, jak i innych kampanii marketingowych – jest CTR, co to takiego? Jaka wartość jest dobra? Jak ją poprawić? W tym artykule odpowiadamy na wszystkie istotne pytania. Sprawdź koniecznie, jeśli zależy Ci na dobrych wynikach kampanii!

Czym jest CTR?

CTR (z j. ang. Click Through Rate) to współczynnik klikalności używany w marketingu internetowym do mierzenia skuteczności reklam PPC, e-mail marketingu, pozycjonowania organicznego i wielu innych strategii digital. Określa on procentową liczbę kliknięć w stosunku do liczby wszystkich wyświetleń. Inaczej mówiąc, pozwala ocenić, czy treść marketingowa spełnia swoją funkcję.

Jak go obliczyć? Należy podzielić liczbę unikalnych kliknięć przez liczbę wszystkich wyświetleń, a następnie pomnożyć przez 100.

WZÓR:

CTR = liczba unikalnych kliknięć/liczba wszystkich wyświetleń x 100

Jeśli Twoja reklama została wyświetlona 1000 razy i wygenerowała 60 kliknięć, to współczynnik klikalności wynosi 6%.

CTR – SEO

Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania nie wiąże się automatycznie z sukcesem. CTR co to znaczy? Dlaczego jest ważny? Otóż pierwsze miejsce w rankingu Google nie przyniesie wiele korzyści, jeśli nie będzie prowadziło do interakcji użytkownika z linkiem. Wynik organiczny w wyszukiwarce trzeba zaprezentować tak, aby przyciągał uwagę i zachęcał do wejścia na stronę.

Tylko to może doprowadzić do konwersji, czyli do bezpośredniego zysku w sklepie internetowym lub jakiejkolwiek rentownej akcji na stronie. To jednak nie wszystko. CTR pomaga wyszukiwarce w ocenie strony – niska wartość świadczy o tym, że link organiczny do witryny z jakiegoś powodu nie zachęca użytkowników do kliknięcia. Z tego względu może przyczynić się do obniżenia pozycji strony.

Współczynnik klikalności powinien być więc jednym z Twoich głównych celów. Nie zapominaj o monitorowaniu tego wskaźnika, nawet gdy Twoja strona uzyska wysoką pozycję.

CTR – płatne kampanie reklamowe

CTR w przypadku płatnych kampanii sporo mówi o kreacji reklamowej. Niska wartość tego wskaźnika może oznaczać, że reklama nie jest przydatna i trafna w stosunku do dobranego słowa kluczowego. W takim wypadku konieczne są modyfikacje. Współczynnik klikalności pozwala określić, czy aktualna treść reklamy i konfiguracja kampanii są skuteczne.

Oprócz tego wartość CTR pomaga też systemowi Google Ads ustalić przewidywany współczynnik klikalności, który ma znaczenie dla rankingu reklamy. Ten z kolei wpływa na miejsce jej wyświetlenia oraz na koszt za kliknięcie (CPC).

CTR – e-mail marketing

E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego – w przypadku tej strategii masz pewność, że wysłany komunikat trafił na skrzynkę docelowego odbiorcy. Nie wiesz jednak, czy odbiorcą tę wiadomość otworzy i kliknie umieszczony w niej link. Z tego względu również w tym przypadku współczynnik klikalności ma ogromne znaczenie.

CTR w e-mail marketingu oznacza kliknięcie przynajmniej jednego z umieszczonych w wiadomości linków. Nie dotyczy on samego otwarcia wiadomości, za to odpowiedzialny jest wskaźnik OR – Open Rate.

Wskaźnik CTR – jaki jest doby?

Nie można jednoznacznie określić, jaki CTR jest dobry. Wiele zależy od kanału marketingowego, typu kampanii i rodzaju fraz kluczowych. W przypadku wyników organicznych znaczenie ma także pozycja w rankingu. Linki na wyższych miejscach generują znacznie więcej kliknięć.

Oczywiste jest, że im wyższy współczynnik klikalności, tym lepiej. Uzyskanie CTR na poziomie 100% jest jednak niemożliwe. W niektórych przypadkach nawet wartości poniżej 1% uznaje się za wysokie.

Według danych dostępnych na portalu Ignite Visibility średni współczynnik klikalności dla strony na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania w 2020 roku wynosił 43,32%. Dla porównania, strony na 10. pozycji generowały średnią wartość na poziomie 3,11%.

W przypadku płatnych reklam za dobry wynik uznaje się natomiast wartość CTR na poziomie kilku procent, choć w niektórych przypadkach możliwe jest uzyskanie dwucyfrowej wartości.

localiq.com, średni współczynnik klikalności dla reklam w wyszukiwarce

Trzeba też pamiętać, że nie zawsze wysoki CTR oznacza sukces. Często musi iść on w parze z wysoką wartością innego parametru. Przykładowo w sklepie internetowym oprócz współczynnika klikalności znaczenie ma współczynnik konwersji, czyli ilość wykonanych akcji (zakupów).

Jak poprawić CTR?

CTR wskaźnik skuteczności informuje o tym, w jak dużym stopniu treść reklamy, linku organicznego czy wiadomości e-mail zachęca do interakcji. Jeśli wartość współczynnika jest stosunkowo niska, należy przyjrzeć się swojej strategii i wprowadzić zmiany.

Jak poprawić CTR w wynikach organicznych?

Na wynik CTR linku organicznego wpływa przede wszystkim sposób prezentacji. Należy przyciągnąć uwagę użytkownika, a następnie zachęcić go do odwiedzenia strony. Ogromne znaczenie mają metadane, a mianowicie meta tytuł i meta opis. Powinny w zwięzły sposób opisywać to, co użytkownik znajdzie na stronie, a także zawierać CTA, czyli wezwanie do działania.

Oprócz tego ważne jest dodanie danych strukturalnych, czyli rozszerzenie wyniku wyszukiwania o istotne dla użytkownika informacje np. cena produktu.

Jak poprawić CTR w kampanii reklamowej?

W przypadku płatnej kampanii reklamowej niski współczynnik klikalności najczęściej świadczy o złym dopasowaniu treści reklamy do słowa kluczowego oraz niezachęcającej kreacji reklamowej. Ważne są takie kwestie, jak:

  • nagłówek,
  • treść reklamy,
  • CTA,
  • rozszerzenia reklam (dodatkowe elementy oraz informacje).

Zarówno w przypadku pozycjonowania, jak i płatnych reklam ważne jest pisanie językiem korzyści. Warto złożyć użytkownikowi atrakcyjną obietnicę – oczywiście taką, którą jesteśmy w stanie spełnić. W przeciwnym wypadku wysoki CTR będzie szedł w parze z wysokim współczynnikiem odrzuceń na stronie.

Jak poprawić CTR w e-mail marketingu?

Aby poprawić CTR w e-mail marketingu, należy:

  • zadbać o atrakcyjną treść wiadomości,
  • pisać krótko i zwięźle,
  • stosować język korzyści,
  • umieścić w wiadomości wezwanie do działania,
  • personalizować wiadomości.

W każdym przypadku optymalizacja wskaźnika CTR wygląda nieco inaczej, jednak zawsze chodzi o to, aby zachęcić użytkownika do interakcji. Warto stosować testy A/B – dzięki nim sprawdzisz, która wersja generuje lepsze wyniki. Szczególnie pomocne jest to w przypadku reklam PPC i e-mail marketingu. Pamiętaj, że CTR to jeden z najważniejszych współczynników efektywności dla wielu kampanii. Jego analiza pomoże Ci wyciągnąć odpowiednie wnioski i modyfikować treści marketingowe tak, aby były jeszcze skuteczniejsze.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11

    Zobacz inne wpisy

    Marketing szeptany – co to jest?

    Marketing szeptany – co to jest?

    Marketing rekomendacyjny – na czym polega?

    Marketing rekomendacyjny – na czym polega?

    Jak badać efektywność kampanii marketingowych w mediach społecznościowych?

    Jak badać efektywność kampanii marketingowych w mediach społecznościowych?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez iCEA PERFORMANCE SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.