CTR – co to jest?

CTR – co to jest?

Istnieje wiele wskaźników, za pomocą których możemy mierzyć wyniki prowadzonych kampanii marketingowych i analizować ich skuteczność. Jednym z najważniejszych – zarówno w przypadku SEO, reklam PPC, jak i innych kampanii marketingowych – jest CTR, co to takiego? Jaka wartość jest dobra? Jak ją poprawić? W tym artykule odpowiadamy na wszystkie istotne pytania. Sprawdź koniecznie, jeśli zależy Ci na dobrych wynikach kampanii!

Czym jest CTR?

CTR (z j. ang. Click Through Rate) to współczynnik klikalności używany w marketingu internetowym do mierzenia skuteczności reklam PPC, e-mail marketingu, pozycjonowania organicznego i wielu innych strategii digital. Określa on procentową liczbę kliknięć w stosunku do liczby wszystkich wyświetleń. Inaczej mówiąc, pozwala ocenić, czy treść marketingowa spełnia swoją funkcję.

Jak go obliczyć? Należy podzielić liczbę unikalnych kliknięć przez liczbę wszystkich wyświetleń, a następnie pomnożyć przez 100.

WZÓR:

CTR = liczba unikalnych kliknięć/liczba wszystkich wyświetleń x 100

Jeśli Twoja reklama została wyświetlona 1000 razy i wygenerowała 60 kliknięć, to współczynnik klikalności wynosi 6%.

CTR – SEO

Wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania nie wiąże się automatycznie z sukcesem. CTR co to znaczy? Dlaczego jest ważny? Otóż pierwsze miejsce w rankingu Google nie przyniesie wiele korzyści, jeśli nie będzie prowadziło do interakcji użytkownika z linkiem. Wynik organiczny w wyszukiwarce trzeba zaprezentować tak, aby przyciągał uwagę i zachęcał do wejścia na stronę.

Tylko to może doprowadzić do konwersji, czyli do bezpośredniego zysku w sklepie internetowym lub jakiejkolwiek rentownej akcji na stronie. To jednak nie wszystko. CTR pomaga wyszukiwarce w ocenie strony – niska wartość świadczy o tym, że link organiczny do witryny z jakiegoś powodu nie zachęca użytkowników do kliknięcia. Z tego względu może przyczynić się do obniżenia pozycji strony.

Współczynnik klikalności powinien być więc jednym z Twoich głównych celów. Nie zapominaj o monitorowaniu tego wskaźnika, nawet gdy Twoja strona uzyska wysoką pozycję.

CTR – płatne kampanie reklamowe

CTR w przypadku płatnych kampanii sporo mówi o kreacji reklamowej. Niska wartość tego wskaźnika może oznaczać, że reklama nie jest przydatna i trafna w stosunku do dobranego słowa kluczowego. W takim wypadku konieczne są modyfikacje. Współczynnik klikalności pozwala określić, czy aktualna treść reklamy i konfiguracja kampanii są skuteczne.

Oprócz tego wartość CTR pomaga też systemowi Google Ads ustalić przewidywany współczynnik klikalności, który ma znaczenie dla rankingu reklamy. Ten z kolei wpływa na miejsce jej wyświetlenia oraz na koszt za kliknięcie (CPC).

CTR – e-mail marketing

E-mail marketing to forma marketingu bezpośredniego – w przypadku tej strategii masz pewność, że wysłany komunikat trafił na skrzynkę docelowego odbiorcy. Nie wiesz jednak, czy odbiorcą tę wiadomość otworzy i kliknie umieszczony w niej link. Z tego względu również w tym przypadku współczynnik klikalności ma ogromne znaczenie.

CTR w e-mail marketingu oznacza kliknięcie przynajmniej jednego z umieszczonych w wiadomości linków. Nie dotyczy on samego otwarcia wiadomości, za to odpowiedzialny jest wskaźnik OR – Open Rate.

Wskaźnik CTR – jaki jest doby?

Nie można jednoznacznie określić, jaki CTR jest dobry. Wiele zależy od kanału marketingowego, typu kampanii i rodzaju fraz kluczowych. W przypadku wyników organicznych znaczenie ma także pozycja w rankingu. Linki na wyższych miejscach generują znacznie więcej kliknięć.

Oczywiste jest, że im wyższy współczynnik klikalności, tym lepiej. Uzyskanie CTR na poziomie 100% jest jednak niemożliwe. W niektórych przypadkach nawet wartości poniżej 1% uznaje się za wysokie.

Według danych dostępnych na portalu Ignite Visibility średni współczynnik klikalności dla strony na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania w 2020 roku wynosił 43,32%. Dla porównania, strony na 10. pozycji generowały średnią wartość na poziomie 3,11%.

W przypadku płatnych reklam za dobry wynik uznaje się natomiast wartość CTR na poziomie kilku procent, choć w niektórych przypadkach możliwe jest uzyskanie dwucyfrowej wartości.

localiq.com, średni współczynnik klikalności dla reklam w wyszukiwarce

Trzeba też pamiętać, że nie zawsze wysoki CTR oznacza sukces. Często musi iść on w parze z wysoką wartością innego parametru. Przykładowo w sklepie internetowym oprócz współczynnika klikalności znaczenie ma współczynnik konwersji, czyli ilość wykonanych akcji (zakupów).

Jak poprawić CTR?

CTR wskaźnik skuteczności informuje o tym, w jak dużym stopniu treść reklamy, linku organicznego czy wiadomości e-mail zachęca do interakcji. Jeśli wartość współczynnika jest stosunkowo niska, należy przyjrzeć się swojej strategii i wprowadzić zmiany.

Jak poprawić CTR w wynikach organicznych?

Na wynik CTR linku organicznego wpływa przede wszystkim sposób prezentacji. Należy przyciągnąć uwagę użytkownika, a następnie zachęcić go do odwiedzenia strony. Ogromne znaczenie mają metadane, a mianowicie meta tytuł i meta opis. Powinny w zwięzły sposób opisywać to, co użytkownik znajdzie na stronie, a także zawierać CTA, czyli wezwanie do działania.

Oprócz tego ważne jest dodanie danych strukturalnych, czyli rozszerzenie wyniku wyszukiwania o istotne dla użytkownika informacje np. cena produktu.

Jak poprawić CTR w kampanii reklamowej?

W przypadku płatnej kampanii reklamowej niski współczynnik klikalności najczęściej świadczy o złym dopasowaniu treści reklamy do słowa kluczowego oraz niezachęcającej kreacji reklamowej. Ważne są takie kwestie, jak:

  • nagłówek,
  • treść reklamy,
  • CTA,
  • rozszerzenia reklam (dodatkowe elementy oraz informacje).

Zarówno w przypadku pozycjonowania, jak i płatnych reklam ważne jest pisanie językiem korzyści. Warto złożyć użytkownikowi atrakcyjną obietnicę – oczywiście taką, którą jesteśmy w stanie spełnić. W przeciwnym wypadku wysoki CTR będzie szedł w parze z wysokim współczynnikiem odrzuceń na stronie.

Jak poprawić CTR w e-mail marketingu?

Aby poprawić CTR w e-mail marketingu, należy:

  • zadbać o atrakcyjną treść wiadomości,
  • pisać krótko i zwięźle,
  • stosować język korzyści,
  • umieścić w wiadomości wezwanie do działania,
  • personalizować wiadomości.

W każdym przypadku optymalizacja wskaźnika CTR wygląda nieco inaczej, jednak zawsze chodzi o to, aby zachęcić użytkownika do interakcji. Warto stosować testy A/B – dzięki nim sprawdzisz, która wersja generuje lepsze wyniki. Szczególnie pomocne jest to w przypadku reklam PPC i e-mail marketingu. Pamiętaj, że CTR to jeden z najważniejszych współczynników efektywności dla wielu kampanii. Jego analiza pomoże Ci wyciągnąć odpowiednie wnioski i modyfikować treści marketingowe tak, aby były jeszcze skuteczniejsze.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11

    Zobacz inne wpisy

    Jak sprawdzić, czy kampania reklamowa jest skuteczna?

    Jak sprawdzić, czy kampania reklamowa jest skuteczna?

    Dlaczego media społecznościowe nie wpływają pozytywnie na Twoją firmę?

    Dlaczego media społecznościowe nie wpływają pozytywnie na Twoją firmę?

    Czym jest targetowanie kontekstowe?

    Czym jest targetowanie kontekstowe?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.
        Przygotuj się na
        Black Friday
        My robimy kampanie Ty sprzedasz więcej

        Odbierz ofertę Black Friday Last Minute, a w niej:

        1. Audyt
        Google Ads

        2. Darmowe
        grafiki
        reklamowe

        3. Strategia
        Google Ads dla
        Twojego sklepu