Co to jest SEM? Czym zajmują się agencje SEO/SEM?

Co to jest SEM? Czym zajmują się agencje SEO/SEM?

Kampanie SEM to obecnie najważniejszy kanał digital marketingu – zarówno dla sektora e-commerce, jak i firm usługowych. Pozycjonowanie strony internetowej oraz płatne kampanie internetowe (bo właśnie to składa się na pojęcie SEM) powinny stanowić podstawę działań promocyjnych niemal każdej firmy, niezależnie do branży.

Co to jest SEM? Czym zajmuje się agencja SEO/SEM? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym tekście.

SEM – co to znaczy?

SEM to skrót od angielskiego wyrażenia Search Engine Marketing, które po polsku oznacza marketing w wyszukiwarce internetowej. Termin ten obejmuje wszystkie działania zwiększające widoczność w Google, zarówno w wynikach organicznych, jak i płatnych. Na SEM składają się zatem kampanie PPC oraz pozycjonowanie (SEO). Jest to pojęcie bardzo szerokie i nie należy ograniczać go jedynie do kampanii linków sponsorowanych – jak błędnie twierdzą niektórzy.

Na pytanie „co to jest SEM?” bardzo łatwo można odpowiedzieć, przedstawiając wzór:

SEM = SEO + PPC

Tłumaczy on zależność pomiędzy wymienionymi terminami.

Czym są kampanie PPC?

Kampanie PPC (Pay Per Click) to reklamy tworzone za pomocą systemu Google Ads i rozliczane w modelu CPC, czyli płatność za każde kliknięcie użytkownika. Wyświetlają się nad oraz pod wynikami naturalnymi na stronie SERP (Search Engine Results Page), na przypisane do nich słowa kluczowe. Ich kreacja zawiera nagłówek, krótki opis, etykietę „Reklama”, link do strony, a niekiedy także rozszerzenia (np. linki do podstron, numer telefonu).

Zalety kampanii PPC:

  • szybkie efekty,
  • możliwość monitorowania wyników,
  • precyzyjne określenie odbiorców.

Czym jest pozycjonowanie (SEO)?

Pozycjonowanie lub inaczej SEO to kolejny obszar, jakim zajmuje się agencja SEM. SEO (Serach Engine Optimization) to działania, które mają zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce i zaprowadzić ją na wysokie pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. SEO obejmuje m.in. optymalizację techniczną, budowanie profilu linków zewnętrznych, tworzenie wartościowego contentu, optymalizację strony pod kątem wybranych słów kluczowych.

Zalety pozycjonowania:

  • większy ruch organiczny,
  • długofalowe efekty,
  • lepsza rozpoznawalność marki.

Agencja SEO/SEM – zakres działań

Agencja SEM lub SEO/SEM zajmuje się prowadzeniem działań marketingowych w wyszukiwarce internetowej. Wspiera firmy zarówno w pozycjonowaniu organicznym, jak i prowadzeniu kampanii PPC.

Zakres działań w przypadku SEO:

  • audyt SEO – profesjonalna analiza strony internetowej pod kątem dopasowania do czynników rankingowych wyszukiwarki;
  • analiza konkurencji – sprawdzenie rozwiązań, jakie na swoich stronach stosują branżowi rywale;
  • dobór słów kluczowych – wybór fraz, które ściągną na stronę szeroką publiczność, a zwłaszcza użytkowników skłonnych do konwersji;
  • optymalizacja techniczna strony – dbałość o wydajność witryny, tworzenie przyjaznych adresów URL, optymalizacja meta tagów, linkowanie wewnętrzne, budowanie prawidłowej struktury nagłówków, tworzenie pliku robots.txt i mapy strony;
  • link building – pozyskiwanie wartościowych linków z zewnętrznych serwisów;
  • inne działania zwiększające widoczność w wyszukiwarce.

Zakres działań w przypadku kampanii PPC:

  • analiza konkurencji – przegląd i ocena reklam innych firm;
  • tworzenie i konfigurowanie kampanii – tworzenie grup reklam, wyznaczanie celu, targetowanie, określanie budżetu;
  • dobór słów kluczowych – wybór fraz, dzięki którym reklama dotrze do szerokiego grona zainteresowanych osób;
  • ustalanie stawek CPC – określanie maksymalnej stawki za jedno kliknięcie;
  • tworzenie kreacji reklamy – przygotowywanie nagłówków, tekstów i rozszerzeń reklamy;
  • mierzenie efektywności – analiza wskaźników istotnych dla danego celu kampanii.

Kto potrzebuje agencji SEO/SEM?

Wyjaśniliśmy, czym zajmuje się agencja SEM, co to jest SEO i kampanie PPC, a także, jakie są największe zalety obu tych strategii. Nadal zastanawiasz się, czy takie rozwiązanie będzie korzystne dla Twojego biznesu?

Obecnie niemal każda firma potrzebuje strategii SEM. Marketing internetowy jest podstawą działań promocyjnych, a pozycjonowanie i kampanie PPC to najważniejsze jego kanały. Bez widoczności w wyszukiwarce trudno pokazać się potencjalnym klientom. To dlatego, że ścieżka zakupowa współczesnego konsumenta najczęściej rozpoczyna się w wyszukiwarce. Tam szuka on produktów i usług.

Rzadko zdarza się tak, że dla jednej firmy niekorzystne będzie zarówno pozycjonowanie organiczne, jak i kampanie PPC. Zazwyczaj wygląda to tak, że nawet jeśli jedno rozwiązanie się nie sprawdza, drugie jest skuteczne. Gdy potrzebujesz szybkich rezultatów, wybierz kampanie reklamowe. Jeśli chcesz, aby inwestycja była długofalowa, zdecyduj się na pozycjonowanie.

Wiele firm decyduje się na kompleksowy marketing w wyszukiwarce, czyli inwestuje jednocześnie w SEO i kampanie PPC. Wiesz już, co to jest SEM, teraz możesz zdecydować, czy jest to strategia odpowiednia dla Twojego biznesu.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13

    Zobacz inne wpisy

    Stwórz skuteczną stronę docelową i zwiększ konwersję!

    Stwórz skuteczną stronę docelową i zwiększ konwersję!

    Jak reklamować się w internecie?

    Jak reklamować się w internecie?

    Co to jest i jak przygotować dobrą strategię SEM?

    Co to jest i jak przygotować dobrą strategię SEM?

    Bezpłatna konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Pobierz bezpłatną
      CHECKLISTĘ
      SKUTECZNEJ KAMPANII
      GOOGLE SHOPPING ADS
      i dowiedz się, jak zwiększyć zyski z reklam produktowych