Na skuteczność kampanii reklamowej wpływa ogrom różnych czynników, jednak jeśli nie przygotujesz dobrej strategii reklamowej, jesteś na straconej pozycji już na starcie. Wdrażanie działań marketingowych bez konkretnego planu można porównać do błądzenia w ciemności – nie wiesz, w jakim kierunku się poruszasz, a także, gdzie powinieneś zmierzać, aby dotrzeć do celu.
Sprawdź, co to jest strategia reklamowa SEM i jak ją przygotować.
Strategia reklamowa to przygotowany w formie dokumentu plan, według którego firma prowadzi działania reklamowe. Przy jego tworzeniu uwzględniane są takie aspekty jak aktualna sytuacja firmy, cele biznesowe i marketingowe, możliwości finansowe, potrzeby i przyzwyczajenia grupy docelowej, czas na realizację wyznaczonych celów, działania konkurencji, sposoby mierzenia efektów.
Taki dokument jest podstawą wszystkich działań reklamowych, jakie podejmuje firma. Jasno określa on zasady postępowania i wprowadzania poszczególnych kroków, a nawet ich terminy.
Jako przedsiębiorca musisz jednak wiedzieć nie tylko, co to strategia reklamowa, ale po co właściwie się ją przygotowuje. Otóż dzięki niej firma wyznacza sobie drogę, jaką będzie się poruszała, a to z kolei sprawia, że łatwiej jest jej realizować cele marketingowe i biznesowe, czyli np. zwiększać sprzedaż, pozyskiwać leady czy budować wizerunek eksperta. Dobra strategia pozwala rozsądniej zarządzać budżetem przeznaczonym na działania reklamowe i osiągać lepsze rezultaty. Bez planu i wyznaczonego celu działania byłyby chaotyczne.
SEM (Search Engine Marketing) to termin, który obejmuje wszystkie działania promocyjne wykonywane w wyszukiwarce internetowej, czyli płatne kampanie reklamowe w Google Ads oraz pozycjonowanie organiczne. SEM obecnie uznawane jest za najskuteczniejszy kanał digital marketingu. To dlatego, że konsumenci, szukając produktów czy nawet usług, najczęściej w pierwszej kolejności kierują się właśnie do wyszukiwarki. Widoczność w wynikach wyszukiwania jest zatem niezwykle istotna. Oprócz tego kampanie reklamowe (odpowiednio skonfigurowane) przynoszą efekty błyskawicznie, a także pozwalają dopasować budżet do możliwości finansowych firmy.
Jednak i tutaj bez przygotowanej wcześniej strategii nie można liczyć na sukces ani w pozycjonowaniu, ani w kampaniach Google Ads. Strategia reklamowa SEM to plan działania w zakresie zwiększenia widoczności w wyszukiwarce Google. Dlatego powinna obejmować zarówno pozycjonowanie strony, jak i prowadzenie płatnych kampanii.
Nie ma wątpliwości, że firma może się rozwijać i zwiększać swoje zyski właśnie dzięki dobrze przygotowanej strategii reklamowej. Co to znaczy dobrze przygotowana strategia? Powinna opisywać przede wszystkim takie aspekty jak:
Jeśli nie wiesz, co chcesz osiągnąć, trudno będzie Ci dobrać odpowiednie działania. Dlatego jedną z najważniejszych kwestii jest jasne określenie celów marketingowych i biznesowych, do których dąży firma. Zastanów się, czy jest to zwiększenie sprzedaży, pozyskanie leadów, zwiększenie świadomości marki czy zbudowanie profesjonalnego wizerunku, a następnie szczegółowo opisz ten cel w strategii reklamowej.
Skuteczna reklama to taka, która skupia się na odbiorcy i jego potrzebach. Dlatego istotne jest precyzyjne określenie grupy docelowej, a następnie poznanie jej potrzeb, zachowań i przyzwyczajeń. Tylko dzięki temu przekaz będzie generował rentowne akcje. W przypadku działań SEM ważne jest m.in. to, z jakich słów kluczowych korzystają Twoi potencjalni klienci oraz czy częściej przeglądają internet na urządzeniach mobilnych czy komputerach.
Rodzaj i zakres działań musi być dopasowany do budżetu, jakim dysponuje firma. Nawet najlepsza strategia nie będzie miała sensu, jeśli nie będzie środków na jej wdrożenie. Dlatego przed planowaniem działań należy określić budżet, a dopiero później wybrać konkretne formy i zasięg reklamy.
Twoja konkurencja najprawdopodobniej również reklamuje się w wyszukiwarce. Jeśli chcesz z nią wygrać, musisz sprawdzić, jakie rozwiązania stosuje w swoich kampaniach reklamowych, a następnie zastanowić się, co możesz zrobić lepiej lub po prostu inaczej, aby się wyróżnić.
Analizowanie skuteczności wprowadzanych działań to nieodłączna część marketingu. Warto zatem w strategii reklamowej szczegółowo opisać KPI, czyli kluczowe wskaźniki efektywności. Powinny być one dopasowane do wyznaczonego celu.
Wymienione wyżej aspekty dotyczą każdej strategii marketingowej. W takim razie co należy wziąć pod uwagę, przy przygotowywaniu strategii kampanii reklamowej w Google Ads? Najważniejsze kwestie to:
Warto wspomnieć, że każdy z tych aspektów ma wpływ na efektywność kampanii. Niestety brak wiedzy i doświadczenia w zakresie konfiguracji płatnych reklam często nie pozwala zaplanować dobrej strategii, która przełoży się na skuteczne działania.
Pomocna w tym zakresie może okazać się agencja reklamowa, strategia przez nią przygotowana będzie najprawdopodobniej dokładniejsza, a tym samym skuteczniejsza niż ta stworzona przez osobę mniej doświadczoną.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.