Czym jest UTM i jak może nam się przydać w kampaniach Google Ads?
Digital marketing na przestrzeni ostatniej dekady rozwinął się tak, że reklamowanie swojego biznesu w sieci nie jest dziś problemem. Przedsiębiorcy mogą wybierać w przeróżnych strategiach i metodach, w zależności od swoich potrzeb i charakteru działalności. Istnieje wiele skutecznych kanałów reklamowych i nie można jednoznacznie stwierdzić, który z nich jest najlepszy. Nie ulega jednak wątpliwości, że system Google AdWords pozwala zdobyć klientów w najkrótszym czasie.
Każdego roku miliony przedsiębiorstw na całym świecie wykorzystują narzędzie udostępniane przez firmę Google do realizowania swoich celów – czy to sprzedażowych, czy wizerunkowych. Czy naprawdę jest ono tak skuteczne? Sprawdź, czym właściwie jest Google AdWords i jakie możliwości oferuje.
W 2000 roku, a dokładnie 23 października, firma Google udostępniła narzędzie, bez którego dziś wiele przedsiębiorstw nie wyobraża sobie budowania strategii marketingowej. System Google AdWords, bo o nim oczywiście mowa, jest obecnie jednym z najczęściej wybieranych kanałów komunikacji z klientami. Twórcy od samego początku dbali o to, aby prężnie go rozwijać i ulepszać. Dzięki temu dziś pozwala on na tworzenie płatnych reklam w wielu różnych formatach.
Reklamy tworzone są głównie w modelu PPC (Pay Per Click), którego działanie polega na tym, że twórca kampanii płaci za każde kliknięcie linku sponsorowanego przez użytkowników. M.in. to właśnie dzięki takiemu rozwiązaniu system od Google jest tak skuteczny. Przedsiębiorcy płacą za interakcje użytkowników, a nie za wyświetlenie reklamy komuś, kto i tak nie będzie nią zainteresowany – choć istnieje również taki model rozliczeń, w którym płaci się za wyświetlenia, ale o tym później.
Warto wspomnieć, że w 2018 roku nazwa została zmieniona na Google Ads, jednak wciąż wiele osób używa poprzedniego określenia.
Wynik jakości reklamy pozwala mechanizmowi systemu Google Ads określić, jak dana reklama wypada na tle innych – tworzonych przez innych reklamodawców na te same słowa kluczowe. Głównym celem określania jakości reklamy jest ustalenie, czy będzie ona odpowiadała na potrzeby użytkowników. Pamiętaj, że firma Google zwraca szczególną uwagę na to, aby oferować internautom serwisy wysokiej jakości. Na pierwszej stronie SERP nie ma miejsca na linki, które prowadzą do bezwartościowych stron zawierających błędy techniczne.
Wynik jakości w dużym stopniu decyduje o tym, na jakiej pozycji w wynikach wyszukiwania wyświetli się reklama tekstowa. Dlatego warto zrobić wszystko, aby mechanizm systemu Google AdWords dobrze ją ocenił.
CTR (Click Through Rate) to współczynnik klikalności reklamy, czyli stosunek liczby kliknięć do liczby wszystkich wyświetleń, wyrażany w procentach. Wysoki CTR świadczy o tym, że reklama jest przede wszystkim dobrze targetowana – dociera do osób, które są zainteresowane stroną docelową i decydują się kliknąć link, a także o tym, że jej tytuł, opis i wszystkie inne elementy zostały dobrze zaprojektowane, bo zachęcają do interakcji.
Wszystkie reklamy i słowa kluczowe mają swój własny współczynnik klikalności, który warto regularnie sprawdzać, aby ocenić skuteczność prowadzonych kampanii. Wysoki CTR nie tylko zwiększa szansę na pozyskanie klientów, czy zwiększenie ruchu na stronie, ale wpływa też na ranking reklamy.
Najczęściej pojawiającym się pytaniem wśród przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na kampanie reklamowe od Google, jest „jak zacząć?”. Google Ads to system bardzo intuicyjny, który przeprowadza twórcę reklamy przez cały proces, nie stwarzając większych problemów.
Musisz wiedzieć, że mimo iż interfejs jest bardzo intuicyjny i konfiguracja kampanii nie powinna stwarzać problemów pod względem technicznym, wybór odpowiednich ustawień może okazać się sporym wyzwaniem dla osób niedoświadczonych. Z tego względu lepiej powierzyć to zadanie profesjonalnej agencji SEM. Pamiętaj, że prawidłowa konfiguracja kampanii to podstawa do osiągnięcia sukcesu – ustawienia w ogromnym stopniu decydują o skuteczności reklam.
Jeśli jednak zdecydujesz, że chcesz prowadzić swoje kampanie samodzielnie, pierwszym krokiem, jaki wykonasz powinno być dokładne zapoznanie się z teorią w zakresie tworzenia reklam Google Ads.
System Google AdWords oferuje wiele różnych formatów i rodzajów reklam. Dzięki temu możesz promować swój biznes w sposób, który najbardziej odpowiada na Twoje potrzeby, a także jest dopasowany do preferencji i zachowań Twoich potencjalnych klientów. O dostępnych formatach reklam decyduje m.in. typ kampanii, który wybiera się na samym początku konfiguracji. Niektóre promocje mogą wyświetlać się wyłącznie w sieci wyszukiwania, a inne tylko w sieci reklamowej. Dlatego tak ważne jest to, abyś już na początku tworzenia kampanii wiedział, w jaki sposób chcesz docierać do swoich potencjalnych klientów. Pamiętaj, że forma komunikacji marketingowej powinna być spójna z wizerunkiem firmy i wartościami, jakimi się kieruje.
Pierwszy i najbardziej znany format reklam to reklamy tekstowe, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania (czyli w sieci reklamowej) w postaci linków sponsorowanych. Jak można odróżnić je od linków organicznych (naturalnych)? Przede wszystkim oznaczone są etykietą „Reklama” oraz wyświetlają się w konkretnym miejscu na stronie SERP – na samej górze lub na samym dole.
Ten format reklam to bezpośrednia odpowiedź na słowa kluczowe wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę. Z tego względu w ich przypadku targetowanie na podstawie danych demograficznych ma najmniejsze znaczenie (wyjątek stanowią reklamy kierowane na lokalizację). Na wysokość CTR wpływ będzie miało dopasowanie fraz do intencji użytkowników oraz do celu, jaki chcesz osiągnąć za pomocą kampanii. Przykładowo, jeśli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży w sklepie internetowym, w reklamach powinieneś uwzględniać głównie frazy z długim ogonem, które pasują do intencji zakupowych, np. „zimowe buty dziecięce rozmiar 28”.
Reklamy tekstowe sprawdzą się w przypadku promowania zarówno produktów, jak i usług. Jednak największą skuteczność osiągają w popularnych branżach.
Reklama graficzna lub inaczej reklama display to baner w formie statycznej lub animowanej, wyświetlający się w Google Display Network, czyli sieci reklamowej. Sieć reklamowa Google to 2 miliony witryn internetowych, aplikacji mobilnych oraz filmów, w których przedsiębiorcy mogą promować swoje usługi i produkty. Dzięki temu banery w formie graficznej mają bardzo szeroki zasięg i mogą docierać do użytkowników na różnych etapach ścieżki zakupowej – nawet do tych, którzy jeszcze nie mają pojęcia o istnieniu marki lub produktu. Ten format reklam sprawdzi się zatem do realizowania nie tylko celów sprzedażowych, ale również wizerunkowych.
Kolejny rodzaj promocji to reklamy produktowe (PLA). Jak wygląda Google Ads w tej formie? Reklama PLA (Product Listing Ads) składa się przede wszystkim z grafiki/zdjęcia, nazwy i ceny produktu oraz z nazwy firmy/sklepu internetowego. Może wyświetlać się w sieci wyszukiwania, w zakupach Google oraz w sieci reklamowej, ale przeznaczona jest wyłącznie do promowania produktów.
Ten typ kampanii uznawany jest za jedną z najskuteczniejszych form promocji dla branży e-commerce. Dlaczego? Dlatego, że na podstawie wyświetlanych informacji użytkownik może zdecydować, czy jest zainteresowany produktem. Dzięki temu bardzo często wysoki współczynnik CTR przekłada się na wysoki współczynnik konwersji. Warto jednak wiedzieć, że ich tworzenie i konfiguracja są trochę bardziej skomplikowane od reklam tekstowych i graficznych.
YouTube to serwis, który wśród polskich internautów cieszy się ogromnym zainteresowaniem – jest trzecią najczęściej odwiedzaną witryną. To daje mu ogromny potencjał w kwestii realizowania celów marketingowych i biznesowych – bo przecież chodzi o to, aby być tam, gdzie potencjalni klienci. A w tak dużej grupie zainteresowanych (ponad 25 milionów użytkowników) na pewno znajdzie się wiele osób, które pasują do opisu Twojego potencjalnego klienta. Z takiego stanu rzeczy zdaje sobie sprawę system Google AdWords, który pozwala przedsiębiorcom na wyświetlanie promocji również w tym serwisie.
Użytkownicy mogą zobaczyć reklamy wideo przed, w trakcie lub po filmie odtwarzanym w YouTube, a także nad wynikami wyszukiwania lub na stronie głównej na urządzeniach mobilnych – wszystko zależy od rodzaju reklamy.
Koszty działań marketingowych to bardzo istotna kwestia, której nie można pomijać przy dobieraniu i planowaniu strategii. Skuteczna promocja to taka, która pozwala możliwie najniższym kosztem realizować wyznaczone cele. Czy kampanie reklamowe Google to właśnie taka strategia? Niestety na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Nie ma jednej konkretnej kwoty, jaką każdy przedsiębiorca musi przeznaczyć na reklamy utworzone za pomocą systemu Google AdWords. Cena zależy od kilku czynników.
Z jednej strony sam możesz określić budżet i maksymalną stawkę CPC, ale jeśli konkurencyjne firmy będą oferowały więcej, to ich reklamy wyświetlą się wyżej lub nawet kosztem Twoich. Przed ustaleniem stawki warto sprawdzić średni koszt kliknięcia dla konkretnych słów kluczowych – im bardziej popularna fraza, tym wyższa stawka CPC. Ceny za jedno kliknięcie mogą wahać się od kilku groszy do kilkudziesięciu złotych.
Warto wspomnieć, że na koszt kliknięcia wpływają również: jakość reklamy, maksymalny koszt za kliknięcie (ustalany przez reklamodawcę) oraz przewidywany CTR.
Najczęściej wybieranym modelem rozliczeń za kampanie reklamowe Google (zwłaszcza w przypadku realizowania celów sprzedażowych) jest PPC (Pay Per Click), o którym mowa była już wcześniej. W tym modelu reklamodawca płaci za każde kliknięcie promowanego linku i może samodzielnie ustalić maksymalny koszt stawki CPC.
Model PPC pozwala na samodzielnie ustalenie stawki oraz budżetu, ale pamiętaj, że im większy budżet, tym większa szansa na sukces. Z jednej strony możesz dokładnie określić, ile przeznaczysz na promocje, ale z drugiej – musisz dopasować się do konkurencji. Oprócz tego do całkowitego kosztu trzeba doliczyć cenę za usługę agencji, która będzie zajmowała się prowadzeniem kampanii. Jeśli zamierzasz robić to samodzielnie, do całkowitych kosztów musisz doliczyć swój czas, który przeznaczysz na przyswajanie teorii, a następnie prowadzenie kampanii, czuwanie nad nimi i analizowanie efektów.
Jeśli zastanawiasz się, czy Google Ads działa i czy warto przeznaczać środki na prowadzenie kampanii, powinieneś zapoznać się z zaletami takiego rozwiązania. Oczywiście ma ono również swoje wady. Jedną z nich jest to, że przekaz nigdy nie dotrze do osób, które nie korzystają z sieci. Jednak nie jest to raczej kwestia, która mogłaby kogoś powstrzymać przed wyborem tego rodzaju promocji, zwłaszcza w dobie zwiększającej się stale popularności Internetu.
Ostateczna decyzja dotycząca wyboru kanału komunikacji z potencjalnymi klientami powinna uwzględniać wiele innych czynników, w tym sytuację i potrzeby firmy oraz cele, które chce zrealizować w krótszej i dłuższej perspektywie.
Do największych zalet zwiększania widoczności w sieci i reklamowania produktów czy usług za pomocą systemu Google Ads zaliczyć można:
Dzięki temu, że reklamy utworzone za pomocą systemu Google Ads mogą wyświetlać się nie tylko w sieci wyszukiwania, ale również w wielu innych miejscach, mogą docierać do bardzo szerokiego grona odbiorców. Tak naprawdę możliwe jest kierowanie przekazu do osób znajdujących się na każdym etapie lejka sprzedażowego – od tych, którzy nie znają jeszcze marki, do tych którzy są już przekonani do zakupu. Oprócz tego kampanie reklamowe można wykorzystać do remarketingu, czyli do powtórzenia przekazu użytkownikom, którzy odwiedzili stronę, ale nie podjęli dalszych działań.
Niektóre produkty czy usługi przeznaczone są dla wąskiej grupy odbiorców, którzy są w odpowiednim wieku, mają jakieś konkretne zainteresowania lub status społeczny. Jeśli firma nie chce niepotrzebnie przeznaczać środków na wyświetlenia, które na pewno nie doprowadzą do konwersji, musi zadbać o to, aby reklamy trafiały tylko do potencjalnych klientów. Co robi Google Ads, aby pozwolić przedsiębiorcom zoptymalizować koszty? Oczywiście umożliwia precyzyjne targetowanie reklam. Przekaz może docierać do konkretnych osób, co znacznie zwiększa szanse na wysoki CTR oraz konwersję.
Trudno wyobrazić sobie inną strategię marketingową, która w tak krótkim czasie pozwala zdobyć nowych klientów. Reklama utworzona poprzez system Google Ads pojawia się od razu po skonfigurowaniu i opublikowaniu kampanii. A jeśli wyświetli się ona odpowiedniemu użytkownikowi, może natychmiast doprowadzić do konwersji. Warunkiem są oczywiście prawidłowe ustawienia dotyczące budżetu, stawek, słów kluczowych oraz targetowania.
Kampanię reklamową możesz w każdej chwili wyłączyć lub włączyć. Jeśli aktualne ustawienia nie będą przynosiły oczekiwanych rezultatów, nic nie stoi na przeszkodzie, aby je zmodyfikować. Sposób działania systemu pozwala na wprowadzanie dowolnych zmian, dzięki czemu reklamodawca może testować różne rozwiązania i sprawdzać, które z nich jest rentowne.
Każde działanie marketingowe wymaga analizy i mierzenia efektów. Bez tego trudno byłoby ocenić skuteczność strategii, a tym samym jej opłacalność. Na szczęście system Google Ads udostępnia wszystkie istotne dane. Możesz śledzić wskaźniki, które mają największe znaczenie dla konkretnego celu, jaki ma realizować Twoja kampania.
SEO, czyli pozycjonowanie organiczne to zwiększenie widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania, poprzez optymalizację strony pod kątem wymagań wyszukiwarki. Wszystkie działania wykonuje pozycjoner, a cały proces może potrwać nawet kilkanaście miesięcy. Miejsce w wynikach naturalnych nie jest opłacone – na wysoką pozycję trzeba sobie zapracować poprzez dopasowanie serwisu do algorytmów Google. Oprócz tego strona widoczna jest wyłącznie na stronie SERP, czyli w sieci wyszukiwania. Pozycjonowanie i Google AdWords mają podobny cel, jednak bardzo mocno się różnią.
POZYCJONOWANIE | GOOGLE ADS | |
Forma promocji | linki naturalne w sieci wyszukiwania | linki sponsorowane w sieci wyszukiwania, banery w sieci reklamowej |
Czas oczekiwania na efekty | kilka miesięcy | efekty pojawiają się od razu |
Koszty | miesięczna płatność za optymalizację strony | płatność za kliknięcia/wyświetlenia |
Metody kierowania promocji | słowa kluczowe | słowa kluczowe, dane demograficzne użytkowników, tematy serwisów, miejsca docelowe |
Czas utrzymywania się efektów | długo po zakończeniu działań | efekty widoczne tylko w trakcie trwania kampanii |
Pozycjonowanie i kampanie reklamowe Google Ads mogą się wzajemnie uzupełniać – tam, gdzie nie sprawdzi się jedno, sprawdzi się drugie. Linki organiczne na pewno nie będą dobrym rozwiązaniem, jeśli zależy Ci np. na szybkiej promocji nadchodzącego wydarzenia. Do realizacji celów krótkoterminowych doskonale sprawdzi się za to Google Ads. Natomiast SEO pozwala wypracować wysoką pozycję na długi czas – co jest niemożliwe w przypadku płatnych reklam – a także przy stałych miesięcznych kosztach osiągać coraz lepsze efekty.
Trzeba też wziąć pod uwagę zachowania użytkowników w sieci. Niektórzy uznają, że inwestycja w płatne reklamy świadczy o profesjonalizmie i rzetelności firmy. Inni natomiast celowo pomijają linki sponsorowane i od razu przechodzą do wyników naturalnych. Z tego względu warto połączyć obie strategie i tym samym wzmocnić swój przekaz reklamowy oraz docierać do klientów o różnych preferencjach.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.