Zależy Ci na skutecznym promowaniu sklepu internetowego? Obecnie jedną z najefektywniejszych form reklamy w branży e-commerce są kampanie produktowe – charakteryzują się one najwyższym współczynnikiem konwersji. Jak je utworzyć? Można to zrobić za pomocą jednego z popularnych systemów reklamowych. Każdy z nich rządzi się swoimi prawami, ale wszystkie posiadają jeden element wspólny. Dowiedz się, jak działa feed produktowy, co to jest i co powinien zawierać. Jak go stworzyć? Wyjaśniamy!
Feed produktowy to plik zawierający informacje o wszystkich produktach dostępnych w sklepie internetowym. Najczęściej zapisywany jest w rozszerzeniu XML (Extensible Markup Language – uniwersalny język znaczników) lub CSV (Comma Separated Values – wartości rozdzielone przecinkiem). Jego specyfikacja może się różnić w zależności od serwisu czy platformy, na których jest wykorzystywany, jednak zawsze powinien zawierać atrybuty powiązane z produktem, dzięki którym możliwe będzie zaprezentowanie asortymentu potencjalnym klientom poza witryną sklepu.
Informacje niezbędne w feedzie produktowym to:
Feed produktowy służy do reklamowania asortymentu w sieci, poza sklepem internetowym. Jest źródłem informacji o produktach dla systemów reklamowych oraz innych platform istotnych w działaniach marketingowych. Można nazwać go łącznikiem usprawniającym przepływ informacji ze sklepu do innej platformy czy serwisu.
Wyjaśnijmy to na przykładzie kampanii Google Ads. Aby móc wyświetlać reklamy w sieci wyszukiwania, w usługach Google oraz na stronach należących do sieci reklamowej, konieczne jest stworzenie kreacji. Kreacja – w zależności od typu kampanii – zawiera grafikę, tekst, nagłówki, wideo lub inne elementy mające zachęcić użytkownika do interakcji. Konfiguracja reklamy dla każdego produktu w sklepie internetowym byłaby bardzo czasochłonna – zwłaszcza w przypadku sklepów z bardzo szerokim asortymentem.
Feed produktowy to źródło udostępniające wszystkie najważniejsze informacje o produktach, niezbędne do wyświetlenia reklamy. Pozwala on prezentować asortyment w przejrzysty i atrakcyjny sposób, a do tego można go wygenerować w kilka sekund.
Feed produktowy Google może być stosowany w wielu miejscach w sieci, związanych z działaniami promocyjnymi. Najczęściej jednak wykorzystuje się go w systemach reklamowych oraz porównywarkach cenowych.
Kampanie produktowe Google (PLA) to obecnie jedna z najskuteczniejszych form promocji dla sklepów internetowych. Utworzona za pomocą Google Ads reklama PLA może wyświetlać się w sieci wyszukiwania, w sieci reklamowej Google oraz na karcie Zakupy.
Reklama produktowa wyświetlana w sieci wyszukiwania wygląda tak:
(Strona SERP, fraza kurtka przeciwdeszczowa na rower, 04.07.2022)
Jej kreacja została stworzona na podstawie informacji znajdujących się w pliku produktowym przesłanym za pomocą Google Merchant Center (GMC), czyli narzędzia niezbędnego w procesie tworzenia kampanii PLA.
Facebook Ads to kolejny potężny system reklamowy pozwalający na promowanie asortymentu sklepu internetowego. W tym przypadku do utworzenia kampanii również konieczny jest feed produktowy.
(Facebook, 04.07.2002)
Porównywarki cenowe pozwalają znaleźć najkorzystniejszą opcję. Prawie 70% konsumentów przyznaje, że korzysta z takich serwisów, zanim ostatecznie zdecyduje się na zakup. Dlatego promowanie asortymentu w porównywarkach takich jak Ceneo, Skąpiec czy Nokaut to doskonały sposób na pozyskanie dodatkowego ruchu w sklepie.
Skąd porównywarki cenowe czerpią informacje na temat asortymentu? Oczywiście z feedu produktowego.
(Skąpiec.pl, 04.07.2022)
Jeśli zależy Ci na skutecznym promowaniu sklepu internetowego, odpowiedź na pytanie „co to jest feed produktowy?” nie wystarczy. Musisz też wiedzieć, jak go stworzyć. Rozwiązania są dwa: automatyczne generowanie na platformie e-commerce lub ręczne pisanie feedu od zera.
Popularne platformy e-commerce, takie jak np. Shoper pozwalają wygenerować plik produktowy w bardzo łatwy sposób. Najczęściej wystarczy zalogować się do panelu administracyjnego, poszukać odpowiedniej zakładki i pobrać plik. Na każdej platformie proces generowania feedu wygląda nieco inaczej, jednak popularne CMS-y zazwyczaj udostępniają dokładne instrukcje działań.
W niektórych przypadkach konieczne będzie zainstalowanie dodatkowej wtyczki.
Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz lub nie chcesz automatycznie wygenerować feedu produktowego dla swojego asortymentu, możesz stworzyć go samodzielnie. Pamiętaj jednak, że jest to czasochłonne zadanie i raczej nie sprawdzi się w przypadku sklepów z bardzo szerokim asortymentem. Jak to zrobić?
Taki plik możesz utworzyć w programie Excel lub w arkuszu Google. Należy umieścić w nim spis wszystkich produktów wraz z wymaganymi atrybutami (opisanymi wcześniej), a następnie zapisać w rozszerzeniu .xml lub .csv.
Czym jest feed produktowy Google? To nic innego jak plik z atrybutami produktów, utworzony na potrzeby usługi Google Shopping. Jego tworzenie wygląda podobnie jak w przypadku feedu dla każdego innego systemu. Można wygenerować go automatycznie lub stworzyć ręcznie, a następnie przesłać na konto Google Merchant Center. Kolejną opcją jest stworzenie feedu z poziomu GMC poprzez dodanie informacji do arkusza kalkulacyjnego Google.
Niezależnie od rodzaju systemu reklamowego, w trakcie przygotowywania feedu warto trzymać się kilku ważnych zasad:
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.