Wydawać by się mogło, że reklamy w sieci nie mogą nas już zaskoczyć. Każdego roku pojawiają się jednak aktualizacje czy ich nowe formaty, chociażby na social media. Nowoczesne formy reklamy kuszą właścicieli e-commerce, którzy przyzwyczaili się już do tradycyjnych form marketingu i poszukują alternatywnych sposobów promowania swojego biznesu. Czym są innowacyjne reklamy i jakie zjawiska generują? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.
Zatrzymajmy się na chwilę przy samym słowie reklama. Jeśli na jego myśl pojawia Ci się obraz produktu z przekreśloną ceną i chwytliwym hasłem, to czas na zmiany. Nowe formy reklamy bazują bowiem na Big Idea i storytellingu. Znasz pewnie przykłady świątecznych reklam Allegro, które poruszają miliony serc przed telewizorami, bo zamiast hasła typu: „Zrób u nas zakupy”, promują wzajemną akceptację i szacunek do każdego człowieka. To jest właśnie dobry content.
„Content is King” to znane hasło, którego użył Bill Gates w swoim eseju o digital marketingu w latach dziewięćdziesiątych. Słynny już na całym świecie cytat oznacza, że jakościowe treści są niezbędnym elementem działań marketingowych, a im lepiej dopracowana treść i jej przekaz, tym lepiej. Nie chodzi o sprzedaż samego produktu, ale o przekazanie pomysłu, emocji i wartości.
Jak to się ma do nowoczesnej formy reklamy? Kreatywna reklama wideo ma potencjał, by stać się w sieci viralem, a na ulicy pojawiać się na ustach przechodniów w formie głównego hasła, które następnie nierzadko na stałe wchodzi do mowy potocznej. Content marketing to także treści na stronie, implementowane np. w formie bloga z poradami. Pojawiają się w nich frazy kluczowe, które pomagają wypozycjonować stronę, ale same treści są naprawdę wartościowe. Wspierają potencjalnych klientów w decyzjach zakupowych.
Zdecydowanie warto testować różne formy marketingu. Mowa m.in. o inbound marketingu. To zjawisko, które jest przeciwieństwem outbound marketingu. Można przedstawić to w opozycji: marketing nieperswazyjny vs. marketing perswazyjny.
Działania inbound to nowe formy reklamy wykorzystujące nowoczesne technologie poprzez rezygnację z ekspansywnej formy reklamy w Internecie. Założenia bazują na relacji z klientem, czyli dotyczą budowania wartościowej relacji. Jest ona długotrwała i przynosi nie jedną konwersję, a regularne zakupy w danym e-sklepie. Prowadzona komunikacja jest partnerska, a nie jednokierunkowa, jak w przypadku tradycyjnej reklamy. Znanym mechanizmem inbound marketingu jest oferowanie doradczych usług, czyli zapewnienie potencjalnemu klientowi wszystkich informacji, ale bez namawiania do zakupu.
W tym miejscu warto wymienić marketing wirusowy, rekomendacyjny oraz event marketing. Pierwszy przynosi wzrosty wskaźników, o ile działania wspierają pozytywny wizerunek marki. W tym przypadku treści reklamowe często stają się viralem – rozprzestrzeniają się dzięki zainteresowaniu internautów, którzy doceniają błyskotliwy humor, trafność przekazu czy ważny apel społeczny reklamy. Virale zazwyczaj nie generują dodatkowych kosztów, co jest ich absolutną zaletą. Zgrany zespół kreatywny i stratedzy mogą opracować koncepcję marketingową z potencjałem viralowym. Stworzą bowiem hasła, filmiki, memy lub treści związane z daną reklamą, które rozbawią i zaintrygują internautów, a przez to „rozniosą się” w sieci w sposób organiczny.
Nowoczesne formy reklamy mogą odnosić się także do rekomendacji i opinii, które klienci zostawiają w odpowiedniej sekcji komentarzy na stronie przy danym produkcie lub usłudze. W takiej sytuacji zadowolenie odbiorców oraz ich słowa uznania są reklamą samą w sobie. Wielu internautów ufa bowiem poleceniom innych osób, szczególnie ulubionym influencerom, a także przegląda komentarze o produkcie przed podjęciem finalnej decyzji o zakupie.
W nowe formy reklamy wpisują się także niestandardowe eventowe formy promocji. Udział w targach lub konferencjach, warsztaty i eventy edukacyjno-rozrywkowe mogą przyciągnąć zaufanych klientów oraz zdecydowanie zainteresować potencjalną grupę odbiorców.
Nowoczesne formy reklamy charakteryzują się przede wszystkim partnerskim podejściem do klienta. To strategie, które nie nakłaniają bezpośrednio do zakupu, ale oferują inne wartości czy usługi w celu zdobycia zaufania odbiorców. Nie bez znaczenia pozostaje tu także strona internetowa oraz intuicyjność jej obsługi. W nowych formach reklamy chodzi przede wszystkim o to, żeby klient sam odwiedził daną stronę i dokonał zakupu bez zachęcenia tradycyjną reklamą z hasłem: „Kup!” lub „Promocja”.
That’s right,
Let’s talk!
Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.