Buzz marketing – czym jest?

Buzz marketing – czym jest?

W czasach natężonego szumu informacyjnego i docierających zewsząd reklam konsumenci stali się mniej ufni i bardziej odporni na wszelkie sztuczki marketingowe. Istnieje jednak pewien rodzaj marketingu, którego ślepota banerowa nie dotyczy. Buzz marketing skutecznie wykorzystuje fakt, że spora część konsumentów ufa opiniom internetowym w takim samym stopniu jak rekomendacjom bliskich osób. Na czym polega? Jakie są jego rodzaje? Wyjaśniamy!

Buzz marketing – definicja

Buzz marketing, marketing szeptany, marketing plotki, whisper marketing – to określenia specyficznej strategii promocji firmy. Za pomocą przeróżnych technik i metod wzbudza się dyskusję na temat marki lub konkretnego produktu, a także zachęca konsumentów do dzielenia się opiniami z innymi – zarówno w kontaktach prywatnych, jak i publicznie np. w social mediach.

Celem buzz marketingu jest zwiększenie naturalnego zainteresowania daną firmą i wywołanie wokół niej szumu na szeroką skalę. Działania mają być jak najbardziej dyskretne — nie chodzi tu o nachalną reklamę i bezpośrednie zachęcanie do zakupu czy też sztuczne pozyskiwanie pozytywnych opinii. Wywoływanie dyskusji musi odbywać się w odpowiednim miejscu, czasie i okolicznościach.

Najprościej mówiąc, w ramach buzz marketingu dąży się do tego, aby jak najwięcej osób mówiło o marce i wypowiadało się o niej w pozytywnym tonie.

Rodzaje buzz marketingu

Wywoływanie dyskusji i szumu wokół marki czy produktu może odbywać się na wiele sposobów. Najpopularniejsze rodzaje buzz marketingu to:

  • marketing wirusowy – polega na tworzeniu treści rozprzestrzeniających się jak wirus, czyli szybko i na szeroką skalę. Aby to działało, grafiki, filmy, memy czy inne treści muszą wzbudzać duże zainteresowanie, być zabawne, angażujące lub po prostu w jakichś sposób atrakcyjne. Trzeba zrobić wszystko, aby odbiorcy chcieli dzielić się nimi z innymi;
  • cause marketing – to bardzo popularna w ostatnim czasie strategia. W jej przypadku marka angażuje się w projekty społeczne istotne dla swojej grupy docelowej. Poruszanie ważnych i często trudnych tematów pomaga zbudować pozytywny wizerunek i zaufanie wśród konsumentów;
  • evangelist marketing – celem tej strategii jest stworzenie bardzo silnej więzi pomiędzy klientami (np. użytkownikami produktu) a marką, aby dobrowolnie chcieli oni promować firmę i polecać ją innym. Takie osoby nazywane są ewangelistami;
  • trendsetting – do tego rodzaju buzz marketingu angażuje się najczęściej znane osoby np. influencerów, celebrytów czy twórców internetowych. Ich zadaniem jest promowanie jakiegoś trendu związanego z marką lub jej filozofii i wartości. Bardzo ważne jest to, że osoby zaangażowane w strategię muszą cieszyć się autorytetem i zaufaniem swoich odbiorców.

Inne rodzaje buzz marketingu to brand blogging, community marketing oraz product seeding.

Buzz marketing przykłady

Jeśli chodzi o buzz marketing przykłady, a konkretnie o marketing wirusowy, warto zwrócić uwagę na reklamę Pepsi, a następnie odpowiedź Coca Coli. Ten przykład pokazuje, że obie marki wiedzą, jak stworzyć viralowe treści – choć trzeba przyznać, że dla Pepsi nie skończyło się to zbyt dobrze.

W 2013 roku marka Pepsi, czyli jedna z dwóch najbardziej znanych producentów napojów gazowanych typu cola, opublikowała kreatywną reklamę na Halloween.

reklama Pepsi na Halloween, źródło: bettermarketing.pub

Na grafice widzimy puszkę Pepsi przebraną w pelerynę kojarzącą się z marką Coca Cola (choć trzeba zauważyć, że nazwa marki napisana jest z błędami – to celowy zabieg, aby uniknąć konsekwencji prawnych), na górze napis We wish you a scray Halloween (życzymy strasznego Halloween). Ten zabieg miał na celu w pewien sposób ośmieszyć Coca Colę i podkreślić wyższość marki Pepsi.

Czy to się udało? Na początku zdecydowanie tak. Już w pierwszym tygodniu reklama wygenerowała kilkadziesiąt tysięcy udostępnień w mediach społecznościowych i szybko stała się viralem.

Niestety Pepsi nie przewidziała tego, że Coca Cola może odpowiedzieć, tworząc reklamę równie kreatywną. Wprawdzie nie była to odpowiedź oficjalnych przedstawicieli marki, tylko fanów Coca Coli, ale poniekąd na tym właśnie polega buzz marketing.

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11

    Zobacz inne wpisy

    Jak prowadzić bloga dla organizacji non-profit?

    Jak prowadzić bloga dla organizacji non-profit?

    Branding w mediach społecznościowych, czyli promowanie marki na szeroką skalę

    Branding w mediach społecznościowych, czyli promowanie marki na szeroką skalę

    Marketing szeptany – co to jest?

    Marketing szeptany – co to jest?

    Darmowa konsultacja

      That’s right,

      Let’s talk!

      Porozmawiajmy o tym, jak możesz zwiększyć sprzedaż w swoim biznesie dzięki efektywnym kampaniom reklamowym.

      • I Wypełnij formularz kontaktowy.
      • II Nasz Specjalista ADS skontaktuje się telefonicznie i ustali dogodny termin konsultacji.
      • III Na bezpłatnej konsultacji przedstawiamy wyniki naszej analizy.
      • IV Po konsultacji otrzymasz podsumowanie oraz wskazówki, jak efektywnie reklamować swój biznes w sieci.
      Rozpocznij chat
      Zamów rozmowę

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez ADSRIGHT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ w celu nawiązania kontaktu. Więcej informacji w Polityce prywatności.
        Przygotuj się na
        Black Friday
        My robimy kampanie Ty sprzedasz więcej

        Odbierz ofertę Black Friday Last Minute, a w niej:

        1. Audyt
        Google Ads

        2. Darmowe
        grafiki
        reklamowe

        3. Strategia
        Google Ads dla
        Twojego sklepu